Jump to content

Infinity Omega Vs Jbl 590

Raymond a
 Share

Recommended Posts

Hallo,

het is een tijdje geleden dat ik hier wat poste maar wilde nu toch weer eens een mening van mede audiofanaten.

ik speel sinds jaar en dag met Infinity omega's, ze bevallen prima.

maar onlangs kwam ik onder andere bij correct aanbiedingen tegen van een JBL 590.

Nu wilde ik altijd al eens het verschil horen tussen een hoorn en een magnetostaat. Ze zeggen dat een hoorn meer live klinkt maar wel vermoeiender luisteren is.

Dus nu vroeg ik me af of er iemand is die een omega en een 590 kent en iets kan vertellen over de verschillen.

Ik weet dat de Infinity's een geheel andere prijsklasse hebben dan de 590's maar er zit ook ruim 15 jaar tussen.

ben benieuwd wat jullie van het vergelijken van deze speakers denken.

groeten,

Raymond

Ik neem aan dat je de JBL Studio 590 bedoelt? Die heb ik thuis staan, dus daar kan ik je wel wat over vertellen. Ik ken echter de Infinity Omega's niet, dus ik kan je helaas niet vertellen hoe de 590's presteren t.o.v. de Omega's. Wat ik wel weet, is dat Correct ze voor een weggeefprijs heeft staan. Ik heb ze daar ook gekocht, juist omdat ze zo goedkoop waren. Ik heb ze niet eens eerst geluisterd ;) Ik ging er van uit dat ze beter zouden klinken dan mijn oude JBL's (TLX-10) en dat doen ze. Dus ik ben tevreden... :D

Lijkt me een makkelijk aan te sturen luidspreker :)https://s3.amazonaws.com/hifi.nl/Music-Emotion/JBL_ME7-8_13.pdf

Uit jouw link kan ik dat zo snel niet halen (wellicht dat het in de tekst genoemd is; die heb ik niet helemaal gelezen), maar ik heb wel eens metingen aan deze luidspreker gezien die inderdaad bevestigen dat ze niet heel moeilijk aan te sturen zijn. Ik zal eens kijken of ik die metingen kan terugvinden...

Check... Op de voorlaatste pagina staan de meetresultaten. Ze komen zo te zien nergens onder de 4,5Ohm en bijna overal boven de 5Ohm. En het rendement is met 90dB ook netjes. Lijken me dus inderdaad makkelijk aan te sturen...

• 3 weeks later...

Ik heb de JBLs nog nooit gehoord, maar vermoed wel dat JBL een bedrijf is die een goede hoornspeaker kan ontwerpen tegen lage kosten. Ze hebben de know how en de schaalgrootte. Of dat hier ook gebeurd is, geen idee. Ze doen wel mooi mee aan het constant directivity concept (zie http://www.linkwitzlab.com/Constant_directivity_louds.htm ).

Het zijn natuurlijk geen JBL M2 Master reference speakers, maar voor het geld zeker interessant.

• 4 weeks later...

Het zijn natuurlijk geen JBL M2 Master reference speakers, maar voor het geld zeker interessant.

De TS denkt daar kennelijk anders over, want die heeft sinds de openingspost niks meer van zich laten horen. Of hij is lekker aan het luisteren, dat kan ook heel goed natuurlijk... ;)