Jump to content

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

.... Jazz, pop e.d..

Telkens als ik onder muziekliefhebbers ben valt me op dat de Jazz liefhebbers veel opmerkingen hebben op de "klassieke sets", en andersom.

En dat terwijl ze beiden vinden dat de andere soort muziek op hun set ook heel goed klinkt.

B.v. meneer A vindt dat op zijn set klassiek heel goed klinkt, dat is in mijn oren ook zo, maar toch zou ik het graag allemaal wat opener en dynamischer horen.

Anderoms vindt meneer A mijn set minder geschikt voor klassiek. Omdat het allemaal te direkt en te steriel klinkt. Ik vind natuurlijk dat op mijn set klassiek ook heel goed klinkt..

Dit heb ik al verschillende keren meegemaakt. En toch denk ik dat

Geplaatst door Hans van Liempd:

[QB]Erik.....

er is ook acoustisch opgenomen Jazz muziek. Dat is eigelijk meer het soort muziek wat ik bedoel. Niet die stoomcomputers (eencilinders).QB]

Sterker nog, er is zelfs popmuziek op onversterkte instrumenten.

... nog sterker? Einsturzende Neubauten, een groot deel van hun instrumentarium is 'acoustisch' hamers, aambeelden, kettingzagen enzo ...

Ehm..., alle muziek is acoustisch, anders zouden we het niet horen ....

Ten aanzien van de vraag/opmerking van de OP, zoveel paar oren, zoveel sets.

Geplaatst door Seed7:

Sterker nog, er is zelfs popmuziek op onversterkte instrumenten.

... nog sterker? Einsturzende Neubauten, een groot deel van hun instrumentarium is 'acoustisch' hamers, aambeelden, kettingzagen enzo ...

Ehm..., alle muziek is acoustisch, anders zouden we het niet horen ....

Ten aanzien van de vraag/opmerking van de OP, zoveel paar oren, zoveel sets.

Maar waarom worden er dan "Klassieke" sets verkocht. Kun je hier geen andere muziek op draaien..???

Erik zegt dat een "klassieke" set de juiste is. Ik denk daar heeeeeel anders over.

:)

Beste,

Ik vind het onzin. Een echt goede set (goed = niet per se duur!) die harmonisch en tonaal goed is, drive heeft en subtiel. Kan zowel klassiek, en kamer muziek, als pop en fusion goed weergeven.

De B&W Nautiluss 800, en mijn 800 systeem zijn daar geslaagde voorbeelden van.

Als mijn opa bij me komt luisteren naar Mahler en Bruckner (mijn opa is Dirigent geweest van het phialharmonisch orkest, Bassist, klankregiseur en arrangeur) krijgt hij bijna de tranen over zijn wangen van de natuurgetrouwheid!. HIj roept steeds maar dat het zo eng lijkt op het concertgebouw in Amsterdam.

Aan de andere kant, als ik mede muzikanten uitnodig, bijv. de drummer uit mijn voormalige fusion band. Gaat die ook helemaal uit zijn plaat van de Drive en de live kick.

Het kan dus allebij.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Ik vind het onzin. Een echt goede set (goed = niet per se duur!) die harmonisch en tonaal goed is, drive heeft en subtiel. Kan zowel klassiek, en kamer muziek, als pop en fusion goed weergeven.

De B&W Nautiluss 800, en mijn 800 systeem zijn daar geslaagde voorbeelden van.

Als mijn opa bij me komt luisteren naar Mahler en Bruckner (mijn opa is Dirigent geweest van het phialharmonisch orkest, Bassist, klankregiseur en arrangeur) krijgt hij bijna de tranen over zijn wangen van de natuurgetrouwheid!. HIj roept steeds maar dat het zo eng lijkt op het concertgebouw in Amsterdam.

Aan de andere kant, als ik mede muzikanten uitnodig, bijv. de drummer uit mijn voormalige fusion band. Gaat die ook helemaal uit zijn plaat van de Drive en de live kick.

Het kan dus allebij.

Groeten,

Bas

Haal b.v. Kermit, Erik, Picoso er eens bij.... :rolleyes:

:)

Maar waarom worden er dan "Klassieke" sets verkocht. Kun je hier geen andere muziek op draaien..???

Omdat iedereen zijn eigen werkelijkheidsbeleving heeft.

JArenlang heeft beina de gehel audiowereld gezocht naar de 'waarheid' de 'werkelijkheidsweergave'. Een volslagen onzinnig en onmogelijk streven.

Meer en meer zien de ontwerpers van audio apparatuur dat in. Je ziet het ook in de ontwerpen. De "aureal exciters" (SET's), de "Spatial enhancers" (Krell en co.)...

De klassiek liefhebber zoekt, generaliserend, naar een wat warmer geluid, dus een SET. De rock muzikant wil het strakker dan strak, een turkse trom in de utrechtse dom moet zo strak klinken als een snaredrum in een dode kamer enzovoort. En allemaal zeggen ze dat ze op zoek zijn naar die werkelijkheids weergave. Wat een onzin. M.i. wordt het tijd dat men een installatie ook gaat zien als een 'instrument'. Een instrument waarmee men de muziek op een CD/LP klankmatig interpreteerd zoals dat de luisteraar voor ogen staat.

Het gaat hier dus eigenlijk niet eens zozeer om smaak, maar om interpretatie. Hoe vind ik dat iets zou moeten klinken. Dat oordeel an op zeer realistische gronden of zeer onrealistische gronden geveld worden. De betreffende luisteraar (interpreteerder) hoeft dan zelf het niet eens mooi te vinden maar ziet wel de schoonheid er van.

.... Jazz, pop e.d..

Telkens als ik onder muziekliefhebbers ben valt me op dat de Jazz liefhebbers veel opmerkingen hebben op de "klassieke sets", en andersom.

En dat terwijl ze beiden vinden dat de andere soort muziek op hun set ook heel goed klinkt.

B.v. meneer A vindt dat op zijn set klassiek heel goed klinkt, dat is in mijn oren ook zo, maar toch zou ik het graag allemaal wat opener en dynamischer horen.

Anderoms vindt meneer A mijn set minder geschikt voor klassiek. Omdat het allemaal te direkt en te steriel klinkt. Ik vind natuurlijk dat op mijn set klassiek ook heel goed klinkt..

Dit heb ik al verschillende keren meegemaakt. En toch denk ik dat

Goede morgen heren.Leuke topic.Ik wil niet gaan Quoten want dat zou iets te veel van het goede zijn .Maar met de stellingen van Seed en Telefunken,daar kan ik mij ook wel in vinden .Andre zonder kabels :D ben benieuwd Telefunken, naar zijn bevindingen.

MVG Luxman.

Hai allemaal,

Ik heb mijn "spulletjes" eerst in huis gehad voor ik ze kocht en heb toen echt alle muziek die ik mooi vind erop uitgeprobeerd. Dus niet die ene "ideale" opname 100 maal beluisterd. Ik heb de idee dat alles op mijn set wel goed klinkt maar misschien dat Bas vindt dat mijn set te weinig "slam" heeft. Voor mij geen probleem want ik heet geen Bas.

Toch is de oplossing van alle problemen de Tilt regeling van Quad. Een subtiele draai en je haalt net meer pit uit een opname of juist het tegendeel. En zo komen we op een ander onderwerp.

Groet,

Ik sluit me geheel aan bij de stelling, dat er gezocht wordt naar een interpretatie van de werkelijkheid, echter op basis van smaak en vooral niet te vergeten het geheugen oftewel de gewenning.

Als voorbeeld kan ik aanhalen hoe ik na een concert, thuisgekomen geconfronteerd werd met het onvermogen van mijn cd speler een weergave te bewerkstelligen, die mij het idee of gevoel gaf in relatie te staan tot hetgeen ik eerder had meegemaakt.

Dit heeft geleid tot een aanpassing, oftewel een andere cd speler, met inmiddels een aantal modificaties.

Gezien het om interpretatie van de werkelijkheid gaat, zal een ieder dit ook op z'n eigen manier doen, we luisteren niet allemaal op dezelfde wijze, we leggen andere accenten en stellen zeer persoonlijke eisen.

Van hieruit fr

Geplaatst door telefunken:

eh muziek liefhebbers is dit wel het juiste woord ,de meeste kun je meer audiofiel noemen want anders zijn ze niet dag en nacht bezig met het zoeken van verbeteringen.

Ach, moet je de muzikanten zelf eens meemaken. Nog nooit zulke 'zeikerds' gezien. ... als ik hier zo sta te spelen klinkt mijn gitaar heel anders dan dat'ie op de opname staat en dat net zo lang tot er weer een leuk rock-bandje ter ziele is. Of waarom moet de opname van een cyclus Beethoven pianosonates meer dan 10 jaar duren. Vast niet omdat de uitvoerende de muziek niet zou kennen en nog moet instuderen. Neen, deze is aan het 'pielen met een half nootje' dat een microseconde eerder of later moet komen.

Neen audiofielen, niets menselijks is ons vreemd. Het is juist dit soort gedrag dat mij het idee geeft dat we met interpretatie bezig zijn, al noemen velen van ons het anders.

ik denk zelf dat niemand hier zijn eigen set gaat afkraken of met andere woorden hij is dik tevreden anders heeft die persoon wel een betere set staan.

nou, daar gaan we dan. Mijn set kan grote orkesten slecht afbeelden. Het is te klein en de onderlinge proporties kloppen geheel niet. De violen zweven in een klein groepje rond de linker speaker, de zanger staat strak in het midden anderhalve meter achter de speakers en is ca. 2x zo groot als de strijkers.

Het laag is ook niet bepaald om over naar huis te schrijven.

Enzovoort ...

Hai Seed,

Ik vraag me af of jouw probleem niet meer te maken heeft met de opname. Veel moderne opnamen vertonen fouten omdat ze uiteindelijk in de studio gecomponeerd zijn.

Geplaatst door Jitze:

Ik sluit me geheel aan bij de stelling, dat er gezocht wordt naar een interpretatie van de werkelijkheid, echter op basis van smaak en vooral niet te vergeten het geheugen oftewel de gewenning.

Als voorbeeld kan ik aanhalen hoe ik na een concert, thuisgekomen geconfronteerd werd met het onvermogen van mijn cd speler een weergave te bewerkstelligen, die mij het idee of gevoel gaf in relatie te staan tot hetgeen ik eerder had meegemaakt.

Dit heeft geleid tot een aanpassing, oftewel een andere cd speler, met inmiddels een aantal modificaties.

Gezien het om interpretatie van de werkelijkheid gaat, zal een ieder dit ook op z'n eigen manier doen, we luisteren niet allemaal op dezelfde wijze, we leggen andere accenten en stellen zeer persoonlijke eisen.

Van hieruit fr

Maar Jitze, ik kan mijn fototoestel niet op smaak afstellen, of op smaak kiezen. Zo'n ding probeert gewoon zo natuurlijk mogelijk te zijn.

Hans,

dat kan dus wel, hoewel ik het nog niet direct 'smaak' zou willen noemen, maar eerder een keuze tussen kwaliteiten (teruglezende begint dit toch al aardig op het georakel van Cruijff te lijken ;) ). Vergelijk eens ee duitse met een japanse lens. Beiden hebben bijna dezelfde resolutie (neen niet oplossend vermogen, dat is iets heel anders en heeft meer met suiker in de thee te maken), beiden beelden vrijwel even scherp af. Toch wordt onder de liefhebbers, met name van portret en landschaps fotografie, de voorkeur gegeven aan de duitse lens.

De reden hiervoor ligt in de onscherpte, niet in de scherpte. Bij de duitse lens is de overgang van scherp naar onscherp geleidelijker. De onscherpte is coherenter. b.v. een rietstengel wordt een enkele wat vage streep. Bij de japanner worden dit twee vage strepen een klein stukje uitelkaar met daaromheen een wat lichter vaag gebied.

Wat is de waarheid, wat is realistisch, ... wat roept de juiste emotie op .... kortom, je kunt hier net zo esoterisch mee bezig zijn als met audio. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vergrotings lens, barietpapier, warmtoon ontwikkelaar, edele procedees als platina druk, carbo- en carbro print of zelfs een fresson print.

Waarom denkt iedereen dat hun beleving van muziek de ware is. [...]

Naar mijn mening omdat het geheugen voor geluid net zo slecht is als dat voor kleur. Laat iemand een bepaalde kleur rood zien, vraag hem vervolgens een half uur later die specifieke kleur rood uit een tiental verschillende rode stalen te halen. Zelf voor extreem geoefende personen is dit bijna ondoenlijk. Ons geheugen werkt grotendeels associatief en niet niet absoluut.

Wat blijft bijvoorbeeld de klassiek liefhebber bij van de concerten die hij heeft bezocht, de aangename , alles omhullende, warme atmosfeer. Het pluche van de stoelen, de strijkers die als een 'warme' deken over ze heen komt rollen.

Wat blijft de popconcert ganger bij? De geur van het bier gecombineerd met dreunen in het midlaag die datzelfde bier spontaan doet schuimen. De krijsende, en toch vette gitaar. De gemene piep in de oren uren na het concert.

De twee bovenstaande voorbeelden zijn natuurlijk generaliserend en wellicht stigmatiserend en enigzins ironisch bedoeld. Maar ik denk dat het zeker zo is dat een heleboel omgevings invloeden van groot belang zijn bij hoe wij (live) muziek ervaren e hoe wij proberen dat gevoel middels onze setjes weer op te roepen.

Een simpel voorbeeld hiervan, ooit heb ik eens een van de eerste ontwerpen van een Van der Veen buizen bak gebouwd en vond het eigenlijk maar niets. 'K was nogal met zwaar metaal en industriele toestanden bezig. Op een gegeven momen heb ergens in de schakeling een potmeter gebouwd, zodat ik de versterker uit balans kon brengen. Wow, wat een sound ineens, je kon zelfs op Beethovens 5e 'headbangen'. Al m'n vrienden die in allerhande bandjes speelden vonden het helemaal fantastiesch, het klonk zo live ....

DAT is denk ik uiteindelijk waar velen naar zoeken, maar ze durven er niet aan toe te geven omdat een of andere curve niet recht is en dat wordt door de audifiele gemeenschap natuurlijk niet getolereerd, want je moet aan waarheidsvinding doen. In dat opzicht, respect voor Eric, die gewoon het lef heeft om te zeggen dat'ie geen verschil hoort tussen X en Y.

Ik denk als je van klassiek houd, je een wat romantische warme smaak hebt..

Stockhausen ... Romantisch???

Naar mijn mening omdat het geheugen voor geluid net zo slecht is als dat voor kleur. Laat iemand een bepaalde kleur rood zien, vraag hem vervolgens een half uur later die specifieke kleur rood uit een tiental verschillende rode stalen te halen. Zelf voor extreem geoefende personen is dit bijna ondoenlijk. Ons geheugen werkt grotendeels associatief en niet niet absoluut.

daarom is dat gepiel met die kabels ook niks .

na

Geplaatst door erik klijnsmit:

.....

getver, je was me net iets te snel af, ik heb, voor ik dit las, nog een klein stukje toegevoegd aan m'n epistel.

Ik heb echter het vermoeden dat de oorzaak van jou voorliefde voor dropveters ergens anders ligt. Ik hoor dit soort opmerkingen namelijk opvallend vaak van bezitters van ESL's. Zou het in die trafo kunnen zitten dat kabels 'minder' van invloed zijn ...?

Ik dacht toch werkelijk eerst dat dit een thread zou worden waarbij de een over de ander zou heen duikelen hoe geweldig realistisch hun set wel klinkt. Of dat het helemaal niet uitmaakt welke muziek op hun set wordt gedraaid.

Muziekbeleving is volgens mij van een heleboel factoren afhankelijk :

- hardware (welke set)

- medium (plaat/cd/dvd/sacd)

- opname (had de opname technicus verstand van zaken)

- ruimte (hoeveelheid kubieke meters, materialen in de ruimte, vorm van de ruimte)

- stemming (een paar glazen alcoholica wil wel eens helpen :D )

etc. etc.

De werkelijkheid is bij mij helaas anders. Kleine instrumenten klinken heel natuurlijk. Bij het grotere werk zoals orgels voel ik de lage tonen zeker, maar de beleving is anders dan wanneer je de St. Bavo te Haarlem bezoekt. Ik kan me nog herinneren dat iemand in een eerder forum een berekening maakte van de energie die uit een orgelbuis kan komen. Wanneer deze hoeveelheid door een luidspreker zou moeten worden weergegeven, zouden de konussen aan het ander einde van de luisterruimte terechtkomen. Vandaar dat ik altijd mijn vraagtekens heb omtrent realistische geluidsweergave.

Overigens kan de weergave van muziek wel een emotie opwekken - verwar dit niet met realistische weergave :rolleyes:

Geplaatst door carl:

Ik vraag me af of jouw probleem niet meer te maken heeft met de opname. Veel moderne opnamen vertonen fouten omdat ze uiteindelijk in de studio gecomponeerd zijn.

Deels ja, maar ook voor een groot deel in de acoustiek en afmeting van de ruimte. Hoofdoorzaak is natuurlijk het chronische gebrek aan middelen. Ach, zoals mijn goede vader al zei, armoe houd ons netjes.