Marcel Dali Posted 17 september 2014 Report Share Posted 17 september 2014 ik heb op het www een tweetal testen gedaan om te kijken of ik sensitief ben. Volgens één test ben ik mogelijk sensitief. En volgens een ander nauwelijks sensitief. Wat zegt dit over mijn mogelijkheid om verschillen in klank waar te nemen? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 17 september 2014 Report Share Posted 17 september 2014 Niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 17 september 2014 Report Share Posted 17 september 2014 Duidelijk. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 september 2014 Report Share Posted 17 september 2014 Overgens heeft Marcel wel gelijk dat veel fabrikanten die beweren high end te leveren voornamelijk mooie (veel te) dure kastjes verkopen. Wat dat betreft is in mijn vsie de audio wereld de laatste 10 jaar veel te ver doorgeschoten (audio p*rn). Echte vernieuwingen krijgen vaak nauwelijks aandacht. En daar hebben we dan fora voor: Om de gebakken lucht te onderscheiden van wat werkelijk waardevol is. Al blijft dat natuurlijk ook persoonlijk en houdt iedereen daar zijn eigen mening over. En sommigen kunnen nu eenmaal intens genieten van gebakken lucht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 september 2014 Author Report Share Posted 17 september 2014 Om muziek te herkennen bestaan er leuke appjes uit de 21e eeuw. En wij... wij hebben geen cd gekregen beste JD. De beste paarden van stal . Hoe kan Fritz die nu vergeten? (neem even contact met hem op) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 17 september 2014 Report Share Posted 17 september 2014 Probeer deze eens: https://www.goldenears.philips.com/dutch/introduction.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 september 2014 Author Report Share Posted 17 september 2014 Hier de tracklist van de cd van Fritz, graag wel netjes ermee omgaan! Dank je, ik zal er geen ezelsoren aan maken . Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 september 2014 Report Share Posted 17 september 2014 ik heb op het www een tweetal testen gedaan om te kijken of ik sensitief ben. Volgens één test ben ik mogelijk sensitief. En volgens een ander nauwelijks sensitief. Wat zegt dit over mijn mogelijkheid om verschillen in klank waar te nemen? Marcel Niet OF je ze kunt horen. Waarschijnlijk wel hoe makkelijk of hoe moeilijk het is voor je om ze te horen. "Übung macht den Meister", zeggen de Duitsers. Dat geldt voor jou meer dan voor een HSP. Die moet dan weer trainen om sommige zaken langs zich op te laten gaan. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 september 2014 Report Share Posted 17 september 2014 Ik heb de CD met de meneer op track 1 die door een zaal loopt en tot 5 kan tellen. Verder staan er diverse geluiden en instrumenten op met op muziek lijkende stukken. Er staat niets op wat op het hier bovenstaande lijstje staat. Marcel Idem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 september 2014 Report Share Posted 17 september 2014 En daar hebben we dan fora voor: Om de gebakken lucht te onderscheiden van wat werkelijk waardevol is. Al blijft dat natuurlijk ook persoonlijk en houdt iedereen daar zijn eigen mening over. En sommigen kunnen nu eenmaal intens genieten van gebakken lucht Maar de mogelijkheden van fora zijn natuurlijk maar beperkt. Afgezien van de apparauur de mensen toevallig hebben en via luister bezoekjes ervaren kunnen worden en de "events" die samen met de handel kunnen worden gerealiseerd (waarbij dit forum gunstig afsteekt tov vele anderen) blift het bij beurzen en andere shows (onder vaak sub optimale omstandigheden). Daartegenover staan honderden (duizenden?) semi onafhanelijke web testers die hun mooie verhaaltjes het web in schieten. Een mooi voorbeeld van over de top door-ontwikkelingen vind ik deze Berkely Audio Dac. De vroegere versie zat in een normale behuzing en kostte iets va 3000-4000 dollar. Nu moet er weer een behuzing met 30 mm dikke wanden en stijgt de prijs naar $16000 http://www.computeraudiophile.com/content/599-berkeley-audio-design-alpha-dac-reference-series-review/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 17 september 2014 Report Share Posted 17 september 2014 Omgekeerd komt ook voor, maar niet zo vaak. Weiss heeft een DAC voor consumenten, de Minerva, inderdaad in een mooi kastje. Voor studio toepassingen verkopen ze precies hetzelfde apparaat (DAC2) in een simpel kastje, en stukken goedkoper. Daar maken ze ook geen geheim van - dat vind ik dan weer heel sympathiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 september 2014 Author Report Share Posted 17 september 2014 Het artikel van R.Jonker heb ik voor mezelf als volgt samengevat; Een kabel kan samen met het apparaat ervoor en erna de frequentiekarakteristiek beïnvloeden. Vanwege die samenwerking kun je nooit een kabel alleen beoordelen. Als een kabel het prima doet in de ene set, zegt dat niets over hoe hij het doet in een andere set. De dikte van de aders heeft een hoorbare invloed. Ruud kan zich vinden in de denkbeelden van TaraLabs. Deze gebruikt dunne aders en luchtisolatie. Dat geeft een uiterst neutraal beeld. Goed ontworpen kabels kunnen onderling slechts kleine hoorbare verschillen geven. Het is beter om het meeste geld in de akoestiek en in de combinatie versterker-luidspreker te stoppen. Ik denk zelf dat er meer is dan alleen de rechte frequentiekarakteristiek. Deze kun je overigens meten in je luisterruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 september 2014 Report Share Posted 17 september 2014 Een beetje marketing mag er natuurlijk best bij. Maar als ik bij Marco op de site kijk heeft hij erg mooie spullen die het geld meestal wel waard zijn: die Octave versterkers zijn bijvoorbeeld zeer de moeite waard en ook Blumenhofer maakt erg mooi spul. Hetzelfde geldt voor Array versterkers die Hans heeft meegebracht. Toch mooi dat je als consument uit dit soort producten kan kiezen. De hoge prijzen hebben er trouwens met name mee te maken dat het niet om massa artikelen gaat. Ik ken wel mensen die af en toe wijn drinken van 100 euro de fles. Ook hier kan je wel zeggen dat je bij AH voor 10 euro hetzelfde drinkt. Meestal is dat niet zo. Heeft alles te maken met de NL egaliteitsdrift waar niemand en niets mag uitblinken. Ik heb dat achter me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 september 2014 Author Report Share Posted 17 september 2014 Inmiddels heb ik bijna de hele cd van Fritz de W. beluisterd. Op dit moment wordt er flink geschoten door Peter I. StraksKotstie. Kennelijk heb ik wel de goede cd met muziekstukken!? Vaak vind ik klassieke opnames maar ver weg klinken. Alsof ik het zelf even opgenomen heb. Deze cd klinkt aanzienlijk beter. De eerste stukken blijken inderdaad 20e eeuws klassiek te zijn. Heb ik toch nog iets opgestoken op school. Zijn er meer mensen die hem al beluisterd hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 september 2014 Report Share Posted 17 september 2014 Ouverture 1812. Heb ik met echte kanonschoten. Bij klassiek orkest hoor je het orkest te 'zien'. Normaal zit je daar ook op enige afstand van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 september 2014 Author Report Share Posted 17 september 2014 mumsoft, on 17 Sept 2014 - 11:39 PM, said:Ouverture 1812. Heb ik met echte kanonschoten. Bij klassiek orkest hoor je het orkest te 'zien'. Normaal zit je daar ook op enige afstand van. Gevaarlijk beroep, musicus in een Symfonieorkest zo te lezen Ben ik even blij alleen maar les te geven. Kennelijk zit ik bij deze cd op de eerste rij en dat bevalt goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 18 september 2014 Report Share Posted 18 september 2014 De kabel maakt met de bron en de versterker een combinatie. De eigenschappen van de kabel maken samen met de elektrische eigenschappen van de uitgang van de bron en de ingang van de versterker een samenspel van de diverse elektrische eigenschappen. Dat is zeer aannemelijk en goed te verklaren. Dit gaat zeker invloed hebben op de weergave. Er ontstaat dan wellicht een soort toonregeling. Wellicht onstaat er ook nog een faseverschuiving. Geen idee in welke orde van grootte. Maar iets wat bijzonder klein is, is er wel. Stel nou dat ik 10 kabels heb liggen waarvan er ééntje of zelfs twee duidelijk hoorbaar iets met de weergave doen. Ik zeg niet of het mooier of slechter klinkt. Dat is persoonlijke voorkeur. Is dan de kabel die de grootste verandering veroorzaakt nou de beste kabel of de slechtse kabel? De mensen met de luisterkennis en ervaring zullen de kabel er uit pikken welke naar hun idee het dichtste bij de werkelijkheidsweergave zit. Werkelijkheidsweergave volgens het idee hoe het zou moeten klinken. Is dat dan ook de werkelijkheidsweergave van de opname? De dropveter bij de luistersessie liet volgens een aantal mensen een scherp randje horen bij de saxofoon. De dropveter mocht niet meer gebruikt worden. Kan het zijn dat het scherpe randje in de opname zit? Ik pak nu slechts een zeer klein deel uit het geheel. Maar ik denk dat wat ik bedoel wel duidelijk is. Zou de dropveter de beste kabel kunnen zijn omdat deze eerlijk is doordat hij eigenlijk de minste invloed geeft in de combinatie bron en versterker? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 september 2014 Report Share Posted 18 september 2014 Een beetje marketing mag er natuurlijk best bij. Maar als ik bij Marco op de site kijk heeft hij erg mooie spullen die het geld meestal wel waard zijn: die Octave versterkers zijn bijvoorbeeld zeer de moeite waard en ook Blumenhofer maakt erg mooi spul. Hetzelfde geldt voor Array versterkers die Hans heeft meegebracht. Toch mooi dat je als consument uit dit soort producten kan kiezen. De hoge prijzen hebben er trouwens met name mee te maken dat het niet om massa artikelen gaat. Ik ken wel mensen die af en toe wijn drinken van 100 euro de fles. Ook hier kan je wel zeggen dat je bij AH voor 10 euro hetzelfde drinkt. Meestal is dat niet zo. Heeft alles te maken met de NL egaliteitsdrift waar niemand en niets mag uitblinken. Ik heb dat achter me. De genoemde producten vallen inderdaad niet in de absurd dure klasse. Maar ik zie genoeg langs komen dat dat wel is, zoals die stealth kabels. Punt is, er zijn altijd mensen die zich laten beinvloeden en denken dat ze dat nodig hebben. Misschien geen probleem voor een gepensioneerde huiseigenaar met riant pensioen, maar voor iemand met lopende top hypotheek en schoolgaande kinderen geen verstandige aankoop (tenzij ie toevallig een mooie graai functie bezet). Ik denk dat het steeds vaker voorkomen van dergelijke absurd geprijsde apparatuur de audio industrie uiteindelijk geen goed doet. De kloof tussen de niet audiofielen en audiofielen wordt steeds groter. Betaalbare goede apparatuur zie je steeds minder. Wel een hele hoop goedkope rommel en een heel hoop absurd dure dingen. Vroeger kocht vrijwel ieder huishouden wel een leuke pioneer receiver, philips of dual pickup en warfdale boxen (budget rond 1000 gulden). Tegenwoordig staat er bij het gemddelde gezin een all in one HT setje van180 euro incl 5 speakers, of luisteren ze alleen nog naar hun telefoon of tablet. Ik chargeer natuurlijk, maar die trend is er wel. Dus wordt goede apparatuur steeds duurder, want bijna niemand koopt t nog (dus kleine markt). Is er eigenlijk goede mark onderzoek gedaan naar de besteding aan audio apparatuur door de jaren heen (in NL)? Dit is natuurlijk allemaal off topic in dit draadje, meer getriggerd door de in mijn ogen idiote vraagprijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 18 september 2014 Report Share Posted 18 september 2014 Duck-Twacy heeft een goed punt in voorgaande post. Maar klopt het wel dat goede apparatuur steeds duurder wordt? De apparatuur aan de high end kant wordt wel steeds duurder. Hoort een beetje bij de marketing strategie en wat de klant met veel geld verwacht. Ook exclusiviteit heeft hier een rol. Wat is de definitie van goede audio apparatuur? Vanaf welke prijs kun je verwachten dat je iets hebt met goede specs en een goede geluidskwaliteit? Hoe een apparaat er uit ziet laten we buiten beschouwing. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 september 2014 Report Share Posted 18 september 2014 Zit wat in, Duck. Maar ook is het zo dat vrijwel elk lid van dat gezin zijn eigen muziekspulletjes koopt, al is het maar een gave koptelefoon voor aan de ipad. En omdat alles sneller stik gaat of incompatibel wordt, zal er nog steeds flink wat geld aan worden besteed door de jaren heen. Zet daar tegenover de geslaagde audiofiel, diens kostje is gekocht. Die koopt nooit meer wat. Ja, platen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 18 september 2014 Members Report Share Posted 18 september 2014 Of dit voor alle onderdelen van de audio geldt, dat durf ik niet te zeggen, maar op het moment dat het meeste werk in China wordt verricht maar men claimt een echt Europese of Amerikaanse fabrikant te zijn, zou die vlieger wel eens op kunnen gaan. Nu kan ik jullie uit de eerste hand mededelen dat helaas de belastingdienst op mijn producten-pakket nog steeds het meest verdiend. Deze producten worden allemaal met liefde gebouwd, door echte vaklui die hier soms maanden mee bezig zijn. Dan wordt het eindproduct ook nog eens jarenlang gegarandeerd, iets wat je ook niet veel meer tegen komt. Op Octave buizenversterkers bijvoorbeeld, daar ziet 10 jaar garantie op, met een jaar op de buizen. Een Pluto draaitafel of Sonore versterker, levenslange garantie, Blumenhofer, 10 jaar garantie, Feickert en Einstein idem dito. Kom daar nog maar eens om met Chinese producten. Dergelijke garanties en hoog gestelde eisen, daar hangt een kostenplaatje aan, het is niet anders. Als ik dan soms zie dat er andere producten zijn die hier en daar blijkbaar met 50-60% korting kunnen worden geleverd, heb ik hier wel wat vraagtekens bij. Nog steeds geldt echter in de High-End Audiobranche: Wil je er Miljonair van worden, zul je als multi-Miljonair moeten beginnen... Buiten dit alles, is er een markt voor deze producten? Ja, en het is een goede! Vind je die op de fora? Nee! Mogen de gebruikers van diezelfde fora er wel profijt van trekken door middel van voorlichting en/of demo's? Ja! Sta er dan alleen ook eens een keer voor open dat je de prijs op bepaalde momenten moet loslaten. Die is namelijk niet voor iedereen een issue... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 september 2014 Report Share Posted 18 september 2014 Maar klopt het wel dat goede apparatuur steeds duurder wordt? Goede apparatuur was altijd al duur, al vanaf de jaren 60. 70 en 80. Vroeger kostte een goede versterker zo 2 maand salarissen, voor een complete set werd maanden zo niet langer gespaard. Tegenwoordig moeten we "consumeren" Het kost relatief weinig, maar het is met 6... 7 jaar stuk en niet meer te repareren. Vanwege zwakke constructies of vanwege het simpele feit dat geen onderdelen zijn. M.a.w. er veel rommel op de markt. Zelfs bij vroeger gerenommeerde merken, zie je wegwerp kwaliteit. Inderdaad het kost weinig... maar ik hoef die rommel niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 september 2014 Report Share Posted 18 september 2014 Ik kijk alleen maar naar wat ik zie in de gemiddelde electronica zaak (bruingoed winkel, die zijn er nog nauwelijks, mede dankzij internet waarschijnlijk). Vroeger stonden die vol met betaalbaar spul van Philips, Sony, Kenwood, Technics, Akai, JVC, Grundig, Hitachi, Marantz, Luxman, Dual, Thorens, BNS, Kef, etc. Voor 1000 gulden had je een ruime keuze (1 bron met versterking plus 2 speakers). Hoevel setjes van 1000 euro kun je nu nog samenstellen (t kan wel, maar er is volgens mij een stuk minder keuze)? het is of veel goedkoper, of veeeeel duurder. Misschien is deze discussie meer voor een apart draadje (voorzover daar behoefte aan is) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 18 september 2014 Report Share Posted 18 september 2014 Veel high-end merken brengen aan de top nieuwe producten uit tegen inderdaad topprijzen. Daar zal exclusiviteit en imago zeker meespelen: je hebt dan iets in huis wat velen zich niet kunnen permitteren. Maar is dat erg? Wanneer je het geld hebt, waarom niet? De bestaande topapparatuur (die dan dus nu niet meer top is) wordt ingeruild en komt dan tegen betaalbare (tweedehands) prijs beschikbaar voor mensen met minder budget. Da's prima zo: iedereen happy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 september 2014 Report Share Posted 18 september 2014 Zit ook wat in, Vintage. De nieuwere Olives zijn allemaal minder tankachtig gebouwd dan de eerste. Bij digitaal is de trend richting higher resolution en navenant de trend richting apparatuur die daarmee weet om te gaan en binnenkort weer verouderd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts