Jump to content

Voorversterkers

Ufo One
 Share

Recommended Posts

Geachte le T,

Met veel aandacht heb ik jou vraag gelezen en de antwoorden bekeken.

Juist alle goede voorversterkers hebben toonregeling. Ga b.v. eens opzoek naar een Luxman voorversterker. Deze versterkers hebben een ongeevenaarde toonregeling, en ook de quad 33 is een hele goede optie.

Het fabeltje dat een goede voorversterker geen toon regeling hoort te hebben is puur een verzinsel dat in de wereld is geholpen door de fabricanten van deze troep, het verlaagd de productie kosten en er gaat daarom niet zoveel meer aan kapot, alleen maar omdat deze fabricanten niet in staat zijn om een goede toonregeling te maken.

Door met een heel intressant verhaal te komen zijn de fabricanten er in geslaagd om deze onzin als algemeen geaccepteerd te krijgen. En de hele audiofiele wereld trapt er met open ogen in.

Voorversterkers met toon regeling zijn het beste, dus ga door met je zoektocht en laat je niet van de wijs brengen.

Groeten

I.H. Janssen HiFi2000.

Tja en als je je dan realiseert door hoeveel equalising het signaal bij de opname is gegaan voordat het op Vinyl of CD is gekomen ... :rolleyes:

En waar je zo'n klankregeling dan voor nodig zou hebben? Wel als ik 's-avonds laat moe thuis kom en even lekker bij wat rustige muziek wil ontspannen draai ik soms het hoog wat terug, klinkt gewoon wat realaxter. Dat heeft niets met de kwaliteit van mijn spullen te maken maar gewoon met smaak of mijn "mood" van dat moment.

Geen klankregeling is m.i. idd een modegril van puristen die dat tot norm verheven hebben. Overigens is "Toonregeling" m.i. niet het juiste woord, er valt niet zoveel aan de "toon" te regelen. Wel aan het klankbeeld.

Geplaatst door Wijx:

en waarom zou je een toonregeling erop zetten als je het toch niet gebruikt?

Zie bijvoorbeeld Pjotr's reactie

en:

Als JIJ het niet gebruikt hoeft het niet, echter als anderen er wel behoefte aan hebben waarom niet.... Niet alles naar je eigen situatie projecteren.

Geplaatst door Pjotr:

Tja en als je je dan realiseert door hoeveel equalising het signaal bij de opname is gegaan voordat het op Vinyl of CD is gekomen ...     :rolleyes:

En waar je zo'n klankregeling dan voor nodig zou hebben? Wel als ik 's-avonds laat moe thuis kom en even lekker bij wat rustige muziek wil ontspannen draai ik soms het hoog wat terug, klinkt gewoon wat realaxter. Dat heeft niets met de kwaliteit van mijn spullen te maken maar gewoon met smaak of mijn "mood" van dat moment.

Geen klankregeling is m.i. idd een modegril van puristen die dat tot norm verheven hebben. Overigens is "Toonregeling" m.i. niet het juiste woord, er valt niet zoveel aan de "toon" te regelen. Wel aan het klankbeeld.

Ik vindt niet dat je een toonregeling mag vergelijken met masteren van een cd of lp.

Daar gebruiken ze voor iedere bron een apparte toonregeling. En waarschijnlijk meer dan bass en treble.

Mijn voorkeur gaat daarom ook uit naar of geen of een parametrische equalizer. Laat het met rust of ga de storende factoren te lijf. En niet alleen schel of niet schel dreun of geen dreun.

Dat een toonregeling handig kan zijn staat als een paal boven water, maar de functionaliteit van de standaard toonregeling laat heel veel te wensen over.

Als mijn voorversterker sneuvelt dan baal ik als een stekker want dan ben ik m'n parametrische equalizer kwijt. En die vindt je helaas zelden op voorversterkers of recievers. En dat terwijl er tegenwoordig hele leuke DSPs in liggen en 't dus een fluitje van een cent is.

Ik geloof niet dat het een modegrill is van de puristen maar een principe kwestie.

Ok een source direct geeft je 'the best of both worlds' maar voor velen hoeft 't gewoon niet.

Groeten Simon

Op mijn vorige versterker van het merk Yamaha zaten legio mogelijkheden (je moets bijna piloot zijn ) om te weten waar het allemaal voor diende ;)

Echter ik heb nog niet EEN knopje gebruikt voor toonregeling of wat dan ook in de periode dat ik hem in mijn set had staan. Alles stond in de middenstand .

Op mijn huidige versterker (UR Unico ) zit alleen maar keuzeschakelaar en volumeknop en ik kan echt niet zeggen dat ik een mogelijkheid om "bij te sturen" mis of nodig heb .

Wat beter is ? een front vol knopjes of een simpel frontje zonder toeters en bellen ? Ik heb geen moeite met 2 knopjes op mijn versterkertje :)

groetjes John

Geplaatst door Wijx:

en waarom zou je een toonregeling erop zetten als je het toch niet gebruikt?

precies mijn idee. mijn eerste versterkers hadden toonregeling en stond altijd in het midden. mijn huidige versterker heeft geen toonregeling en ik mis het echt niet.

En als je een keer een brakke opname hebt die bijvoorbeeld veel te weinig bas bevat?

Maar zoals sommige critici zeggen is inderdaad een klankregeling met bass en treble weinig verfijnd. Wat ik weleens doe als ik een slechte opname heb, dan duw ik die CD in de PC, rip hem, ga vervolgens alles met een 30-bandige equalizer (in Cool Edit Pro) de boel enigszins rechttrekken, en brand het resultaat weer op een CD.

Klankregeling gebruik ik derhalve maar weinig, en vaak ben ik er ook te lui voor :o

Bij mij staat de "Line Straight" ook bijna altijd aan.

Frank

geplaatst door Ufo one
Juist alle goede voorversterkers hebben toonregeling.

Ik heb alleen maar bronkeuze balans en volume (vlnr) :) heb ik nou een slechte voorversterker?

Ik zou een te schel hoog of een dreunende bas meer in de componenten en/of de akoestiek zoeken.

p.s. mijn indruk is dat alleen de goede voorversterkers GEEN toonregeling hebben.

Geplaatst door robert:

p.s. mijn indruk is dat alleen de goede voorversterkers GEEN toonregeling hebben.

Dat is ook wel zo, maar dat is sinds het niet meer in is om die er op zetten. Komt het weer in de mode nou reken maar dat ze weer geleverd gaan worden ;)

Natuurlijk is een klankregeling geen oplossing voor een minder presterende set. Zie het meer als af en toe wat meer of minder "peper en/of zout" bij sommige situaties en/of muziek. En maak je maar niet ongerust hoor, bij mij staat het ook meestal in "bypass".

Het is idd zo dat veel klankregelingen gewoon slecht (goedkoop) ge-implementeerd zijn. Denon presteert het b.v. om hem in de terugkoppeling van de eindversterker op te nemen bij sommige ge-integreerde versterkers.

Geplaatst door Pjotr:

Het is idd zo dat veel klankregelingen gewoon slecht (goedkoop) ge-implementeerd zijn. Denon presteert het b.v. om hem in de terugkoppeling van de eindversterker op te nemen bij sommige ge-integreerde versterkers.

Dat vindt ik eigenlijk een heel slim idee.

Of het in de praktijk ook goed werkt? Dat weet ik niet.

Maar de correctie zit dus niet in het signaal. Dat zou toch voordelen moeten hebben. 't zal je waarschijnlijk wel een hoop bandbreedte kosten.

Groeten Simon

Een fout die er in dit verhaal zit is dat een "voorversterker helemaal niet versterkt, er gaat n.l. 2 volt in en er komt (afhankelijk van de stand van de volumeregeling) 0 - 2 Volt uit. Meestal echter maar 0,5 Volt.

Je zou dus zeggen, alleen een potmeter (of weerstanden schakeling en je bent klaar. Dat zou zo zijn als je een onvoorwaardelijk stabiele eindtrap in je bron zou hebben. Dit is helaas vrijwel nooit, waardoor er toch wat electronica nodig is. Ook is het voor heel zwakke bronnen nodig om het signaal bij hoge volumes iets op te peppen. Een standeschakelaar voor bronkeuze maakt het ook wel makelijker.

Dit is de beschrijving van een perfecte voortrap. Alles wat er meer op zit is overbodig en signaal verstorend. Als je een plaat hebt die zo beroerd is opgenomen dat hij zonder toonregeling niet is aan te horen zal hij met toonregeling niet beter, maar alleen anders klinken.

Ik heb eens een versterker gehad met uitschakelbare klankregeling... Als je die uitzetten, klonk het gelijk beter. Zo stond het ding dan ook altijd.

Klankregeling...... weg ermee.

:)

Geplaatst door Ufo One:

Geachte le T,

Met veel aandacht heb ik jou vraag gelezen en de antwoorden bekeken.

Juist alle goede voorversterkers hebben toonregeling. Ga b.v. eens opzoek naar een Luxman voorversterker. Deze versterkers hebben een ongeevenaarde toonregeling, en ook de quad 33 is een hele goede optie.

Het fabeltje dat een goede voorversterker geen toon regeling hoort te hebben is puur een verzinsel dat in de wereld is geholpen door de fabricanten van deze troep, het verlaagd de productie kosten en er gaat daarom niet zoveel meer aan kapot, alleen maar omdat deze fabricanten niet in staat zijn om een goede toonregeling te maken.

Door met een heel intressant verhaal te komen zijn de fabricanten er in geslaagd om deze onzin als algemeen geaccepteerd te krijgen. En de hele audiofiele wereld trapt er met open ogen in.

Voorversterkers met toon regeling zijn het beste, dus ga door met je zoektocht en laat je niet van de wijs brengen.

Groeten

I.H. Janssen HiFi2000.

Een goede installatie(dus ook voorversterker)heeft naar mijn smaak niets aan een toonregeling.

Elke vorm van manipulatie aan het signaal is meestal verslechtering.(om het maar niet over eqaulizers te hebben)

Beter is een zgn "fysiologische" volumeregelaar.

Deze benadrukt het laag en hoog iets meer bij zeer zacht volume.

Voor zacht "achtergrondmuziek" werkt dit heel mooi...

nou, als je een toonregeling al niks vindt, dan is die fysiologische volumeregeling helemaal de boel belazeren....

Dat is nl. niks anders dan de aloude loudness. Je kompenseert het menselijk onvermogen om bij lage volumes "recht" te horen.

Ik heb in de jaren 70 ooit een Yamaha receiver (van Eringa, Leeuwarden) gehad met een regelbare loudness. Het blijft loudness natuurlijk, dus per definitie verander je het signaal.

Ideaal is m.i. geen toonregeling, je voegt niets toe (behalve amplitude). Maar uit praktische overweging ben ik blij met de lift en tilt regeling op mijn QUAD 34.

Zeker als de speakers niet ideaal geplaatst zijn (gezin!), er er soms ook nog zwaar bass-overkill DVD's worden gespeeld, is een dergelijke regeling zeer handig.

FWIW, folkert