TL 200 Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 (edited) Even een kort verslagje van het bezoek van Marc en Rob. Een vegetariër die helemaal gek is van gehakt met tegels en z'n maatje die alles onder de snot smeert en overal enge apparaatjes in de stopcontacten steekt, wat moet je daar van verwachten? Na eerst wat geluisterd te hebben naar de set zoals die hier altijd staat werden de Tovertassen geopend en kwam het GEHAKT tevoorschijn. Een mooie bamboe snijplank (tegel), spuitbusje snot, zwarte doosjes met akelig dunne draadjes en een stekker (RF-filters), rare soldeerbout (demagnetiseerapparaat) twee houten klosjes met stekkers en een groene stift. Helemaal open minded legde ik de tegel die Marc had meegebracht onder mijn set: Eerlijk is eerlijk, dit had ik nooit verwacht, wat kleurde hij mooi bij het laminaat. En veel belangrijker nog: Ik hoorde direkt verschil, het lage laag werd duidelijker, waardoor? Geen idee maar het lijkt alsof de kamer (akoestiek) veel minder van invloed is, minder "vollopen" als het wat harder staat, meer lucht en ruimte. Vervolgens hebben we behandelde en onbehandelde cd's vergeleken, twee identieke cd's van Anthony en twee met klassieke gitaaropnames. Ook hebben we nog geluisterd met de RF-filters onder de kabelaansluiting van de speakers en de "houten filters" parallel op de speakers aangesloten. Rob heeft nog een cd-tje gekleurd en gefinylised. Eigenlijk is een middagje veel te kort om alles goed te beoordelen maar mijn eerste indruk is dat de tegel het grootste effect heeft. Voor het goed beoordelen van de andere tweaks is een middagje veel te kort maar ik vind de RF-filters geen overbodige luxe en ook de rest is zeker een nader onderzoek waard. CD's kunnen blijkbaar beter klinken dan ze normaliter doen. Heren, dank voor jullie bezoek en de introductie in de wondere wereld van het gehakt. PS vertellen jullie zelf wat je van mijn set vindt? Met en zonder gehakt. Edited 30 mei 2014 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 Leuk!! Wat jammer dat er geen foto's zijn gemaakt. Het houten plankje was dat bewerkt met gehakt/snot? En stond het onder de versterker of onder je stereomeubel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 Dat 'houten' plankje heeft geen spetter snot nodig. TL 200 heeft fijn wat ruimte onder het audiomeubel en daar gaat de Suzy Wong audiotegel prima onder. Overigens was de enige snot die ik op twee cd's had gesmeerd, niet in het spuitbusje, dat is Robx zijn afdeling. @TL: Het was erg prettig toeven bij je. Straks meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 mei 2014 Author Report Share Posted 30 mei 2014 Leuk!! Wat jammer dat er geen foto's zijn gemaakt. Het houten plankje was dat bewerkt met gehakt/snot? En stond het onder de versterker of onder je stereomeubel? Hier staan wat foto's van mijn set http://www.high-endforum.nl/topic/14349-een-gezellig-muzikaal-uitstapje-in-drenthe-deel-2-tl200/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 mei 2014 Author Report Share Posted 30 mei 2014 Dat 'houten' plankje heeft geen spetter snot nodig. TL 200 heeft fijn wat ruimte onder het audiomeubel en daar gaat de Suzy Wong audiotegel prima onder. Overigens was de enige snot die ik op twee cd's had gesmeerd, niet in het spuitbusje, dat is Robx zijn afdeling. @TL: Het was erg prettig toeven bij je. Straks meer. Neem je tijd Marc, je hebt immers langer in de auto gezeten dan bij mij op de bank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 mei 2014 Author Report Share Posted 30 mei 2014 Leuk!! Wat jammer dat er geen foto's zijn gemaakt. Het houten plankje was dat bewerkt met gehakt/snot? En stond het onder de versterker of onder je stereomeubel? Even vergeten te melden: onder dat plankje zit een laag leisteen. Sorry Spido, dit is de eerste keer dat ik van steen echt onder de indruk ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 kort mijn impressie. ten eerste dank voor de gezellige ontvangst en de inwendige verzorging. bij binnenkomst valt meteen op dat er luidsprekers staan ))). en dan meteen aan de muziek. wat meteen opvalt is het bereik naar onder van het TL systeem. de overal weergave is neutraal, rustig. het Engelse karakter komt er goed uit. bij tijd en wijle staat de woonkamer bol van het laag, laten we zeggen ' overload'. dat lijkt een gevolg van het enorme bereik in het laag dat op de woonkamer wordt losgelaten. terugkijkend denk ik overigens dat ik qua bron de draaitafel net even verder vond gaan dan de CD speler. Bert gaf aan dat hij zich niet bezig houdt met tweaks, liet dat nou goed uitkomen want wij hebben zakken vol onzin mee. eerst de 'audiotegel' die Marc meegenomen heeft. die doet onmiddellijk wat ik er ook bij Marc van hoorde (schoner laag, meer ruimte, alles een graad beter op orde), maar hier treedt nog wat opmerkelijks op: de tegel temt direct de weergave van de bas/transmissielijnen. vraag me niet of de tegel de set beinvloedt, of de ruimte, of ons. maar het effect is direct dat (blijkbaar) een 'bult' in de laagweergave weg is, wat zowel opwaarts in het frequentiebereik heilzaam is, maar ook het laag onder de bult beter waarneembaar maakt. intussen sprak ik af met Marc dat we die tegel ook bij mij een keer onder de boel leggen. daarnaast hebben we nog wat gespeeld met dingetjes als speaker clarifiers (audiomagic) en speaker matches (Stein). ik meen dat Bert dat ook wel hoorde (Bert beschreef dat de speaker clarifiers na een paar seconden hoorbaar worden, en dat klopt). en toen was het ineens half vijf, tijd voor de terugreis. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 kort mijn impressie. ten eerste dank voor de gezellige ontvangst en de inwendige verzorging. bij binnenkomst valt meteen op dat er luidsprekers staan ))). en dan meteen aan de muziek. wat meteen opvalt is het bereik naar onder van het TL systeem. de overal weergave is neutraal, rustig. het Engelse karakter komt er goed uit. bij tijd en wijle staat de woonkamer bol van het laag, laten we zeggen ' overload'. dat lijkt een gevolg van het enorme bereik in het laag dat op de woonkamer wordt losgelaten. terugkijkend denk ik overigens dat ik qua bron de draaitafel net even verder vond gaan dan de CD speler. Bert gaf aan dat hij zich niet bezig houdt met tweaks, liet dat nou goed uitkomen want wij hebben zakken vol onzin mee. eerst de 'audiotegel' die Marc meegenomen heeft. die doet onmiddellijk wat ik er ook bij Marc van hoorde (schoner laag, meer ruimte, alles een graad beter op orde), maar hier treedt nog wat opmerkelijks op: de tegel temt direct de weergave van de bas/transmissielijnen. vraag me niet of de tegel de set beinvloedt, of de ruimte, of ons. maar het effect is direct dat (blijkbaar) een 'bult' in de laagweergave weg is, wat zowel opwaarts in het frequentiebereik heilzaam is, maar ook het laag onder de bult beter waarneembaar maakt. intussen sprak ik af met Marc dat we die tegel ook bij mij een keer onder de boel leggen. daarnaast hebben we nog wat gespeeld met dingetjes als speaker clarifiers (audiomagic) en speaker matches (Stein). ik meen dat Bert dat ook wel hoorde (Bert beschreef dat de speaker clarifiers na een paar seconden hoorbaar worden, en dat klopt). en toen was het ineens half vijf, tijd voor de terugreis. groet Wat zou er gebeuren als ik zo'n tegel eens onder het bed leg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 mooier snurken ? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Wat zou er gebeuren als ik zo'n tegel eens onder het bed leg? Dat kun je dan beter aan je benedenburen vragen Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 ik zat het te denken. ik hang binnenkort een Schumann resonator van Kemp in mijn slaapkamer. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 ik zat het te denken. ik hang binnenkort een Schumann resonator van Kemp in mijn slaapkamer.(...) Beste Rox, Bedoel je niet een Schumann anti-resonator? Een apparaat dat is bedoeld om aardresonanties (a.g.v. van tectonische activiteit / wrijving van aardschollen) te elimineren? Als zo'n apparaat echt zou werken, zouden men er wellicht aardbevingen mee kunnen voorkomen. Maar ze werken niet, dus kan men er alleen maar geld mee verdienen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Dat kan ik je wel vertellen, ik heb er 2 onder het bed liggen. Bepaalde verschijnselen die zich hier voordeden zijn verdwenen, er is meer rust en licht in huis en inderdaad, ik slaap beter en word meer uitgerust wakker. Ik moet erbij vertellen dat deze tegels specifiek voor dit doel zijn behandeld. Als ze voor rust zorgen, zal ik er eens eentje onder mijn toetsenbord leggen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 @spido : je weet niet waar het over gaat en wat het doet. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Ja hoor, Robx: het gaat weer over onbewijsbare "verbeteringen". Over goena-goena, over voodoo, over inbeelding, over bedrog en zelfbedrog, over onnozele halzen en over slimme geldkloppers. Zoals bijna altijd wanneer jij een bijdrage levert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Ja hoor, Robx: het gaat weer over onbewijsbare "verbeteringen". Over goena-goena, over voodoo, over inbeelding, over bedrog en zelfbedrog, over onnozele halzen en over slimme geldkloppers. Zoals bijna altijd wanneer jij een bijdrage levert. Op een gegeven moment heb ik mijn visie bijgesteld: Als iemand zegt dat iets geweldig klinkt, dan wil ik het wel eens horen. Ik blijf echter sceptisch, want eerder hoorde ik geen verbetering . Ik wel veranderingen gehoord, maar dat waren voor mij geen verbeteringen. Niet alles wat je hoort kun je meten Spido. Was het maar zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Ik denk dat een mens als elektrisch systeem gevoeliger is dan we denken. Dus ik ben blij dat KT geholpen is en zo ver durfde door te denken om het toe te passen in zijn huishouden en leven, in plaats van alleen de hifi. Dat er onverklaarbare dingen zijn die werken dat geloof ik direct met de test van de gevulde rijstpapier zakjes en de Van den Hul bekabeling in gedachten. Alleen het verschil moet je kunnen horen en je plezier doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 mei 2014 Author Report Share Posted 31 mei 2014 Ja hoor, Robx: het gaat weer over onbewijsbare "verbeteringen". Over goena-goena, over voodoo, over inbeelding, over bedrog en zelfbedrog, over onnozele halzen en over slimme geldkloppers. Zoals bijna altijd wanneer jij een bijdrage levert. Spido, Ik neem het even op voor Robx. Ik was altijd heel kritisch, bij het cynische af, wat (een heleboel) tweaks, gehakt en van die dingen betreft. Tenslotte is het "gewoon" natuurkunde wat de muziekweergave is. Ingrepen werken of werken niet, hocus pocus en voodoo doe ik niet aan mee en toch..... Die tegel had effect, niet zoals mumsoft voorspelde na een tijdje maar direct. Dus natuurkunde, had het heel lang geduurd dan had ik het waarschijnlijk niet geloofd omdat ik dan misschien alweer vergeten zou zijn hoe het oorspronkelijk klonk.Hetzelfde met de RF-filters, het klonk direkt een stuk schoner, ook gewoon fysica, allemaal te verklaren en te meten. De werking van de tegel kan ik niet verklaren maar ik denk dat je het verschil in weergave, de knopen en buiken, kunt meten. Het Finyl op de cd heeft ook effect, de scherpe kantjes zijn er af, tenminste van de cd (Sex and Jazz van Gare du Nord) die Robx bij mij heeft behandeld. Nu ik weer met de oorspronkelijke set luister valt me dat echt op, mijn vrouw hoort het ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 mei 2014 Author Report Share Posted 31 mei 2014 Tegels yeah. TL200: eigenlijk moety je zo'n tegel een week of 2 in je set hebben, dan pas kun je er iets zinnigers over zeggen is mijn ervaring. Maar leuk dat het al snel hoorbaar was. Ontvankelijke set dus. KT, hier thuis is alles en iedereen zeer ontvankelijk, voor positieve energie en intermenselijke warmte. Mijn set heeft nog nooit zoiets meegemaakt, mss. reageerde ze daarom wel zo heftig Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 (...) het klonk direkt een stuk schoner, ook gewoon fysica, allemaal te verklaren en te meten. (...) Kijk, en dat blijkt nu steeds weer NIET het geval te zijn! Een mogelijke uitzondering wordt gevormd door de tegel: die zou als een gedempt (want er staat een luidsprekertje op!) klankschaaltje kunnen werken, dat in een bepaald toongebied resoneert. Tegels, vloeren, betimmeringen, meubels en andere niet door het audiosignaal gedicteerde en gecontroleerde lichamen, zouden dat echter niet moeten doen. In huize Spido liggen er tenminste 3750 tegels onder de luidsprekers, maar die tegels resoneren niet. Ze liggen vast in een betonvloer van enkele decimeter dik en trillen zelfs niet bij de Berlioze Damnation de Faust, het Verdiaanse Dies Irae in de Messa da Requiem, of de Wageneriaanse Zusammenbruch des Walhalla in de Götterdämmerung op schouwburgniveau. Het enige wat trilt, dat zijn de speakermembranen en de lucht. Zo hóórt het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Robx vroeg nog om inhoudelijk commentaar op het behandelen van de CDs: dat staat hier http://www.high-endforum.nl/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/page-818#entry429558 @Ivan: de mens is zeker heel gevoelig en het menselijk brein laat zich ook makkelijk voor de gek houden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 mei 2014 Author Report Share Posted 31 mei 2014 Kijk, en dat blijkt nu steeds weer NIET het geval te zijn! Een mogelijke uitzondering wordt gevormd door de tegel: die zou als een gedempt (want er staat een luidsprekertje op!) klankschaaltje kunnen werken, dat in een bepaald toongebied resoneert. Tegels, vloeren, betimmeringen, meubels en andere niet door het audiosignaal gedicteerde en gecontroleerde lichamen, zouden dat echter niet moeten doen. In huize Spido liggen er tenminste 3750 tegels onder de luidsprekers, maar die tegels resoneren niet. Ze liggen vast in een betonvloer van enkele decimeter dik en trillen zelfs niet bij de Berlioze Damnation de Faust, het Verdiaanse Dies Irae in de Messa da Requiem, of de Wageneriaanse Zusammenbruch des Walhalla in de Götterdämmerung op schouwburgniveau. Het enige wat trilt, dat zijn de speakermembranen en de lucht. Zo hóórt het. Het rare is Spido dat de tegel geen enkel conrtact maakte met de set of speakers. Hij lag op de vloer onder mijn stereorek........................ En jij denkt dat de invloed van een RF-filter geen fysica is en niet te meten? Dat je meet meen je toch niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Spido, hoe ver kan je ernaast lezen. een ding van enkele kilo op de grond onder de set zou de woonkamer qua resonanties tot rust brengen ? doei. dit was een dieptepunt in je reacties Spido. als jij denkt dat je oren goed zijn: ik stel voor we met onze zakken vol onzin naar jou toe gaan in Appelscha. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 mei 2014 Author Report Share Posted 31 mei 2014 Spido, hoe ver kan je ernaast lezen. een ding van enkele kilo op de grond onder de set zou de woonkamer qua resonanties tot rust brengen ? doei. dit was een dieptepunt in je reacties Spido. als jij denkt dat je oren goed zijn: ik stel voor we met onze zakken vol onzin naar jou toe gaan in Appelscha. groet Mag ik dan mee, pleeeaaase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 hoe meer zielen hoe meer vreugde. ow wat heb ik nou weer gezegd ... Appelscha ... weer zo'n eind haha. het is dat ik in Winschoten en Leeuwarden gewoond heb, lijkt het niet zo ver groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts