Jump to content

Nou Dat Weer

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Beste Jongensdroom,

Alles wat een mens kan horen, is frequentie (toonhoogte) en amplitude (luidheid).

En beide zijn uitstekend te meten, te registreren, te herhalen en te vergelijken.

Door dit te bestrijden, beledig je iedereen met een gezond verstand.

Ik denk dat mensen meer waarnemen van de muziek dan het gedeelte wat ze horen.

Denk daar eens over na.

Hallo,

In het kader van meer of minder waarnemen zou ik eens willen wijzen op het fenomeen HSP.

Dit zijn zg. "Highly sensitive persons". Zij nemen meer en anders waar dan anderen.

Denk nu niet dat dat zeer zeldzame uitzonderingen zijn, want ca 20% van de mensheid schijnt HSP te zijn. Er zijn testen voor.

Bij mij is in ieder geval die diagnose gesteld.

Het zou mij niet verbazen als veel audiofielen HSP zijn. In ieder geval geeft het aan dat we verschillend kunnen waarnemen.

Google er maar eens op zou ik zeggen. Geeft misschien wat begrip en minder gekibbel.

Groet,

Leobus

Hallo,

In het kader van meer of minder waarnemen zou ik eens willen wijzen op het fenomeen HSP.

Dit zijn zg. "Highly sensitive persons". Zij nemen meer en anders waar dan anderen.

Denk nu niet dat dat zeer zeldzame uitzonderingen zijn, want ca 20% van de mensheid schijnt HSP te zijn. Er zijn testen voor.

Het zou mij niet verbazen als veel audiofielen HSP zijn. In ieder geval geeft het aan dat we verschillend kunnen waarnemen.

Google er maar eens op zou ik zeggen. Geeft misschien wat begrip en minder gekibbel.

Groet,

Leobus

Helemaal met je eens, HSP ers bestaan, hier wonen er 4.

Ja, dat kan. Daarbij zijn veel forumleden ook "LST" personen, Long Sensitive Toes... :-)

En SL (Short lontje) :D, of er hier ook mannen zijn met een LK wil ik niet weten.

Mijn hemel, het beeld van HSP klopt bij mij akelig goed.

Alleen "denkt veel na" niet. Mijn vrouw heeft voorgesteld dat ik mijn hersenen na laat aan de wetenschap.

Dit, omdat ze nauwelijks gebruikt zijn.

Ik val niemand aan want daarvoor boeit het me te weinig. Volgens mij bouw jij toch speakers Spido? Ik snap niet hoe je dan erbij komt dat alleen frequentie en luidheid waar te nemen zijn. In mijn optiek zijn er zoveel aspecten dat het onmogelijk wordt ze in je hoofd allemaal bij te houden en op een rij te houden. Natuurlijk zou je alles kunnen terug redeneren naar frequentie en luidheid maar daar maak je alles wel wat zwart-wit mee. Bovendien ga je hetgeen we kunnen horen ontleden binnen een technische context. Als ik mijn hond hoor lopen over het laminaat dan hoor ik in de praktijk het getrippel en een groot aantal nagels over het laminaat. Als ik een auto hoor lansgrijden hoor ik heel wat anders. En dat geldt voor alle geluiden. In veel gevallen kunnen wij heel goed vaststellen of iets natuurlijk klinkt. Er zijn best wat fabrikanten die dit mede als uitgangspunt nemen en een schakeling toepassen op "sonic performance". Ik kan me ook niet voorstellen dat jij je spullen niet beluistert alvorens je ze in de markt zet. Overigens doe ik hier wel de oproep aan een ieder om elkaar bij uiteenlopende meningen niet af te zeiken anders zijn we geen snars beter dan de rest. Kennelijk zitten er op dit forum ook mensen met uiteenlopende meningen.

Beste Karma,

Als een installatie in staat is om alleen maar alle aangeboden frequenties met de juiste luidheid weer te geven, krijg je al het moois dat jij opsomt daar gratis bij!

Hans, het geeft alleen maar aan dat we allemaal anders luisteren. En ja, er zijn natuurlijk sets die verschillen meer of minder of helemaal niet laten horen maar die zul je onder forumleden natuurlijk niet zien.

Ik bestrijd dat laatste ook helemaal niet. En het geeft helemaal niets aan...en al helemaal niet of we anders luisteren.

Gr Hans

• 2 weeks later...

Beste mensen,

Op een ander forum heb ik geschreven, dat er mensen zijn die verschillen tussen onderlinge versterkers en dito bekabeling kunnen horen.

De meeste leden  aldaar stellen, dat er nog nooit iemand is geweest die dergelijke verschillen heeft kunnen horen.

Ik heb geadviseerd om eens een naar een goede winkel te gaan en je daar deze verschillen te laten horen. Maar men blijft erbij, dat het allemaal suggestie is.

Mijn idee is, dat men daar niet zo heel goed kan luisteren en daardoor aanneemt dat anderen dat ook niet kunnen.

De discussie daar is al meerdere malen uit de hand gelopen. Dat is niet mijn schuld natuurlijk (hah-hah).

Nu wil men bewijs, dat ik en eventueel andere mensen dat kunnen horen.

Wat is jullie visie?

gr.

Wil

Ben zojuist ook weer eens teruggekeerd op het oude blauwe nest. Effe een klein postje over kabels. Vooropgesteld is het duidelijk dat daar andersdenkenden zitten. Ik ben er van overtuigd dat veel mensen daar meteen wegblijven als ze reacties krijgen zoals die worden gegeven aan mensen die niet binnen hun marges denken. Weg blijven is de weg van de minste weerstand. Wellicht blijf ik daar van tijd tot tijd mijn mening posten. Het heeft mij teveel weg van een dictatuurtje daar en daar heb ik inmiddels een opgebouwde allergie voor ontwikkeld. Misschien kunnen we afwisselen?

Hoe "bestrijdt" je dit nu het beste? Wegblijven? In mijn optiek is samenwerking altijd het beste. Hoewel er ook vormen zijn waarbinnen er nooit samen te werken valt. In mijn werk komt zoiets nog het vaakst voor door kennis en/of ervaring tekort, het niet hebben van bereidheid om samen te werken (andere belangen bijvoorbeeld) of een slechte karakter eigenschap. 

Wetenschap en kennis zijn voortdurend in beweging

Toch logisch dat bepaalde waarnemingen nog niet wetenschappelijk kunnen verklaard worden om dat de kennis en de kunde nog niet aanwezig is om de nodige apparatuur te ontwikkelen en te bouwen.

Higgs is hier het mooist voorbeeld van

Wat de boer niet kent vreet hij niet.

Dus zullen er altijd mensen zijn die ergens niet in geloven en daar tegen ageren omdat ze niet beter weten.

Meten is niet altijd weten.

Maar voor veel mensen is meten weten.

Vroeger twijfelde ik wel eens aan mijzelf nu heb ik daar mijn twijfels over.

:)

Je laatste zin is een mooie

Bij mij is het simpel, hoor ik het ok hoor ik het niet ook ok

Ik heb momenteel een kabel van een vriend liggen, puur omdat de mogelijkheid zich voordoet, prijs 5 keer duurder dan de kimber 8TC, en neen ik ga niet beginnen of deze nu 5 keer beter is of niet

Deze kabel is in mijn ogen op alle vlakken beter, maar mijn instinct zegt mij dat deze kabel in een betere set en in combi met een betere versterker veel meer van zn kunnen gaat laten horen.

Wat heb ik onthouden? Deze kabel klinkt heel vloeiend en natuurlijk en als ik er nog eens eentje tegenkom van dit merk ben ik best benieuwd om te horen hoe mijn ervaring is

Hoe meer je beluisterd hoe beter je oordeel is denk ik.

Als ik iets beter vind en ik kan het betalen dan koop ik het.

Maar voor een beetje beter ga ik niet veel betalen.

Je gaat toch niet om de beurt op een forum lopen zieken (en het is zieken omdat je weet hoe men daar denkt over audio etc) omdat je het niet eens bent met hoe men daar denkt ?

Beetje hetzelfde als om de beurt een kerk binnen  gaan lopen (op de zondag als de pastoor aan het preken is) en dan heel hard roepen: God bestaat niet. 

Gr Hans

Hallo,

Groet,

Leobus

Ik heb ook maar weer eens de test gedaan. Wat ik al heel lang wist, omdat ik in een ver verleden dit soort test al eens had gedaan is wederom bevestigd : ik ben sensitief.