mumsoft Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Beetje respect he. Voor 10000 koop je geen pickup, maar een platenspeler. Misschien is er nog wel een chiquer woord voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Als het maar gehoormatig waar is. Maar eerlijk gezegd ga ik vaak af op ervaringen van mensen met dezelfde insteek. Ik ben te oud voor al die experimenten, en ben blij dat anderen het voor mij hebben gedaan. Of te oud... geen zin eerder. Volgens mij ben je niet oud Marc, of zou ik ook oder worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Het verhaal van Cock staat inderdaad als een huis. De technische zaken die hij benoemt bestaan. Hij verteld geen leugens. Zeker niet. Het skineffect bestaat. Elektronen welke met een lage frequentie heen en terug geslingerd worden in een geleider blijven aan de binnenkant van die geleider. Elektronen welke met een zeer hoge frequentie heen en weer worden geslingerd willen graag aan de buitenkant (de skin) van de geleider bewegen. Via Google kun je vinden waarom dat zo is. Het skineffect doet er niet toe bij audiofrequenties welke door onze tussenkabeltjes lopen. Een thermokoppel ontstaat inderdaad als je twee metalen samenbrengt en is een temperatuurverschil op de plek waar de metalen samen komen en elders dan ontstaat er een heel klein spanningsverschil waarmee je temperatuur kunt meten. In een kabel kun je gerust koper met goud of zilverlaagje gebruiken. Doet niks met het audiosignaal. Een kabel heeft inderdaad een capacitieve (condensator) werking en een inductieve (spoel) werking. De lengtes van de kabels welke wij gebruiken geeft echter zo weinig van die effecten dat ze verwaarloosbaar zijn en geen invloed hebben op het audiosignaal. Je kunt een kabel zien als een hele lange uitgerekte rechtgetrokken spoel en als een hele lange condensator. En er zijn meetbaar verschillen tussen diverse kabels. Alleen is alles zo klein dat het helemaal niets doet met het audiosignaal. In een kabel zal er geen versmeren van het audiosignaal ontstaan. De akoestiek van je luisterruimte versmeert wel. Is versmeren eigenlijke wel een bestaand woord? www.breem.nl geeft heel erg veel zinnige informatie. Dan nog het volgende. Als je dure kabels van Sonore , Stealth , vd Hul en weet ik veel wie nog meer koopt en je set presteert in jouw ogen en oren beter moet je het vooral doen. Hifi is ook beleven. Hoe je set er uit ziet is ook van belang. Dat is voor de een meer van belang dan voor de ander. Dat je set aan bepaalde eisen moet voldoen om verschillen te kunnen horen is onzin. je hebt echt niet iets exotisch nodig. Een normale bron met een normale versterker voldoen al. Elke betaalbare (zelfs budget) voldoen aan alle eisen om een signaal probleemloos en goed door te geven. De kwaliteit van de luidspreker is naar mijn idee wat kritischer en de akoestiek verpest het meeste. Maar ik blijf zeer standvastig in mijn mening dat als er verschillen worden veroorzaakt door een kabel deze door een ieder gehoord kunnen worden. Meer laag of een meer of minder hoog is gewoon hoorbaar. het getrainde oor of het oor wat kennis heeft van echte instrumenten zal wel beter in staat moeten zijn wat het dichts in de buurt van de werkelijkheid zit. Koper , goud en zilver zijn allemaal zeer goede geleiders van elektriciteit. Goud heeft als prettige eigenschap dat het niet oxideert. Marcel Dali Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Beetje respect he. Voor 10000 koop je geen pickup, maar een platenspeler. Misschien is er nog wel een chiquer woord voor. Draaitafel of volgens Simon York: 'precision analogue disc transcription system'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Maar ik blijf zeer standvastig in mijn mening dat als er verschillen worden veroorzaakt door een kabel deze door een ieder gehoord kunnen worden. Marcel Dali Dat is natuurlijk een waarheid als een koe Marcel. Toch hoorden mensen als Leobus, Jongensdroom, Kappa en ikzelf, mensen die verder geen commerciële belangen hebben, ongeveer dezelfde verschillen. Ik ken deze mensen allemaal en het zijn types die ook professioneel gewend zijn zich niet te laten beïnvloeden. Dat neemt niet weg dat je in plaats van de koop van een Stealth ook het plafond eruit kan slaan en een akoustisch plafond kan terugplaatsen. Het resultaat zal in het merendeel der gevallen beter zijn. Bedankt voor je tegengeluid! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Arden, on 15 Sept 2014 - 12:00 PM, said:Voor herhaling vatbaar! Niet als er een volgende keer weer mensen achterin bijna constant doorheen zitten te praten. Zelfs na meerdere gevraagd te zijn daarmee op te houden. Een betere naam voor de kabeldag zou zijn geweest: Kabels vergelijken met hindernissen. Vroeger op de lagere school deed men dat heel anders. Alle leerlingen mochten gaan zitten waar ze zelf wilden. Als dan iedereen zat, werden de kinderen van de 5e rij op de 1e rij gezet en die van de 4e rij op de tweede. Dat werkte uitstekend en is misschien een goed idee voor elke luistershow. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Het verhaal van Cock staat inderdaad als een huis. De technische zaken die hij benoemt bestaan. Hij verteld geen leugens. Zeker niet. Het skineffect bestaat. Elektronen welke met een lage frequentie heen en terug geslingerd worden in een geleider blijven aan de binnenkant van die geleider. Elektronen welke met een zeer hoge frequentie heen en weer worden geslingerd willen graag aan de buitenkant (de skin) van de geleider bewegen. Via Google kun je vinden waarom dat zo is. Het skineffect doet er niet toe bij audiofrequenties welke door onze tussenkabeltjes lopen. Een thermokoppel ontstaat inderdaad als je twee metalen samenbrengt en is een temperatuurverschil op de plek waar de metalen samen komen en elders dan ontstaat er een heel klein spanningsverschil waarmee je temperatuur kunt meten. In een kabel kun je gerust koper met goud of zilverlaagje gebruiken. Doet niks met het audiosignaal. Een kabel heeft inderdaad een capacitieve (condensator) werking en een inductieve (spoel) werking. De lengtes van de kabels welke wij gebruiken geeft echter zo weinig van die effecten dat ze verwaarloosbaar zijn en geen invloed hebben op het audiosignaal. Je kunt een kabel zien als een hele lange uitgerekte rechtgetrokken spoel en als een hele lange condensator. En er zijn meetbaar verschillen tussen diverse kabels. Alleen is alles zo klein dat het helemaal niets doet met het audiosignaal. In een kabel zal er geen versmeren van het audiosignaal ontstaan. De akoestiek van je luisterruimte versmeert wel. Is versmeren eigenlijke wel een bestaand woord? www.breem.nl geeft heel erg veel zinnige informatie. Dan nog het volgende. Als je dure kabels van Sonore , Stealth , vd Hul en weet ik veel wie nog meer koopt en je set presteert in jouw ogen en oren beter moet je het vooral doen. Hifi is ook beleven. Hoe je set er uit ziet is ook van belang. Dat is voor de een meer van belang dan voor de ander. Dat je set aan bepaalde eisen moet voldoen om verschillen te kunnen horen is onzin. je hebt echt niet iets exotisch nodig. Een normale bron met een normale versterker voldoen al. Elke betaalbare (zelfs budget) voldoen aan alle eisen om een signaal probleemloos en goed door te geven. De kwaliteit van de luidspreker is naar mijn idee wat kritischer en de akoestiek verpest het meeste. Maar ik blijf zeer standvastig in mijn mening dat als er verschillen worden veroorzaakt door een kabel deze door een ieder gehoord kunnen worden. Meer laag of een meer of minder hoog is gewoon hoorbaar. het getrainde oor of het oor wat kennis heeft van echte instrumenten zal wel beter in staat moeten zijn wat het dichts in de buurt van de werkelijkheid zit. Koper , goud en zilver zijn allemaal zeer goede geleiders van elektriciteit. Goud heeft als prettige eigenschap dat het niet oxideert. Marcel Dali Och gut... daar is Breem weer. Wanneer je zo overtuigd bent dat het er allemaal niet toe doet, wat kom je dan op een kabelvergelijk doen?? Ik hoorde zeker verschillen. Maar door de akoestiek was het voor mij lastig om precies aan te geven welke kabels het best en welke minder klonken. De rust in de Sonore en Stealth kabels was met de onrustige akoestiek zeker een voordeel. Vooral in het laag (wat op mijn plaatst niet er diep doorliep) waren er toch behoorlijke verschillen. Klanknauwkeurigheid..? dat was een lastige. Er klonk n.l. niks natuurlijk. Op het gebied van scherpte hoorde ik wel degelijk verschillen. Het gesnerp van de sax bij de dropveter zal jouw toch ook niet zijn ontgaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Niet als er een volgende keer weer mensen achterin bijna constant doorheen zitten te praten. Zelfs na meerdere gevraagd te zijn daarmee op te houden. Een betere naam voor de kabeldag zou zijn geweest: Kabels vergelijken met hindernissen. Vroeger op de lagere school deed men dat heel anders. Alle leerlingen mochten gaan zitten waar ze zelf wilden. Als dan iedereen zat, werden de kinderen van de 5e rij op de 1e rij gezet en die van de 4e rij op de tweede. Dat werkte uitstekend en is misschien een goed idee voor elke luistershow. Dáárom zat je nu vooraan... dat ben je gewend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Hans van Liempd, Ik kwam op het vergelijk hetzelfde doen als jij. Luisteren. Ik heb zonder vooroordeel geluisterd en ik hoorde geen verschillen. Zonder vooroordeel want het interesseerde me totaal niet welke kabel er gebruikt werd. En al helemaal niet hoe duur ze waren. De eerlijkheid gebied me om toe te geven dat ik niet kan terug halen wat de sax voor klank had met de dropveter en de overige veters. Het feit dat ik er theoretisch van overtuigd ben dat het er niet toe doet wilde ik graag eens in de praktijk toetsen. Theorie en praktijk laten elkaar nog wel eens in de steek. Waarom doe je zo laatdunkend over Breem? Heeft de man ongelijk? Gelden in de audio elektronica andere natuurkundige regels dan elders in de elektronica? In je bovenstaande postje zeg je dat de kabels welke rust gaven in het geluidsbeeld tegenwicht gaven aan de onrustige akoestiek. Serieus? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Ha Marcel, Ik snap je punt en gedeeltelijk ben ik het daar wel mee eens. Alleen jammer dat Jan Breem de Electronicus, nooit zijn klompen uittrekt en als een Don Quichot volkomen doorslaat naar de andere kant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Carl, Ik ben er van overtuigd dat Jongensdroom, Leobus, jijzelf en de andere door jou genoemde mensen best weten waar ze over praten en ter goede trouw zijn. Ik geloof ook dat zij verschillen horen maar ik denk dat het met vooroordeel te maken heeft. Er is niet blind getest. Een ieder heeft automatisch een idee bij , in dit geval, de kabel die hij ziet, de prijs weet of inschat. Dat wetende maak je een verwachting, onbewust. We wisten allemaal welke kabel er geprikt zat. En dat is naar mijn idee al genoeg om verschillen te ervaren. Dat is niet erg. Dat is eigenlijk erg leuk en hoort bij de hobby. Hoe jij je set beleeft , ervaart, heeft er alles mee te maken hoe jij de door jou geliefde muziek ervaart. Naar mijn idee zit er geen technische verklaring achter maar een psychische verklaring. Cock doet het zelfs andersom. Hij ervaart een bepaalde scherpe klank en gaat er van uit dat er zilver was toegepast bij de op dat moment gebruikte kabel. Maar dat was niet zo. Het was een puur koperen kabel. Zonder afbreuk te doen aan de ervaring en kennis van Cock geeft dat wel te denken. Cock heeft heel veel ervaring en hij zou toch feilloos moeten horen om welke kabel of welke soort kabel het gaat. Waarom heb ik geen verschillen ervaren? Ook ik wist welke kabel er geprikt zat. Ik luister net als Cock anders dan de meesten. Ik probeer alleen de muziek tot me te laten doordringen. Ik laat de muziek toe en vergeet de techniek. KT88, Jij bent te bescheiden. Jij hebt heel veel kennis van zaken en weet donders goed hoe goed de weergave van jouw set is. Ook jij hoort op jouw set verschillen als ze er zijn. Als jongensdroom bij jou komt luisteren dan zou hij op jouw set ook verschillen moeten horen met diverse kabels. Daar is eerlijk genoeg voor. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Pjotr, Ik ben het met je eens dat Breem elektronica klompen aan heeft en best wel doorslaat naar één kant. Maar dat doen de meeste high end liefhebbers ook. Naar de andere kant. Das niet erg, dat is voer voor een forum als dit. En als we elkaar blijven respecteren kan dat prachtige discussies opleveren. Wie weet komen die twee werelden elkaar bij de gemene deler elkaar toch nog eens tegen. Ik ben iemand met een MTS elektronica en energietechniek achtergrond. Ik ben er al vele jaren niet meer werkzaam in. ik doe heel iets anders tegenwoordig. Maar de basiskennis blijf ik houden en wat is weggezakt zoek ik op of ik ga op zoek naar kennis en info. Maar ik bekijk die info wel altijd kritisch en zet dit af tegen mijn kennis van elektriciteitsleer. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Dit horen sommigen ook niet graag, maar het is mijn oprechte mening; 1 Je hifi-set moet een bepaald niveau hebben. Deze hoeft echter geen ton te kosten. 2 Je gehoor moet een bepaald niveau hebben. Welke aangeboren aanleg heb je daar omtent?. Hoe vaak hoor je akoestische instrumenten in het echt? Hoe goed ben je in staat, de diverse klankkleuren te onthouden. Kan iedereen goed voetballen? Nee, natuurlijk niet. Kan iedereen goed luisteren? Vul zelf maar in. Mijn achtergrond wat betreft pro- en high end audio, studiowerk, electronica (ontwerp, reparatie, modificatie) en musiceren ken je inmiddels wel, dat heb ik meermaals beschreven. Desalniettemin ben ik er allerminst van overtuigd dat ik gouden oortjes heb. Wat ik heb geleerd van de diverse studiomensen waarmee ik heb gewerkt had ik waarschijnlijk nooit op mijzelf kunnen ontdekken. Wel aardig om te vermelden dat toen ik nog bij Rhapsody werkte en regelmatig de absolute top hoorde en ook veel topspul thuis heb gehad, ik wel degelijk verschillen waarnam in kabels. Nadien, thuis en bij forumbijeenkomsten eigenlijk niet meer. Ik vraag me toch af hoe dat komt. En mijn audiospulletjes zijn inderdaad niet bijzonder (vind ik zelf). Samengeraapt zootje waar ik weliswaar tevreden mee ben maar zeker niet het predicaat high end verdient. Maar het lijkt me gewoon leuk om eens kennis te maken en met jouw visie op het geheel misschien te leren anders te luisteren. En ik ben gewoon nieuwsgierig naar jouw systeem (en muziek), maar gezien de omstandigheden hier zal ik voorlopig niet in staat zijn om bij jou langs te komen (ik neem aan dat ik wel welkom ben? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Beetje respect he. Voor 10000 koop je geen pickup, maar een platenspeler. Misschien is er nog wel een chiquer woord voor. Respect? Voor Emile wellicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Doordat Breem zo eenzijdig doorslaat creëert (of i.i.g. versterkt) hij een aversie onder High End liefhebbers tegen zowat alle technische onderbouwing of kritische vragen uit die hoek. En ook beslist tegen techneuten op zich. Dus niet alleen respectloos t.o.v. High-End liefhebbers maar beslist ook tegen de vaklieden die deze spullen ontwikkelen en het überhaupt mogelijk maken dat die spullen er zijn. Highe_End audio wordt niet door Engeltjes in een toverbos in een grote ketel gebrouwen of die techneuten moeten de Engeltjes zijn Breem is daar beslist niet eentje van dan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Carl, Ik ben er van overtuigd dat Jongensdroom, Leobus, jijzelf en de andere door jou genoemde mensen best weten waar ze over praten en ter goede trouw zijn. Marcel Hai Marcel, Ik ben nog van de school van Jan Kool, altijd gedacht dat kabels onzin waren. En het is psychologisch ook verklaarbaar dat een rode kabel "warm" klinkt en een zilveren "scherp". Een collega bood me een keer aan een kabel te lenen en ik hoorde inderdaad iets in mijn set wat ik niet mooi vond. Dat wil niet zeggen dat ik dure kabels heb of voortdurend wissel want ik weet echt wel dat ik met mijn geld in mijn set beter rendement kan krijgen. Zondag hoorde ik echter verschil tussen de "dropveter" en de Stealth en Sonore daarna was ik de draad kwijt. Datzelfde heb ik op een wijnproeverij. Op een bepaald moment ben ik ook daar de draad kwijt en weet niet meer wat te kopen.Thuis proef ik die verschillen echter wel. Let wel, ik zeg niet dat alle kabels verschillend klinken. Als jurist heb ik ook geen mening over het verhaal van Cock. Het enige wat ik beweer is dat kabels soms verschillend klinken. Dat was ook het geval zondag. Het zou nog best kunnen dat de pluggen vervuild waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Carl, Ik ben er van overtuigd dat Jongensdroom, Leobus, jijzelf en de andere door jou genoemde mensen best weten waar ze over praten en ter goede trouw zijn. Ik geloof ook dat zij verschillen horen maar ik denk dat het met vooroordeel te maken heeft. Hallo Marcel, Natuurlijk ben ik ook maar een mens en waarschijnlijk wel beïnvloedbaar. Ik heb echter al zoveel kabelvergelijken gedaan dat ik denk toch redelijk nuchter te kunnen oordelen. Vooral eigen schepsels zouden door vooringenomenheid goed moeten zijn denk ik. Nou, je moest eens weten hoeveel zelfbouw mislukkingen hier in de kast liggen. Overigens kan kan vooringenomenheid er ook voor zorgen dat je geen verschillen hoort. Ik heb Breem een keer live meegemaakt en de vooringenomenheid straalde van de man af. Die hoorde toen geen verschillen in condensatoren, terwijl de hele zaal het wel hoorde. En vergeet vooral niet dat niemand gelijk is. We nemen allemaal verschillend waar. Ooit van HSP's gehoord? Google daar maar eens op. Misschien verklaart dat wel wat. Edit. Vergat ik nog te melden. Als er kabels ten tonele verschijnen met gigantische prijzen, heb ik eigenlijk altijd de hoop dat ze tegenvallen. Vervelend trekje van mij, maar wel erg anti vooringenomenheid. Ondanks dat klonken de twee duurste kabels voor mij toch het beste. Zo eerlijk ben ik dan weer wel. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Zitten we al/weer in het welles-nietes stadium? Ik vond het iig een leuke middag, jammer dat ik niet tot het eind kon blijven. Leuk om iedereen (weer) te ontmoeten en zoals verwacht flinke verschillen tussen de kabels. Ik reken mezelf tot de sceptici en ben erg argwanend als ik verschillen niet kan verklaren (als ingenieur elektrotechniek). Het verhaal van Cock klonk erg interessant, een beetje wishy washy, maar ik sta tegenwoordig iets te ver van de natuurkunde af om het met goede argumenten te kunnen weerleggen. Dat gezegd hebbende kan ik ook niet ontkennen dat er hoorbare, significante verschillen tussen luidsprekerkabels en interlinks zijn. De stealth en de sonore staken met kop en schouders boven de rest uit, de dropveter was tinnef en de rest zat er tussenin. De sonore luidspreker kabel was ook een duidelijke upgrade. Voor mij begon het natuurlijk pas echt leuk te worden toen we platen gingen draaien . Pas op dat moment hadden we de meest optimale combinatie van interlinks met zowel sonore en stealth: de link tussen voor- en eindtrap was toen ook vervangen, dus niet helemaal een eerlijk vergelijk met de computer/DAC. Opvallend dat de rottige akoestiek toen ook als veel minder storend werd ervaren(!) Een welgemeend compliment voor George: met die arm op de draaitafel klonk het geweldig, een knap staaltje. Mijn persoonlijke conclusie: als ik €10000 over had zou ik het niet aan een stealth kabel uitgeven, maar aan een mooie stapel platen, te beginnen met die lekkere plaat van Stevie Ray Vaughan!! (Die ik morgen meteen ga halen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Mijn persoonlijke conclusie: als ik €10000 over had zou ik het niet aan een stealth kabel uitgeven, maar aan een mooie stapel platen Helemaal mee eens. Misschien goed te vermelden – voordat ik in de Quote 500 terecht kom – dat ik voor mijn Stealth-kabel geen 10k heb betaald, maar een bedrag dat niet veel hoger ligt dan van de Sonore. Dan nog is het een aardig bedrag, maar in mijn set laat die kabel mooie dingen horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Hallo JD, Nu weet ik niet wat je van mijn kabel vond en waarschijnlijk weet je je dat ook niet meer te herinneren, maar daar zou je die ervaring dan ook gehad moeten hebben. Mijn kabel is namelijk ook een "Air" kabel. Geheel volgens hetzelfde principe, alleen met een andere ader en met andere stekkers. Groet, Leobus Ik dacht dat hij behoorlijk goed was, maar ik kan het me niet goed meer herinneren. Volgens het artikel van Ruud Jonker (Tara Labs) zegt het weinig als een kabel het in 1 set goed doet. Ik denk dat je in ieder geval de hele set van dezelfde kabels moet voorzien, om wat meer te kunnen concluderen. Maar dat was niet de insteek van de dag. Hier thuis zitten er nu overal luchtkabels aan. De match is veel beter dan wat er in Ermelo te horen was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Beetje respect he. Voor 10000 koop je geen pickup, maar een platenspeler. Misschien is er nog wel een chiquer woord voor. Ja zeker:piekuup. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Dáárom zat je nu vooraan... dat ben je gewend. De volgende keer neem ik een honkbal-knuppel mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Hans van Liempd, Ik kwam op het vergelijk hetzelfde doen als jij. Luisteren. Ik heb zonder vooroordeel geluisterd en ik hoorde geen verschillen. Zonder vooroordeel want het interesseerde me totaal niet welke kabel er gebruikt werd. En al helemaal niet hoe duur ze waren. De eerlijkheid gebied me om toe te geven dat ik niet kan terug halen wat de sax voor klank had met de dropveter en de overige veters. Het feit dat ik er theoretisch van overtuigd ben dat het er niet toe doet wilde ik graag eens in de praktijk toetsen. Theorie en praktijk laten elkaar nog wel eens in de steek. Waarom doe je zo laatdunkend over Breem? Heeft de man ongelijk? Gelden in de audio elektronica andere natuurkundige regels dan elders in de elektronica? In je bovenstaande postje zeg je dat de kabels welke rust gaven in het geluidsbeeld tegenwicht gaven aan de onrustige akoestiek. Serieus? Marcel Beste Marcel, Ik denk dat wij elkaar het beste kennen. Wij hebben elkaar al heel vaak geschreven en zijn bij elkaar op luisterbezoek geweest. Dit even ter informatie van de overige leden hier. Op de dag zelf vertelde je al geen verschillen te horen. Ik denk dat 9 van de 10 Nederlanders deze verschillen niet horen. Maar om dan te zeggen dat ze niet bestaan, vind ik onjuist. Heb je trouwens het artikel van Ruud Jonker al gelezen? Hij probeert het een en ander te verklaren. Misschien omdat ik geen technicus ben, heb ik persoonlijk geen enkele behoefte om verschillen te verklaren of aan te tonen. Tijdens de kabeldag waren een aantal zeer ervaren luisteraars aanwezig. Zo waren daar een opnametechnicus, een importeur van topproducten, een ontwerper, een bestuurslid van een audiovereniging, een recensent en er was zelfs een docerend musicus . Carl gaf het al aan: een paar van de aanwezigen hebben geen enkel belang, bij wat voor kabel ook. Dat men het vaak oneens was over de kwaliteit van de kabels is weer een heel ander verhaal. Groeten Wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Je kan de verschillen zélfs meten Marcel . Tussen een dropveter en een normale met carbon afgeschermde kabel haal ik zo 2dB verschil bij de 3e en 5e harmonischen. Die verschillen zijn goed te horen als je b.v. met Array speelt. Met Breem valt niet te praten. Volkomen doorgeslagen Net als zovele theoretische "ridders" zie onderschrift. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Hai Wil, Ja, ik ken jou inderdaad al enige tijd. En ik denk dat we het eens zijn over het feit dat wij een andere kijk op audio , high end hebben. We respecteren elkaar daar in. Ik zeg , volgens mij , niet dat de verschillen niet bestaan. Wat ik probeer te zeggen is dat de gehoorde verschillen verklaarbaar zijn vanuit een ander standpunt dan het technische standpunt. Jij geeft aan dat 9 van de 10 mensen de verschillen niet horen. Dat kan. Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Als het gaat om hoe jij en een paar anderen de verschillen ervaren. Maar jij weet ook en dat heb je me zelf gezegd dat ik meer hoor en me meer opvalt dan gemiddeld. Ik weet dat er mensen aanwezig waren die geen belangen hebben bij de verkoop van high end kabels. Maar er waren ook mensen aanwezig die heel erg goed snappen hoe je mensen kunt beïnvloeden. Goed dat je me nog even herinnerd aan het artikel van Ruud Jonker. Ik ga dat zeker lezen. Dan lees ik nog ergens dat Breem erg veel antipathie kweekt onder high enders en de mensen die high end spullen ontwikkelen en verkopen. Komt dit omdat hij niet toegeeft en op zijn standpunt blijft omdat hij geen echte argumenten tegen zijn gelijk krijgt? Er wordt hem een enorme vooringenomenheid verweten. Ik krijg een beetje het gevoel dat de pot de ketel verwijt. Ik kom hier en daar nog wel eens in hifi winkels met een high end aanbod en daar straalt de vooringenomenheid ook vaak van de verkopers af. Misschien laat ik inderdaad mijn vooringenomenheid niet los en hoor ik daarom geen verschillen. Geen idee. Waar ik wel een idee over heb is dat iedereen vrij is om muziek zo te ervaren zoals hij dat mooi vindt. Live of via een set, met dure of goedkope componenten. Wat ik nog wel even kwijt wil is dat er naar mijn idee wel verschil zit tussen high end en high end. High end is in mijn ogen in de audio wereld iets maken wat met de huidige stand der techniek aan de max te halen specs voldoet. Maakt niet uit wat het kost. Er worden mooie materialen gebruikt en onder de kap kijken is een feest voor de ogen. Ik heb wel het idee dat er in de high end wereld veel gebakken lucht wordt verkocht voor heel erg veel te veel geld. En dan nog ben je vrij om er wel of niet in te geloven. Nogmaals, je bent vrij om je set zo op te bouwen zoals voor jou de beleving optimaal is. ik ben altijd erg kritisch als het gaat wat nodig is voor een mooie beleving van muziek. ik kan niet voetballen maar ik kan wel luisteren. Ik kan ook een knap stukkie auto rijden. Ik ben een aantal jaren vrachtwagenchauffeur geweest. Ik luister al van mijn jonge kindertijd naar muziek. Niet als geluidsbehang bij het huiswerk maken maar altijd met volle aandacht. Ervaring is er op diverse vlakken. wat HSP's zijn ga ik opzoeken. Wie schreef dat ook al weer? Heren, vergeet niet dat het om muziek gaat en de daarin opgesloten emotie. Ook via een klein transistorradiootje kan de boodschap tot diep in je ziel worden geboord. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts