Jump to content

Kabeldag High-End Forum

Recommended Posts

• Members

JD, trek het je niet zo aan!

Iedereen mag hier beweren wat hij/zij vindt. Zo lang het netjes blijft, is er niets aan de hand. Het hogere doel van fora is toch altijd geweest dat er een discussie gevoerd kan en mag worden? Schenen schoppen wordt niet getolereerd, maar verder moet er best een hoop kunnen. Zonder discussie geen forum (al wordt daar soms behoorlijk anders over gedacht)...

Het enige waar ik bang voor ben is dat deze discussie, door hem hier te voeren, ergens anders weer in het belachelijke getrokken gaat worden, maar dat is aan het beheer aldaar hoe hier mee om te gaan.

Jongensdroom,

Wat een buitengewoon nare post van jou. Zie post 505.

Bah!

Ben je met je verkeerde been uit je bed gestapt?

Voor de anderen het volgende ter info.  Ik speel met de volgende apparaten. Dit is de kern. Daarnaast heb ik nog andere apparaten 

Sony CDP 227 ESD

NAD C320 BEE

Xavian XN 185 mk2

Ik gebruik normale tussenkabels van een normaal goede kwaliteit en een luidspreker kabel met een dikte van 2,5 mm2. Ik gebruik banaanstekers en tulpstekers van een normale kwaliteit met ruim voldoende klemkracht.

Om problemen met de akoestiek welke ik niet opgelost kan krijgen met opstelling, panelen en kleden en gordijnen gebruik ik een DSP.

De DSP is ingesteld met gegevens verkregen door metingen met een meetmicrofoon en meetsoftware.

De andere apparaten zijn :

Philips CD100

Nakamichi Cassettedeck 1

Sony BDP S370

Philips FT930 

Panasonic Plasma 42 Inch

UPC HD TV box 

Als de mening van de meesten hier is dat dit matige apparatuur is dan hoor ik hier zeker niet thuis.  

Ik heb een bloedhekel aan zelfingenomenheid,  arrogantie en domheid.

Mijn excuses aan de goed bedoelende mensen die hier wel met een open vizier aanwezig zijn.

Er is ergens geschreven dat ze het op blauw met mee eens zijn maar hier niet.

Ze zijn het zowel op blauw als op rood niet allemaal eens met me.

Hier zijn ze het vast ook niet allemaal oneens met me.

Generaliseren is een zwaktebod heren. 

Dus zeg het maar.

Marcel

Waar moet een apparaat aan voldoen om van studiokwaliteit te zijn?

Wat zijn dan de minimale specificaties voor vervorming en signaal/ruis verhouding?

Wat is volgens jullie high end audio apparatuur?

Moet het aan minimale specificaties voldoen?  Moet het heel erg duur zijn?  Moet het in een prachtige kast zitten?

Of moet het een combinatie zijn?

Is high end misschien gebakken lucht verpakt in mooi doosje wat voor veel te veel geld wordt verkocht?

Is high end iets waar je heel erg blij van kunt worden?  Juist omdat het er mooier uitziet en mooier aanvoelt dan "gewone" spullen? Dat mag. Alhoewel in Nederland vaak wordt gedacht doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.  

Ik heb niets tegen high end.  Ik heb wel iets tegen de zelfingenomenheid die er omheen hangt.

Marcel

Hee, pssst, JD, ook KT wacht nog op een reactie van je.

Niet per se hoor, niemand is tot antwoorden verplicht. ;)

Maar misschien heb ik JD ongewild wel geschoffeerd ofzo, ik weet het niet.

Als ik de kans krijg wil ik eens met Cock babbelen over kabels. Ruud Jonker is een beste vent maar geen technicus.

Zojuist de apparatuur weer aangesloten. De contrabas klinkt hier ook aan de lichte kant. Ik had verwacht dat de Blumenhofers die royaler weer zou geven, maar het zit kennelijk toch in de opname. Verder klinkt de cd hier goed, anders had ik hem ook niet als rode draad gekozen. Als deze cd onder de maat presteert dan kan ik 70% van de opnames weggooien. Het is echter geen audiofiele opname. Resume: het klinkt hier weer goed.

Op dit moment staat de cd van STS die wij zondag kregen te rippen.

KT88, on 17 Sept 2014 - 10:12 AM, said:

Niet per se hoor, niemand is tot antwoorden verplicht. ;)

Maar misschien heb ik JD ongewild wel geschoffeerd ofzo, ik weet het niet.

Als ik de kans krijg wil ik eens met Cock babbelen over kabels. Ruud Jonker is een beste vent maar geen technicus.

Ik heb waarschijnlijk over je post heen gekeken. Ik weet dat jij met de beste bedoelingen schrijft. 

Ruud Jonker heeft tientallen jaren ervaring in het testen van apparatuur. Hij heeft meer apparatuur met elkaar vergeleken dan wie ook.

Verder beschikt hij, volgens mij, over een uitstekend gehoor.

Of hij een technicus is (wanneer ben je dat?) weet ik niet. Ik weet wel dat ik het 9 van de 10 keer eens ben met wat hij schrijft. Wel denk ik dat hij regelmatig dingen schrijft die anderen niet graag horen, maar dat deed RAVON ook en dat doe ik in wezen ook.

Wat lucht dat even lekker op :D.

JD, trek het je niet zo aan!

Iedereen mag hier beweren wat hij/zij vindt. Zo lang het netjes blijft, is er niets aan de hand. Het hogere doel van fora is toch altijd geweest dat er een discussie gevoerd kan en mag worden? Schenen schoppen wordt niet getolereerd, maar verder moet er best een hoop kunnen. Zonder discussie geen forum (al wordt daar soms behoorlijk anders over gedacht)...

Het enige waar ik bang voor ben is dat deze discussie, door hem hier te voeren, ergens anders weer in het belachelijke getrokken gaat worden, maar dat is aan het beheer aldaar hoe hier mee om te gaan.

Bedankt voor je wijze woorden. Ik wilde een-malig mijn mening geven. Verdere discussie met Marcel Dali laat ik aan anderen over. 

Tja Marcel af en toe komt er iemand langs, die even komt zeggen hoe het zit.  De laatste heette dacht ik "blindetest"   De vogel is gevlogen nooit meer wat van gehoord.

Jouw vragen zijn al vele malen aan de orde geweest en eindigde telkens in vruchteloze discussies.  Dus ik verbaast me niets, dat er mensen zijn die bij voorbaat afhaken.

Wat high-end is? Volgens mij staat die definitie nergens vast.  Voor mij betekend het dat je, je niet meer zo druk maakt over allerlei  elektronica,  ook niet over welk medium en ook niet waar je in de kamer luistert.

Duur? Kan, maar het hoeft niet.  Er zijn altijd combinaties die in zijn of haar prijsklasse bovengemiddeld presteren.  Heb je niet zo veel geld , maar ben je wel handig dan kan je met DIY ook dat niveau halen.

Maar daar moet je wel de tijd en geduld voor hebben. Vandaar dat de ene het liever gewoon koopt, een ander het handig via het 2e hands circuit bij elkaar sprokkelt  en een weer een ander dingen zelf uitzoekt en in elkaar

zet.  Welke techniek je inzet is niet zo belangrijk is mijn ervaring. Al zullen mensen altijd zo hun voorkeur hebben.

Er zijn ook mensen die dik tevreden zijn met stevige spullen uit de betaalbare middenklasse.  Niets mis mee.  Maar er zijn er ook, die hogere eisen stellen aan hun installatie zoals ik.  Zo stelt volgens mij iedereen zo zijn eisen niet alleen wat audio betreft.  En dat vind ik alleen maar goed.  Mensen zijn geen eenheid worsten.   

Wat zijn dan de minimale specificaties voor vervorming en signaal/ruis verhouding?

Moet het aan minimale specificaties voldoen? Moet het heel erg duur zijn? Moet het in een prachtige kast zitten?

Is high end misschien gebakken lucht verpakt in mooi doosje wat voor veel te veel geld wordt verkocht?

Is high end iets waar je heel erg blij van kunt worden? Juist omdat het er mooier uitziet en mooier aanovoelt dan "gewone" spullen? Dat mag. Alhoewel in Nederland vaak wordt gedacht doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

Ik heb niets tegen high end. Ik heb wel iets tegen de zelfingenomenheid die er omheen hangt.

Marcel

Beste Marcel,

Als je naar produktontwikkeling in zijn algemeenheid kijkt zijn we om de prijzen laag te houden de laatste 30 jaar sterk aan het downgraden. Zelfs de Miele appararuur van nu is is niet meer te vergelijken met die van 15 jaar geleden. De vaatwasmachine die ik laatst kocht is bijvoorbeeld veel lawaaiiger dan zijn voorganger. Als je dikte van de kast bekijkt weet je gelijk waarom.

De serieuze high end verzet zich tegen deze trend. Ze proberen redelijk compromisloos te bouwen en daardoor meerwaarde te bewerkstelligen. Dus een extra zware kast, extra zware voedingen en noem maar op. Kijk eens bij Kappa, hij bouwt veel zelf en altijd compromisloos en ik denk voor redelijk geld.

Persoonlijk heb ik een verschrikkelijk hekel aan al die k producten die men tegenwoordig op de markt brengt en die vaak al kapot zijn als je het koopt. Dat wil ik in ieder geval niet bij mijn audio. Daarbij denk ik inderdaad dat verschillende High End producten daardoor meerwaarde hebben zoals mij zondag weer is gebleken.

Dat jij verder dat soort apparatuur niet hebt zal niemand je hier op aankijken. Overigens til die Philips CD 100 van je maar eens op en dan weet je gelijk wat ik bedoel.

Verder noem eens wat high end producten die volgens jou gebakken lucht zijn. Misschien zijn we het daarover wel vlug eens.

Mijn achtergrond wat betreft pro- en high end audio, studiowerk, electronica (ontwerp, reparatie, modificatie) en musiceren ken je inmiddels wel, dat heb ik meermaals beschreven.

Desalniettemin ben ik er allerminst van overtuigd dat ik gouden oortjes heb.

Wat ik heb geleerd van de diverse studiomensen waarmee ik heb gewerkt had ik waarschijnlijk nooit op mijzelf kunnen ontdekken.

Wel aardig om te vermelden dat toen ik nog bij Rhapsody werkte en regelmatig de absolute top hoorde en ook veel topspul thuis heb gehad, ik wel degelijk verschillen waarnam in kabels.

Nadien, thuis en bij forumbijeenkomsten eigenlijk niet meer.

Ik vraag me toch af hoe dat komt.

En mijn audiospulletjes zijn inderdaad niet bijzonder (vind ik zelf). Samengeraapt zootje waar ik weliswaar tevreden mee ben maar zeker niet het predicaat high end verdient.

Maar het lijkt me gewoon leuk om eens kennis te maken en met jouw visie op het geheel misschien te leren anders te luisteren.

En ik ben gewoon nieuwsgierig naar jouw systeem (en muziek), maar gezien de omstandigheden hier zal ik voorlopig niet in staat zijn om bij jou langs te komen (ik neem aan dat ik wel welkom ben? ;) )

Sander, ik denk dat je deze post bedoelt. Ik zag er niet echt een vraag in. Ik dacht dat je wel wist hier van harte welkom te zijn. We wonen alleen een beetje ver uit elkaar en jij gaf al aan je moeilijk te kunnen verplaatsen.

Wat high-end is? Volgens mij staat die definitie nergens vast.  Voor mij betekend het dat je, je niet meer zo druk maakt over allerlei  elektronica,  ook niet over welk medium en ook niet waar je in de kamer luistert.

Duur? Kan, maar het hoeft niet.  Er zijn altijd combinaties die in zijn of haar prijsklasse bovengemiddeld presteren.  Heb je niet zo veel geld , maar ben je wel handig dan kan je met DIY ook dat niveau halen.

Maar daar moet je wel de tijd en geduld voor hebben. Vandaar dat de ene het liever gewoon koopt, een ander het handig via het 2e hands circuit bij elkaar sprokkelt  en een weer een ander dingen zelf uitzoekt en in elkaar

zet.  Welke techniek je inzet is niet zo belangrijk is mijn ervaring. Al zullen mensen altijd zo hun voorkeur hebben.

x1.

Sander, ik denk dat je deze post bedoelt. Ik zag er niet echt een vraag in. Ik dacht dat je wel wist hier van harte welkom te zijn. We wonen alleen een beetje ver uit elkaar en jij gaf al aan je moeilijk te kunnen verplaatsen.

Dat klopt helemaal JD. Tnx!

Take it easy bro, it s only audio! ;)

Zojuist de eerste 3 fragmenten van de nieuwe cd van STS gedraaid. Tot nu is het klassieke muziek uit de 20e eeuw. De naam van een componist kan ik helaas niet noemen, daarvoor heb ik altijd te slecht opgelet tijdens de lessen muziekgeschiedenis :D.

Het klinkt uitstekend. De meeste instrumenten staan er levensecht op, m.n. de fagot en de grote- en de kleine trom.

Moet het aan minimale specificaties voldoen?  Moet het heel erg duur zijn?  Moet het in een prachtige kast zitten?

Is high end iets waar je heel erg blij van kunt worden?  Juist omdat het er mooier uitziet en mooier aanvoelt dan "gewone" spullen? Dat mag. Alhoewel in Nederland vaak wordt gedacht doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.  

Ik heb niets tegen high end.  Ik heb wel iets tegen de zelfingenomenheid die er omheen hangt.

Marcel

High end is in essentie niet al die dingen die jij noemt; high end is een set die muziek zeer natuurgetrouw en driedimensionaal kan weergeven. Dat hoeft geen extreem dure set te zijn, met slimme keuzes, tweedehands en zelfbouw kun je ook hele bijzondere sets samenstellen. Er zijn ook veel snobs die denken dat duurdere apparatuur per definitie beter is, maar dat is beslist niet altijd waar. Een goed samengestelde 2e hands set kan een slecht samengestelde set van tienduizenden euros er uitspelen. 

Je kunt veel meten, maar luisteren en horen is iets heel persoonlijks en zuiver subjectief. Als jij tevreden bent met je set zou ik het vooral zo laten en lekker van muziek genieten, want daar gaat het uiteindelijk om. 

Maar als je veel luistert en muziek beter leert kennen, gaat je steeds meer opvallen. Ik vergelijk het vaak met het proeven van wijn: als beginnend wijndrinker smaakt alle wijn hetzelfde, maar naarmate je er meer in verdiept en meer proeft ga je steeds meer nuances ontdekken en proef je steeds meer details. Je gaat exclusievere wijn steeds meer waarderen. Zo is het met high-end ook een beetje; na verloop van tijd hoor je steeds meer nuances en krijgt al die terminologie van reviewers steeds meer betekenis. http://www.stereophile.com/reference/50/   

En dan ga je ook verschillen tussen kabels horen...

Laat je ondertussen niet gek maken en blijf vooral lekker van muziek genieten. 

Hans,

Het heeft niets met fanatisme te maken.

Ik vind het erg leuk om de praten over dit onderwerp. 

Mijn mening is er één en er zijn er nog veel meer.

Juist omdat discussies over dit onderwerp vaak verzanden in kinderachtige ja nee geneuzel, vind ik het leuk om er mee door te gaan.

Ik zou het zo leuk vinden als we er eens verder mee zouden komen. Dat wil niet zeggen dat we het dan ineens met elkaar eens moeten worden zonder slag of stoot, lees gesprek.

De reactie van Jongensdroom vind ik buitengewoon onvolwassen.

De reacties van Vintage en Carl zijn oprecht en volwassen.

Ik heb het verhaal van Ruud Jonker over Tara Labs gelezen.

Het is een duidelijk en goed verhaal.

Mijn technische kennis gaat niet ver genoeg om te kunnen beoordelen of de genoemde punten invloed hebben of zouden kunnen hebben in het hoorbare gebied.

Er wordt gesproken over zeer kleine nuances welke net hoorbaar zijn. De combinatie versterker luidspreker en akoestiek heeft een vele male grotere invloed.

Er wordt gezegd dat de kabel alleen niets doet. Het is de combinatie bron kabel versterker.

Dat klinkt zeer aannemelijk. Ik wil nog wel opmerken dat naar mijn idee de eigenschappen van de kabel geen invloed zou mogen hebben mits het ontwerp van de bron en versterker van onberispelijke kwaliteit is.

Als iemand zeer hoge eisen aan zijn set steld en de middelen heeft om daar aan tegemoet te komen ben ik de laatste die zegt dat je dat niet moet doen.

Ik denk wel dat je kennis van zaken moet hebben of iemand moet kunnen vertrouwen met die kennis om je te adviseren bij de aanschaf van high end apparatuur.

Dan lees ik iets over het downgraden van de laatste jaren.  Ik denk dat het niet zo dramatisch is als het voelt.

Mijn nieuwe Bauknecht wasmachine voelt veel minder solide aan dan de oude.

Maar hij doet de klus beter dan de oude machine en gebruikt daar minder water en energie voor. Dat ding is dus beter dan de oude.

Mijn CD100 voelt stevig en solide aan. Hij is zwaar.

Dat gewicht komt door het volledig metalen chassis, niet van de gebruikte elektronica.

Mijn CDP227ESD is net zo zwaar. Als ik de dikke metalen bodemplaat er onder uit haal blijft er niets van het gewicht over.

Het chassis van de 227 is dunner en waar mogelijk van kunststof.  Maar het chassis doet de klus net zo goed als dat in de CD100. Het is alleen lichter en goedkoper te produceren.

De spijker wordt op zijn kop geslagen met het benoemen dat we allemaal anders zijn en dat we allemaal andere eisen stellen.

En als het goed is dan kijkt niemand me er op aan aan over welke keuzes ik heb gemaakt in apparatuur.

Het is geen high end maar het voldoet wel aan de eisen om op volwassen niveau muziek te maken.  als iemand daar een andere mening over heeft dan is hij daar vrij in.

Maar het mag niet zo zijn dat de keuze voor mijn apparatuur een handvat is om te zeggen dat ik geen of onvoldoende kennis van zaken heb en niet op dit forum zou mee kunnen praten.

Marcel

Volgens mij hebben we al eens een draadje gehad over wat high end eigenlijk is, zal vast weinig uitgekomen zijn (behalve prive meningen).

Verder wees blij als je geen verschil hoort, kun je 60000 euro in je zak houden, je zou toch een 2e hypotheek moeten nemen omdat je wel wat verschil hoort.

Overigens is de beste kabel geen kabel. Wellicht is geintegreerde apparatuur toch beter (kom ik ook wat te laat achter). Maar dat geeft weer minder mogelijkheden om lekker met de hobby bezig te zijn...

Kan me overigens goed vinden met #521 van plaatesdraaier ;)

Overgens heeft Marcel wel gelijk dat veel fabrikanten die beweren high end te leveren voornamelijk mooie (veel te) dure kastjes verkopen. Wat dat betreft is in mijn vsie de audio wereld de laatste 10 jaar veel te ver doorgeschoten (audio p*rn). Echte vernieuwingen krijgen vaak nauwelijks aandacht.

maar das een beetje offtopic

Die CD100 van Philips moeten we in ere houden.

Prachtig apparaat.

Die van mij speelt nog altijd probleemloos. Ik gebruik hem naast mijn Sony zeker elke week een keer.

De geur die er van afkomt is ook nog steeds hetzelfde als toen hij nieuw uit de doos kwam.

De Philips hangt met exact zo'n zelfde kabel aan mijn versterker als mijn Sony.  

Soms lijkt het of de CD100 net iets anders klinkt dan de Sony.

Beide hebben Philips DAC aan boord.  Ow ja.  :)  De CD100 heeft 14 bit omzetting en de 227 16 bit.

Maar soms hoor ik ook geen verschil tussen beide.

Of je nou high end of low end luistert of er ergens tussen in. Luister niet naar je set luister naar muziek.

Marcel (low budget high ender in hart en nieren.)

Over muziek gesproken. Hebben we allemaal dezelfde cd van Frits gekregen. Ik heb er een waar die begint met wat dieptetesten e.d. Ik vond verder al die "muziek" niet om echt naar te luisteren. Overigens ben ik wat gaan experimenteren met de opstelling van de LS. Ik had ze kennelijk iets te veel naar achteren geplaatst. Verwacht je dat het laag wat minder wordt vanaf de muur en het tegendeel is het geval.