Jump to content

Nou Dat Weer

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Op een ander forum heb ik geschreven, dat er mensen zijn die verschillen tussen onderlinge versterkers en dito bekabeling kunnen horen.

De meeste leden  aldaar stellen, dat er nog nooit iemand is geweest die dergelijke verschillen heeft kunnen horen.

Ik heb geadviseerd om eens een naar een goede winkel te gaan en je daar deze verschillen te laten horen. Maar men blijft erbij, dat het allemaal suggestie is.

Mijn idee is, dat men daar niet zo heel goed kan luisteren en daardoor aanneemt dat anderen dat ook niet kunnen.

De discussie daar is al meerdere malen uit de hand gelopen. Dat is niet mijn schuld natuurlijk (hah-hah).

Nu wil men bewijs, dat ik en eventueel andere mensen dat kunnen horen.

Wat is jullie visie?

gr.

Wil

Als je hebt gezegd dat jij de verschillen hoort dan mag men om bewijs vragen.

Zo niet dan kunnen ze jouw niet vragen om het te bewijzen.

Maar eerlijk is eerlijk Wil je doet een beetje uitdagend.

:D

Beste mensen,

Op een ander forum heb ik geschreven, dat er mensen zijn die verschillen tussen onderlinge versterkers en dito bekabeling kunnen horen.

De meeste leden  aldaar stellen, dat er nog nooit iemand is geweest die dergelijke verschillen heeft kunnen horen.

Ik heb geadviseerd om eens een naar een goede winkel te gaan en je daar deze verschillen te laten horen. Maar men blijft erbij, dat het allemaal suggestie is.

Mijn idee is, dat men daar niet zo heel goed kan luisteren en daardoor aanneemt dat anderen dat ook niet kunnen.

De discussie daar is al meerdere malen uit de hand gelopen. Dat is niet mijn schuld natuurlijk (hah-hah).

Wat is jullie visie?

gr.

Wil

Op welk forum zit je die mening te verkondigen?

Als dat op het hififorum is, kun je natuurlijk verwachten dat men zo reageert.

Dat is vergelijkbaar met een bijenkast openmaken en vragen of ze je niet willen steken. Weet ik immers uit ervaring met bijen.

Ik waag me niet aan discussies op dat forum, alhoewel ik er heel af en toe wel even wat meelees.

Groet,

Leobus

Wat is jullie visie?

Ben je weer bezig? Haha! Het lijkt me verspilde moeite, eerlijk gezegd, en daarbij is het onmogelijk om je eigen subjectieve waarneming te bewijzen zolang het niet objectief meetbaar is. Je zou een luisterpanel kunnen samenstellen om aan te tonen dat anderen het ook horen, maar om dat enigszins betrouwbaar te maken moet dat onder hele strikte voorwaarden - veels te veel moeite.

En veel mensen hebben nu eenmaal een onvoldoende ontwikkeld gehoor (hoef ik jou niet te vertellen) en/of een installatie waar gewoon niet veel eer aan te behalen valt. Zo kunnen de meeste mensen ook geen verschil proeven tussen verschillende soorten wijn, geen eer aan te behalen...

Ik hoorde wel verschillen tussen de verschillende kabels in mijn set, soms hele grote verschillen, maar er zijn ook veel kabels waartussen je niet of nauwelijks verschillen hoort. En ongetwijfeld is dat met een andere set weer allemaal anders. 

Misschien is het wel aardig om op dit forum een enquête te houden: wie vindt dat kabels wel een invloed op de klank hebben, wie niet?

Maar eerlijk is eerlijk Wil je doet een beetje uitdagend.

:D

Ohoh Peter, wat gemeen van je. Hoe kom je daar toch bij? Ik wil je nooit meer zien. 

(wanneer kom je trouwens eindelijk eens een keer luisteren? ;))

Op welk forum zit je die mening te verkondigen?

Als dat op het hififorum is, kun je natuurlijk verwachten dat men zo reageert.

Dat is vergelijkbaar met een bijenkast openmaken en vragen of ze je niet willen steken. Weet ik immers uit ervaring met bijen.

Ik waag me niet aan discussies op dat forum, alhoewel ik er heel af en toe wel even wat meelees.

Groet,

Leobus

Het betreft een forum dat een afsplitsing is van het blauwe forum.  

Ik hoorde wel verschillen tussen de verschillende kabels in mijn set, soms hele grote verschillen, maar er zijn ook veel kabels waartussen je niet of nauwelijks verschillen hoort. En ongetwijfeld is dat met een andere set weer allemaal anders. 

Men zegt daar dat je je dat verbeeldt. Ik zeg dan dat dat niet zo is. Zij zeggen dan dat dat wel zo is ...................................

Gelukkig gaat alles in een buitengewoon vriendelijk sfeer, waarbij ik telkens bijzonder meelevend en begrijpend een ieder tegemoet treed.

Er is zoveel begrip voor elkaars standpunt.

(de smiley's doen het even niet!)

Ohoh Peter, wat gemeen van je. Hoe kom je daar toch bij? Ik wil je nooit meer zien. 

(wanneer kom je trouwens eindelijk eens een keer luisteren? ;))

Volgende week spreek ik iets met je af :)

Trouwens minder ruis en rumble bij hoger volume nu ik v/d hul low noise interlinks gebruik.

Ik gebruikte Klotz microfoon interlinks.

Dan wel niet klankmatig maar toch een verschil.

:)

Trouwens minder ruis en rumble bij hoger volume nu ik v/d hul low noise interlinks gebruik.

Ik gebruikte Klotz microfoon interlinks.

Dan wel niet klankmatig maar toch een verschil.

:)

Dat is wel heel erg on-topic. :D Pas maar op dat JD je niet meesleept ter bewijsvoering.

Beste mensen,

Wat is jullie visie?

gr.

Wil

Bovenstaande tekst is ongevraagd geplaatst op een ander forum, n.b. door een moderator/beheerder aldaar. Mag dat zomaar? 

Dadelijk krijg ik daar nog een ban, omdat ik hier iets geschreven heb. Veel gekker moet het niet worden: de wondere wereld die hifi heet.

(...) Nu wil men bewijs, dat ik en eventueel andere mensen dat kunnen horen.

Wat is jullie visie?  (...)

Beste Jongensdroom,

Bij normale, goede interlinks en speaker kabels is er geen verschil hoorbaar.

Als een kabel wèl een duidelijk hoorbaar verschil oplevert, dan is dat geen goede kabel.

Want een kabel kan het signaal nooit verbeteren, maar alleen verslechteren.

Al dikwijls heb ik bij audioclubs en elders daarvan bewijzen gezien tijdens directe ("blinde") A-B tests.

Soms werden zulke vergelijkingen mede georganiseerd door leveranciers van dure kabels en interlinks.

Dan werd vaak een goedkope kabel als de betere aangewezen door de meeste deelnemers.

Goede kabels zijn kabels die net zo goed klinken als andere goede kabels.

Neem je dan drie kabels en ga je luisteren welke twee hetzelfde klinken en is de derde dan geen goede kabel? 

Spido = Klaas =/ Spido

Een bekende recensent gaf aan dat de juiste match tussen stereo componenten en kabels is te meten. Alleen of zo'n service bestaat en waar je op let qua parameters werd er niet bij verteld. Blijven luisteren en testen dus ;-)

Beste Jongensdroom,

Bij normale, goede interlinks en speaker kabels is er geen verschil hoorbaar.

Als een kabel wèl een duidelijk hoorbaar verschil oplevert, dan is dat geen goede kabel.

Want een kabel kan het signaal nooit verbeteren, maar alleen verslechteren.

Al dikwijls heb ik bij audioclubs en elders daarvan bewijzen gezien tijdens directe ("blinde") A-B tests.

Soms werden zulke vergelijkingen mede georganiseerd door leveranciers van dure kabels en interlinks.

Dan werd vaak een goedkope kabel als de betere aangewezen door de meeste deelnemers.

Slechts een klein percentage van de mensheid is in staat dergelijke kleine verschillen te horen. Het is daardoor normaal dat er zoveel luisteraars door de mand vallen. Tijdens de vorig jaar gehouden dac-testdag, hebben een aantal van onze forumleden bewezen wel degelijk kleine verschillen te kunnen horen. Het lijkt mij leuk om te helpen bij het organiseren van een kabel-testdag. Tevens wil ik wel deelnemer zijn. Zijn er meer mensen die daar iets voor voelen?

Nou dat weer :D hebben we een kabeltopic? Nee toch niet. Jammer, want iemand wilde ruzies las ik vanmiddag :D.

Nee, we gaan juist niet discussiëren over kabels, maar er naar luisteren tijdens HEF Kabeldag.

Wie wil er mee organiseren? Wie wil er in het testteam?

Slechts een klein percentage van de mensheid is in staat dergelijke kleine verschillen te horen. Het is daardoor normaal dat er zoveel luisteraars door de mand vallen. Tijdens de vorig jaar gehouden dac-testdag, hebben een aantal van onze forumleden bewezen wel degelijk kleine verschillen te kunnen horen. Het lijkt mij leuk om te helpen bij het organiseren van een kabel-testdag. Tevens wil ik wel deelnemer zijn. Zijn er meer mensen die daar iets voor voelen?

a/ Kabels zijn géén DAC's (al zitten er wel kabels in DAC's).

b/ Pas op, 1 luisteraar tegelijk in het mandje. Anders vallen ze allemaal door het mandje.