Jump to content

carl
 Share

Recommended Posts

Mijn compact camera komt aan zijn einde. Ik heb met dochterlief afgesproken dat ik haar camera mocht gebruiken op de high end. Daarnaast ben ik op zoek naar een nieuwe camera waar ik helemaal geen verstand van heb. Ik zoek een compactcamera. Naast de gebruikelijke vakantiekiekjes wil ik er foto' s van audioapparatuur mee kunnen maken voor Puresound. Dat betekent dat ik ook kleine dingen zoals een element moet kunnen fotograferen. Ik dacht aan een Canon Powershot SX 280 HS. Zou dat wat zijn, andere suggesties?

..............Naast de gebruikelijke vakantiekiekjes wil ik er foto' s van audioapparatuur mee kunnen maken voor Puresound. Dat betekent dat ik ook kleine dingen zoals een element moet kunnen fotograferen. Ik dacht aan een Canon Powershot SX 280 HS. Zou dat wat zijn, andere suggesties?

Ieder zo zijn mening maar in dat geval zou ik zeggen, geef wat meer uit voor een camera die je fatsoenlijk stabiel vast kunt houden en niet alleen tussen duim en wijsvinger, b.v.: http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=5461&review=canon+powershot+g16+wi-fi+more+fps+great+camera

http://www.dpreview.com/articles/7118583476/dpreview-recommends-best-compact-cameras-for-travel?utm_campaign=internal-link&utm_source=mainmenu&utm_medium=text&ref=mainmenu

of

http://www.steves-digicams.com/camera-reviews/

Erg leerzaam en met leuke filmpjes: http://www.digitalrev.com/

In principe is het niet lastig. Liever geld uitgeven aan een goede lens, dan aan megaveel megapixels. Kijk of het schermpje groot genoeg voor je is, het apparaat handzaam is en dat het menu duidelijk en simpel is. Misschien niet onbelangrijk, hoe lang hij het op een accu doet (met flitser) en als ie niet zo lang mee gaat, of er penlights in kunnen.

Met Canon, Nikon, Panasonic en Sony zit je meestal wel goed. De TZ serie van Panasonic geniet ook mijn voorkeur (leica-lens), maar een Canon Powershot of Nikon Coolpix is net zo goed.

BTW, neem geen joekel, want die heb ik al bij me  ;)

Die van mijn dochter past in een damestasje Roger, naast alle andere belangrijke vrouwenzaken natuurlijk. Ik ga het even nalezen.

Lichtgevoeligheid, dus een groot diafragma, kan ook erg handig zijn voor binnenfotografie. Ik heb er zo één, een Samsung EX1, geweldig ding, draaibaar 3" scherm waar ook met zon nog goed naar te kijken is. Maar wat ik écht mis, is een handige handmatige scherpstelling. Dat kan met deze, maar gaat héél moeizaam: in de menu's instellen en daarna is het nog gepriegel.

Je hebt over het algemeen niet zoveel licht, dus is het diafragma wat groter en dan komt een goede handmatige scherpstelling weer van pas. Geeft ook mooie foto's met wat scherpte afval in de achtergrond  ;) . 

Ik heb er inmiddels hoofdpijn van, wat is er ongelooflijk veel op de markt. Laten we eens een paar randvoorwaarden stellen:

- prijs onder de 300 euro

- als ik een ree in de tuin zie, moet ik zonder instellen snel een foto kunnen maken ( goede automatische piloot)

- inderdaad lekker in de hand zoals Pjotr zegt

- flitser

Ik heb zelf een Sony DSC-RX100. Die is wel wat duurder dan 300 euro, maar ik vond het het geld meer dan waard. Ik gebruik 'm eigenlijk alleen op vakantie en dan wil ik gewoon goede foto's hebben, maar niet met zo'n grote toeter rondlopen (en andere lenzen, en een flitser, enz.), Het enige wat ik af en toe wel mis aan dat ding, is dat hij niet meer kan zoomen (namelijk slechts 3,6x), maar de voordelen zijn voor mijn gebruik groter dan dit ene nadeel...

Ik heb een ... en zou hem zo weer kopen.

Lijkt me echt een vraagje voor bv de consumentenbond, Carl. Daar hoef je ook niet per se lid van te zijn. Zoek iets met stabilisatie, goede macromogelijkheden en lichtsterk.

Succes met de zoektocht.

Ik zal eens goed met Roger overleggen in Muenchen Marc . Ik heb inderdaad in de consumentengids gekeken en daar kwamen ze met die Canon 280 HS.

Kwalitatief ontlopen de compacts in het hogere segment elkaar niet zoveel. Het is meer handligging, bedieningsgemak en user-interface (menuutjes). W.d.b. is het net als met auto's: Het moet bij je passen. Van sommige vind ik de menustructuur niet prettig en zoiets is persoonlijk. Het is ook waar je aan gewend bent, Wil je detail foto's  (macro) kunnen maken is het b.v. wel iets om apart op te letten, daar zit ook nogal wat verschil in. Een aardige roundup staat hier: http://www.dpreview.com/articles/6489685206/enthusiast-compact-camera-roundup

Beste blijft uiteindelijk naar een goed gesorteerde fotozaak gaan en wat ""proefritjes" maken. (En dan de persoonlijke voorkeur van de verkoper laten voor wat ie is :D )

Ook handmatig kunnen scherpstellen lijkt me wel nuttig voor audio foto's (tenmiNste ik heb ooit een camera gehad die raakte helemaal in de war van glimmende apparaten :)  ).  Is een goede zoeker of superscherp scherm wel een vereiste

De goedkoopste Sony NEX is wellicht een optie (zo'n klapschermpje is ook wel lekker)

http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-nex-3n/sony-nex-3nA.HTM

http://www.kieskeurig.nl/systeemcamera/sony/nex-3nl_16-50mm/prijzen/bezorgen/1175343#prijzen

Ik heb een oudere, maar ben nog steeds erg tevreden met m'n Panasonic TZ7.

Dit is een van de opvolgers:

MC-TZ35EG_Spec.png

Zo'n TZ met groot zoombereik is al niet echt klein en ligt daarom dus best goed in de hand.

Ik maak met die TZ7 foto's in grote slecht verlichtte ruimten (fabriekshallen) en krijg toch een heel behoorlijk resultaat. het ver in kunnen zoomen is dan ook een voordeel. Dan kun je nog in HD filmen (30 beeldjes per minuut) wat ook al vaak erg handig is gebleken om een proces te controleren. Er zit een goed werkende bewegingscorrectie op en de macrofunctie werkt prima. 

Het grote zoombereik betekend vaak dat je een enorme groothoekmogelijkheid er bij krijgt. Voor foto's binnen vaak erg handig.

Ha Carl, in het beoogde prijssegment zou ik ook eens kijken naar de Olympus Stylus XZ-2. Het zoombereik is niet heel groot maar hij is redelijk compact, lichtsterk en heeft ook behoorlijk goede dichtbij capaciteiten: http://www.dpreview.com/products/olympus/compacts/oly_xz2

Op beurzen heb je vaak belabberde lichtomstandigheden wat meestal niet de beste foto's oplevert, welke camera je ook gebruikt. Je komt een heel stuk verder door in RAW te schieten of RAW+JPEG. (RAW is de niet bewerkte ongecomprimeerde data van de beeldchip) en dat later zelf met aparte software te "ontwikkelen". Niet duur en goed is DXO. De relatief simpele processor in de camera kan nooit bereiken wat je met een krachtige PC kunt bereiken. Het is wel meer werk maar je haalt veel meer uit je foto's

Ik kan alleen maar beamen wat Hans zegt. Als je een beetje googled vind je ook uit dat Panasonic het erg goed doet in tests qua beeldkwaliteit. En als je beter wilt zul je echt aan de grote machines moeten van Canon, Nikon, etc. Succes met kiezen uit het enorme aanbod.

De nieuwe Sony RX100-III is wel een stuk duurder, maar zeker een mooie camera (mooie lens). Nu met popup viewer :)

http://www.dpreview.com/previews/sony-cybershot-dsc-rx100-m3

Hmm... interessant... Hij heeft wel een paar fijne verbeteringen t.o.v. de RX100 die ik heb. Die VF kan wel fijn zijn (bij veel zonlicht vooral) en het feit dat je het schermpje kunt omklappen, kan ook handig zijn (al heb ik het niet vaak gemist). En de lens maakt een nog iets grotere hoek. Dat is op vakantie ook altijd wel fijn. Nadeel is dan wel weer dat hij iets minder zuinig met de batterij omgaat, ietsje groter is, en vooral een stuk zwaarder (+50g is best veel). En je kunt nog minder ver inzoomen (2,9x i.p.v. 3,6x). Nou vind ik ver inzoomen niet per se heel interessant, maar als je het beperkt tot slechts 2,9x dan kun je er misschien maar net zo goed een fixed lens van maken...

Hmm... interessant... Hij heeft wel een paar fijne verbeteringen t.o.v. de RX100 die ik heb. Die VF kan wel fijn zijn (bij veel zonlicht vooral) en het feit dat je het schermpje kunt omklappen, kan ook handig zijn (al heb ik het niet vaak gemist). En de lens maakt een nog iets grotere hoek. Dat is op vakantie ook altijd wel fijn. Nadeel is dan wel weer dat hij iets minder zuinig met de batterij omgaat, ietsje groter is, en vooral een stuk zwaarder (+50g is best veel). En je kunt nog minder ver inzoomen (2,9x i.p.v. 3,6x). Nou vind ik ver inzoomen niet per se heel interessant, maar als je het beperkt tot slechts 2,9x dan kun je er misschien maar net zo goed een fixed lens van maken...

Denk aan het stil houden bij ver inzoomen.