tomatamot Posted 26 oktober 2014 Report Share Posted 26 oktober 2014 Zo te lezen was de dag zelf best gezellig... en maakte het weinig uit voor de feestvreugde ........................................................ Leuk verslag Ivan Maar de reacties op dit kabel evenement zijn zo mogelijk nog vermakelijker...................................... Zo en nu maar gewoon .....................................................................weer een plaatje gaan draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 oktober 2014 Author Report Share Posted 27 oktober 2014 .................................. ik was toch een van twee(?) die geen verschillen waarnam. ......................ik ben verwend met de hoge kwaliteit van mijn eigen kabels (wijselijk niet meegenomen), zodat ik de miriaden minimieme verschilletjes tussen al die lager gekwalificeerde kabels niet noemenswaardig vond opvallen. Je hoorde geen verschillen op de kabeldag. Zelf heb je aanzienlijk betere kabels. Had ze maar wel meegebracht, nu zijn het alleen maar loze woorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 oktober 2014 Author Report Share Posted 27 oktober 2014 Dat helpt natuurlijk ook niet in een constructieve discussie... Er is geen constructieve discussie mogelijk als de feiten zoveel anders liggen. De waarheid is soms hard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Inderdaad een erg mooi fotoverslag. Misschien kan de topicstarter de link op de eerste pagina er bij zetten. Zo vind je hem nooit meer terug. En die discussies over wel of geen klankverschillen zullen wel eeuwig blijven bestaan. Ga, en doe je voordeel er mee, zou ik zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Mooi verslag van de kabel luisterdag. Chapeau! Ik ben een van de mensen die geen verschillen waarneemt in geluid tussen kabels. Wel hoor ik verschillen tussen luidsprekers en platenspelers en opgenomen en live gespeelde muziek. Ik heb hele felle discussies gevoerd. Ik ben met een stevig offencief op de bres gesprongen voor mijn mening. Ik ben nog steeds van mening, mijn mening, dat de waargenomen verschillen tussen kabels niet technisch te onderbouwen zijn. En ook in de toekomst vrijwel zeker niet technisch te onderbouwen zijn. Mijn mening, en daar hoef je het niet mee eens te zijn, is dat het waarnemen van verschillen tussen kabels met de psyche te maken heeft. Mijn mening is ook dat Cock een erg romantische weergave geeft van de techniek welke van toepassing is met transport van een audiosignaal door een geleider. Vind je dat mooi, dat verhaal. Geniet er van. het hoort bij de hobby. Waar Cock wel heel erg gelijk in heeft is met dat je onbewust moet luisteren. Ik interpreteer dat als luisteren zonder dat je heel erg bewust bent van de techniek. Hoor en ervaar en voel de muziek. Dan ervaar je zeker of het goed of slecht klinkt. Er zijn mensen die keihard zeggen dat mijn gehoor niet goed genoeg is of niet genoeg geschoold is. Dat is misschien waar. Ik ben geen musicus. Ik bespeel geen instrument. Ik luister misschien anders dan een musicus. Maar ik luister wel. Er is ook al gezegd dat mijn luisterruimte slecht is en dat mijn set van matige kwaliteit is en dat ik het daarom niet waarneem. Klopt, mijn luisterruimte is niet de beste. Is matig te noemen. Mijn audio apparatuur is lang niet het duurste en high endigste wat er te koop is. Het is gewoon eerlijk recht toe recht aan elektronica. Massa productie. Betaalbaar. Maar voldoet aan alle specs om goed muziek te maken van hoge kwaliteit. Ik neem verschillen ook niet waar op een top set in een super goede ruimte. Ik heb wel redelijk wat ervaring met het beluisteren van diverse echte intrumenten. Onversterkt en direkt naast het instrument staan wat op dat moment bespeeld werd. Drums, gitaar, viool. Helaas weinig ervaring met blaasinstrumenten. Een enkele heer schuiftrombone. Er is of zijn hier een persoon of personen die andere fora van respectloos omgaan met elkaar beschuldigen. Het spijt me dat ik het toch moet zeggen. Ook hier laat men zo nu en dan duidelijk merken zichzelf beter te vinden dan een ander. En hangt er een stukje arrogantie in de lucht. Het is hier toch het high end forum. Dat steekt toch met kop en schouders boven de rest van het gepeupel uit. Laten we elkaar de ruimte geven. Laat een ieder op zijn eigen manier van deze liefbebberij genieten. Laten we stoppen met overal een waarde en een oordeel aan te hangen. Als je muziek mooier ervaart met een mooie dure dikke of dunne kabel. Geniet er van. Ik ervaar geen verschil. Maar ik geniet niet minder van muziek. Laten we alsjeblieft stoppen met een waarde oordeel geven over elkaars oren. Felle discussies doe ik niet meer aan. Ik blijf wel mijn mening geven. En daar doe je maar mee wat je wil. Ik heb er inmiddels vrede mee dat er anderen zijn die de hobby op een andere manier benaderen. Ik ben gestopt met daar een oordeel over te hebben en er een waarde aan te hangen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Mooi gezegd, héél mooi gezegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 oktober 2014 Author Report Share Posted 27 oktober 2014 Ik ben nog steeds van mening, mijn mening, dat de waargenomen verschillen tussen kabels niet technisch te onderbouwen zijn. En ook in de toekomst vrijwel zeker niet technisch te onderbouwen zijn. Je kunt in de toekomst kijken? 100 jaar geleden reden we nog met paard en wagen door de straat. Als je ook maar iets van techniek weet, dan kan de gigantische ontwikkeling daarvan je toch niet ontgaan zijn!? Niet iedereen beschikt over een even goed gehoor. Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen? p.s. Er zijn een heleboel mensen met een beter gehoor dan ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Je hoorde geen verschillen op de kabeldag. Zelf heb je aanzienlijk betere kabels. Had ze maar wel meegebracht, nu zijn het alleen maar loze woorden. Fora bestaan alleen uit woorden. Soms een linkje naar een plaatje, een youtubeje, en dan heb je het gehad. Het forumgeheugen overziet ook maar een paar weken. Wat Onno laatst opmerkte, dat alles al een keer is langsgekomen, dat het forum vroeger nog frisheid had, is allemaal waar. Nu ben ik zelf in het stadium gekomen om niet zoveel meer te willen beweren - ouder en wijzer zeg maar. Dus ik ga niet meer in discussie. Had ik gezegd dat mijn kabels aanzienlijk beter zijn, dan trek ik dat terug. Mijn kabels matchen aanzienlijk beter, in mijn set, en niet in een andere set, en daarom wilde ik ze niet meenemen. groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Mooi verslag van de kabel luisterdag. Chapeau! [...] Mijn mening, en daar hoef je het niet mee eens te zijn, is dat het waarnemen van verschillen tussen kabels met de psyche te maken heeft. Dank je. Ik denk dat fysiologie, belangrijker is of je verschillen hoort en hoe je hoort. Hoe geluid door je wordt geinterpreteerd en wat daarmee je voorkeur heeft. Ieder heeft een ander soort gehoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Je kunt in de toekomst kijken? 100 jaar geleden reden we nog met paard en wagen door de straat. Als je ook maar iets van techniek weet, dan kan de gigantische ontwikkeling daarvan je toch niet ontgaan zijn!? Niet iedereen beschikt over een even goed gehoor. Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen? p.s. Er zijn een heleboel mensen met een beter gehoor dan ik. Nee, ik kan niet in de toekomst kijken. Maar over 100 jaar gedragen elektronen zich nog steeds hetzelfde in koper en zilver en goud en in plastic. Dat doen ze al miljarden jaren op dezelfde manier. Misschien kunnen we over 100 jaar een supergeleidende kabel maken. En je hebt gelijk, niet iedereen heeft een even goed gehoor . Mijn schoonmoeder heeft een zeer slecht gehoor. Zij hoort zonder inzet van twee high end hoor-apparaten helemaal niets. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Mooi verhaal Ivan (leest zelfs beter dan zo maar een verslag). Mooie sfeer foto's ook. Had het wel leuk gevonden om wat meer forummers op de gevoelige plaat vastgelegd te zien (Hans kennen we al ). Van mij hoeft zo'n dag niet echt een "conclusie' te hebben. Het is een ervaring waar iedereen mee kan doen wat ie wil. En natuurlijk een mooie gelegenheid om de mens achter de nickname beter te leren kennen. Wellcht zal ik ook weer eens meedoen in de toekomst (hangt een beetje van het onderwerp af) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Maar jij hoort verschillen. Dat is goed Ik hoor geen verschillen. Dat is goed Is jouw gehoor beter dan dat van mij? Nee Is mijn gehoor slechter dan dat van jou? Nee Nee, niet op de manier die ik bedoel. En op de manier die jij bedoelt? Nee, ook niet. Anders? Ja, dat wel. Geniet jij meer van muziek met die door jou zo mooi gevonden kabel? Ja! en daardoor klinkt het mooier voller en breder. Geniet ik meer van muziek met een mooie dure kabel? Nee! want het boeit me voor geen meter wat voor verhaal er achter die kabel zit en hoe dat ding er uit ziet. Eigenlijk moeten we naar dezelfde audiciën om te bepalen of ons gehoor technisch van elkaar verschilt. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Mooi verhaal Ivan (leest zelfs beter dan zo maar een verslag). Mooie sfeer foto's ook. Had het wel leuk gevonden om wat meer forummers op de gevoelige plaat vastgelegd te zien (Hans kennen we al ). Van mij hoeft zo'n dag niet echt een "conclusie' te hebben. Het is een ervaring waar iedereen mee kan doen wat ie wil. En natuurlijk een mooie gelegenheid om de mens achter de nickname beter te leren kennen. Wellcht zal ik ook weer eens meedoen in de toekomst (hangt een beetje van het onderwerp af) Ja, helemaal mee eens. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Mijn gehoor is het best !!! (Maar niet heus ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Mijn gehoor is het best !!! (Maar niet heus ) Nietus, de mijne. Ook niet heus. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Over 100 jaar is jullie gehoor allemaal hetzelfde (En JD heeft dan draadloze kabels, is dat ook opgelost) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Ik heb last van Tinnitus, mij zul je niet horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Balen zeg, Marc! Dank, de volgende keer gaan we een mooie fotosessie maken van de groep, Duck-Twacy. Ik probeer meestal een kop en staart te maken. Maar het klopt een conclusie is niet altijd nodig. Als we accepteren dat er personen zijn, die verschillen horen en dat er mensen zijn die het niet horen, om velerlei redenen dan zijn we al een eind opgeschoten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Ach, balen... soms is het er helegaar niet. Ik vond het mooi (van mezelf) dat het verschil met de plutomat me metéén opviel. Vermoedelijk ben ik slechts gevoelig voor één soort verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Bij wetenschappelijke tests wordt ook nagegaan of falsificatie mogelijk is. Zo zullen jullie niet hebben vergeleken, vermoed ik. Maar sommige onderzoekers hebben panels wel twee keer naar dezelfde CD-speler (onzichtbaar opgesteld), met dezelfde CD, laten luisteren. Bij de eerste keer luisteren deed men een beetje nonchalant en laatdunkend... want "dit was maar een goedkoop spelertje". Bij de tweede keer luisteren trok men een duur gezicht en deed men heel gewichtig... want dit was "een exclusief en kostbaar apparaat". Het panel moest opschrijven welke veranderingen / verbeteringen men in de klank waarnam. Nou, kennelijk was er de tweede keer een hemel van klankschoonheid open gegaan. Spido sluit zich aan bij Henrie: als een kabel anders klinkt dan een goede standaard kabel, dan is hij verdacht. Dan moet zo'n kabel worden doorgemeten: L en C, met name. Want zo'n kabel klinkt vermoedelijk anders doordat hij hoorbaar een filter is. Of een resonator. 't Is maar hoe je 't bekijkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Bij wetenschappelijke tests wordt ook nagegaan of falsificatie mogelijk is. Zo zullen jullie niet hebben vergeleken, vermoed ik. Dan gaat Spido er vanuit dat dit een wetenschappelijke test was. Nergens kan ik die pretentie terug vinden bij de opzet van de test. Spido's vermoeden over het vergelijken lijkt mij juist maar niet relevant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 als een kabel anders klinkt dan een goede standaard kabel, dan is hij verdacht. En dan komt de discussie wat is een goede standaard kabel? En hoe moet die klinken? :-) Nee, we hebben niets wetenschappelijks gedaan. Ik heb achteraf meestal gevraagd om wat voor kabel het ging, dat wel. Veel doe-het-zelf kabels bedacht ik me bij het maken van het verslag. Misschien was dat wel leuk om uit de doeken te doen de aanpak per kabel en waarom? Of maak je eigen interlink onder leiding van de forum-ervaringsdeskundigen. Even snuffelen aan al die mooie thuis-kabelmakers hun producten. Doormeten was ook leuk geweest. Maar wordt je dan niet geprepareerd dat een beter gemeten kabel ook beter klinkt? :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Balen zeg, Marc! Dank, de volgende keer gaan we een mooie fotosessie maken van de groep, Duck-Twacy. Ik probeer meestal een kop en staart te maken. Maar het klopt een conclusie is niet altijd nodig. Als we accepteren dat er personen zijn, die verschillen horen en dat er mensen zijn die het niet horen, om velerlei redenen dan zijn we al een eind opgeschoten. Een flashmob Heb er overigens geen enkel probleem mee als je als auteur gewoon je eigen ervaring (en mening) in het schrijven verwerkt. Zeker als dat oprecht gebeurd kan dat juist wat toevoegen. Liever geen wetenschappelijke experimenten, ik denk dat die heel saai zijn en heel lang zullen duren. Heb je een heel andere opzet voor nodig lijkt mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Dan gaat Spido er vanuit dat dit een wetenschappelijke test was. Nergens kan ik die pretentie terug vinden bij de opzet van de test. Spido's vermoeden over het vergelijken lijkt mij juist maar niet relevant. Nee, daar ging Spido niet van uit. En dat zei hij er ook bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 En dan komt de discussie wat is een goede standaard kabel? En hoe moet die klinken? :-)(...) Een goede kabel klinkt net zoals alle àndere goede kabels. Zo simpel is dat. Natuurlijk zijn er onderlinge verschillen in inductie en capaciteit. Maar die mogen niet zo groot zijn dat ze tot hoorbare verschillen leiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts