René N. Posted 11 mei 2014 Report Share Posted 11 mei 2014 Het werd een verrassende middag….. Recentelijk heb ik enkele luisterbezoeken afgelegd bij eigenaren van eenzelfde buizenversterker: de Menno van der Veen. Goodtube gebruikt een Tentlabs B- DAC als voorversterker en de Menno van der Veen als eindversterker. Malt heeft een voor- en eindversterker van Menno. Het leek mij leuk om de versterker in verschillende configuraties te horen, en dat was het ook! Door die luistersessies bij Goodtube en Malt heb ik verschillende dingen overgenomen: ik heb voor mijn Tentlabs B-dac mijn afstandbediening geprogrammeerd waardoor de bediening van de dac een stuk makkelijker gaat. Verder had ik mezelf wat ingelezen over buizen en dat de KT88 Shuguang Black Treasures heel erg goed zouden zijn. Goodtube heeft ze ook en heb ik bij hem heel mooi de verschillen tussen mijn Svetlana's en zijn Black Treasures kunnen horen. En ja, de Black Treasures klonken inderdaad geweldig en heb ik ze dan ook besteld, mede omdat mijn KT88 buizen tegen het eind van de levensduur lopen. Bij Malt hoorde ik weer andere buizen, ik heb daarna de stuurbuizen gekocht die hij ook heeft, en bij hem zag ik ook het gebruik van de vernieuwde autobias met schakelaar. Hiermee kan de ruststroom gehalveerd worden, waardoor de levensduur van de eindbuizen drastisch verlengd wordt, zoals Menno van der Veen ook op zijn site zegt. Aangezien die eindbuizen behoorlijk aan de prijs zijn, en ik ook best wel veel "op de achtergrond" draai, leek het mij wel handig om die autobias ook in mijn versterker te laten zetten. Ik had Menno per email gevraagd of mijn autobias aangepast zou kunnen worden, maar dat leek niet te kunnen. Dat zou dan toch een nieuwe worden, met een paar uur werk door Menno, dus een aardig kostenplaatje. Maar ja, dure buizen en daarom leek dat de investering wel waard. Dus verleden week zaterdag naar Friesland getogen, Menno heeft recentelijk zijn winkel in Zwolle verruild voor een mooi plekje in het Friese landschap. Na de kennismaking en een lekkere bak koffie gaf Menno aan al wel over een oplossing nagedacht te hebben: de autobias laten zitten en er een weerstand in te plaatsen. Daar was ik best wel blij om, want dat zou mij aardig wat euries schelen! Verder wilde ik de schakelaar en een led voorop de versterker, zodat ik ook zie in welke stand hij staat. Toen bedacht Menno een oplossing, om de hoogspanningsschakelaar en -led te gaan gebruiken: uit is halve ruststroom, aan is volledige belasting. Hoe een niet-techneut door wat vragen te stellen de maestro tot mooie oplossingen kan laten komen . Nadat de verschillende aanpassingen en metingen gedaan waren, kon er geluisterd worden. En wat schetst mijn verbazing: de CD die Menno aanzet laat eerst geen muziek horen, maar een langskomende trein, vogels dichtbij, vogels veraf en een kroegopname met stemmen en muziek op de achtergrond. En ja, daarna ook nog een stukje Pink Floyd..... Ik zag naast mij al een steeds hoofdknikkende Menno zitten, dus ik was wel nieuwsgierig naar zijn oordeel. Hij feliciteerde mij, niet één keer maar zelfs een paar keer: "Ik heb al heel veel versterkers gehoord, maar dit is de mooiste die ik ooit gehoord heb". Menno wilde dan ook weten welke buizen er in zaten, want die wilde hij ook gaan aanschaffen. Zo goed vond hij ze klinken..... Daarna heeft Menno mijn phono pre (daar zit een behoorlijke brom in) nog even nagekeken en doorgemeten, maar daar kwam geen pasklaar antwoord op: er zou nogal wat werk in gaan zitten om wat aanpassingen te gaan doen, zonder dat het een garantie zou zijn dat de brom daarna deels of helemaal weg zou zijn. Jammer, daar moet ik nog maar eens over na gaan denken wat ik daarmee aan moet. Want hij klinkt, afgezien van de brom, i.m.h.o. erg goed.... Al met al vielen de kosten gelukkig mee, ik vond het een hele leuke middag en ik wil Menno bij deze nogmaals bedanken voor de mooie oplossingen die hij heeft gerealiseerd! De terugweg heb ik niet helemaal meegekregen , ik was best wel in een euforische stemming na het bezoek..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 mei 2014 Report Share Posted 11 mei 2014 Mooi verhaal. Dat van die weerstand heb ik hem ingefluisterd hihi maar denk dat ik hem daarmee niks nieuws verklapte. Mooi dat die BT's het goed doen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 mei 2014 Report Share Posted 11 mei 2014 Goed stuk, maar KT88 kan toch helemaal niet in deze versterker? [...] In de UL40-S2 staat de KT88 op de rand van stabiliteit. http://www.mennovanderveen.nl/nl/ul40-s2-mod.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 mei 2014 Author Report Share Posted 11 mei 2014 Op het randje wellicht. Toen ik bij Menno kwam noemde ik het ook, dat ik met de KT88 draaide, maar daar reageerde hij niet echt op. En bij het meten zei hij er verder ook niets van. Misschien valt het allemaal wel mee, hij wil ze ook gaan kopen....... En komt er een aanpassing om hem beter op de KT88 af te stemmen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 11 mei 2014 Report Share Posted 11 mei 2014 Mooi verhaal. Ik begrijp alleen niet dat een gerenomeerd technicus die brom er niet uit kan halen. Maar dat zal wel met mijn onwetenheid te maken hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 mei 2014 Report Share Posted 11 mei 2014 Mooi verhaal. Ik begrijp alleen niet dat een gerenomeerd technicus die brom er niet uit kan halen. Maar dat zal wel met mijn onwetenheid te maken hebben. Lijkt mij meer jouw gezond boeren verstand dan jouw onwetendheid Groovy Zoiets kan wel meer dan 5 minuten in beslag nemen en het nodige gaan kosten. Kan mij wel voorstellen dat Menno daar niet gelijk een pasklaar antwoord op geeft, dat is alleen maar eerlijk. Zoiets oplossen moet op zich geen probleem zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 11 mei 2014 Report Share Posted 11 mei 2014 Ok,ik sta weer met beide benen op de grond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 mei 2014 Report Share Posted 11 mei 2014 Op het randje wellicht. Toen ik bij Menno kwam noemde ik het ook, dat ik met de KT88 draaide, maar daar reageerde hij niet echt op. En bij het meten zei hij er verder ook niets van. Misschien valt het allemaal wel mee, hij wil ze ook gaan kopen....... En komt er een aanpassing om hem beter op de KT88 af te stemmen? Helaas dat zal m.i. niet zomaar gaan de VDV6040PP trafo s zijn primair rond de 6KΩ en secundair 5Ω Sluit daar een 8Ω luidspreker op aan dan ziet primair ook een hogere weerstand RAA genoemd. Schat rond de 8kΩ. Dàt is een goede belasting voor KT88 buizen volgens de data sheets. Bij 4Ω zit je op het randje van stabbiliteit. Werkt het dan heb je een prachtige combi. Met mijn VDV6040PPSIL gaat het fout zonder ingrepen tegen oscileren. Maar weet weet verzint Menno een truuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 mei 2014 Report Share Posted 11 mei 2014 Op het randje wellicht. Toen ik bij Menno kwam noemde ik het ook, dat ik met de KT88 draaide, maar daar reageerde hij niet echt op. En bij het meten zei hij er verder ook niets van. Misschien valt het allemaal wel mee, hij wil ze ook gaan kopen....... En komt er een aanpassing om hem beter op de KT88 af te stemmen? Die uitspraak ging destijds om de SVETLANA winged C. Die zijn niet meer. Chinese KT88's zijn anders, meer 6550 schijnt. De Shuguang Black Treasures zijn specials. Mbt dat oscilleren.. Het hangt van veel verschillende combinaties af of je er last van hebt of niet. Zo moet je geen draadgewonden schermrooster weerstanden nemen in UL / ST. Kans op oscillaties neemt aanzienlijk toe, is mijn ervaring met al mijn geknutsel. In triode zijn dergelijke weerstanden echter prima te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 mei 2014 Report Share Posted 12 mei 2014 T Die uitspraak ging destijds om de SVETLANA winged C. Die zijn niet meer. Chinese KT88's zijn anders, meer 6550 schijnt.De Shuguang Black Treasures zijn specials. Heb dat nog niet gelezen GoodTube. Jac Music (geen familie) is een gerenommeerd bedrijf en die snapt niet waar die zwarte coating voor dient. Verder heb ik ergens gelezen dat die Black Treasures precies hetzelfde zijn als de normale Shuguang KT88 Het enige dat "special" is de prijs [...] SHUGUANG FACILITIESThis is where all Chinese KT88 come from. The difference is just another jacket. http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm#KT88 Begrijp wel dat het voor eigenaren niet leuk is. Tja sorry don't blame the.... Als je perse in een VdV UL-40-S2 met KT88 buizen wilt spelen omdat je dat mooier vind, neem dan EH KT88. Oscillatie problemen zijn veelal wel op te lossen met een paar zilver mica condensatoren. Natuurlijk help ik daarmee. Maar het blijft imho "op het randje" in deze VdV versterker. Eigen verantwoording! Over andere versterkers waar deze buis in past, kan ik natuurlijk geen uitspraken doen. Wat ik nog steeds een fantastische buis vind in deze versterker maar ook in een Leak stereo 60 is de EH EL34. Kost bijna niets (iets van 15€ per buis) klinkt vooral in het midden prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 mei 2014 Report Share Posted 12 mei 2014 Kt77 blijft mijn favoriet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 mei 2014 Report Share Posted 12 mei 2014 Kt77 blijft mijn favoriet Goed idee GoodTube mooie buis Ik zal ze er weer een inzetten. http://www.high-endforum.nl/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/?p=409140 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 mei 2014 Report Share Posted 13 mei 2014 (...) Wat ik nog steeds een fantastische buis vind in deze versterker maar ook in een Leak stereo 60 is de EH EL34. Kost bijna niets (iets van 15€ per buis) klinkt vooral in het midden prachtig. De Stereo 60 laat details horen (variaties in ademsteun en verglijden - assimilaties, adaptaties - van klanken bij vocalisten, strijkstokvoering bij strijkers, embouchure bij blazers e.d.) die eersteklas moderne versterkers niet zo aan het licht brengen. Maar zou dat nou echt alleen door die EH EL34 buizen komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 mei 2014 Report Share Posted 14 mei 2014 Maar zou dat nou echt alleen door die EH EL34 buizen komen? M.i. ook een bewijs van een uitgekiend ontwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 juli 2014 Report Share Posted 6 juli 2014 Rene welke stuurbuizen heb je er nu in? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 juli 2014 Author Report Share Posted 6 juli 2014 2x Tesla E88CC Gold Pin, Gold Grid NOS, verkrijgbaar bij Jacmusic. Let goed op het bestelnummer, 114-038-92, de eerste orderbevestiging was verkeerd bevestigd, maar op tijd hersteld. Wel duur, maar super buisjes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 juli 2014 Report Share Posted 6 juli 2014 Oja die. Heb ze er vorig jaar zelf ook ff op gehad bij triple m in de zaak maar het verschil viel niet zo op. (met gele opdruk, dus de goede) Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 juli 2014 Author Report Share Posted 7 juli 2014 Oja die. Heb ze er vorig jaar zelf ook ff op gehad bij triple m in de zaak maar het verschil viel niet zo op. (met gele opdruk, dus de goede) o. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 juli 2014 Report Share Posted 11 juli 2014 Maar dat was dus daar, kortstondig, op vreemde luidsprekers. Ik ben toen naar huis gegaan met de GL KT77's. Wat eindbuizen betreft er is geen goed of fout het is matchen met de luidsprekers en de luisterruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts