Jump to content

Kabeldag High-End Forum

Recommended Posts

Ik wilde er nog even aan toevoegen, dat het voor mij belangrijk was te constateren dat er hoorbare verschillen tussen kabels kunnen (!) zijn. Ik had dat in deze setting niet verwacht. Zelf vond ik de Stealth net iets prettiger warm klinken dan de Sonore. Of dat nu versmering is zou ik niet durven te zeggen.

Een heel andere vraag is of je de meerkosten die de Sonore of Stealth met zich meebrengen in je set niet beter kan inzetten. Voor de Stealths koop je bijvoorbeeld een paar top LS. Dat is een persoonlijke afweging natuurlijk. Als je goed bent voor een paar miljoen doe je dat makkelijker dan met een normaal salaris.

Tot slot was ik op een bepaald de draad kwijt. Ik betwijfel echter of dat de hoorbare verschillen in het begin inbeelding is geweest. Achteraf hadden we misschien de pluggen van de dropveter zekerheidshalve moeten schoonmaken.

Die van de Hul Skyline ga ik kopen en zelf uitproberen. Volgens mij een van de weinige koperen kabels van van de Hul en dan met Carbon. En de prijs is prima voor 6 euro de meter.

De matten komen de volgende week aan de beurt.

• Members

Ik ving op dat er niets in de kastjes zit. Het zijn slechts houten blokjes van verschillende afmetingen, zodat je weet wat voor en achter is.

Sonore pretendeert juist geen truckjes te gebruiken, misschien reageerde Cock daarom wel zo?

Dat ging over een hele andere beurs en kabel JD, die opmerking had niets met gisteren te maken...

Een heel andere vraag is of je de meerkosten die de Sonore of Stealth met zich meebrengen in je set niet beter kan inzetten. Voor de Stealths koop je bijvoorbeeld een paar top LS. Dat is een persoonlijke afweging natuurlijk. Als je goed bent voor een paar miljoen doe je dat makkelijker dan met een normaal salaris.

Ik ga er vanuit dat die mensen al top-ls hebben.

Voor 10.000 kun je een zeer goede installatie kopen. 

Zojuist heb ik onderstaand artikel gelezen; Het is te vinden onder Tara Labs.

http://www.hifi.nl/RecensieCategorie/15/Audio-Video-Apparatuur-Bekabeling.html

Ik kan geen schrijver ontdekken, maar het lijkt een schrift van Ruud Jonker.

Sommige kabels met laagjes over het koper geven een heel gemeen en agressief geluid aan het natuurlijke hoog.

Dit heb ik meer gehoord.. Mijn kabels zijn van verzilverd koper. Volgens veel mensen (ook Cock) een grote doodzonde. Gelukkig heb ik wel dunne massieve  apart geïsoleerde draadjes.

Toch denk ik, alle theorieën nalezend, dat zo'n gelaagde kabel niet anders kan presteren dan een massieve kabel van welk geleidermateriaal dan ook. Wat je wel hoort, is dat zo'n kabel niks meer verdoezeld. Een krijsende CD speler zal je met een goede kabel wél horen, met een slechte (lees filter) niet.

Hier klinkt het in ieder geval niet agressief (in mijn oude oren).

Misschien een gunstige toevalstreffer ?? Of misschien jaren van alles geprobeerd om die agressiviteit er uit te krijgen ?? Ik denk het laatste.

Die van de Hul Skyline ga ik kopen en zelf uitproberen. Volgens mij een van de weinige koperen kabels van van de Hul en dan met Carbon. En de prijs is prima voor 6 euro de meter.

Ga je ze dan ook een gehakt behandeling geven? Die jij hebt gehoord hebben dat namelijk wel ondergaan.

Groet,

Leobus

Vintage, on 13 Sept 2014 - 11:20 PM, said:snapback.png

Voorspelling.... Er werd géén duidelijk verschil gehoord   :o 20 pagina' s slap geoh  voor niks .....  :P

Ik kan je vertellen dat je er goed naast zat. 

Er waren zeker verschillen en die waren behoorlijk unaniem waargenomen

Gelukkig maar  :) Leuk om de verslagen te kezen.

Wie heeft de CD van Fritz al gedraaid. Hij staat hier nu aan. Klinkt inderdaad erg dynamisch... Het is jammer dat de tag's nog niet zijn ingevuld. Nu moeten we maar weten wat er speelt. Ik mag hopen dat dit bij de officiële versie goed gaat...

Dit gaan we nog vaak op shows horen... :D

Moessorgski  Pictures of an exhibition staat er ook in een orgel uitvoering op. Erg indrukwekkend. Lijkt wat op de Emmerson Lake en Palmer versie die we gisteren draaiden. :blink:

Wie heeft de CD van Fritz al gedraaid. Hij staat hier nu aan. Klinkt inderdaad erg dynamisch... Het is jammer dat de tag's nog niet zijn ingevuld. Nu moeten we maar weten wat er speelt. Ik mag hopen dat dit bij de officiële versie goed gaat...

Ehhhh tags? Op een audio CD staan geen tags, Hooguit iets van CD-Text met de track titels. Maar dat was meer een speeltje van Sony.

Ehhhh tags? Op een audio CD staan geen tags, Hooguit iets van CD-Text met de track titels. Maar dat was meer een speeltje van Sony.

Ik denk dat Hans hem heeft geript en toen, o schrik, een unknown album tegenkwam. :huh:

@Carl: grappig, he, dat de akoestiek zo verbetert? Ik heb zitten genieten van Yello die Kappa op het laatst (in een verder lege zaal) voor mij draaide. Ik dacht nog: de akoestiek is er behoorlijk op vooruit gegaan zo langzamerhand.

Leuk om de verhalen te lezen mannen!

Alleen 1 ding is me niet duidelijk: hebben de zelfbouwkabels van JD nou nog meegedaan of niet?

En zoja, hoe kwamen die uit de verf?

Ik heb er bewust nog maar niets over gezegd, maar nu er naar gevraagd wordt;

Toen mijn air-interlink tussen de dac en de voorversterker werd aangesloten, hoorde ik voor het eerst een aantal zaken die ik graag in instrumenten wil kunnen horen. Het bekken kwam tot leven, er werden details in de stem hoorbaar, e.d. De meeste anderen vonden het maar niks.

Tussen de versterkers heeft steeds een kabel van Kappa gezeten en we hebben drie verschillende ls-kabels geprobeerd. Het betrof telkens maar 1 verbinding.

Taralabs maakt ook gebruik van lucht isolatie (zie het artikel van Ruud Jonker). 

Ik denk dat het er om gaat, hoe apparatuur en kabels op elkaar reageren. Gelukkig weet ik precies wat ik wil horen  :).

De Sonore kabels brachten veel rust. Willen we dat? Past dat bij de rest van de set en akoestiek? Men neme rustig klinkende luidsprekers, een rustig klinkende versterker, een rustige bron en rustige kabels. Iemand die denkt dat live muziek rustig klinkt, moet eens voor een bigband of het Metropoolorkest gaan staan. 

Bij een volgende meeting wil ik wel een paar instrumenten meebrengen, daar wat op spelen en daarna wat opnames met dit soort blaasinstrumenten laten horen. Dat had ik nu al willen doen, maar ik heb voor de catering, de computer en de dac gezorgd en nog iemand van het station gehaald. Verder zat de auto helemaal vol.

Interessant!

Mocht de gelegenheid zich ooit voordoen, dan wil ik graag eens bij jou komen luisteren.

Zoals je misschien wel weet ben ik niet van de kabeltjes, maar ik moet eerlijkheidshalve ook bekennen dat ik de laatste paar jaar daar ook niet mee bezig ben geweest.

Of jij moest een keer hier langskomen, maar ik vrees dat mijn Malle Pietje setje (die inmiddels wel iets is opgewaardeerd met een Vincent hybride voorversterker) wellicht niet voldoet aan alle vereisten om verschillen te laten horen.

Aan de andere kant: ik heb gewoon zelfbouw-dropveters en goeiekope QED speakerdraadjes dus als er verschillen zijn........

Interessant!

Mocht de gelegenheid zich ooit voordoen, dan wil ik graag eens bij jou komen luisteren.

Zoals je misschien wel weet ben ik niet van de kabeltjes, maar ik moet eerlijkheidshalve ook bekennen dat ik de laatste paar jaar daar ook niet mee bezig ben geweest.

Of jij moest een keer hier langskomen, maar ik vrees dat mijn Malle Pietje setje (die inmiddels wel iets is opgewaardeerd met een Vincent hybride voorversterker) wellicht niet voldoet aan alle vereisten om verschillen te laten horen.

Aan de andere kant: ik heb gewoon zelfbouw-dropveters en goeiekope QED speakerdraadjes dus als er verschillen zijn........

Dit horen sommigen ook niet graag, maar het is mijn oprechte mening;

1  Je hifi-set moet een bepaald niveau hebben. Deze hoeft echter geen ton te kosten.

2  Je gehoor moet een bepaald niveau hebben. Welke aangeboren aanleg heb je daar omtent?. Hoe vaak hoor je akoestische instrumenten in het echt? Hoe goed ben je in staat, de diverse klankkleuren te onthouden. 

Kan iedereen goed voetballen? Nee, natuurlijk niet. Kan iedereen  goed luisteren? Vul zelf maar in.

@Carl: grappig, he, dat de akoestiek zo verbetert? Ik heb zitten genieten van Yello die Kappa op het laatst (in een verder lege zaal) voor mij draaide. Ik dacht nog: de akoestiek is er behoorlijk op vooruit gegaan zo langzamerhand.

Ik denk dat de oorzaak van het gevolg vaak moeilijk is te detecteren Marc en daar zijn we wel eens te snel mee. Die akoustiek was in ieder geval minder slecht dan de computer.

Waarom de Stealth en de Sonore ander (beter in mijn oren) klonken weet ik niet. Als ik Marcel Dali mag geloven zijn er grote vraagtekens te zetten bij het verhaal van Cock. Dat doet Hans ook.Typisch dat we het daar niet over hebben.

Vrouw uit huis en de stukador had niet lang werk. Even wat grondverven en ik heb mijn dag wel.

Het verhaal van Cock staat als een huis. Je hoeft het alleen nog maar een beetje in te richten. Ik vond het boeiend om technische uitleg te krijgen bij fenomenen waar ik tot nu toe alleen een vaag idee bij had. Bv dunne draden zijn beter, teflon moet je vermijden, verzilverd koper is het ook niet. Precies in mijn straatje.

Als het maar gehoormatig waar is. Maar eerlijk gezegd ga ik vaak af op ervaringen van mensen met dezelfde insteek. Ik ben te oud voor al die experimenten, en ben blij dat anderen het voor mij hebben gedaan. Of te oud... geen zin eerder.

Ik heb er bewust nog maar niets over gezegd, maar nu er naar gevraagd wordt;

Toen mijn air-interlink tussen de dac en de voorversterker werd aangesloten, hoorde ik voor het eerst een aantal zaken die ik graag in instrumenten wil kunnen horen. Het bekken kwam tot leven, er werden details in de stem hoorbaar, e.d. De meeste anderen vonden het maar niks.

Hallo JD,

Nu weet ik niet wat je van mijn kabel vond en waarschijnlijk weet je je dat ook niet meer te herinneren, maar daar zou je die ervaring dan ook gehad moeten hebben. Mijn kabel is namelijk ook een "Air" kabel. Geheel volgens hetzelfde principe, alleen met een andere ader en met andere stekkers.

Groet,

Leobus

Als ik een set had van 50,000 tot 100.000 euro, zou ik een dergelijke kabel misschien ook kopen.

Dit om de puntjes op de i te zetten. 

De meesten hier moeten het waarschijnlijk met minder doen. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Ik ben hier thuis tevreden met de zelfbouwkabels, de meeste anderen vonden het maar niks. Dat kan.

Voor een loopwerk-dac-pre-power-speakers bekabeling (zeg single ended en 2*3 meter voor de LS ) kost je dat 2700 + 2 *12000 + 40500 = $67200 excl. stroom kabels. Voor een pickup komt er nog 10000 bij