Jump to content

Kabeldag High-End Forum

Recommended Posts

Ik ken een Pluto niet zo goed,maar neem aan dat de stevigheid van de onderdelen in een draaitafel nog wel een nuttige functie hebben. Maar als ik lees dat een fabrikant trots is dat ie de behuizing van een dac of zo heeft gefreesd uit een blok aluminium of koper, dan vind ik dat verspilling. 80% van het materiaal gaat verloperen (of smelten ze de spaander weer om?).

Toevallig heb ik een Cuore 2 cilinder turbo gti

Wegwerp spullen (denk aan tvs telefoons, tablets', pcs en helaas ook audio lijkt me een groot milieu probleem. In absolute zin natuurlijk veel groter dan de over-de-top audio spullen, Die gaan inderdaad meestal wel 20jaar mee (behalve streamers en ht spul en andere verouderings gevoelige zaken). Nu ja, planned obselence heben we al een keer over gehad.

De snippers die vrijkomen bij uitfrezen gaan hopelijk de herbruik in.

Mijn Dual heb ik gekocht eind jaren 70 denk ik, en daar is nog niets aan stukgegaan. Mijn streamer is van eind jaren 0 en doet het ook nog. Die veroudert niet. High res is onzin, zoals jij al eens met een leuk linkje hebt aangetoond.

Ja, het "afval" wordt allemaal gerecycled.

Op AF is er eentje zelf zo'n behuizing aan het maken (CNC frezen) en die gaat van iets van 30 kg materiaal terug naar 14.....

Overkill, maar MOOI! B)

Als jij nou eens leert de juiste smileys te gebruiken ..... :D

Of lukt dat niet met zo'n telefoon?

Smileys zijn onzichtbaar en gebruiken is dus niet mogelijk. Maar ik heb wel in het toetsenbord van mijn telefoontje wat van die ouderwetse dingen zitten. Hoe die er uitzien op jouw monitor is dan weer raden. Hier de knipoog: ;-)

En hier het lachebekje: :-)

En hier niemand: :-C

Enzovoort

Je betaalt ook voor continuiteit. Dat wil zeggen dat in de high end sector de apparaten niet elk half jaar "verbeterd" worden. Een lijn loopt vaak jaren, wat de waarde stabieler houdt. Verander je elk half jaar van typenr, wordt de voorganger ook gelijk veel minder waard, want het is niet meer het laatste model.

In vergelijk met de autobladen, als er een Daihatsu Cuore of Chevrolet Matiz oid op de omslag staat, koopt idd niemand zo'n blad. Mensen die een Cuore oid kopen, zijn geen autoliefhebbers, maar kopen die, omdat ze eigenlijk geen auto willen hebben, bang zijn en dus zo'n levensgevaarlijk ding kopen waar je je bij 80km/u superonveilig in voelt. Geen wonder dat die lui altijd zitten te stuntelen op de weg. Eigenlijk moet je respect hebben voor die mensen, want ze wagen toch telkens hun leven in die koekblikken. Toch ben ik van mening dat als er iemand serieus de autozaak in loopt om zo'n brik te kopen, de verkoper verplicht zou moeten zijn het rijbewijs van die persoon te vernietigen. Het helpt mee aan de oplossing van het fileprobleem (die gasten rijden nl altijd vooraan) en de rest van de automobilisten zou niet stevast hoeven gokken wat zo'n minkukel van plan is, want dat weet je nl ook nooit.

Maar dit ter zijde.

Ow  :D  ben jij dat die altijd in je stuur zit te bijten achter mij.

Marcel

In vergelijk met de autobladen, als er een Daihatsu Cuore of Chevrolet Matiz oid op de omslag staat, koopt idd niemand zo'n blad. Mensen die een Cuore oid kopen, zijn geen autoliefhebbers, maar kopen die, omdat ze eigenlijk geen auto willen hebben, bang zijn en dus zo'n levensgevaarlijk ding kopen waar je je bij 80km/u superonveilig in voelt. Geen wonder dat die lui altijd zitten te stuntelen op de weg. Eigenlijk moet je respect hebben voor die mensen, want ze wagen toch telkens hun leven in die koekblikken. Toch ben ik van mening dat als er iemand serieus de autozaak in loopt om zo'n brik te kopen, de verkoper verplicht zou moeten zijn het rijbewijs van die persoon te vernietigen. Het helpt mee aan de oplossing van het fileprobleem (die gasten rijden nl altijd vooraan) en de rest van de automobilisten zou niet stevast hoeven gokken wat zo'n minkukel van plan is, want dat weet je nl ook nooit.

Maar dit ter zijde.

Baas op de weg of dwaas op de weg...?? Invullen naar believen.

Ja, het "afval" wordt allemaal gerecycled.

Op AF is er eentje zelf zo'n behuizing aan het maken (CNC frezen) en die gaat van iets van 30 kg materiaal terug naar 14.....

Overkill, maar MOOI! B)

Ok, dat is dan idd beter. 

Heb weer genoeg gezeikd overigens, dit draadje ging over hoorbare verschillen van kabels. Vraag me nog stees af, als dat allemaal zo gevoelig ligt (moeilijk te voorspellen enzo), ben je dan niet beter af met bv een pre-dac combi, pre-dac-loopwerk,  of pre - met ingebouwde phono-pre (zoals voreger normaal was). Niet iedereen vind t leuk of heeft de tijd om op een zoektocht naar de ideale kabel te gaan (ik niet in ieder geval).

Jammer dat van dat soort combies met loopwerk (behave de wegwerp troep) niet zo veel van bestaan. Ik ken maar een paar.

Neem vooral een LCR-metertje mee naar die kabeldag:

En moet dat dan een uitgebreide network analyzer zijn van 30K euries of mag dat ook een simpel Chinees gevalletje van 25 euries zijn?

Maarreh, dan weet je nog steeds de kleur van de kabel niet. Daarvoor moet er dan ook weer een colorimeter mee :lol:

Ok, dat is dan idd beter. 

Heb weer genoeg gezeikd overigens, dit draadje ging over hoorbare verschillen van kabels. Vraag me nog stees af, als dat allemaal zo gevoelig ligt (moeilijk te voorspellen enzo), ben je dan niet beter af met bv een pre-dac combi, pre-dac-loopwerk,  of pre - met ingebouwde phono-pre (zoals voreger normaal was). Niet iedereen vind t leuk of heeft de tijd om op een zoektocht naar de ideale kabel te gaan (ik niet in ieder geval).

Jammer dat van dat soort combies met loopwerk (behave de wegwerp troep) niet zo veel van bestaan. Ik ken maar een paar.

Misschien omdat er geen markt voor is in de hogere segmenten?

Voor mij is het vrij simpel: zorg dat de omringende parameters voldoen aan bepaalde criteria en de kabel zal geen punt van discussie zijn (tenzij een niet of slecht afgeschermde dropveter van dubieuze herkomst met baggerpluggen).

Overigens heb je met alles-in-1 apparaten ook te maken met die verbindingen, maar dan in de vorm van kabelbomen, Molex stekkertjes en printbanen.

Daar heb je dus helemaal geen invloed op.

Maar dat zeg ik met wat ik nu weet of denk te weten ;)

Gelukkig heb je daar geen invloed op. De hoop is alleen dat de ontwerper en fabrikant de juiste keuzes gemaakt hebben.

Voorbeeld van high end combi:

http://www.resolutionaudio.com/cantata.html

http://www.stereophile.com/content/resolution-audio-cantata-music-center-1

Ik zou mn huidige set er voor omruilen. Paar einderversterkers of actieve speakers erbij.

Ja, dat klopt helemaal en dat is ook wat ik bedoelde met "omringende parameters".

Zo zal een buizen (phono) preamp bv. een hogere uitgangsimpedantie hebben dan eentje met transistoren of opamps, en die impedantie is ook nog eens frequentie-afhankelijk.

Alhoewel sommige transistor/opamp schakelingen hun lage uitgangsimpedantie weer verzieken door serieweerstandjes en parallel-condensatoren en mute-transistoren naar ground.

Ook kan de erop volgende (voor)versterker een lage of juist erg hoge ingangsimpedantie hebben, al dan niet gepaard gaand met een bepaalde capaciteit dus ook weer frequentie-afhankelijk.

Het befaamde Musical Fidelity doosje X10D (of hoe heet dat) is daar ook een voorbeeld van, net als de vele Chinese klonen daarvan.

Het is technisch "slechter", maar kan gehoormatig 'beter" uitpakken al naargelang de combinatie en de voorkeur van de gebruiker.

Al dat soort zaken (er zijn nog meer factoren) kunnen ervoor zorgen dat de ene combinatie anders klinkt dan de andere en zelfs dat kabels een meetbare en soms ook hoorbare invloed kunnen hebben.

Goed ontwerpen is op zich niet eens zo heel moeilijk, alleen gebeurt dat niet altijd.

Of men kiest bewust voor afwijkend gedrag, of men combineert als eindgebruiker gewoon ongelukkig.

En alles daartussenin.

@ Duck: ik houd de markt niet bij dus dit soort dingen is nieuw voor mij.

Het bestaat dus wel.

KT88, on 19 Sept 2014 - 2:53 PM, said:

Ja, dat klopt helemaal en dat is ook wat ik bedoelde met "omringende parameters".

Zo zal een buizen (phono) preamp bv. een hogere uitgangsimpedantie hebben dan eentje met transistoren of opamps, en die impedantie is ook nog eens frequentie-afhankelijk.

Alhoewel sommige transistor/opamp schakelingen hun lage uitgangsimpedantie weer verzieken door serieweerstandjes en parallel-condensatoren en mute-transistoren naar ground.

Ook kan de erop volgende (voor)versterker een lage of juist erg hoge ingangsimpedantie hebben, al dan niet gepaard gaand met een bepaalde capaciteit dus ook weer frequentie-afhankelijk.

Het befaamde Musical Fidelity doosje X10D (of hoe heet dat) is daar ook een voorbeeld van, net als de vele Chinese klonen daarvan.

Het is technisch "slechter", maar kan gehoormatig 'beter" uitpakken al naargelang de combinatie en de voorkeur van de gebruiker.

Al dat soort zaken (er zijn nog meer factoren) kunnen ervoor zorgen dat de ene combinatie anders klinkt dan de andere en zelfs dat kabels een meetbare en soms ook hoorbare invloed kunnen hebben.

Goed ontwerpen is op zich niet eens zo heel moeilijk, alleen gebeurt dat niet altijd.

Of men kiest bewust voor afwijkend gedrag, of men combineert als eindgebruiker gewoon ongelukkig.

En alles daartussenin.

@ Duck: ik houd de markt niet bij dus dit soort dingen is nieuw voor mij.

Het bestaat dus wel.

Dat is een plausibele uitleg :) en ook precies wat Ruud Jonker in zijn Tara Labs artikel vertelt. Ik denk dan ook dat we er uit zijn en dat zo recht voor het weekend.

Er rest ons nog maar 1 ding: aansluiten en luisteren :wub:.

(en denk er aan heh, niemand meer zeggen dat er geen verschil kan zijn, omdat hij het zelf niet hoort)

Kan het dan ook zo zijn dat iemand die alleen maar digitaal luistert (cd, dac enz.) tot een andere conclusie kan komen voor wat betreft 'ik hoor wel/geen verschil tussen kabels' dan iemand die alleen analoog (vinyl) luistert? Of anders geformuleerd: is de invloed van een interlink bij analoog wellicht van meer belang dan bij digitaal (of andersom)?

Zolang het om analoge signalen gaat en de uitgangstrappen van de analoge en de digitale bron vergelijkbaar zijn, niet.

Voorbeeld: een opamp uitgang van een phono preamp en die van een CD speler zullen gelijkwaardige spanningen en impedanties hebben.

Zodra het om buizenuitgangen gaat wordt het al heel anders.

En puur digitale uitgangen zijn niet te vergelijken met analoge en bovenzien zijn daar ook weer veel standaarden in.

• 2 weeks later...