Jump to content

Kabeldag High-End Forum

Recommended Posts

Voor mij zijn dit soort dagen altijd even een uitje uit de dagelijkse beslommeringen en een fijne ontmoeting met oude bekenden en nieuwe gezichten.

Dat vind ik zelf veel waardevoller dan het kijken c.q. luisteren naar apparaatjes.

Jammer Ruud want ik had nog graag even gepraat. Een paar conclusies

interlinks:

- het verschil tussen de dropveter en de andere interlinks was eigenlijk best schokkend

- de Sonore (2400 euro) en de Stealth (10.000 euro) interlinks sprongen er wel uit. De van Liempd special hield dat met veel moeite voor een fractie van het geld bij.

- op een bepaald moment raak je de draad letterlijk kwijt.

LS kabel:

- ook hier zijn er duidelijke verschillen hoorbaar en deed de Sonore kabel het weer prima

- de van de Hul Skyline deed het het dubbel uitgevoerd prima met dank aan bal gehakt

Bronnen:

- bij mij komt er geen audio op computer in huis

- vinyl rules, de acoustic signature van George met parallel tracking arm was niet mis

LS

De andere apparatuur was ook niet mis met complimenten voor de Blumenhofer. Echt goede LS

Tot slot was het supergezellig met dank aan de organisatoren. Ik kende nog niet iedereen en vond het leuk Ove en Plaatjesdraaier te leren kennen.

Hallo,

Om te beginnen een leuke dag gehad, die perfect was georganiseerd. Ruimte in zijn totaliteit OK en catering zeer uitgebreid. Dank daarvoor.

De set klonk behoorlijk in deze wat hol klinkende luisterruimte.

Wat de interlinks betreft kan ik het verhaal van Carl beamen. Ik kon de kabel van Hans echter niet als winnaar van de rest na de twee uitblinkers aanwijzen. Gewoon een grote groep die gelijkwaardig was. Toch hadden ze allemaal een eigen karakter.

Wat de speakerkabels betreft ben ik het volledig met Carl eens.

Erg leuk vond ik de uitleg van Cock over zijn manier van luisteren. Ook zijn uitleg hoe je bijvoorbeeld draaitafelmatjes kunt testen zonder muziek te spelen. Als de tikjes maar kort blijven en niet versmeren is het goed. Versmeren is trouwens hetgeen zij zoveel mogelijk willen vermijden. Met hun kabels lukt dat in ieder geval erg goed. Bij de andere kabels was het versmeereffect goed te horen toen we er eenmaal op geattendeerd waren.

De experimenten met de matjes op de platenspelers gaven flinke verschillen te horen. Mijn experimentjes lijken in ieder geval een vervolg waard.

Voor mij mag dit soort dagen vaker georganiseerd worden.

Groet,

Leobus

Voorspelling.... Er werd géén duidelijk verschil gehoord  :o 20 pagina' s slap geoh  voor niks ..... :P

Ik kan je vertellen dat je er goed naast zat.

Er waren zeker verschillen en die waren behoorlijk unaniem waargenomen.

Wat wel duidelijk naar voor kwam was dat methane kabels met dikke aders het moesten afleggen tegen de dunnere. En dat het bouwen van een kabel nog best wel wat onderzoek vergt.

Verder een ieder bedankt die vandaag is langs geweest en ook bedankt voor de mooie kabels die jullie hebben mee genomen. Het was leuk om al deze verschillen waar te nemen.

Ik heb een enorm leuke dag gehad en hoop jullie ook.

Groetjes George.

Hmmmmm, net het bed uit, aangestoken door een virusje of zo heb ik deze dag aan mij voorbij moeten laten gaan... Jammer, had op een aantal onderdelen graag de verschillen gehoord........

Echt jammer dat je er niet was. Beterschap.

Hihi, nooit Welp geweest eigenlijk, wel padvinder.

Ik zat er dus mooi misplaatst. Deed mijn best misschien ook niet, voor mij heeft Vintage gelijk. Het 'schokkende' verschil tussen de dropveter en de Sonore kabel hoorde ik niet. Zowat aan het eind van het feestje vertelde Cock (of is het Cok?) dat de Sonore en de Stealth allebei een organischer, vloeiender beeld gaven, en de rest dat niet deed, maar dan weer het laag, dan weer het hoog benadrukte. Ik dacht toen, gut, had dat eerder gezegd, dan had ik daarop gelet.

Het heeft wel mijn zelfbeeld geschokt, want ik dacht dat ik supergoed was in het duiden van verschillen, maar ik werd daarin overklast door buurman Hans en Carl, en zeker ook door Kappa.

Nou ja, ik troost me maar met de gedachte dat ik voor de gezelligheid kwam.

Maar, o ja, het verschil tussen de computer en de draaitafel viel me gelukkig wél op, en ook de draaitafelmatjesverschillen ontgingen me niet. Ik wed trouwens dat iedereen die geweest is, nu af en toe met zijn nagels op de LP tikt als die stil op de draaitafel ligt.

De organisatie verdient een dikke pluim! De dag verliep niet chaotisch, er zat een mooie lijn in, en er waren zat kabeltjes om te testen. Ook de inwendige mens was goed bedeeld. Geweldig, echt.

En helemaal top dat Arden die enorme door van de Beatles had meegenomen en we daaruit nog wat hebben kunnen horen. Mooi spul, zonder meer.

Jij was dus niet zo overtuigd Marc? Even geheel los van het geld zou ik met de Sonore of Stealth goed kunnen leven. Maar goed ik heb ze niet in mijn set beluisterd. Dat overtuigd pas echt.

Ook weer thuis en m'n vrouw slaapt. Even de tijd om mijn reactie hier te plaatsen.

Die enorme verschillen heb ik ook niet kunnen horen. Er waren zeker verschillen, zoals meer doortekening in het laag, een wat minder scherpe sax of een stereobeeld wat een fractie ruimtelijker was. Maar ondanks dat ik op de vrijwel ideale plek zat, waren de verschillen klein. Dat lag volgens mij niet aan het verschil van de kabels, maar ik kon maar heel moeilijk door de akoestiek heen luisteren. De duurste kabels deden het in mijn oren ook het best. Alhoewel ik twijfel of ik deze onder deze omstandigheden ook blind zou kunnen aanwijzen.

De luidsprekers ken ik behoorlijk goed, omdat ik die bij iemand thuis een paar keer uitgebreid mocht beluisteren. Deze klinken daar echt high-endig met een prachtig gecontroleerd diep laag, . dat laatste mistte ik vandaag echter volledig. De voorversterking en phonotrap ken ik ook meer dan goed, omdat dit mijn eigen apparaten betreft. De eindversterker heb ik hier thuis eens mogen vergelijken met mijn eigen monoblokken. Daarbij viel vooral het vloeiende middengebied positief op. Het laag en hoog waren iets minder krachtig dan wat ik gewend ben, maar toch zeker erg goed. De dac ken ik nog van eerdere bijeenkomsten en van bij JD thuis. Deze vind ik met een hoge resolutie klinken, maar het laag en midden is wat minder vol dan wat ik gewend ben. Eigenlijk zou de eindversterker de dac mooi kunnen compenseren. De platenspeler was meer dan in orde, dus dit zou ook niet de oorzaak van de beoordelingsproblemen moeten zijn. Kabels maken de kers op de taart, dus kunnen in mijn oren ook niet de oorzaak zijn van deze voor mij moeilijk te beoordelen set.

Met de akoestiek was er echter veel mis. Er was een lastige flutterecho. Wanneer ik in m'n handen klapte, ketste het geluid behoorlijk door, maar daarnaast klonk dit ook best lang door. Zeker op het laatst (toe de meeste deelnemers buiten zaten) was het eigenlijk niet meer te doen. Een van mijn best opgenomen LP's (Sheffield) klonk zeer rommelig en onrustig.

Onder deze omstandigheden hebben we dus kabels moeten beluisteren en beoordelen. Mijn beoordeling hieronder moet dan ook met een flinke korrel zout genomen worden. Het kan zijn dat ik wat kabels vergeet.

1. Dropveter met v.d.H luidsprekerkabels: scherpe sax, ongecontroleerd en erg weinig laag.

2. De Kimber pjb (dacht ik) minder scherp, beter doortekening.

lunch: lekker broodjes en voldoende voor een heel scoutingkamp na de sportdag.

Na de lunch waren de Sonore luidsprekerkabels aangesloten.

3. de Stealth.. hé nou is er wat muziek te horen. dieper, meer en gecontroleerder laag. Het midden (stemmen en sax) vloeiender en natuurlijker.

4. De Sonore leek in mijn oren erg op de Stealth.

5. Mijn kabels. of het nou aan de luistermoeheid lag of aan dat er weinig verschil was...? ik weet het niet. veel verschil hoorde ik niet. Misschien wat minder laag.

6. Daarna een serie interlinks die ik stuk voor stuk behoorlijk vond klinken. De ene deed het wat beter in het laag, de ander wat beter in het midden, maar geen van de kabels kwam in de buurt van de Stealth en Sonore.

Ook werden de luidsprekerkabels vervangen door een set Oelhbachs. Deze waren veel te lang en lagen op een bos onder de tafels. Dit was echt een hele stap terug. Laag ongecontroleerder, saai. Echt niet goed.

De van de Huls werden ook aangesloten zoals het hoort, een draadje om de ene aansluiting en een op de andere. Dit i.p.v. de gescheiden methode. Twee kabels per kant met twee aders per aansluiting. De plus en min krijgen dus ieder een eigen kabel. Met de originele aansluiting klonk het in mijn oren wat dynamischer, maar ook met wat minder laag. Met de juiste midden - laag verhouding zou ik voor de enkele kabels kiezen. In deze omstandigheden koos ik voor de twee aparte kabels. Maar de Sonore's hadden iedereens voorkeur.

Dan de draaitafel. Deze klonk ook in mijn oren organischer en dynamischer. Het luidsprekerkabel vergelijk is met de draaitafel uitgevoerd. Tin Pan Alley was erg geschikt om de verschillen tussen de kabels te duiden. Cock deed nog een prachtig verhaal over de klank van de draaitafelmat. Heel simpel... leg er een plaat op en tik met je nagel op de plaat. Wat je dan hoort is de klanksignatuur van de mat. Er waren hier wél duidelijke verschillen waarneembaar. De kopermat was het meest dynamisch, de leren het sofst. De mat van Leobus met Vlieseline zat tussen deze twee in. De mat zonder Vlieseline zat dicht in de buurt van de kopermat maar klonk in mijn oren toch wat organischer.

En dan loopt het langzaam leeg. Het mooie weer lokt en binnen zitten we nog een paar mensen te luisteren. Dit was niet meer te doen. Met de mensen was ook de broodnodige demping naar buiten verdwenen. Het klonk extreem onrustig en vermoeiend. Ik heb er toen ook maar de brui aan gegeven.

Alles opruimen en naar het volgende schout gebouw. Het restaurant heet n.l. De Schout van Ermel (zonder o). Daar kregen we een plaatsje in een hoek van het terras, zodat de andere restaurantbezoekers zich niet hoefden te storen aan onze napraat sessie.. :D . Het eten was prima, de prijs viel mee en na het afrekenen waren we eigenlijk nog lang niet klaar met bijpraten. We moesten echter nog een behoorlijk stuk met de auto, dus toch maar afscheid van iedereen genomen.

Kappa, Ivan en JD, hartelijk bedankt voor de perfecte organisatie en de overvloedige catering. Ik neem aan dat er nog een verslag van Ivan volgt, die is n.l. meer met foto maken bezig geweest dan met luisteren. Marco en Cock erg bedankt voor jullie deelname en uitgebreide en open info.

Kortom.... ik heb een prima dag gehad, weer veel geleerd en veel leden gezien en gesproken.

O. ja... Fritz was er 's morgens ook. We kregen van hem een proefdruk van de nieuwe Dynamic Classic serie. Ik zal hem hier thuis eens draaien, vandaag kwam het er echt niet van. Bedankt.

Akoestiek, akoestiek en nog eens akoestiek;

Met de akoestiek (da's 4 keer) wil ik mijn relaas over de Kabeldag beginnen. Een van de zaken die ik gisteren geleerd heb, is dat het eigenlijk weinig zin heeft, om in een matige akoestiek naar een set te luisteren. Importeurs zijn op shows dan ook deels aan de galm-Goden overgeleverd.

Fijn te lezen dat iedereen tevreden is over de "rest". Voor mij was het ook een zeer leuke dag.

Terug naar het doel van de dag: kabels vergelijken. De meeste aanwezigen konden de verschillen op gehoor vaststellen. De duurste kabels kwamen er als beste uit. Over de andere kabels waren de meningen heel erg verdeeld. Dat bewijst hoe verschillend iedereen kan luisteren.

Ik heb een paar keer met open mond naar Cock van Sonore zitten luisteren. Wat weet deze man veel van hifi! Voor mij was dat het hoogtepunt van de dag.

De digitale opname die ik meegebracht had, kwam totaal niet uit de verf. De lp was superieur aan het gekozen digitale fragment. Jammer dat een dergelijke speler al gauw zo'n 10.000 euro kost.

Het mooiste geluid van die dag, zat in de sportwagen van een van de aanwezigen  ;)  :D.