Jongensdroom Posted 27 oktober 2014 Author Report Share Posted 27 oktober 2014 Tijdens de kabeldag waren er slechts een stelletje doven aanwezig, die zich telkens weer voor de gek lieten houden. Wat een sukkels zeg, vooral diegenen die het georganiseerd hadden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Beste Jongensdroom, Was het maar zo eenvoudig, dat alleen doven zich voor de gek lieten houden. In werkelijkheid zijn het juist de gekken die verschillen wìllen horen, die zichzelf voor de gek houden. (Het is, mathematisch, alleen mogelijk verschillen te horen, wanneer je geluid A van geluid B aftrekt. Kun jij zó goed aftrekken?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 oktober 2014 Author Report Share Posted 27 oktober 2014 In werkelijkheid zijn het juist de gekken die verschillen wìllen horen, die zichzelf voor de gek houden. De gekken ja inderdaad, dank je, die was ik nog vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Gekken en doven. Gekke doven en dove gekken. Gezellige stelletje mafketels. Maar even zonder dollen. Er wordt ergens gezegd dat de mensen die de verschillen niet horen vooral niet toe willen geven dat het aan het gebrek aan hun gehoor of aan het ongeschoolde gehoor ligt. De "doven" halen alles uit de kast om dat niet toe te hoeven geven. Kan het zijn dat het andersom is? Willen de mensen die verschillen horen of zeggen te horen niet toe geven dat ze eigenlijk geen verschil horen maar dat niet toe willen geven om bij het clubje te horen. Het clubje wat niet voor elkaar wil onderdoen in het verkondigen hoe goed een bepaalde kabel wel is. je zult toch toe moeten geven dat je bij de gekke hoort en voor die duizend euro beter muziek had kunnen kopen. Jongensdroom kom er maar in. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Deze discussie is al 10 keer gevoerd. Daar gaan we niet uitkomen. Iedereen blijft bij z'n stelling, niks mis mee, maar probeer die dan ook niet aan de andere partij op te dringen. Ik behoor overigens tot de groep gekken die (nog) wel verschil meent te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Gekken en doven. Gekke doven en dove gekken. Gezellige stelletje mafketels. je zult toch toe moeten geven dat je bij de gekke hoort en voor die duizend euro beter muziek had kunnen kopen. Marcel Geld heeft er effe niks mee te maken. het grootste deel van de kabels was zelfbouw. Dat kost niet zo veel hè. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Hans, Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Ach net zoals met alles, is er vast wel een groep mensen die zich sterk laat beinvloeden door uiterlijk, kostprijs, reputatie en/of semi tecnische prietpraat. Maar ik geloof best wel dat er door geoefende luisteraar in sommige situaties daadwerkelijke verschillen gehoord worden. Soms lijken me de verschillen wel wat uitvergroot te worden (maar dat komt wellicht meer door de beperking van de taal) Ik zelf weet het niet en vind het eigenlijk ook niet zo boeiend (daarom was ik er niet bij, o.a.). Ik heb ook een hekel aan het analytische luisteren wat er voor nodig is Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Hans, Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel. Marcel Laten we het dan alleen maar over techniek en luisteren hebben. Geld is niet het probleem wanneer je het er voor over hebt. Wat mij opviel, was dat alle "verschilhoorders" voor de verschillende kabels min of meer eenduidige klankomschrijving hadden. Nou moet ik wél zeggen, dat ik na de eerste drie kabels ook geen verschil meer hoorde. Dat kan er aan liggen dat alle kabels min of meer hetzelfde klonken, het kan ook (waarschijnlijker) aan mij liggen. Vergelijken van twee of drie wijzigingen gaat meestal wel goed, maar daarna ben ik de "draad" meestal volledig kwijt. Ik heb er het meeste baat bij, wanneer ik de verschillen kan benoemen en deze opschrijf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Draad kwijt,leuke omschrijving Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 oktober 2014 Author Report Share Posted 27 oktober 2014 Jongensdroom kom er maar in. Ech nie, want ik zit naar een uiterst kostbaar element te luisteren, wat ik heb gekocht om bij "het clubje" te mogen behoren. Aanstaande zondag ga ik daar stoer over lopen doen, tijdens de analoge show in Krefeld. Ik ga daar naar toe met een andere idioot, die een nog veel duurderder element heeft dan ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Er wordt ergens gezegd dat de mensen die de verschillen niet horen vooral niet toe willen geven dat het aan het gebrek aan hun gehoor of aan het ongeschoolde gehoor ligt. De "doven" halen alles uit de kast om dat niet toe te hoeven geven. Ja, waar dat idee vandaan komt, weet ik ook niet. Volgens mij heb ook ik nooit gezegd dat ik vleermuisoren heb of zo. Of dat ik een 'geschoold' gehoor heb. Maar kennelijk is zo'n opmerking nodig, om verder niet meer in discussie te hoeven gaan. Want zo'n opmerking is natuurlijk lekker makkelijk, hoef je verder niet te bewijzen o.i.d. en dus heb je verder geen argumenten meer nodig... Net als die eeuwige opmerkingen over 'voortschrijdende technieken'. Nou, misschien kan JD dan ook even aangeven welke enorme voortschrijdende technieken er de laatste jaren zijn geboekt op het terrein van analoge audiokabeltjes... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Ech nie, want ik zit naar een uiterst kostbaar element te luisteren, wat ik heb gekocht om bij "het clubje" te mogen behoren. Aanstaande zondag ga ik daar stoer over lopen doen, tijdens de analoge show in Krefeld. Ik ga daar naar toe met een andere idioot, die een nog veel duurderder element heeft dan ik. Volgens mij zijn elementen heel andere dingen dan kabeltjes en bovendien ging de discussie niet over elementen. Verder echt een heel volwassen reactie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 (...) Als je ook maar iets van techniek weet (...) Ik weet, al zeg ik het zelf, best veel van techniek. Dat zeg ik overigens niet alleen zelf, maar goed, dat doet er verder niet toe. Maar zou het misschien kunnen zijn dat ik juist daarom het nut van 'speciale' kabeltjes niet zie? Los van het feit dat ik met mijn beroerde gehoor, of set, of akoestiek (of allemaal) toch geen verschillen kan horen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Ech nie, want ik zit naar een uiterst kostbaar element te luisteren, wat ik heb gekocht om bij "het clubje" te mogen behoren. Aanstaande zondag ga ik daar stoer over lopen doen, tijdens de analoge show in Krefeld. Ik ga daar naar toe met een andere idioot, die een nog veel duurderder element heeft dan ik. Twee idioten gaan er met jouw mee, waarvan een met dat dure element, en dat ben ik niet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Ik heb een achterlijk dure CD speler. Eerlijk toegegeven er zijn wel eens momenten dat ik me bevoorrecht voel deze in huis te hebben. Maar uiteindelijk gaat het toch vooral om het voor mij muzikale resultaat dat ik met een aantal andere kandidaten en één eerder aangekochte CD speler niet kon bereiken. De meeste mensen die deze hobby hebben zijn naar ik aanneem geen "show boten" en dat komt ook overeen met de forumgenoten die ik vroeger heb leren kennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 oktober 2014 Author Report Share Posted 27 oktober 2014 Ik heb een achterlijk dure CD speler. Eerlijk toegegeven er zijn wel eens momenten dat ik me bevoorrecht voel deze in huis te hebben. Maar uiteindelijk gaat het toch vooral om het voor mij muzikale resultaat dat ik met een aantal andere kandidaten en één eerder aangekochte CD speler niet kon bereiken. De meeste mensen die deze hobby hebben zijn naar ik aanneem geen "show boten" en dat komt ook overeen met de forumgenoten die ik vroeger heb leren kennen. De mensen die je denkt te moeten "verdedigen" beweren ook dat alle cd-spelers hetzelfde klinken, Is dit een high end forum of een low end forum? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Ik ken de meeste van hun beweringen JD. Ik verdedig hen niet, ik probeer me alleen wat open te stellen voor hun gedachtengang, motieven, overtuigingen. Soms loop je tegen een muur op en soms leer je er wat van. En natuurlijk zitten daar ook bevooroordeelde, eigenwijze en vastgeroeste eikels, maar die zitten overal op de wereld en soms, bijvoorbeeld als we het compleet beu zijn, vertonen we dat soort eigenschappen allemaal wel eens. Het enige wat ik graag zou zien is dat we wederzijds respect voor elkaar hebben zodat we redelijk met elkaar door een deur kunnen, ook al houden we er onze eigen mening op na. Het ergste vind ik dat ik daar momenteel niet zou posten dat ik een achterlijk dure CD speler heb omdat ik dan al lang mijn woorden op een weegschaal heb gelegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 It is all in the mind. En dat werkt twee kanten op. Als je verschillen wil horen dan hoor je die ( je staat er voor open) Ben je er van overtuigd dat er geen verschillen kunnen zijn dan hoor je ze niet. itse simpel hé Het verder voeren van een discussie daar over is dan verder zinloos en eindigt zo als alle kabel discussies in een felle welus nietus strijd tot er een slotje op gaat. Mij benieuwen hoelang dat gaat duren hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Nee hoor George. Nietus. Ik sta open voor alle verschillen, of het nu kabels betreft of cd-spelers. Maar ik hoorde er tot mijn teleurstelling niks van. Het schijnt dat je daarvoor analytisch moet luisteren, en misschien kan ik dat niet meer. Anderzijds merkte Cock op dat je juist onbewust moet luisteren en dat is dus niet analytisch denk ik. Ik kan dit niet rijmen. Maar hoe dan ook, ik verwachtte verschillen en hoorde ze niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Analytisch luisteren betekent voor mij dat je focust op 1 bepaald aspect. Probleem is natuurlijk dat je nooit zeker weet of je de juiste gekozen hebt. Geoefende luisteraars kunnen wellicht meerdere aspecten in de smiezen houden (maar vast niet meet dan 7). Dan is de kans natuurlijker groter dat er wat relevants tussen zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 28 oktober 2014 Report Share Posted 28 oktober 2014 Ech nie, want ik zit naar een uiterst kostbaar element te luisteren, wat ik heb gekocht om bij "het clubje" te mogen behoren. Aanstaande zondag ga ik daar stoer over lopen doen, tijdens de analoge show in Krefeld. Ik ga daar naar toe met een andere idioot, die een nog veel duurderder element heeft dan ik. Veel plezier in Krefeld. Niet te veel achterover lopen met stoer doen. Dan val je op je achterhoofd. Geniet er van. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 28 oktober 2014 Report Share Posted 28 oktober 2014 De mensen die je denkt te moeten "verdedigen" beweren ook dat alle cd-spelers hetzelfde klinken, Is dit een high end forum of een low end forum? Zijn die er? Mensen die beweren dat alle CD spelers hetzelfde klinken. Maar om je gerust te stellen. Dit is een high-end forum. En om je nog meer gerust te stellen. Ik heb op dit moment 3 CD spelers in mijn set. Een Sony CDP 227 ESD een Philips CD100 en een heel stuk jongere Yamaha CDX 596. De Sony en de Philips klinken eender. De Yamaha klinkt wat vriendelijker en lijkt meer detail te laten horen. Het zijn kleine verschillen maar wel te duiden. Ik denk dat het met het enorme leeftijdsverschil tussen de Yamaha en de andere twee te maken heeft. Maar dit is behoorlijk weg van het draadje en het gaat hier over draadjes en niet over digitale bronnen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 28 oktober 2014 Report Share Posted 28 oktober 2014 Ach net zoals met alles, is er vast wel een groep mensen die zich sterk laat beinvloeden door uiterlijk, kostprijs, reputatie en/of semi tecnische prietpraat. Maar ik geloof best wel dat er door geoefende luisteraar in sommige situaties daadwerkelijke verschillen gehoord worden. Soms lijken me de verschillen wel wat uitvergroot te worden (maar dat komt wellicht meer door de beperking van de taal) Ik zelf weet het niet en vind het eigenlijk ook niet zo boeiend (daarom was ik er niet bij, o.a.). Ik heb ook een hekel aan het analytische luisteren wat er voor nodig is Ook mee eens. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 28 oktober 2014 Report Share Posted 28 oktober 2014 Laten we het dan alleen maar over techniek en luisteren hebben. Geld is niet het probleem wanneer je het er voor over hebt. Wat mij opviel, was dat alle "verschilhoorders" voor de verschillende kabels min of meer eenduidige klankomschrijving hadden. Nou moet ik wél zeggen, dat ik na de eerste drie kabels ook geen verschil meer hoorde. Dat kan er aan liggen dat alle kabels min of meer hetzelfde klonken, het kan ook (waarschijnlijker) aan mij liggen. Vergelijken van twee of drie wijzigingen gaat meestal wel goed, maar daarna ben ik de "draad" meestal volledig kwijt. Ik heb er het meeste baat bij, wanneer ik de verschillen kan benoemen en deze opschrijf. Dat klopt wel, ja. Verschilhoorders geven min of meer eenduidige klankomschrijvingen. Naar mijn idee om een andere reden dan dat hier bedoelt wordt. Wat mij opvalt is dat er vaak één persoon is die roept , de rest wacht en praat na. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts