Petwin Posted 3 mei 2014 Report Share Posted 3 mei 2014 Hi, Kent iemand de Brinkmann Phono trap "Edison"? Heeft iemand ervaring met deze pré? Is iemand in de mogelijkheid geweest deze te vergelijken met een Ref 2 SE van ARC of een PH8? Zo ja, wat kun je er over vertellen? Al vast bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei 2014 Report Share Posted 3 mei 2014 Een antwoord interesseert me ook wel. Ik denk wel dat je hier te maken gaat krijgen met de wet van de afnemende meeropbrngsten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 4 mei 2014 Author Report Share Posted 4 mei 2014 Heb je waarschijnlijk wel gelijk in. Alhoewel, ik heb gemerkt dat hele kleine verschillen een wereld van genot geven kunnen:) Ben erg geïnteresseerd in het apparaat omdat mijn ervaring met de La Grange van dezelfde maker erg positief is. Als zijn design filosofie en zijn aandacht voor detail op een soortgelijke manier terug te vinden zijn in deze pré, dan zou het wel eens een erg bijzonder ding kunnen zijn. Heb de importeur gevraagd of een demo mogelijk is. Het zou geweldig zijn als er iemand is die hem in goede omstandigheden gehoord heeft en een mening heeft kunnen vormen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 mei 2014 Members Report Share Posted 9 mei 2014 Ik moet tot mijn schaamte toegeven dat ik hem nog nooit heb gehoord... Ik zal volgende week op Munchen eens een kleine poging ondernemen. De importeur zal er ook wel zijn, misschien dat deze hem mee naar NL kan nemen zodat je hem ook zelf zou kunnen beluisteren. De prijsklasse beloofd heel wat, dus ik ben benieuwd. Nu dus nog geen hulp, maar wieweet. Heeft Jelmer al gereageerd trouwens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 9 mei 2014 Author Report Share Posted 9 mei 2014 Hi Arden, Ik ben jammergenoeg niet in de gelegenheid om naar München te gaan. Ben benieuwd naar je bevindingen. Ik weet niet wie Jelmer is dus nee:) Ik heb een week of zo geleden een email naar de importeur gestuurd maar nog geen antwoord ontvangen, tenminste niet via email. Als ze schriftelijk gereageerd hebben dan heb ik dat nog niet kunnen zien omdat ik een paar weken op reis ben. Ben benieuwd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 mei 2014 Report Share Posted 9 mei 2014 Dat is de importeur van Brinkmann en van Benz en nog meer: Sound en Design. Ik ben vorig op de High End bij Brinkmann gaan luisteren in verwachting daar het audiofiele summun te horen. Wat een pretentie en wat een matig geluid, overwarm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 10 mei 2014 Author Report Share Posted 10 mei 2014 Ok, tx. Ik kan natuurlijk niet met jouw oren luisteren. Ik heb nog nooit iets van Brinkmann gehoord behalve mijn La Grange. Ik heb deze speler met Da Vinci in Uinison, TW, Linn, vpi en nog een paar anderen vergeleken en overwarm was niet echt wat er voor mij uit sprong. Dat hoorde ik meer bij Linn en TW. De La Grange heeft een Da Vinci grand ref arm met JA mk2 element. Pre is een ph 7 van arc. Ik ben nu ook een Koetsu Urishi Verm. Aan het uitproberen. Op dit moment via een Nagra VPS. Dat klink wel warm. Misschien een beetje te. Ik denk dat de load niet optimaal is. Op dit moment 100 ohm. Tips ?? Ik heb de verslagen van jullie phono vergelijk dag gelezen. Ik moet zeggen ik heb nog niet veel verschillende pres gehoord (arc 2 se, ph 7 , Da Vinci Nifty phono en Burmester) dus heb geen echte brede basis en kan niet vergelijken met de pre's die jullie vergeleken hebben... Op een na, de Nagra VPS. Dit ding intrigeert me. Ik heb hem gehoord met mijn JA en was heel erg onder de indruk. Heel open, prachtige staging, veel detail etc. mijn ervaring past niet met de feedback die ik gelezen heb.... Tot dat ik de Urishi Vermillion er op aansloot. Donker, weinig leven en traag opgeblazen laag.... En ja ERG warm Te warm. De Koetsu kan veel meer. (Via Ph 7 was er pracht en praal) Veranderen van load doet niet erg veel. Het blijft donker (33 tot 870 geprobeerd) Waarom klinkt de nagra icm de koetsu ineens te donker en via de ph7 met dezelfde load niet? Waarom klinkt mijn JA via diezelfde Nagra wel open? Misschien dat ik mijn eigen draad hiermee uit de bocht laat vliegen... Maar het lijkt erop dat er niemand hier echte ervaring heeft met de Edison Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2014 Report Share Posted 10 mei 2014 Waarom klinkt de nagra icm de koetsu ineens te donker en via de ph7 met dezelfde load niet? Waarom klinkt mijn JA via diezelfde Nagra wel open? Misschien twee verschillende platen gebruikt ?? Effe zonder gekheid... Elk apparaat en onderdeel daarvan heeft z'n eigenaardigheden. Misschien is de PH7 wel een te dun en steriel apparaat, wat de warmte van de Koetsu corrigeert. Ik weet niet waar je woont, maar ik zou eens met m'n Array aan kunnen komen. Deze heeft diverse instellingen die met een afstandsbediening tijdens het spelen zijn te wijzigen. Dan hoor je gelijk waar de verschillen zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 mei 2014 Report Share Posted 10 mei 2014 Laat het duidelijk zijn Petwin dat ik de Brinkmann kamer (!) niet goed vond klinken. Dat kan natuurlijk aan heel veel dingen gelegen hebben. Ik ga er van uit dat je installatie op CD goed klinkt. Ik weet verder niet of je een vaste dealer hebt, maar als je niet tevreden bent met je analoge set up zou ik hem dat melden en vragen dat voor je op te lossen. Het leven gaat niet alleen om geld verdienen als je klanten wilt houden. Verder is mijn ervaring dat binnen de analoge set up zowel element, phonokabel als phonotrap behoorlijk verschillend kunnen klinken. Het is me niet duidelijk wat voor een phonokabel je hebt. Ik zou daar als eerste mee gaan experimenteren al was het maar vanwege de kosten. Vraag eens wat te leen. Ik heb zelf de goedkoopste SME kabel die zeker goed is en in jouw situatie belangrijker zeker niet te warm. De Cammino die Arden importeert vond ik ook bijvoorbeeld zeer fraai en niet te warm. Als je met elementen aan het experimteren bent zou ik kijken naar de Lyra. Ook niet bekend als overwarm. Ik zou zelf overigens die JA niet wegdoen maar het inderdaad meer zoeken bij een phonotrap. Misschien is een Blue Amp wel wat voor je. De Array van Hans trouwens ook. Ik wil mijn Whest ook wel beschikbaar stellen als je in de buurt woont. PS ik vind wel dat je (dealer) het wel in het zeer exotische zoekt. En inderdaad zoals Hans zegt moet je vermijden om extremen met elkaar te blijven te combineren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 10 mei 2014 Author Report Share Posted 10 mei 2014 Misschien twee verschillende platen gebruikt ?? Effe zonder gekheid... Elk apparaat en onderdeel daarvan heeft z'n eigenaardigheden. Misschien is de PH7 wel een te dun en steriel apparaat, wat de warmte van de Koetsu corrigeert. Ik weet niet waar je woont, maar ik zou eens met m'n Array aan kunnen komen. Deze heeft diverse instellingen die met een afstandsbediening tijdens het spelen zijn te wijzigen. Dan hoor je gelijk waar de verschillen zitten. De Ph7 is volgens mij zeker niet als dun en steriel aan te duiden. Het is een zeer neutrale (ik weet een beladen woord hier) unit. De ph7 is ook met ab te bedienen. De JA klinkt met een 100 Ohm load het beste ...wij mij betreft. Dit komt ook overeen met de waarde die Jan aanraadt. De bedrading in de Da V. Arm is van Da Vinci. Van arm naar pre is Kimber Select 1036 en van pre naar voorversterker is 1030. Deze set up klinkt erg goed. De kimber kabels is niks mis mee. Als ik de Koetsu in deze set up gebruik, klinkt het ook goed. In de Ja set up de ph7 door de Nagra vervangen is ook erg mooi. De Koetsu en Nagra willen niet echt lekker samen. Set up is identiek. Mijn dealer is van erg goede wil en helpt ook, maar kan dit verschil niet goed verklaren. Verandering van kabels kan inderdaad wat uitmaken, en doet het ook ...maar de verschillen zijn te groot om met kabeltjes te corrigeren. Het intrigeert me gewoon... Er is geen paniek is huis hoor ik ben zeer tevreden met mijn geluid. Dat die VPS niet lekker met de Urushi wil wordt niet opgelost met andere pres proberen. Maar...overingens wel mijn dank voor het aanbod. Leuk om eens op in te gaan. Ik ben gewoon met die Nagra aan het spelen omdat ik het een leuk doosje vind:) Cd's klinken prima...en platen ook (beter zelfs) Ik weet niet wat je bedoelt als je zegt dat ik het in de extremen zoek. Ik kan je verzekeren dat een Ja met Da vinci, ph7 en Jazz vv heel mooi klinkt... Tenminste dat vind ik ik denk ook dat deze individuele componenten heel flexibel te combineren zijn met andere up en down stream apparaten. Dus de extremiteit zit ik niet zo. Voor de duidelijkheid.... Ik kan mijn dealer(s) niet de schuld geven van mijn experimenten:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 10 mei 2014 Author Report Share Posted 10 mei 2014 Ik begrijp niet goed waarom mijn post nu twee keer verschijnt... Een andere vraag in een soortegelijk verband... Ik wil de nieuwe Virtu Master Ref arm vergelijken met de de Graham III (ja de 2 Supreme is vervangen) en mijn huidige Grandezza Reference. Iemand hier ervaring met de Virtu en of Graham? De Virtu is leverbaar met Sme head shell dus wisselen van elementen is makkelijker. http://www.da-vinci-audio.com/pdf/reviews/Review%20Jonathan%20Valin%20TAS%20VIRTU%20tone%20arm.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 mei 2014 Report Share Posted 11 mei 2014 Ik heb wel eens een dure Koetsu gehoord bij Audioselectief waar ik wel vaker kom. Vond hem erg warm. Ik zal eens bij Graham kijken. Ik heb zelf de 2.2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 11 mei 2014 Report Share Posted 11 mei 2014 Aan topic starter: Ik was zelf op zoek naar feedback op het WWW van de Pass Labs XP-25. Daar kwam ik voor het eerst de Edison phono tegen (wist van het bestaan niet af, en heb er zelf ook geen ervaring mee). Wordt door de betrokkenen op ongeveer hetzelfde niveau ingeschaald als de XP-25. Ik weet wel iets af van de NAGRA VPS.......die heb ik net verkocht (zou theoretisch kunnen dat jij deze nu bezit). Een poosje met verschillende elementen gebruikt, geen Koetsu helaas. Kan het niet onderschrijven dat een element "donker" geklonken heeft, maar de NAGRA heeft legt ook zeker geen nadruk op hoge tonen. Heeft bij mij het veld moeten ruimen omdat ik juist de lage tonen niet OK vond. Mijn XP-15 speelt gewoon dieper en strakker. Ik wijt dit zelf aan het gebruik van step-up trafo's (o.a. bij de NAGRA). Ik heb diverse trafo's gehad en ondervind overal dezelfde makke in het sub-laag. Eigenlijk heb ik voor mijzelf alle Phono-stages die van step-up trafo's gebruik maken afgeschreven. Ervaring met ARC: heb heel lang een Audio Research Phono 3 gehad, klonk goed maar totaal geen partij voor de huidige toppers. Heb ook lang gelonkt naar een vervanger uit de Audio Research stal, maar toch liever geen buizen Phono meer voor mij. De NAGRA kwam na de XP-15 (ook omdat ik het zo'n leuk kastje vond) maar ontbeert helaas de "ballen" van de Pass. En het ontbreken van "ballen" wijt ik aan het gebruik van de ECC range buizen. Zo staat het er nu bij mij voor, maar het kan best zo zijn dat er ooit een Phono (of een combinatie) voorbij komt waarop ik al mijn bevindingen en meningen moet herzien. Carl maakte de opmerking dat je oplossingen in de exotische hoek zoekt. Daar herken ik wel iets in (dan praat ik voor mijzelf). Ik draai nu naar volle tevredenheid met een relatief goedkoop element dat vrijwel nergens in uitblinkt, terwijl de exotische jongens in de la liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 11 mei 2014 Author Report Share Posted 11 mei 2014 Bedankt voor je reactie. Stond jouw Nagra bij de dealer in Zurich? Een wat oudere ARC 3 uit 95 vergelijken met de laatste ontwikkelingen zal vrij snel in het nadeel van de ARC vallen. Ik was echt onder de indruk van de 2SE maar dat is natuurlijk persoonlijk. De pass heb ik niet gehoord. Over het algemeen, heb ik een voorkeur voor buizen maar sta open voor alternatieven. Een nadeel van de ARC apparaten is de warmteontwikkeling en stroomverbruik. Toch iets waar ik ook gevoelig voor ben. Misschien heeft de Koetsu gewoon een "bitchyer" pre nodig:) Voor de goede orde, de Allaerts gaat niet de la in:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 11 mei 2014 Report Share Posted 11 mei 2014 Petwin, Het is denk ik toch niet mijn ex NAGRA, rouleren er meer dan ik dacht.... Ja, de Audio Research REF 2 se is een indrukwekkend ding, maar mij iets te extreem (opbouw, energieverbruik en prijs). Bovendien sinds de komst van de REF10 Phono is het nog maar een instappertje.............. Daarnaast vind ik dat ze consequent de verkeerde versterkingfactoren kiezen voor hun Phono stages. Voorkeur voor buizen.......dan geen Ref 2 Phono voor jou, is n.l hybride net als de NAGRA. De NAGRA kun je met een lage(re) versterkingsfactor wel volledig als buizentrap inzetten (al of niet in combinatie met de interne step-up). Ik zou graag upgraden naar een XP-25 maar als ik op de reviews af moet gaan is het veel geld extra voor een hele kleine verbetering. Overigens liggen er bij mij nu wel 2 Allaerts in de la........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 11 mei 2014 Author Report Share Posted 11 mei 2014 Om eerlijk te zijn, als ik buizen bedoel, neem ik daar de hybriden in mee. De VPS alleen als buizen versterker gebruiken heb ik al gedaan. Bij de JA gaat dat prima, de Koetsu heeft een erg (te) lage uitgangsspanning. Het gaat wel, maar dan moet ik de Jazz een 12dB boost geven en verder open draaien. Welk element draai je nu mee als de JA's in de la mogen blijven liggen? XP 25... soms geven de kleinste dingen zoveel plezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 13 mei 2014 Author Report Share Posted 13 mei 2014 De importeur heeft inmiddels contact met me opgenomen. Beide nu geen tijd maar zullen de volgende week kijken wat de mogelijkheden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 17 mei 2014 Author Report Share Posted 17 mei 2014 Ik moet tot mijn schaamte toegeven dat ik hem nog nooit heb gehoord... Ik zal volgende week op Munchen eens een kleine poging ondernemen. De importeur zal er ook wel zijn, misschien dat deze hem mee naar NL kan nemen zodat je hem ook zelf zou kunnen beluisteren. De prijsklasse beloofd heel wat, dus ik ben benieuwd. Nu dus nog geen hulp, maar wieweet.Heeft Jelmer al gereageerd trouwens? En al iets gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 18 mei 2014 Members Report Share Posted 18 mei 2014 Jazeker, maar vandaag ga ik nog een keer luisteren om mjn mening eventueel nog te herzien. Mocht dat niet zo zijn moet ik er nog even over nadenken hoe dat hier te omschrijven, dat doe ik dan wel als ik weer in den Lage Landen ben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 19 mei 2014 Author Report Share Posted 19 mei 2014 Je maakt het wel spannend:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 mei 2014 Members Report Share Posted 20 mei 2014 Valt wel mee hoor, als ik van mijn stoel was gevallen had je dat direct wel mee gekregen. Maar goed, ik heb er 2 sessies aan gewaagd, 1 van een kwartier en 1 van 10 minuten. Afgaande op mijn smaak (maar dat zegt dus ook niet alles) zou ik zeggen: Niet doen! Buiten mijn smaak kreeg ik bij beiden sessies na een minuut of 5 al hoofdpijn. De eerste keer kon toeval zijn, maar 2 keer? Daarbij, de klank is zo helder, technisch en briljant (alleen maar analoog geluisterd via deze Edison), dat ik meerdere malen dacht dat ik naar een Wadia cd-speler zat te luisteren (daar had ik ook altijd die hoofdpijn ervaring mee). Zoals ze bij sommige cd-spelers zeggen dat deze een analoge klank bezitten, zo heeft deze analoge set-up (ik wil niet alleen de Edison hiervan betichten)een digitale klank. Ik kan er niet meer van maken. Dat wil dus niet zeggen dat het product slecht is, maar het is absoluut niet mijn kopje thee. Eigenlijk ben je dus nu weer terug bij af, en kan ik alleen maar zeggen: Ga er zelf naar luisteren, wieweet vind jij het juist heel mooi! Als de importeur dat voor je kan regelen, moet je misschien gelijk eens vragen waarom er zo BELACHELIJK veel electronica in die phonotrap zit. Dat is allemaal echt niet nodig, het gaat alleen maar in de signaalweg zitten. Eerlijk gezegd weet ik dan voor dit bedrag nog wel wat anders te koop... Succes er weer mee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 mei 2014 Report Share Posted 20 mei 2014 BELACHELIJK veel electronica... ik snap 'm. Less is more, much much more. Ik merk het altijd maar weer. Jammer toch dat we niet zonder sets kunnen. De kunst is dan om met zo weinig mogelijke componenten een zo goed mogelijk geluid te krijgen. Helaas lijkt de tegenovergestelde trend in de high-end juist leidend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 mei 2014 Report Share Posted 20 mei 2014 Hmm, kun je wat preciseer zijn Marco? Voor zover ik mij kan herinneren is jouw smaak vooral gericht op "neutraal", het mag niets toevoegen en het mag niets weglaten. Eigenlijk ben je dus nu weer terug bij af, en kan ik alleen maar zeggen: Ga er zelf naar luisteren, wieweet vind jij het juist heel mooi! Als de importeur dat voor je kan regelen, moet je misschien gelijk eens vragen waarom er zo BELACHELIJK veel electronica in die phonotrap zit. Dat is allemaal echt niet nodig, het gaat alleen maar in de signaalweg zitten. Eerlijk gezegd weet ik dan voor dit bedrag nog wel wat anders te koop...Succes er weer mee! "Veel elektronica" vind ik niet een criterium, dat is betrekkelijk. Soms zie je heel veel discrete componenten en soms weinig op-amps of hybrides waar veel componenten in verstopt zitten. En vaak dienen veel componenten alleen maar om de boel een gunstige werkomgeving te geven en zitten ze niet direct in de signaalweg. Denk b.v. aan de voeding. Wat je ziet is niet altijd wat het is. Daarvoor moet je echt verstand hebben van wat al die elektronica precies doet. Geef toe, dat is wel eens overbodig gefrutsel maar vaak ook heel zinnig. [Edit] Als ik de naaktfoto bekijk zie ik niet zozeer veel componenten maar veel buitenproportioneel grote "audiofiele" componenten die meer in een luidspreker filter op hun plaats zouden zijn. Zou vanuit alleen technisch oogpunt mij niet direct aanpreken. Er zitten i.d.d. wel erg veel tierelantijntjes in die niet in een phono pre horen m.i. Maar het gaat erom hoe het klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 20 mei 2014 Author Report Share Posted 20 mei 2014 Valt wel mee hoor, als ik van mijn stoel was gevallen had je dat direct wel mee gekregen. Maar goed, ik heb er 2 sessies aan gewaagd, 1 van een kwartier en 1 van 10 minuten. Afgaande op mijn smaak (maar dat zegt dus ook niet alles) zou ik zeggen: Niet doen! Buiten mijn smaak kreeg ik bij beiden sessies na een minuut of 5 al hoofdpijn. De eerste keer kon toeval zijn, maar 2 keer? Daarbij, de klank is zo helder, technisch en briljant (alleen maar analoog geluisterd via deze Edison), dat ik meerdere malen dacht dat ik naar een Wadia cd-speler zat te luisteren (daar had ik ook altijd die hoofdpijn ervaring mee). Zoals ze bij sommige cd-spelers zeggen dat deze een analoge klank bezitten, zo heeft deze analoge set-up (ik wil niet alleen de Edison hiervan betichten)een digitale klank. Ik kan er niet meer van maken. Dat wil dus niet zeggen dat het product slecht is, maar het is absoluut niet mijn kopje thee. Eigenlijk ben je dus nu weer terug bij af, en kan ik alleen maar zeggen: Ga er zelf naar luisteren, wieweet vind jij het juist heel mooi! Als de importeur dat voor je kan regelen, moet je misschien gelijk eens vragen waarom er zo BELACHELIJK veel electronica in die phonotrap zit. Dat is allemaal echt niet nodig, het gaat alleen maar in de signaalweg zitten. Eerlijk gezegd weet ik dan voor dit bedrag nog wel wat anders te koop... Succes er weer mee! Hoi Arden, Bedankt dat je de tijd genomen hebt. Je mening over dit apparaat is duidelijk. Een paar opmerkingen begrijp ik niet goed. De Edison is een Phono trap dus je kunt toch alleen maar analoog luisteren? Als je echt binnen een paar minuten hoofdpijn krijgt dan moet er echt iets helemaal mis zijn? Of er veel componenten in een apparaat zitten is voor mij niet relevant. Het ding houdt al zijn settings vast voor drie onafhankelijke ingangen dus misschien is dat een reden. Het feit dat er drie ingangen zijn zou een andere kunnen zijn. Verder zijn twee ingangen gebalanceerd? De reviews die ik gelezen heb over het apparaat praten juist meer over de muzikaliteit en emotie. Jou ervaring is een heel andere.Wie er gelijk heeft is niet zo belangrijk. Wat ik eigenlijk interessant vind is dat als je een high end installatie hoort dat het geluid er echt naast kan zijn. Dat lijkt niet te passen. Toch? Heb je aan de heren gevraagd of zij tevreden waren met hun geluid? Hoe zag de rest van de keten er uit? Ik ben nog niet helemaal ontnuchterd... Misschien past deze trap perfect bij een wat ronder element en of romatische luidspekers (Ja en Sonus) Welke alternatieven zou jij aanbevelen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 mei 2014 Report Share Posted 20 mei 2014 Het viel mijn in Munchen op, dat er erg veel sets scherp klonken. Krijsende vrouwenstemmen en dito violen. Digitaal geluid krijgt hier altijd de schuld van, maar vaak kwam dat gekrijs ook bij analoge apparatuur voor, terwijl het met digitale bronnen ook vaak "schoon" klonk. Vaak heeft het te maken met de software, maar vaak ook aan de elektronica. Zo'n phonotrap de schuld geven, is m.i. wat kort door de bocht. Er kan in de ketting op andere plaatsen ook veel mis gaan. Het is ook jammer, dat de luidsprekers meestal de schuld krijgen. Die hebben aan dat gekrijs meestal part nog deel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts