Marcel Dali Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Vintage, Kun je me dat eens in met absolute cijfertjes uitleggen? Dat verschil van 2dB tot 3 dB hoeveel volt is dat in verhouding met welke orde van grootte van het originele signaal? Misschien stel ik de vraag wat ongelukkig maar je weet denk ik wel wat ik wil weten. waarom kan mijn NAD dat niet laten horen en een Array wel? Met ervaringsridders is vaak ook geen normaal gesprek te voeren. Die discussies gaan dan vaak de kant op dat de een vind dat de ander hem niet gelooft en hem voor gek verklaard. Het eeuwige nietes welles spelletje waar nooit wat zinnigs uit komt. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 We hebben allemaal een andere ervaring. De een hoort een verschil wel, de ander niet. Zo te zien kan 1 op de 10 van de audiofiele aanwezigen, dus geen verschil horen in kabels. Daarmee is voor mij de kous af. Maar goed als we hier met meetgegevens gaan stoeien kunnen we beter Arnold van Sonore vragen om volgend jaar een meetrondje te doen met de eigen kabels en de meegenomen kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Met ervaringsridders is vaak ook geen normaal gesprek te voeren. Die discussies gaan dan vaak de kant op dat de een vind dat de ander hem niet gelooft en hem voor gek verklaard. Het eeuwige nietes welles spelletje waar nooit wat zinnigs uit komt. Marcel Maar je bent zelf toch ook ervaringsdeskundige? Jij hoort tenslotte geen verschil. Deze discussie is indertijd de reden geweest dat het blauwe forum ontstond. Daar zijn ze het roerend met je eens, hier niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Marcel, Dat van die HSP's schreef ik. Ik ben daarop getest en bleek daar zeer ruim op te scoren. Dat kan af en toe best prettig zijn, maar vaak ook wel wat te veel van het goede. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 "Helaas" hier ook een HSP en ook nog eens "gezegend" met hyper-acusis. In deze lawaaiige, onverschillige en keiharde wereld is dat meer een vloek dan een zegen. Maar volgens mij zegt het niet veel over het vermogen om verschillen in wat dan ook te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 KT, Nu ik weet dat ik het ben, leer ik er langzaam mee leven. Ik accepteer nu gewoon dingen waar ik mij vroeger druk over maakte. Ik kan er immers niks aan doen. Blame it to the HSP, dus. Overigens wordt er toch algemeen aangenomen dat HSP ers meer waarnemen dan anderen. Soms zelfs op het paranormale af. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Heren, vergeet niet dat het om muziek gaat en de daarin opgesloten emotie. Ook via een klein transistorradiootje kan de boodschap tot diep in je ziel worden geboord. Marcel Ik heb veel plezier gehad van mijn transistor luisterend naar radio London, nog meer luisterend naar een oude buizenradio op mijn eerste studentenkamer. Probleem is dat ik nu beter gewend ben. Maar dat is niet de discussie, die gaat over of er verschillen tussen kabels hoorbaar zijn. Tegen de tijd dat ik even veel geld heb als mijn neefje koop ik de Stealth of Sonore. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Marcel, Allereerst welkom hier. Ik denk zoals je al aangeeft dat je zaken vanuit techniek en vanuit horen kunt beschouwen. Wat mij betreft echter zijn techniek en horen geen geschieden werelden. Ze horen bij elkaar. Toen ik alles uit mijn apparatuur probeerde te peuteren heb ik bij alles wat ik deed gekeken naar de technische achtergrond en heb ik geluisterd of hetgeen ik hoorde ook daadwerkelijk voordeel opleverde. In mijn beleving is er best wat te tunen aan je set. Sommigen vinden die nuances onbelangrijk maar anderen vinden het de kers op de taart. Mensen kunnen een meningen polariseren (zoals Breem), maar in de meeste gevallen heeft dat niet zoveel zin. Zo ook bij audio want dan verhef je het tot een luxe problemen. Ideaal gezien zou dus een ieder zijn mening moeten kunnen verkondigen en zouden we met interesse kennis moeten kunnen nemen van iemand die een andere mening is toegedaan. Dit vanuit het idee dat het kan leiden tot een verrijking van je eigen kennis. Terugkomend op jouw ervaring tijdens de luistersessie interpreteer ik dit als volgt. Heerlijk dat je geen verschillen hoort tussen kabels. Uiteindelijk botste ik in mijn set op een kabel die voor mij wel meerwaarde had, maar die was erg duur. Echter er was voor mij geen weg meer terug bij dit weliswaar kleine verschil. Het bleef knagen omdat het juist iets deed wat ik erg graag hoor. Uiteindelijk dus toch aangeschaft. Ik wil vooral een ieder oproepen op dit forum om Marcel te behandelen als mens en anders dan op het blauwe forum niet massaal over hem heen te vallen. Een ieder heeft namelijk recht op een eigen mening. Moet wel lukken op dit krasse knarren forum toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 KT, Nu ik weet dat ik het ben, leer ik er langzaam mee leven. Ik accepteer nu gewoon dingen waar ik mij vroeger druk over maakte. Ik kan er immers niks aan doen. Blame it to the HSP, dus. Overigens wordt er toch algemeen aangenomen dat HSP ers meer waarnemen dan anderen. Soms zelfs op het paranormale af. Yep, dat is wat mij betreft een uitgemaakte zaak (wat men dan paranormaal noemt, voor mij is dat net zo goed een stuk van het leven) en in verreweg de meeste gevallen een verrijking. Op gevaar af me nu helemaal onmogelijk te maken: bij mij draait het vnl. om intenties van mensen. En die kan ik voelen, zelfs door een beeldscherm heen. Dat kan soms erg confronterend zijn, voor beide partijen. Zo voel en weet ik nog veel meer dingen, maar als ik daarover begin dan worden ogen glazig of gaat er een vinger naar het voorhoofd. Of wordt er naar bewijs gevraagd wat ik simpelweg niet kan leveren. Meer waarnemen kan op vele manieren; mijn stelling is dan ook dat luisteren en ervaren veel meer is dan alleen horen. Maar zelfs met die stelling ben je al weinig populair, zodat ik in de meeste gevallen maar niks zeg. Dus maar terug naar de kabeldag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Ik wil vooral een ieder oproepen op dit forum om Marcel te behandelen als mens en anders dan op het blauwe forum niet massaal over hem heen te vallen. Een ieder heeft namelijk recht op een eigen mening. Moet wel lukken op dit krasse knarren forum toch? Zou ik denken. Trouwens, ik heb ook aangegeven geen verschillen te hebben waargenomen, maar niemand valt over mij heen. Dus het kan best. Overigens denk ik dat ik wel degelijk verschillen zou kunnen horen, maar dan wel in mijn eigen set, en nog liever met een door-en-door bekend nummer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Dan ben je maar voor de helft fout Marc. Alle gekheid op een stokje, Marcel is hier welkom en goed voor de discussie. Tot nu toe gaat het er in deze discussie beschaafd toe en waarom ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Vintage, Kun je me dat eens in met absolute cijfertjes uitleggen? Dat verschil van 2dB tot 3 dB hoeveel volt is dat in verhouding met welke orde van grootte van het originele signaal? Misschien stel ik de vraag wat ongelukkig maar je weet denk ik wel wat ik wil weten. waarom kan mijn NAD dat niet laten horen en een Array wel? Met ervaringsridders is vaak ook geen normaal gesprek te voeren. Die discussies gaan dan vaak de kant op dat de een vind dat de ander hem niet gelooft en hem voor gek verklaard. Het eeuwige nietes welles spelletje waar nooit wat zinnigs uit komt. Marcel Ja hoor ik moet nog wel ergens de grafieken hebben liggen ff zoeken het zit in de orde van de -90dB. Hele kleine signaaltjes dus, maar wel oneven harmonischen die ons gehoor niet zo prettig vind. Waarom je NAD niet en Array wel? Tja ik weet niet met wélke NAD je speelt, maar Array is er slechts in één kwaliteit, studio kwaliteit. Een van de beste sets waar ik ooit mee gespeeld heb. En dat is niet om Hans te plezieren. Het is gewoon goed spul. Je hoort echt alles, een verkeerde match met kabels en het gaat geheid fout, maar met carbon afgeschermde Prefer kabel dat ze ook in de opname studio gebruiken gaat het perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Marcel,Allereerst welkom hier. Ik denk zoals je al aangeeft dat je zaken vanuit techniek en vanuit horen kunt beschouwen. Wat mij betreft echter zijn techniek en horen geen geschieden werelden. Ze horen bij elkaar. Toen ik alles uit mijn apparatuur probeerde te peuteren heb ik bij alles wat ik deed gekeken naar de technische achtergrond en heb ik geluisterd of hetgeen ik hoorde ook daadwerkelijk voordeel opleverde. In mijn beleving is er best wat te tunen aan je set. Sommigen vinden die nuances onbelangrijk maar anderen vinden het de kers op de taart. Mensen kunnen een meningen polariseren (zoals Breem), maar in de meeste gevallen heeft dat niet zoveel zin. Zo ook bij audio want dan verhef je het tot een luxe problemen. Ideaal gezien zou dus een ieder zijn mening moeten kunnen verkondigen en zouden we met interesse kennis moeten kunnen nemen van iemand die een andere mening is toegedaan. Dit vanuit het idee dat het kan leiden tot een verrijking van je eigen kennis.Terugkomend op jouw ervaring tijdens de luistersessie interpreteer ik dit als volgt. Heerlijk dat je geen verschillen hoort tussen kabels. Uiteindelijk botste ik in mijn set op een kabel die voor mij wel meerwaarde had, maar die was erg duur. Echter er was voor mij geen weg meer terug bij dit weliswaar kleine verschil. Het bleef knagen omdat het juist iets deed wat ik erg graag hoor. Uiteindelijk dus toch aangeschaft.Ik wil vooral een ieder oproepen op dit forum om Marcel te behandelen als mens en anders dan op het blauwe forum niet massaal over hem heen te vallen. Een ieder heeft namelijk recht op een eigen mening. Moet wel lukken op dit krasse knarren forum toch?Hier kan ik mij prima in vinden.Leuk trouwens dat je jou kabel hebt mee genomen. Samen met de sonore kabel heeft het mij toch weer anders naar kabels laten luisteren en snap prima wat je bedoeld dat het geluid je niet los kon laten. Met de uitleg van Cock er bij ben ik toch weer anders gaan luisteren. Erg leuk om dit te ervaren al ben ik wel bang dat ik nu ook weer een beetje meer verpest ben en de lat weer wat hoger is gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 We hebben allemaal een andere ervaring. De een hoort een verschil wel, de ander niet. Zo te zien kan 1 op de 10 van de audiofiele aanwezigen, dus geen verschil horen in kabels. Daarmee is voor mij de kous af. Maar goed als we hier met meetgegevens gaan stoeien kunnen we beter Arnold van Sonore vragen om volgend jaar een meetrondje te doen met de eigen kabels en de meegenomen kabels. Je fantasie neemt een loopje met je. Ik schreef dat 9 van de 10 Nederlanders ............ Audiofiele aanwezigen staat nergens dat maak jij er van. Waarom doe je dat? Wat jij schrijft klopt heel toevallig wel, want Marcel Dali geeft aan geen verschillen te hebben gehoord. Dus wat je precies bedoelt is mij eigenlijk een raadsel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Wil ik reageerde TOTAAL niet op jouw post. Dus laten we het gezellig houden. Toch maar even uitleggen: We hebben een kleine 10-15 man aanwezig gehad zondag, 2 daarvan hoorden geen verschil. Een gemiddelde is dus dat 1 op de 10 aanwezigen geen verschillen horen in kabels. Natuurlijk is het geen significant aantal aanwezigen waar je statistisch harde uitspraken over kunt doen, maar een dikke duim moment. Daarbij zullen we vast ook geen gemiddelde representatie hebben gehad van de audiofiele populatie van Nederland, maar alleen van dit forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Maar je bent zelf toch ook ervaringsdeskundige? Jij hoort tenslotte geen verschil. Deze discussie is indertijd de reden geweest dat het blauwe forum ontstond. Daar zijn ze het roerend met je eens, hier niet. Verder is er nog een belangrijk verschil tussen ons forum en het blauwe (en aanverwante fora). Als je op de laatste fora zegt verschil in kabels te horen krijg je een ban-for-life. Als je bij ons zegt, dat je geen verschil hoort mag je gewoon blijven. (ik vind hem zelf wel sterk eigenlijk ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Ik heb veel plezier gehad van mijn transistor luisterend naar radio London, nog meer luisterend naar een oude buizenradio op mijn eerste studentenkamer. Probleem is dat ik nu beter gewend ben. Maar dat is niet de discussie, die gaat over of er verschillen tussen kabels hoorbaar zijn. Tegen de tijd dat ik even veel geld heb als mijn neefje koop ik de Stealth of Sonore. Ik hoef niks te horen van wat er uit een klein radiootje komt. Dit is trouwens high-end forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Zou ik denken. Trouwens, ik heb ook aangegeven geen verschillen te hebben waargenomen, maar niemand valt over mij heen. Dus het kan best. Excuses Marc, helemaal vergeten, maar maak je geen zorgen dat komt helemaal goed . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Wil ik reageerde TOTAAL niet op jouw post. Dus laten we het gezellig houden. Toch maar even uitleggen: We hebben een kleine 10-15 man aanwezig gehad zondag, 2 daarvan hoorden geen verschil. Een gemiddelde is dus dat 1 op de 10 aanwezigen geen verschillen horen in kabels. Natuurlijk is het geen significant aantal aanwezigen waar je statistisch harde uitspraken over kunt doen, maar een dikke duim moment. Daarbij zullen we vast ook geen gemiddelde representatie hebben gehad van de audiofiele populatie van Nederland, maar alleen van dit forum. Gelukkig , ik vond het ook al raar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Beste Marcel, Ik denk dat wij elkaar het beste kennen. Wij hebben elkaar al heel vaak geschreven en zijn bij elkaar op luisterbezoek geweest. Dit even ter informatie van de overige leden hier. Op de dag zelf vertelde je al geen verschillen te horen. Ik denk dat 9 van de 10 Nederlanders deze verschillen niet horen. Maar om dan te zeggen dat ze niet bestaan, vind ik onjuist. Heb je trouwens het artikel van Ruud Jonker al gelezen? Hij probeert het een en ander te verklaren. Misschien omdat ik geen technicus ben, heb ik persoonlijk geen enkele behoefte om verschillen te verklaren of aan te tonen. Tijdens de kabeldag waren een aantal zeer ervaren luisteraars aanwezig. Zo waren daar een opnametechnicus, een importeur van topproducten, een ontwerper, een bestuurslid van een audiovereniging, een recensent en er was zelfs een docerend musicus . Carl gaf het al aan: een paar van de aanwezigen hebben geen enkel belang, bij wat voor kabel ook. Dat men het vaak oneens was over de kwaliteit van de kabels is weer een heel ander verhaal. Groeten Wil Wie is er zo vriendelijk geweest bovenstaand verhaal naar het prive-adres van Ruud Jonker te sturen? Iedereen mag lezen wat ik schrijf, maar het komt een beetje vreemd over. Ik heb slechts verwezen naar een artikel van hem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Hee, pssst, JD, ook KT wacht nog op een reactie van je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 16 september 2014 Report Share Posted 16 september 2014 Ik niet, maar je bedoelt dit artikel denk ik, heeft Ruud je een PM gestuurd dan? Tara Labs speakerkabels getest – ‘Van theorie naar prestatie’Lees meer : http://www.hifi.nl/artikel/22278/Tara-Labs-speakerkabels-getest-Van-theorie-naar-prestatie.html#ixzz3DWBT2Wic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Hee, pssst, JD, ook KT wacht nog op een reactie van je. Ik heb altijd al een assistent willen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 september 2014 Author Report Share Posted 16 september 2014 Ik niet, maar je bedoelt dit artikel denk ik, heeft Ruud je een PM gestuurd dan? Tara Labs speakerkabels getest – ‘Van theorie naar prestatie’ Lees meer : http://www.hifi.nl/artikel/22278/Tara-Labs-speakerkabels-getest-Van-theorie-naar-prestatie.html#ixzz3DWBT2Wic Dat is inderdaad het artikel. Ik vind het een prima verhaal. Het bevestigt mijn bevindingen. Ruud Jonker heeft mij geen PM gestuurd. Volgens mij zit hij niet op dit forum. Ik weet echter meer dan ik op een openbaar forum kwijt wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 september 2014 Author Report Share Posted 17 september 2014 @Marcel Dali, Ik weet dat jij niet zult rusten voordat iemand bewezen heeft, via een bubbelblinde huppeldepuptest, die aan een heleboel voorwaarden moet voldoen, dat hij verschillen tussen kabels, cd-spelers en versterkers kan horen. Ik laat je op voorhand weten, dat ik daar zelf helemaal geen zin in heb. Als je mij en andere getrainde/ervaren luisteraars niet gelooft, omdat je het zelf niet kunt horen, houdt dat voor mij op. Bovendien wat heb je er aan, als je het zelf toch niet hoort? Je hebt thuis een slechte akoestiek en matige apparatuur. Wat wil je nou eigenlijk precies? Je bent hier op een high-end forum. Het forum waar je vaak op schrijft bestaat alleen maar uit "ongelovigen". Ik heb het idee, dat je alleen maar wilt aantonen dat mensen met een goed/beter gehoor niet bestaan. Ik vat dat een beetje op als een persoonlijke belediging. Zeg gewoon wat je wilt, dan is dat voor iedereen duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts