Jump to content

Nou Dat Weer

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Sander helemaal mee eens.

Pieter...klopt dat ik hier ben gekomen om te zien wat je aan schrijven bent over je problemen op een ander forum. Ik ben je inderdaad ook tegengekomen op het HTforum en Audiofeaks. Je blijft een beetje hangen in het de schuld geven van de ander en als je daar op aangesproken wordt dan is de ander verkeerd bezig en post deze bv nooit zonder enige inhoud. Dus ipv de ander de schuld te geven van je vertrek hier en daar (ik heb alle discussies gevolgd en meegemaakt) kan je ook eens de hand in je eigen boezem gaan steken.

En als je niet verder komt dan een ander te typeren als inhoudsloos ipv te reageren op wat die persoon schrijft...tsja.

Met een beetje mazzel gaan we elkaar spreken op de forummeeting, schudden we elkaar de hand, drinken we een bakje koffie en spreken we elkaar eens toe en is het verders een gezellige dag.

Gr Hans 

• Members

Tja... Ik de (naar mijn mening weer te zot voor woorden) discussie op dat forum net ook gelezen, heel typisch en herkenbaar de Hififorum methodiek. Ik vind het allemaal prima wat ze daar doen, de gelijkgestemden aldaar vinden dit blijbaar de ultieme hangplek, lekker zo laten. Het belang van alles en iedereen afbranden wie niet ''ons'' is, is mij altijd ontgaan, maar blijbaar is dit ook een hobby. Laten ze dat lekker op het Hififorum en haar zusterforum Hififreaks blijven doen, laat het HT-forum lekker haar HT-dingetje met BB&G doen, Audiofreaks haar braderiesfeer houden, dan doen wij hier wat wij leuk vinden. Heeft ieder zijn ding en valt niemand elkaar lastig! Zo belangrijk is het ook allemaal niet, het leven gaat gewoon door hoor, met of zonder een forum...

Ik ben ook niet zo van beweren en dan bewijzen...daar kan men inderdaad wel eens in doorschieten. Maar deze discussie kreeg een extra dimensie doordat Pieter bleef hangen in te stellen dat bv musici een erg goed gehoord hebben, evenals winkeliers en mensen die wel verschillen hoorde. Dus mijn inziens wordt het ene dan door het andere versterkt. De opzet van Pieter om dan een vergelijk te gaan doen werd enthousiast ontvangen en wanneer doorgezet...was dat een erg leuke, gezellige en leerzame dag geworden.

Van mij hoeven dit soort vergelijken niet meer...ik meen de ene keer een verschil te horen tussen versterkers en dan weer niet. Met kabels idem...ik probeer nu een wat duurdere toschliink kabel te kopen. Ik denk dat ik het niet ga horen..maar proberen is altijd een optie. Maar als ik het dan niet hoor moet het argument niet zijn dat ik dan doof ben of een slechte set heb die de verschillen niet kan weergeven.

Vorige week ervaren dat mijn set het verschil tussen een Parasound en een oude Kenwood prima kan laten horen. Rare is dat ik een DSP heb en dus een meting kan doen en die gaf een minimaal verschil qua meting tussen de beide versterkers. Zo minimaal dat je het ook zou kan zijn dan de microfoon net op een andere plek stond.

Gr Hans

• Members

[...]

Vorige week ervaren dat mijn set het verschil tussen een Parasound en een oude Kenwood prima kan laten horen. Rare is dat ik een DSP heb en dus een meting kan doen en die gaf een minimaal verschil qua meting tussen de beide versterkers. Zo minimaal dat je het ook zou kan zijn dan de microfoon net op een andere plek stond.

Gr Hans

Misschien omdat we eens afmoeten van dat meten=weten? Meten zegt namelijk helemaal niets over het beleven. De 1 gaat uit zijn dak van Klassieke muziek, de ander van Jazz of Rock. Dit hangt allemaal af van smaak, gemoedstoestand en beleving. Misschien zelfs wel met Deja-Vu. Is dat te meten? Misschien ooit in de toekomst, maar voor nu denk ik nog onmogelijk.

De 3 voorbeelden blijven echter alledrie muziek. Wellicht kan dit voor een groep slechts verschillende frequenties zijn die door elkaar heen worden weergegeven, nog steeds is het muziek. Ik weet dan ook zeker dat er technici zijn die deze muziekstukken ook hetzelfde kunnen laten meten en beweren dat er geen verschil in zit, maar het blijven toch echt 3 totaal andere composities en wederom, nog steeds muziek.

Een ander, misschien dom voorbeeld (maar zo zie ik het wel), op deze manier kun je ook een Chimpansee nog gelijk krijgen aan een mens, in DNA verschillen we geloof ik ook maar 2 a 3 %. Dergelijke verschillen zijn blijkbaar niet hoorbaar (waar ik in kan komen), maar ook niet zichtbaar? Ondanks die minieme verschillen?

Zo kun je dus overal blijkbaar meettechnisch een punt aan lullen, en nogmaals, dat mogen ze van mij! Ik ben het er alleen niet mee eens. Ook dat mag hoop ik? Er zitten daar voldoende leden die het allemaal prachtig vinden en er volledig in mee gaan. Prima, heb ik geen probleem mee. Maar behandel wel iedereen consequent gelijkwaardig. Nou doen ze dat geloof ik ook wel met nieuwe leden, iedereen krijgt er zo te zien dezelfde ''nieuweling-behandeling'', dus dat zit wel goed. Alleen... ik zou ze adviseren om weer eens een keer naar muziek te gaan luisteren ipv bezig zijn met wie kan ik nu weer eens zo hard mogelijk on-line afserveren als onzinnige believer.

Maar nogmaals, als dat je hobby is? Je bent in ieder geval van de straat...

Je eerlijke mening kan ik waarderen en begrijpen. Ik leg het je nog wel uit als je hier bent, als je dat wilt natuurlijk.

Ik stel voor het er hier niet meer over te hebben.

Topic kan dus op slot?? Graag.

Misschien omdat we eens afmoeten van dat meten=weten? Meten zegt namelijk helemaal niets over het beleven. De 1 gaat uit zijn dak van Klassieke muziek, de ander van Jazz of Rock. Dit hangt allemaal af van smaak, gemoedstoestand en beleving. Misschien zelfs wel met Deja-Vu. Is dat te meten? Misschien ooit in de toekomst, maar voor nu denk ik nog onmogelijk.

De 3 voorbeelden blijven echter alledrie muziek. Wellicht kan dit voor een groep slechts verschillende frequenties zijn die door elkaar heen worden weergegeven, nog steeds is het muziek. Ik weet dan ook zeker dat er technici zijn die deze muziekstukken ook hetzelfde kunnen laten meten en beweren dat er geen verschil in zit, maar het blijven toch echt 3 totaal andere composities en wederom, nog steeds muziek.

Een ander, misschien dom voorbeeld (maar zo zie ik het wel), op deze manier kun je ook een Chimpansee nog gelijk krijgen aan een mens, in DNA verschillen we geloof ik ook maar 2 a 3 %. Dergelijke verschillen zijn blijkbaar niet hoorbaar (waar ik in kan komen), maar ook niet zichtbaar? Ondanks die minieme verschillen?

Zo kun je dus overal blijkbaar meettechnisch een punt aan lullen, en nogmaals, dat mogen ze van mij! Ik ben het er alleen niet mee eens. Ook dat mag hoop ik? Er zitten daar voldoende leden die het allemaal prachtig vinden en er volledig in mee gaan. Prima, heb ik geen probleem mee. Maar behandel wel iedereen consequent gelijkwaardig. Nou doen ze dat geloof ik ook wel met nieuwe leden, iedereen krijgt er zo te zien dezelfde ''nieuweling-behandeling'', dus dat zit wel goed. Alleen... ik zou ze adviseren om weer eens een keer naar muziek te gaan luisteren ipv bezig zijn met wie kan ik nu weer eens zo hard mogelijk on-line afserveren als onzinnige believer.

Maar nogmaals, als dat je hobby is? Je bent in ieder geval van de straat...

Tussen een chimp en een mens zitten uiterlijk behoorlijk wat verschillen maar het is ws onnodig om je daar op te wijzen...ten minste dat hoop ik dan maar. :D

Meten is overigens niets mis mee ..als je daar iets mee kan bevestigen of ontkennen..is alleen maar goed. Ook wel handig namelijk als er een versterker oid ontworpen gaat worden. Je l2 na aatste zin is eigenlijk alleen maar een bevestiging dat het andersom net zo had gebeurt.  ^_^

Gr Hans

Tegen!  Gewoon open houden, dit soort discussies komen vast nog wel terug.

Meten of niet meten, beide zijn mi interessant :)

Ging het gediscuzeur over meten? Heb ik blijkbaar niet goed gelezen. :)

Op het hifi forum beweerde men dat er geen verschil hoorbaar was tussen een buizen en transistor versterker. Alleen al als ik buizen verwissel hoor ik al verschil. Voor mij hoeft de discussie dan niet meer. Ruud 13 Janssen kan ik trouwens erg waarderen: hij is altijd inhoudelijk en heeft zonder meer verstand van zaken.

carl, on 31 May 2014 - 8:19 PM, said:

Op het hifi forum beweerde men dat er geen verschil hoorbaar was tussen een buizen en transistor versterker. Alleen al als ik buizen verwissel hoor ik al verschil. Voor mij hoeft de discussie dan niet meer. Ruud 13 Janssen kan ik trouwens erg waarderen: hij is altijd inhoudelijk en heeft zonder meer verstand van zaken.

Men zegt op dergelijke fora altijd: als je het niet kunt meten, kun je het ook niet horen. Daarmee beledig je iedereen, die wel over een goed gehoor beschikt.

Een vriend heeft mij verschillende soorten buizen laten horen. De verschillen waren meteen duidelijk.

Nee, zegt men dan op eerder aangehaalde fora, dat heeft nog nooit iemand bewezen te kunnen horen. In Amerika kun je zelfs 1 miljoen dollar verdienen, als jij de eerste bent die een bepaald verschil kunt horen.

Ik hoor wel degelijk het verschil of mijn vrouw mij roept of mijn vriendin.

. In Amerika kun je zelfs 1 miljoen dollar verdienen, als jij de eerste bent die een bepaald verschil kunt horen.

Mike Fremer van Stereophile wilde dat geld wel verdienen. Zijn voorwaarde was wel dat hij de kabels thuis uitgebreid mocht voorbeluisteren omdat hij wilde weten waar hij op moest letten bij de test. Zeer redelijk lijkt me. Dat durfde de man van 1 miljoen dus niet aan.

Ik ben ongeveer vanaf mijn 16e serieus bezig met hifi. Rond mijn achtiende kocht ik mijn eerste serieuze spullen. Ik had soms de mogelijkheid mijn set op te stellen in de kamer van mijn broer die flink ruim was. Ik had dan een paar favouriete nummers die ik draaide. Maar het klonk niet altijd hetzelfde. Ik ben gaan nadenken wat er nu andrers kon zijn waardoor mijn waarneming anders was. Ik kwam op het idee dat de stekkers in het stopcontact een verschil konden zijn. Toen ik de stekker van de versterker omdraaide werd de weergave veel levendiger en doorleefder. Echt een fors verschil. Idem was er een verschil toen ik goed koperdraad kocht van 4mm2 in plaats van het hatseflats draad dat je bij de witgoed meekrijgt. Betere kabels was ik vroeger ook sceptisch over maar de verschillen waren er. Ik heb wat later wel geleerd dat niet iedere kabel bij iedere set past. Door de jaren heen zijn mijn ervaringen consistent. Je leert door de jaren heen steeds meer je voorkeuren kennen en waar je op moet letten.

Nu komt er dus een forum die zegt dat het allemaal onzin is..... duh. Maar prima hoor ik laat een ieder in zijn of haar waarde. Ik heb zowel vroeger als later ook mensen over de vloer gehad die iets niet horen, die niet eens gevoelig zijn voor goed geluid of die andere voorkeuren hebben. Wie ben ik om hen mijn mening op te leggen. Maar ik hoor het dus wel. Hoewel men op de fora ook wel een punt heeft om kritisch te blijven.

Wat mij betreft gaat het verder om het toepassen van techniek en gehoor om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. Maar het is voor mij beslist niet zo dat alles wetenschappelijk bewezen hoeft te worden. Als iets duidelijk werkt dan is het prima. Learning bij doing is geen schande, geen mens is te oud om te leren.

Ik zou in hififorum geen tijd steken. Die mensen parreren alles met hun logica. Er zit daar een bepaalde groep die de macht heeft en elkaar afdekt, wat gecharcheerd vergelijkbaar aan een dictatuur die zich in stand houdt, maar gelukkig minder gevaarlijk. Maar gezond is het niet, dat geldt wat mij betreft voor alle dergelijke structuren die zichzelf "opleggen". Zoiets brengt alleen maar ellende en we leven in een vrij land niet?

Men zegt op dergelijke fora altijd: als je het niet kunt meten, kun je het ook niet horen. Daarmee beledig je iedereen, die wel over een goed gehoor beschikt.(...)

Beste Jongensdroom,

Alles wat een mens kan horen, is frequentie (toonhoogte) en amplitude (luidheid).

En beide zijn uitstekend te meten, te registreren, te herhalen en te vergelijken.

Door dit te bestrijden, beledig je iedereen met een gezond verstand.

. In Amerika kun je zelfs 1 miljoen dollar verdienen, als jij de eerste bent die een bepaald verschil kunt horen.

Mike Fremer van Stereophile wilde dat geld wel verdienen. Zijn voorwaarde was wel dat hij de kabels thuis uitgebreid mocht voorbeluisteren omdat hij wilde weten waar hij op moest letten bij de test. Zeer redelijk lijkt me. Dat durfde de man van 1 miljoen dus niet aan.

Klopt, de "miljonair" schijnt er onmogelijke eisen aan te verbinden. Mensen die geen kleine verschillen kunnen horen schermen ten onrechte met dat verhaal. Voor mij is het je reinste waanzin om te beweren dat er geen verschillen zijn, als je zelf niet in staat bent om die te horen. Er zijn fora waar ik dat niet mag vinden, maar hier gelukkig wel. Kom op mensen, keer eens terug naar de realiteit.  

Ik ben ongeveer vanaf mijn 16e serieus bezig met hifi. Rond mijn achtiende kocht ik mijn eerste serieuze spullen. Ik had soms de mogelijkheid mijn set op te stellen in de kamer van mijn broer die flink ruim was. Ik had dan een paar favouriete nummers die ik draaide. Maar het klink niet altijd hetzelfde. Ik ben gaan nadenken wat er nu andrers kon zijn waardoor mijn waarneming anders was. Ik kwam op het idee dat de stekkers in het stopcontact een verschil konden zijn. Toen ik de stekker van de versterker omdraaide werd de weergave veel levendiger en doorleefder. Echt een fors verschil. Idem was er een verschil toen ik goed koperdraad kocht van 4mm2 en plaats van het hatseflats draad dat je bij de witgoed meekrijgt. Betere kabels was ik vroeger ook sceptisch over maar de verschillen waren er. Ik heb wat later wel geleerd dat niet iedere kabel bij iedere set past. Door de jaren heen zijn mijn ervaringen consistent. Je leert door de jaren heen steeds meer je voorkeuren kennen en waar je op moet letten.

Nu komt er dus een forum die zegt dat het allemaal onzin is..... duh. Maar prima hoor ik laat een ieder in zijn of haar waarde. Ik heb zowel vroeger als later ook mensen over de vloer gehad die iets niet horen, die niet eens gevoelig zijn voor goed geluid of die andere voorkeuren hebben. Wie ben ik om hen mijn mening op te leggen. Maar ik hoor het dus wel. Hoewel men op de fora ook wel een punt heeft om kritisch te blijven.

Wat mij betreft gaat het verder om het toepassen van techniek en gehoor om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. Maar het is voor mij beslist niet zo dat alles wetenschappelijk bewezen hoeft te worden. Als iets duidelijk werkt dan is het prima. Learning bij doing is geen schande, geen mens is te oud om te leren.

Ik zou in hififorum geen tijd steken. Die mensen parreren alles met hun logica. Er zit daar een bepaalde groep die de macht heeft en elkaar afdekt, wat gecharcheerd vergelijkbaar aan een dictatuur die zich in stand houdt, maar gelukkig minder gevaarlijk. Maar gezond is het niet, dat geldt wat mij betreft voor alle dergelijke structuren die zichzelf "opleggen". Zoiets brengt alleen maar ellende en we leven in een vrij land niet?

Het bovenstaande stuk zou ik geschreven kunnen hebben. Mijn complimenten. 

Er zijn mensen en zelfs complete fora die niet in staat zijn kleine verschillen te horen. Dat is helemaal niet erg.

Wat wel erg is, is dat genoemde personen geen enkel respect hebben voor een ieder die daartoe wel in staat is.

Er zijn in ons land duizenden- en misschien wel tienduizenden luisteraars die dat wel kunnen horen. Deze zouden dat dan moeten gaan "bewijzen"?

Kom op mensen dit is 2014. Doe gewoon zelf beter je best.

Beste Jongensdroom,

Alles wat een mens kan horen, is frequentie (toonhoogte) en amplitude (luidheid).

En beide zijn uitstekend te meten, te registreren, te herhalen en te vergelijken.

Beste Spido,   

Dat kan mij werkelijk geen reet schelen.

Groeten,

Wil

• Members

En daar is ie weer..als je het dus niet hoort heb je geen goed gehoor. Vervolgens zeggen dat de ander beledigt....schiet mij maar lek.

Gr Hans

Beste Hans,

Zoals je weet is iedereen hier welkom, en heeft ook idereen hier het recht op zijn eigen mening. Ook al gaat dat recht tegen dat van velen in. Dat moet gewoon kunnen. Als je hier echter alleen komt om 1 persoon te achtervolgen en in een hoek te pinnen, dan liever niet. Op het gewraakte forum kan JD zich niet meer verdedigen (eigen keuze, ik weet het, dus dat is zijn probleem), maar blijkbaar is hij daar nog steeds een terugkerend onderwerp van gesprek. Hou dat dan lekker daar, het is er bij uitstek de hangplek voor. Dan kunnen wij weer verder met het verbeteren van de set of muziekbeleving door het uitwisselen van kennis over verschillen tussen componenten, hoe deze te verbeteren of hoe te luisteren!

Misschien nog een leuk onderwerp voor op het blauwe/witte forum, de verschillen tussen aandrijvingen van draaitafels (zeer goed hoorbaar en meetbaar), kunnen ze zich daar eens op storten. Wij gaan er een hele forumdag aan wijden, misschien zinvol om zoiets eens bij te wonen? Heel benieuwd of zij de degens dan durven te kruisen met een zekere Arnold Blom aangande het wel of niet 100% dichtgetimmerde wetenschappelijk verantwoord vergelijk en uitslag! Die discussie zou ik nog wel eens mee willen maken!

Misschien zouden we gewoon weer eens allemaal open moeten staan voor wat er allemaal wel mogelijk is ipv alles als onmogelijk te stellen en daardoor misschien zelfs wel weer wat op te steken...

Het is Pieter die wegloopt op een forum (daar de discussie uit de weggaat) op dit forum een topic opent om over de mensen van dat forum te mopperen en dan mag ik hier niet op reageren want dan ben ik verkeerd bezig ?

Op de andere fora ga ik het niet over Pieter/Willie de Woofer/Jongensdroom hebben. Jij vindt dat ook niet kunnen en tegelijkertijd bestaat dit topic.

En wat anderen horen en vinden...daar ben ik niet verantwoordelijk voor, dus ik weet niet of die mensen behoefte hebben aan een forumdag. ik heb me al aangemeld voor die Jongensdroom gaat organiseren. Altijd leuk en gezellig dat soort dagen.

Gr Hans

En daar is ie weer..als je het dus niet hoort heb je geen goed gehoor. Vervolgens zeggen dat de ander beledigt....schiet mij maar lek.

Gr Hans

Hans, het geeft alleen maar aan dat we allemaal anders luisteren. En ja, er zijn natuurlijk sets die verschillen meer of minder of helemaal niet laten horen maar die zul je onder forumleden natuurlijk niet zien.

Beste Jongensdroom,

Ik val niemand aan want daarvoor boeit het me te weinig. Volgens mij bouw jij toch speakers Spido? Ik snap niet hoe je dan erbij komt dat alleen frequentie en luidheid waar te nemen zijn. In mijn optiek zijn er zoveel aspecten dat het onmogelijk wordt ze in je hoofd allemaal bij te houden en op een rij te houden. Natuurlijk zou je alles kunnen terug redeneren naar frequentie en luidheid maar daar maak je alles wel wat zwart-wit mee. Bovendien ga je hetgeen we kunnen horen ontleden binnen een technische context. Als ik mijn hond hoor lopen over het laminaat dan hoor ik in de praktijk het getrippel en een groot aantal nagels over het laminaat. Als ik een auto hoor lansgrijden hoor ik heel wat anders. En dat geldt voor alle geluiden. In veel gevallen kunnen wij heel goed vaststellen of iets natuurlijk klinkt. Er zijn best wat fabrikanten die dit mede als uitgangspunt nemen en een schakeling toepassen op "sonic performance". Ik kan me ook niet voorstellen dat jij je spullen niet beluistert alvorens je ze in de markt zet. Overigens doe ik hier wel de oproep aan een ieder om elkaar bij uiteenlopende meningen niet af te zeiken anders zijn we geen snars beter dan de rest. Kennelijk zitten er op dit forum ook mensen met uiteenlopende meningen.