stefk Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Fijn dat het een fantastische dag was en jullie veel leute gehad hebben en bovenal veel bijgeleerd kan er iemand kort uitleggen wat de reden was van het tikken op de plaat, hoe je dit moet uitvoeren en wat je dient op te merken? Grtz stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Als eerste wil ik de organisatie danken voor de leuke en goed verzorgde dag. Bij deze. Alle anderen dank ik voor een aangenaam en gezellig verblijf. Ook bij deze. Helaas waren alle gezichten op één na nieuw voor mij. In de meeste gevallen weet ik niet met wie ik heb staan praten. Mijn excuses voor mijn slechte geheugen als het gaat om namen en gezichten combineren. De uitleg van de meneer met de blauwe hoody en het onbehaarde hoofd was erg leuk om aan te horen. Eén ding is zeker, verkopen kan hij vast heel erg goed. Het verhaal dat lage tonen door het midden van de kabel lopen en de hoge tonen over de buitenkant lopen wordt het skineffect genoemd. Helaas doet dit bij audiofrequenties ( 20Hz-20.000Hz zo je wil tot 30.000Hz) zo weinig ter zake dat dit zeker niet hoorbaar zal zijn. Er zal geen uitsmeren (versmeren) optreden. Skineffect heeft wel grote invloed in de megaHz 1.000.000 Hz en de gigaHz 1.000.000.000 welke in de zenderwereld worden gebruikt. In dit geval is het zeker kritisch welke kabels en aansluitmateriaal gebruikt wordt. Dan de luistertest. Het spijt me, nou eigenlijk spijt het me niet, maar bij het luisteren naar de set met diverse tussenkabeltjes is mij geen enkel verschil opgevallen. Ik heb mijn hoofd serieus open gezet om verschillen te horen. Ik heb op diverse manieren geluisterd. Letten op het geheel en letten op een enkel deel van de muziek. Maar nee, echt geen verschil te horen. Wat mij wel opviel is dat de gehoorde verschillen bij de mensen die wel verschillen hoorden erg uiteen lagen. Er was geen consequente conclusie. Dat geeft te denken. Of niet? Naar mijn idee moet als een kabel beter in het laag presteert iedereen dat horen. Als een kabel met een zilverlaagje op koper scherp moet klinken dan zouden we dat allemaal hetzelfde moeten horen. Dat we allemaal verschillend luisteren lijkt me te kloppen. We zijn allemaal verschillend. We luisteren met onze oren , hersenen en ons gevoel wat we er bij hebben. Dan de platenspeler. Wat een geweldig mooie armconstructie heeft dat apparaat. Bij de diverse luistersessies met verschillende "platenonderleggers" dacht ik wel verschillen te horen in volume en energieoverdracht van de muziek. De verklaring van de meneer met erg weinig haar waardoor dat komt leek mij zeer plausibel. Een platenspeler is ook een enorm complex samenspel van mechanische krachten. Helaas heb ik de luistersessie met de LS kabels niet meer meegemaakt omdat andere verplichtingen mij noopte het geheel te verlaten. Op een beurs heb ik ooit eens een demo mogen meemaken met een glasvezelkabel als tussen kabel. Aan de kant van de CD speler zat een apparaatje wat het audiosignaal omzette in een lichtsignaal wat door de glasvezel naar de versterkerkant werd gezonden en daar weer in een kastje in een audiosignaal werd terug omgezet. Dit was volgens de verkoper de heilige graal omdat er geen vervorming in de kabel kon optreden van het audiosignaal. Op mijn vraag wat de vervorming en ruis toevoeging zou zijn in de kastjes kreeg ik geen antwoord en wel een blik toegeworpen welke mij had kunnen doden. Ook dat geeft te denken. Ja toch? Nogmaals dank voor een aangename middag. Marcel Dali Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Zo te lezen is het de moeite waard geweest Blijkbaar toch behoorlijke verschillen tussen kabels. Dat tikken op de mat daar wil ik ook wel het fijne van weten. Heb zelf wat tikken uitgedeeld met de mat op de dt dan hoor je ook de invloed van het plateau. Lenco l75 klinkt dof Thorens 124 klinkt wat lichter wellicht door het alu bovenplateau. Garrard 301 klinkt het dofst en korter dan de andere. Maar daar is af fabriek een iso laag op aangebracht daar dan de kopermat op en dan de orginele mat. Het is dus telkens ander van opbouw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 september 2014 Author Report Share Posted 15 september 2014 Groovy, on 15 Sept 2014 - 10:11 AM, said: Dat tikken op de mat daar wil ik ook wel het fijne van weten. Heb zelf wat tikken uitgedeeld met de mat op de dt dan hoor je ook de invloed van het plateau. Lenco l75 klinkt dof Thorens 124 klinkt wat lichter wellicht door het alu bovenplateau. Het tikken gaat het best met een moker . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Let op dat er geen zandkorreltjes aan de moker zit anders krijg je krassen op de plaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Het tikken gaat het best met een moker . Net als dirigeren toch... Leuke verslagen, leuk om te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 15 september 2014 Members Report Share Posted 15 september 2014 Even tijd genomen voor een klein resume van mijn kant: Dat de ruimte akoestiek te dramatisch voor woorden was, dat hadden alle deelnemers al ervaren. Echter, hoe goed of slecht de set ook zou presteren, alle kabels kregen dezelfde situatie om de oren, dus dan komt het verschil er nog steeds gewoon uit. Nog groter probleem met deze ruimte blijkbaar was, dat hoe meer je naar voren zat, hoe meer alles een brij werd. Nu ben ik nogal vasthoudend met altijd zo ver mogelijk naar achteren zitten, blijkbaar werden achterin de verschillen veel duidelijker als voor (al zat Jongensdroom ook vooraan, zijn opmerkingen waren niet van de lucht tijdens het vergelijk). Alleen al het verschil voor de pauze tussen de dropveter en de Sonore interlink waren namelijk gewoon schokkend groot. Ik kan me dan ook echt niet voorstellen dat een aantal een echt beter gehoor bezitten (ok, 1 uitzondering), getraind zijn geloof ik ook niet als verklaring. Wij achterin: Cock, ik, Fritz, Leobus en Kappa ervoeren zo ongeveer allemaal hetzelfde, dat er nu 3 of 4 weinig of geen verschil hoorden, dat kwam er tijdens het vergelijk namelijk niet uit... De kabels welke na de pauze aan de orde kwamen, gaven ook duidelijke verschillen, ik kan (wederom) gewoonweg niet geloven dat alleen wij achterin dit zo duidelijk ervoeren. De Stealth (altijd 1 van mijn favoriete High-End kabels) won het nipt op het middengebied van de Sonore, maar door een kleine aanzetting van het laag van de Stealth bleef de Sonore net aan mijn ''winnaar''. De kabel van Leobus kreeg van mij de 3e plaats. Klankmatig neeg deze nog het meest naar de Stealth, maar op de een of andere manier ontbreekt daar een stukje timing (hoe stom dat misschien klinkt bij een kabel, maar dit ligt dan waarschijnlijk aan de materialen, verzilverd koper als ik het me goed herinner). Nog even aangaande dat skin effect, of dat nu wel of niet hoorbaar is bij eenzelfde materiaal, daar ging het niet om, Cock doelde op het verzilveren van een ander materiaal. Dan is dat namelijk wel hoorbaar. Geinig was ook nog het draaitafel-matjes vergelijk, daar ik dit al eerder aan de orde heb gehad wist ik wat me te wachten stond, men gaat beweren dat de Pluto iets zachter (in volume) klinkt. En ja hoor... Heb dus vrolijk mijn dB meter mee laten lopen, exact gelijk! Met de Pluto heb je dus simpelweg meer rust waardoor het gevoelsmatig blijkbaar net wat zachter lijkt, en de dynamiek neemt dan toe. Als laatste nog even die tik test, wie daar nog benieuwd naar is, moet volgende week maar even naar Roermond komen, daar komt het namelijk (samen met heel veel andere draaitafel-wijsheden) weer aan de orde. Kortom, een prima verlopen dag die ik eindelijk weer eens als hobbyist ipv uitvoerende heb mogen meemaken. Voor herhaling vatbaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Dat tikken op de mat daar wil ik ook wel het fijne van weten. Heb zelf wat tikken uitgedeeld met de mat op de dt dan hoor je ook de invloed van het plateau. Lenco l75 klinkt dof Thorens 124 klinkt wat lichter wellicht door het alu bovenplateau. Garrard 301 klinkt het dofst en korter dan de andere. Maar daar is af fabriek een iso laag op aangebracht daar dan de kopermat op en dan de orginele mat. Het is dus telkens ander van opbouw. Je hebt het prima begrepen. Wat je hoort, zal het element ook opnemen. Niet dat tikken natuurlijk, maar wél de klanksignatuur. Dof, zal zich uiten is een doffer geluid. Helder in een heldere klank. Geen klank is natuurlijk het best. Dit betekent n.l. dat de mat niks toevoegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 15 september 2014 Members Report Share Posted 15 september 2014 Je hebt het prima begrepen. Wat je hoort, zal het element ook opnemen. Niet dat tikken natuurlijk, maar wél de klanksignatuur. Dof, zal zich uiten is een doffer geluid. Helder in een heldere klank. Geen klank is natuurlijk het best. Dit betekent n.l. dat de mat niks toevoegt. Moet je weer van alles verraden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Moet je weer van alles verraden? Niet iedereen komt volgende week... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Prachtige verslagen! Met name door de uitleg van Hans begreep ik ook hoe dat tikken op de plaat gedaan moest worden, de eerdere postings maakten mij nieuwsgierig maar ook verward, ik begreep het niet helemaal . Ook op deze lokatie bleek dus weer het nut van een goede akoestiek. Ik weet niet hoe die in Roermond is, maar hebben mensen ruimte in hun auto om hun Akotherm of aanverwante schotten mee te nemen? Om wellicht toch wat rust te kunnen brengen als dat nodig is? Ik kijk uit naar komend weekend, ben gelukkig wel weer an het werk en verwacht er bij te zijn!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 september 2014 Author Report Share Posted 15 september 2014 Prachtige verslagen! Met name door de uitleg van Hans begreep ik ook hoe dat tikken op de plaat gedaan moest worden, de eerdere postings maakten mij nieuwsgierig maar ook verward, ik begreep het niet helemaal . Ook op deze lokatie bleek dus weer het nut van een goede akoestiek. Ik weet niet hoe die in Roermond is, maar hebben mensen ruimte in hun auto om hun Akotherm of aanverwante schotten mee te nemen? Om wellicht toch wat rust te kunnen brengen als dat nodig is? Ik kijk uit naar komend weekend, ben gelukkig wel weer an het werk en verwacht er bij te zijn!! Volgende week ben ik er niet bij, maar heb je die mooie plaat van Tiets Toelemans nog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Niet iedereen komt volgende week... Volgens mij zit je mailbox vol Hans. Groeten, Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 september 2014 Author Report Share Posted 15 september 2014 Kun je in een dergelijke akoestiek eigenlijk wel spreken van een beste kabel? Hoe denkt iedereen daar over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Kun je in een dergelijke akoestiek eigenlijk wel spreken van een beste kabel? Hoe denkt iedereen daar over? Los van electrisch en/of gehoormatig is het "beste" toch altijd vaak subjectief zoals je zelf weet. We willen natuurlijk zoveel mogelijk de weergevers horen en niet de kamer ( effe slechte opnames daargelaten) , om eventuele verschillen te kunnen duiden. Na wat "gewenning" ( als dit lukt) a/d akoestiek en "zoeken" naar een goeie luisterplek, in een betreffende ruimte, kan. Een echte uniforme overdracht lukt toch nooit in luisterruimtes , dus elke ruimte is niet ideaal. Er bestaan ook geen goeie audioversterkers, alleen minder slechte(trade-offs), etc.... Dus subjectief : ja. Groeten, Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Tiets Toelemans ... Komaan een beetje respect JD @marco Ik kan heel goed geloven dat het eens deugd deed als ontspannen, niet organiserende of participerende deelnemer, persoon aanwezig te zijn ... je sigaretje te roken en je babbeltje te slaan wanneer je der zin in had Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Volgende week ben ik er niet bij, maar heb je die mooie plaat van Tiets Toelemans nog? Yep. Alleen is die niet zó mooi hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Kun je in een dergelijke akoestiek eigenlijk wel spreken van een beste kabel? Hoe denkt iedereen daar over?Het is in de basis natuurlijk heel simpel: hoe minder je van de ruimte zelf hoort, hoe meer je de opnameruimte (en in laatste instantie) de set hoort. En dan hoor je uiteraard ook veel meer subtiele nuances die samenhangen met componenten, opstellingsparameters en bekabeling. Aangezien kabelverschillen en optimaliserende opstellingsvariabelen bij een goed opgesteld systeem in principe wel tot de categorie "subtiele verschillen" behoren te horen, zouden de ter beoordeling voorgelegde veranderingen zomaar voor een belangrijk deel ten onder kunnen gaan in de dominante signatuur van de ruimte zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 De kabels welke na de pauze aan de orde kwamen, gaven ook duidelijke verschillen, ik kan (wederom) gewoonweg niet geloven dat alleen wij achterin dit zo duidelijk ervoeren. De Stealth (altijd 1 van mijn favoriete High-End kabels) won het nipt op het middengebied van de Sonore, maar door een kleine aanzetting van het laag van de Stealth bleef de Sonore net aan mijn ''winnaar''. De kabel van Leobus kreeg van mij de 3e plaats. Klankmatig neeg deze nog het meest naar de Stealth, maar op de een of andere manier ontbreekt daar een stukje timing (hoe stom dat misschien klinkt bij een kabel, maar dit ligt dan waarschijnlijk aan de materialen, verzilverd koper als ik het me goed herinner). Inderdaad, dat stukje timing miste ik ook. Overigens in alle kabels behalve de Stealth en de Sonore. En dat stukje ontbrekende timing geeft bij mij een zekere vorm van luistermoeheid. Helaas kan ik mij geen Sonore permitteren. Overigens was mijn kabel niet gemaakt met verzilverd koper, maar 0,8 mm verguld koper. Ik heb daar een theorietje over dat ik wel eens aan een deskundige wil voorleggen. Helaas kan ik a.s zaterdag niet, anders zou ik het wel eens aan Arnold willen voorleggen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 interlinks: - het verschil tussen de dropveter en de andere interlinks was eigenlijk best schokkend . Ik vind vooral de prijs schokkend (niet echt natuurlijk, ik loop al langer meer). Dat daar nog steeds een markt voor is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Volgens mij zit je mailbox vol Hans. Groeten, Jerry Niet meer .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 september 2014 Report Share Posted 15 september 2014 Inderdaad, dat stukje timing miste ik ook. Overigens in alle kabels behalve de Stealth en de Sonore. En dat stukje ontbrekende timing geeft bij mij een zekere vorm van luistermoeheid. Helaas kan ik mij geen Sonore permitteren. Overigens was mijn kabel niet gemaakt met verzilverd koper, maar 0,8 mm verguld koper. Ik heb daar een theorietje over dat ik wel eens aan een deskundige wil voorleggen. Helaas kan ik a.s zaterdag niet, anders zou ik het wel eens aan Arnold willen voorleggen. Groet, Leobus In Ermelo klonk alles vermoeiend. Kennelijk zaten er vroeger houtwolcementplaten tegen het dak en was de akoestiek daarmee een stuk beter. Ik heb hier thuis weer alles aangesloten en wordt absoluut niet luistermoe. integendeel, ik luister diep in de muziekpresentatie en vind de instrumenten erg natuurlijk klinken. iets wat ik gisteren allemaal mistte. Toen de ruimte op het eind van de middag leger liep werd het helemaal dramatisch. Maar toch, kennelijk waren er mensen die grote verschillen konden waarnemen. Ik niet, wel kleine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 september 2014 Author Report Share Posted 15 september 2014 Tiets Toelemans ... Komaan een beetje respect JD @marco Ik kan heel goed geloven dat het eens deugd deed als ontspannen, niet organiserende of participerende deelnemer, persoon aanwezig te zijn ... je sigaretje te roken en je babbeltje te slaan wanneer je der zin in had Het komt allemaal door het Belgische toetsenbord dat ik laatst gekocht heb. Kom jij misschien uit België? Als dat zo is, is welk land ben je dan nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 september 2014 Author Report Share Posted 15 september 2014 Ik vind vooral de prijs schokkend (niet echt natuurlijk, ik loop al langer meer). Dat daar nog steeds een markt voor is. Als ik een set had van 50,000 tot 100.000 euro, zou ik een dergelijke kabel misschien ook kopen. Dit om de puntjes op de i te zetten. De meesten hier moeten het waarschijnlijk met minder doen. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Ik ben hier thuis tevreden met de zelfbouwkabels, de meeste anderen vonden het maar niks. Dat kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 september 2014 Author Report Share Posted 15 september 2014 Op mijn vraag wat de vervorming en ruis toevoeging zou zijn in de kastjes kreeg ik geen antwoord en wel een blik toegeworpen welke mij had kunnen doden. Ook dat geeft te denken. Ja toch? Ik ving op dat er niets in de kastjes zit. Het zijn slechts houten blokjes van verschillende afmetingen, zodat je weet wat voor en achter is. Sonore pretendeert juist geen truckjes te gebruiken, misschien reageerde Cock daarom wel zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts