erik klijnsmit Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 Geplaatst door Seed7: getver, je was me net iets te snel af, ik heb, voor ik dit las, nog een klein stukje toegevoegd aan m'n epistel. Ik heb echter het vermoeden dat de oorzaak van jou voorliefde voor dropveters ergens anders ligt. Ik hoor dit soort opmerkingen namelijk opvallend vaak van bezitters van ESL's. Zou het in die trafo kunnen zitten dat kabels 'minder' van invloed zijn ...? beste seed . ik heb geen voorliefde voor dropveters . ik heb een voorliefde voor muziek , en weergevers . interlinks en luidsprekerkabels kunnen me gestolen worden . die voegen werkelijk niets toe aan de natuurgetrouwheid van een set . de weergever is het allerbelangrijkste . omdat d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 Geplaatst door CyberScum:Ik kan me nog herinneren dat iemand in een eerder forum een berekening maakte van de energie die uit een orgelbuis kan komen. Wanneer deze hoeveelheid door een luidspreker zou moeten worden weergegeven, zouden de konussen aan het ander einde van de luisterruimte terechtkomen. Daar hoef je niet eens aan te rekenen, ik heb hier een pauk staan, diameter ca. 50 cm. Basluidspreker, diameter 15 cm ...... Of vergelijk alleen maar de vormen. een fluit en gitaar kunnen een toon met dezelfde grondfrquentie weergeven, toch klinken ze anders. Wat is de vorm van een luidspreker?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 Geplaatst door CyberScum: Bij het grotere werk zoals orgels voel ik de lage tonen zeker, maar de beleving is anders dan wanneer je de St. Bavo te Haarlem bezoekt. mooi h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: ik heb geen voorliefde voor dropveters . Sorry,'k had er even ene smiley bij moeten zetten [...] en wat moet ik met interlinks ? al zou ik het verschil dan horen , wat is beter ? je weet het niet . Exact, wat is goed/juist/beter? Er is geen absolute waarheid in deze. Waar ik echter de 'pest' aan heb dat veel van dit soort zaken wel als de absolute waarheid gepresenteerd worden, of het nu over speksteen electrostaten, links gevlochten kabels, de heiligschennis van de fusion, of de slam van een koeieflats gaat. ik ga op zoek naar de beste weergever . Twee mogelijke tips: -Ga eens bij Bert Buppenberg naar zijn (bijna) fullrange hoorns luisteren. Jij als iemand die begaafd is om met z'n handen te werken moet daar zeker inspiratie voor een leuk project vinden. Bovendie klinkt het verrukkelijk. http://www.bd-design.com/ -probeer eens een dipool 'subwoofer'. Er heeft ooit in het duitse blad hooby hifi een artikel over zo'n ding gestaan. 'recht tot 20 Hz' http://www.hobbyhifi.de/Archiv/02/03_02/03_02.html Ik weet niet of er een bouwbeschrijving bij zat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 " De reden hiervoor ligt in de onscherpte, niet in de scherpte. Bij de duitse lens is de overgang van scherp naar onscherp geleidelijker. De onscherpte is coherenter. b.v. een rietstengel wordt een enkele wat vage streep. Bij de japanner worden dit twee vage strepen een klein stukje uitelkaar met daaromheen een wat lichter vaag gebied. Wat is de waarheid, wat is realistisch, ... wat roept de juiste emotie op .... kortom, je kunt hier net zo esoterisch mee bezig zijn als met audio. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vergrotings lens, barietpapier, warmtoon ontwikkelaar, edele procedees als platina druk, carbo- en carbro print of zelfs een fresson print. " Jakkes, moest je nu al het gras voor mijn voeten wegvagen, zelfs bariet en alle edele procedees............................... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Jitze:[QBJakkes, moest je nu al het gras voor mijn voeten wegvagen, zelfs bariet en alle edele procedees............................... [/QB] Sorry, ik kruip wel weer onder m'n steen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Seed7: Sorry, ik kruip wel weer onder m'n steen Niet doen, zo in samenspraak bestaat de mogelijkheid dat er iets wordt overgedragen, verhelderd of juist vertroebeld, gewoon, er gebeurt iets......... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Hallo, Mooie verhalen Seed7! Ben het helemaal met je eens.. groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Seed7: Twee mogelijke tips: -Ga eens bij Bert Buppenberg naar zijn (bijna) fullrange hoorns luisteren. Jij als iemand die begaafd is om met z'n handen te werken moet daar zeker inspiratie voor een leuk project vinden. Bovendie klinkt het verrukkelijk. http://www.bd-design.com/ -probeer eens een dipool 'subwoofer'. Er heeft ooit in het duitse blad hooby hifi een artikel over zo'n ding gestaan. 'recht tot 20 Hz' http://www.hobbyhifi.de/Archiv/02/03_02/03_02.html Ik weet niet of er een bouwbeschrijving bij zat. Twee grote verschillen de ontwerpen van Bert Doppenberg zijn superefficiente hoornluidsprekers, terwijl het ontwerp van hobby hifi heel erg inefficient was, er moest een kilowatt aan versterkervermogen ingezet worden. En ja de tekeningen staan in de hobbyhifi. De ontwerper is eigenlijk de duitse importeur van Vifa ASE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Hallo Seed, Welk affiniteit heb jij met fotografie, bariet, edele procedees en glazen ogen ? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door LaMa:Twee grote verschillen de ontwerpen van Bert Doppenberg zijn superefficiente hoornluidsprekers, terwijl het ontwerp van hobby hifi heel erg inefficient was, er moest een kilowatt aan versterkervermogen ingezet worden. En ja de tekeningen staan in de hobbyhifi. De ontwerper is eigenlijk de duitse importeur van Vifa ASE. AHhh, ik bedoelde niet de combinatie van beiden. De verwijzing naar de sub is omdat Eric graag laag wil hebben, passend bij z'n (dipool) ESL's. Overigens heb ik die dingen een keer gehoord zonder me te realiseren wat het waren. Indrukwekkend. http://www.audioelevation.de/frameSet.htm http://www.audioelevation.de/Files/Bericht...03_2002_150.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Jitze:Welk affiniteit heb jij met fotografie, bariet, edele procedees en glazen ogen ? Fotografie: http://members.home.nl/ingoogni/ Het glazen oog: Vele kunstvormen hebben al sinds de oudheid hun eigen muze http://www.theoi.com/Kronos/Mousai.html echter de fotografie is van later datum. Fotografen kijken nog al eens door een stuk glas, als een van die muzes nou eens een glazen oog had, dan zou zij zeker de muze van de fotografie zijn, en voor Ray-tracing mijn andere grote liefhebberij waar bij je nog wel eens uren naar een glazen eenoog (monitor) zit te staren.www.povray.org ... als je het er met de haren bij wilt slepen ... buizen ... het katteoog op de oude radios. Er is nog een reden, maar die houd ik voor me zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Zeer verhelderend, alleen ben ik uiteindelijk benieuwd naar het werk met als titel Seed7....................... Heb ik daar overheen gekeken ? Is jouw werk ook minder virtueel te bewonderen ? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Seed7: , en voor Ray-tracing mijn andere grote liefhebberij waar bij je nog wel eens uren naar een glazen eenoog (monitor) zit te staren.www.povray.org Ha , ik hou me ook al jaren bezig met 3d, om nog een beetje ontopic te blijven kun je hier een render zien van een amp die ik heb gehad (gemaakt met Lightwave 3d). PLAATJE heb jij ergens pics online staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Jitze:Zeer verhelderend, alleen ben ik uiteindelijk benieuwd naar het werk met als titel Seed7....................... Heb ik daar overheen gekeken ? Nou goed dan, het is 'heel oud' en het resultaat van mijn eerste kennismaking met het POV-Ray programma: http://members.home.nl/seed7/ Niet bepaald van zeer hoog niveau, maar toch zijn de SunPos macro, Grenadine en Glass Chess deel geworden van de standaard distributie van POV-Ray als demo scenes. Is jouw werk ook minder virtueel te bewonderen ? Niet echt. Het meeste staat in opslag in dat deel van m'n pand dat atelier moet gaan worden, maar nu staat het vol totdat de rest van het pand een beetje bewoonbaar geworden is. De laatste expositie is weer een paar jaar geleden en sindsdien ben ik er niet echt aan toe gekomen om nieuw werk te maken (geen doka ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door JazzLuva:heb jij ergens pics online staan? een aantal staan op de elders genoemde site. Een aantal staan in de niewusgroepen: newsgroup images Je krijgt waarschijnlijk eerst een pagina over coockies te zien waar je ook nog wat voorkeuren in kunt stellen. Gewoon op de knop "Enter de Newsgroups" klikken. E.a. is de web-interface van de POV-Ray news server. Strakke amp. Is dit met de standaard render engine gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Dit topic vind ik heel interessant Wanneer het inderdaad als feit beschouwd kan worden dat mensen erg slecht zijn in het onthouden van klanken en tonen, dan kun je je afvragen hoe mensen dan toch een bepaalde referentie opbouwen, dus zoals muziek voor iemand persoonlijk "goed" klinkt. Dat geen 2 mensen op dezelfde manier naar muziek luisteren ligt ook voor de hand, omdat een ieder een persoonlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt, waarop zijn kennis en manier van luisteren is gebaseerd. Met deze dingen in het achterhoofd kan dus eigenlijk niemand stellen dat hij DE referentie voor goede geluidsweergave kent. Bij diverse luistersessies is dit gebleken, naast soms totaal verschillende conclusies zie je dat een persoonlijke voorkeur zwaar weegt bij de beoordeling van bijv. een luidspreker. Velen weten ook niet of ze ergens een "gat in hun gehoor" hebben, ik denk dat een muzikant wel graag wil weten of het gehoor aan bepaalde eisen voldoet. Zo blijft de hobby heerlijk subjectief en kunnen we blijven forummen tot we een ons wegen, iedereen refereert toch wel weer aan zijn eigen voorkeur Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Seed7, mag ik je even van het feit op de hoogte stellen dat de Duitse firma Leica, lenzen laat fabriceren bij Sigma. Niet allemaal, maar toch... Dus die Duitse lens hoeft niet per se uit Duitsland te komen. Nog even een feitje. De beroemde afdrukken van de opnames van Robert Mapplethorpe werden niet door de meester zelf gemaakt maar door Tom Barill. Door Mapplethorpe aangenomen als DOKA man. Ik vermeld dat even omdat je toch over fotografie bezig was. Groetjes, Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Seed7: Strakke amp. Is dit met de standaard render engine gedaan? Ja is standaard Lightwave, deze pic was gemaakt met Radiosity (Global Illumination), zit ingebakken in Lightwave , er zitten dus geen lichten in de scene. Hier het ik nog een testje met HDRI (High Dynamic Range Image) belichting , waarbij je een 360 graden panorama image de scene laat verlichtten. (dit is geen normale jpeg ofzo maar een special formaat image *.hdr of *.pic waarbij de lichtwaarden in het plaatje vertaald worden in rays zegmaar). HDRI RENDER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 november 2003 Author Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Gelukkig - niet dat ik zo'n Leica fan ben - gaat het in deze gevallen om het ontwerp, de uitvoering kan heel goed in andere, vakbekwame handen worden gelegd. Ook in andere branches zie je dit verschijnsel, hoeveel audioproducten worden niet in een ander - goedkoper - deel van de wereld vervaardigd, waarbij vaak de assemblage in het thuisland wordt gedaan om " made in China " oid te ontwijken. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door JazzLuva:Ja is standaard Lightwave, deze pic was gemaakt met Radiosity (Global Illumination), zit ingebakken in Lightwave , er zitten dus geen lichten in de scene. Hier het ik nog een testje met HDRI [...] 'K had al zo'n vermoeden van GI, maar wist niet of Lightwave dat standaard heeft (ik gebruik bijna nooit modelers of gintergrerrde paketten). Overigens vind ik pure GI over het lagemeen wat te vlak, het toevoegen van enkel spotje of licht effectje kan de boel dan heel aardig opfleuren. Er is ergens een met HDRI gepatchte versie van POV-Ray beschikbaar, maar ik heb'm nog niet geprobeerd. Ook is er een patch in de maak om er procedureel *.hdr bestanden mee te gaan generen. Momenteel zijn 16 bits plaatjes het maximum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Ik begrijp alleen niet dat er mensen zijn die een dichtgeslibt en sloom geluid beter kunnen vinden dan een open en dynamisch geluid. Misschien ervaren zij het niet zo? Het volgende is puur speculatief, maar eerst een paar voorbeelden. Als je lid wilt worden van een smaakpannel om b.v. nieuwe yoghurt toetjes te proeven wordt er eerst een smaaktest gedaan. Hierbij is een van de tests dat er een papiertje op je tong wordt gelegd, dat doordrenkt is met een hele sterke smaakstof. Zo sterk dat er onwillekeurig op reageert, tenzij je hem niet proeft. Nu blijkt het dat er veel mensen zijn die bepaalde dingen niet of heel zwak proeven. Van die macho's die zonder problemen een pot spaanse pepers met huid en haar verslinden. Iets wat ik regelmatig opmerk is dat veel mensen dingen wel (kunnen) horen maar niet waarnemen. Ik wordt bijvoorbeeld helemaal gestoord van computer monitoren met een hele hoge piep. Of van sissende koffie /thermoskannen. Als anderen er specifiek naar luisteren horen ze het wel, maar in het dagelijks leven nemen ze dit soort dingen blijkbaar niet waar. De filters in hun brein werken blijkbaar anders. Misschien spelen dit soort dingen zich ook wel met het gehoor af. Mischien heeft het eneh brein helemaal niet zo'n dynamische set nodig om toch een dynamische indruk voor zijn luisteraar te genereren. Misschien werkt een ander brein wel precies tegenovergesteld en comprimeert het de dynamiek, waardoor de luisteraar het gevoel krijgt dat alles vlak klinkt en gaat hij op zoek naar steeds dynamischere systemen. zoals gezegd, speculatief ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Nou Hans, dat ben ik helemaal met je eens. Je kan een audiocomponent van boven tot onder doormeten en standaardiseren. Bij mensen is het een samenwerking tussen zintuigen en hersenenen. Ik denk niet dat wij zo gestandaardiseerd zijn als de apparatuur waar we naar luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 november 2003 Author Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door carl:Nou Hans, dat ben ik helemaal met je eens. Je kan een audiocomponent van boven tot onder doormeten en standaardiseren. Bij mensen is het een samenwerking tussen zintuigen en hersenenen. Ik denk niet dat wij zo gestandaardiseerd zijn als de apparatuur waar we naar luisteren. We luisteren wel allemaal naar dezelfde live-bronnen. Je zou zeggen, dat je dan allemaal hetzelfde zou moeten ervaren als je een copie op een set hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts