Jump to content

Dr Fuss

carl
 Share

Recommended Posts

Op het Duitse Analoog Forum wordt nogal lyrisch gedaan over het "netzteil" van dr Fuss. Toch is me niet helemaal duidelijk hoe dat werkt en ingezet kan worden. Het lijkt alsof het met name de bedoeling is de 50 Hz constant te houden. Hoe zit dat precies.

Op het Duitse Analoog Forum wordt nogal lyrisch gedaan over het "netzteil" van dr Fuss. Toch is me niet helemaal duidelijk hoe dat werkt en ingezet kan worden. Het lijkt alsof het met name de bedoeling is de 50 Hz constant te houden. Hoe zit dat precies.

Dat is voor een synchroonmotor, die heeft een constante frequentie nodig voor een mooie gelijkloop. Ik heb er ééntje in m'n Thorens. (synchroonmotor, geen dokter).

Voraussetzung für die Nutzung eines solchen Netzteils ist, dass der Plattenspieler mit einem Synchronmotor betrieben wird. Dieser ist bauartbedingt mit seiner Drehzahl an die Netzfrequenz gekoppelt, durch die Auswahl eines entsprechenden Antriebpullis kommt es dann zu 33 1/3 U/min oder 45 U/min. Solche Motoren findet man in diversen Thorens-, TransRotor-, Rega-, Linn- und noch einigen anderen Plattenspielern.

Hier een link waar bovenstaand citaat uit komt:http://www.fairaudio.de/leserberichte/erfahrungsbericht-dr-fuss-netzteil-plattenspieler-1.html

Ik heb zo'n ding. Het voordeel met mijn draaitafels is, dat ik nu ook 45 rpm kan draaien. Bovendien de snelheid heel precies instellen. En wanneer ik na een aantal weken weer meet klopt het nog precies. Een prima ding.

Of het geluidstechnisch nog wat brengt ?? Ik zou het niet weten.

:)

Hanze Hifi verkoopt een motorsturingskit voor de dt 160.e175.

Zij passen de motorsturing aan van een dt160 om een betere gelijkloop te krijgen.

Dat staat op hun site.

Yup, dat is alles. Voor een constante snelheid maakt het niet uit, alleen voor een nauwkeuriger snelheid. Mijn TD160 draait al erg precies van zichzelf (met een goede snaar) en dan heeft het geen zin.

Oh, ik heb net een nieuwe snaar dus het zal wel goed zitten/draaien. Hij draait in ieder geval constant, er jengelt hier vanalles maar de Thorens niet.

Hanze Hifi verkoopt een motorsturingskit voor de dt 160.e175.

Zij passen de motorsturing aan van een dt160 om een betere gelijkloop te krijgen.

Dat staat op hun site.

Had ik al eens gezien Groovy, maar toch bedankt voor je info. :)

Ik heb er ook één voor mijn Ariston, ik vond geheel er véél rustiger van worden. Ook ik kon hierdoor, zonder moeizame snaaromleggingen, op 45 en 33 spelen door een knop om te zetten. Ook zitten er behalve een schakelknop voor uit/33/45 ook 2 knoppen op waarmee de per toerental de snelheid kan aanpassen. Bovendien heb ik een stroboscooplamp erbij laten doen. Tevens had voor de Ariston ook een adapter nodig, tussen het netdeel en de motor, omdat deze ik dacht 12V was. Ik heb hem toen op advies van Hansko gekocht en ben er best wel blij mee.

Ik gebruik m ook bij mijn fat bob. Voordeel tov van de standaardvoeding is dat ik nu:

1. De snelheid precies kan afregelen

2. Ik met een schakelaar van 33 naar 45 rpm kan schakelen

Normaal wordt het 50 Hz signaal van het lichtnet gebruikt, die wil nog wel eens een beetje afwijken. De voeding van Fuss bevat een frequentiegenerator voor 50 Hz. De frequentie van dat signaal zou nauwkeuriger zijn dan het lichtnet, dus betere en rustiger gelijkloop. Overigens is Dr. Bernard Fuss heel behulpzaam en zijn verschillende aanpassingen op verzoek mogelijk (andere kleur LEDjes enzo). 

Transrotor heeft zelf ook nog een voeding "Konstant", die schijnt quartz gestuurd te zijn en dus nog iets nauwkeuriger...

René, die stroboscooplamp sluit je die op de voeding of op het lichtnet aan. Als de netfrequentie  varieert werkt de lamp niet goed, die flikkert dan onregelmatig en kun je nog weinig zeggen over de gelijkloop.

De stroboscoop van mijn draaitafel geeft aan dat hij precies op snelheid loopt,wat heeft een apparte voeding dan voor zin.

Ik had hier iemand met een digitale snelheidmeter.

Hij plakte een stickertje op zijkant van de schijf van mijn draaitafels richte het ding er op en daar kwam uit dat de Garrard op 33.3 de Thorens op 33.1 en de emt op 33.2 draaiden.

Afwijking van niks. :)

René, die stroboscooplamp sluit je die op de voeding of op het lichtnet aan. Als de netfrequentie  varieert werkt de lamp niet goed, die flikkert dan onregelmatig en kun je nog weinig zeggen over de gelijkloop.

Dat klopt in zekere zin wel maar het is niet dramatisch hoor. Die lichtnetstroboscoop (in feite een neonlampje) gaat zelf ook met de lichtnetfrequentie mee. Die lichtnetfrequentie is op zich erg stabiel, dat moet ook wel want met een gekoppeld lichtnet over heel europa zou een hele kleine plaatselijke afwijking al gauw tot een fikse stroomstoring leiden.

Een paar jaar geleden is deze discussie hier ook uitvoerig gevoerd en zijn er uitgebreide metingen gedaan. Toen bleek dat de variaties (over een hele dag) beneden de 0,1% waren, Dat is echt nauwkeurig zat en zijn toonhoogtevariaties ten gevolge daarvan ver onder de waarnemingsgrens van een het gehoor van een goed getraind muzikant (kleiner dan 2 centi tonen). Bovendien gaan die variaties heel erg langzaam, variërend van tientallen minuten tot uren. Dus van waarneembare "jengel" kan geen sprake zijn.

Het enige echte voordeel van zo'n elektronische regelaar is er alleen als je veel 45 toeren plaatjes draait en makkelijk snel de snelheid wilt kunnen omzetten.

@Pjotr: Okee helder verhaal. Ik heb met mijn Thorens ook nooit variaties waargenomen. Wel een sterk verminderde trekkracht van de snaar toen die af was.

Ik draai geen 45 toeren platen maar heb een schakelaar waarmee de riem wordt omgelegd op de motorspindel. Ik hoef dus niet handmatig de riem om te leggen.

@Groovy: Ik bedoelde dezelfde voeding gebruiken voor de DT en de stroboscoop om verschillen in frequentie uit te sluiten. Pjotr geeft aan dat die verschillen minimaal zijn.

Dat klopt in zekere zin wel maar het is niet dramatisch hoor. Die lichtnetstroboscoop (in feite een neonlampje) gaat zelf ook met de lichtnetfrequentie mee. Die lichtnetfrequentie is op zich erg stabiel, dat moet ook wel want met een gekoppeld lichtnet over heel europa zou een hele kleine plaatselijke afwijking al gauw tot een fikse stroomstoring leiden.

Een paar jaar geleden is deze discussie hier ook uitvoerig gevoerd en zijn er uitgebreide metingen gedaan. Toen bleek dat de variaties (over een hele dag) beneden de 0,1% waren, Dat is echt nauwkeurig zat en zijn toonhoogtevariaties ten gevolge daarvan ver onder de waarnemingsgrens van een het gehoor van een goed getraind muzikant (kleiner dan 2 centi tonen). Bovendien gaan die variaties heel erg langzaam, variërend van tientallen minuten tot uren. Dus van waarneembare "jengel" kan geen sprake zijn.

Klopt. Ik heb toen wel eens een link geplaatst naar een website waar de netfrequentie van het Europese net (380kV) real time werd afgebeeld. De afwijking was maximaal enkele tiende Hertzen, ofwel minder dan een procent (en meestal minder dan een half procent). Gemiddeld zou dat inderdaad best minder dan 0,1% kunnen zijn...

Het is overigens niet mogelijk om lokaal af te wijken van de netfrequentie (behalve bij generatoren die niet op het net zitten natuurlijk). Een lokale generator wordt gewoon 'meegetrokken' met de frequentie van het net. Mocht je een generator met een (flink) afwijkende frequentie op het net inschakelen, dan sloop je daarmee de generator (of toch op z'n minst de koppeling tussen de generator en de turbine). En waarschijnlijk spreken er allerlei beveiligingen aan die de generator meteen weer van het net gooien (voor wat het dan nog waard is)...

@Groovy: Ik bedoelde dezelfde voeding gebruiken voor de DT en de stroboscoop om verschillen in frequentie uit te sluiten. Pjotr geeft aan dat die verschillen minimaal zijn.

Dit behoeft enige toelichting. Enerzijds heb je bij een vast ingestelde DT dat als de netfrequentie hoger zou zijn dat de DT sneller loopt maar de stroboscooplamp eveneens sneller loopt. Je kunt dus in principe niet checken of de DT op de juiste snelheid loopt, alleen of het snaartje en de pulley van de motor in orde zijn. De streepjes op de stroboscoopschijf moeten dan vrijwel stil staan. Dat is dacht ik waar jij op doelde. Alleen als de netfrequentie zelf nauwkeurig is (en dat is ie gewoon) geeft het ook aan of je DT de juiste snelheid loopt.

En zeker bij DT met een mechanische fijn afstelling, zoals veel tussenwielers, is een stroboscoop een prima afstel hulpmiddel.

Overigens is de Fuss voeding niet veel anders dan wat ook al lang geleden in de TD126 gebruikt werd. Let wel op, het ding is bedoeld voor 18V motoren (Transrotor) en kun je niet zomaar voor een 230V motor gebruiken, De prijs van €250 vind ik trouwens niet echt hoog voor wat het is.

Ik heb zelf mijn TD160 een jaar of 8 geleden op een nauwkeurige lab voeding laten lopen (en dan hebben wet over een dedicated netsimulator van 25K euries) die ik van mijn werk geleend had (deze discussie betaat al lang). En ik (en ook mijn vrouw met veel betere oortjes dan ik) konden met de beste wil van de wereld geen verschil horen met gewoon direct van het lichtnet. Mahjah, dat was maar een TD160 :D

Ik ben blij met mijn tussenwielers :D

En gelijk heb je :)

Een post van 10 jaar geleden:

Een spectrogram van gisteren van het lichtnet nabij Leiden over 6 uur, eentje van 8 uur 's-morgens tot 2 uur 's-middags en eentje van 6 uur tot 12 uur 's-avonds. De resolutie is 13 mHz.

's-morgens:

211238493_orig0.jpg

's-avonds:

211238493_orig1.jpg

Het lijkt er op dat het in de morgen wat rustiger was dan in de avond. I.i.g. zijn de afwijkingen over het algemeen kleiner dan 50 mHz oftewel kleiner dan 0,1% Een verschuiving van 0,1% is minder dan 2 centitonen in toonhoogte variatie bij een DT met een direct op het lichtnet lopende synchroonmotor. 2 centitonen is wat de beste goed getrainde musicus kan onderscheiden in een direct A-B vergelijk. De meeste komen niet verder dan 5 centitonen, laat staan de gemiddelde audio luisteraar.

I.i.g heb ik nou niet de indruk dat je je zorgen moet gaan maken bij gebruik van een gewoon ouderwets stroboschijfje met een standaard neon lampje.

;)

Mooi dat je laat zien dat het eigenlijk niet nodig is althans zeker niet voor mij.

Ik zal dat kleine verschil zeker niet horen.

Voor degene die het wel hoort kan de investering waardevol zijn of anderzins gemakkelijk om ook 45 toeren te kunnen draaien.

:)

(...) Overigens is de Fuss voeding niet veel anders dan wat ook al lang geleden in de TD126 gebruikt werd. (...)

Zowel mijn Thorens TD125 als mijn Thorens TD126 "electronic" lopen net zo stabiel als goede tussenwielers.*

Tussen de beide Thorens apparaten is geen verschil merkbaar m.b.t. wow & flutter, ondanks de verschillende types motor & toerental-fijnregeling.

Dat is m.i. te danken aan de zware draaiplateaus (3,2 kg).

* En met veel minder rumble!

Zowel mijn Thorens TD125 als mijn Thorens TD126 "electronic" lopen net zo stabiel als goede tussenwielers.*

Tussen de beide Thorens apparaten is geen verschil merkbaar m.b.t. wow & flutter, ondanks de verschillende types motor & toerental-fijnregeling.

Dat is m.i. te danken aan de zware draaiplateaus (3,2 kg).

* En met veel minder rumble!

Wordt het niet eens tijd voor een gehoorapparaat Spido??