thingman Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Een tegel is bedoeld om ervoor te zorgen dat de set, behalve electrische informatie, beter in staat is om structuurinformatie door te geven. Wat dat is weet elke muzikant die een partituur moet instuderen. We herinneren het ons ook van de lagere school: sommige kids lazen de woorden zonder enige uitdrukking op en andere enthousiasmeerden je door voor te lezen - de meester nog het meest als je geluk had. Nootjes instuderen en naspelen is ook zoiets. Pas als je een stuk hebt ingestudeerd en hebt binnengelaten kun je het met ziel gaan spelen. En dat is hoorbaar, ondanks dat het dezelfde nootjes zijn als de eerste keer dat je het speelde. Zielloos of bezield spel, je hoort het, maar het is niet meetbaar. Zielloos of bezield voorlezen of een rol spelen: het is te horen en te zien. Elke gebeurtenis, een muziekopvoering in dit geval, wordt omgeven door het enegieveld van alle uitvoerenden. Bezield of niet bezield gespeeld? Je hoort en voelt het in elke vezel.... Als je erbij kon zijn. Maar ook in opgenomen muziek is heel goed de ziel hoorbaar, die smaak en voorkeur overstijgt. Niet elke set maakt die bezieling even hoorbaar. Dat is de meest essentiële vaststelling, want als je dit niet accepteert of kunt verifiëren kun je het ook niet toelaten of herkennen als het er is. Die bezieling, die intentie bevattende energie - want dat is een krachtige emotie immers - die vrijkomt tijdens een opvoering (maar ook tijdens heftige gesprekken of een liefdesdaad) is structuurinformatie en ze geeft bedoeling en betekenis aan een gebeurtenis. recht op en neer of toch gedurfd? Bij muziek maken wordt intentie gedragen door de noten. Het is gewoon niet vreemd dat mensen niet allemaal even gevoelig zijn voor die onderliggende informatie. Voor sommigen is hoog volume en recht op en neer genoeg en anderen zoeken authenticiteit en verfijning. Om de uitvoering van een stuk te kunnen gaan invoelen moet je minstens twee uitvoeringen kennen... Het brengt ook een vorm van luisteren met zich mee waarvan ik zelf weet dat ik 'm 30 jaar geleden als jongeling nog niet had. Electrisch bezien is het wisselstroomsignaal de drager van de structuurinfo, zoals de noten het dragen in de ruimte waar het wordt gespeeld en/of opgenomen. Sommige apparaten blokkeren die info meer dan andere (steriel, zielloos, maar ondanks dat volmaakt metend) op grond van ergens in de keten of het apparaat zelf gebruikte materialen. Die zijn namelijk van invloed op si- doorgifte. De tegel beoogt nu die doorgifte te optimaliseren en doet dit volgens de legende door het opheffen, al of niet tijdelijk, van blokkerende invloeden, zowel materiaaltechnisch als energetisch. Het electrisch signaal als draaggolf voor extra informatie die de muzikale boodschap verduidelijkt, tot op het nivo waarop je er bijna zelf bij bent. Het hifistreven par excellence, maar dan vanuit een ander perspectief benadert. Het is denk ik ook belangrijk om het axioma te doorgronden dat materie nooit dode stof kan zijn, maar toen dit denkbeeld in de late middeleeuwen, onder invloed van een nieuw en snel opkomend materieel wereldbeeld, uiteindelijk het veld moest ruimen voor een dualiteit van anorganisch / organisch, is de ellende pas echt begonnen. Door de denkbeeldige scheiding die werd aangebracht tussen dood en levend gingen we materie als dood beschouwen en ongevoelig voor onze invloed of energie. We gingen geloven dat we de stof niet meer anders konden beïnvloeden dan door materiële middelen en dat is simpelweg niet zo. Er zijn voor een wakker bewustzijn genoeg aanwijzingen om aan te tonen dat we de materie om ons heen doorlopend sturen door doen en laten. Een audioapparaat is zodoende gevoelig voor dezelfde zaken als waarvoor we als eigenaar gevoelig zijn. Er is een wisselwerking tussen mij en mijn vergaarde materiële bezit in deze wereld en voor sommige is dat gekend en voor anderen niet zo. Spido en zijn Leak. Vintage en zijn tuners die liefde krijgen - reken maar dat het iets doet, als apparaten tenminste geen dode dingen zouden zijn... Er is die wisselwerking en ook daar werkt de tegel op in. Dat lijkt me voorlopig vaag genoeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 juni 2014 Author Report Share Posted 4 juni 2014 Het verschil tussen een goede en een matige/zielloze uitvoering van muziek snap ik, en dat verschil hoor je op elke set of goedkoop radiootje. De rest is inderdaad heel vaag, "wetenschap" uit de duistere middeleeuwen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Hopeloos: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=26043.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 He, wat is het toch fijn om lekker afbrekend bezig te zijn! Hulde, heren! Hier een stukje wat ik zojuist tegenkwam op een ander forum: "Tja en dat er bij sommigen sprake is van kinnesinne, afgunst/jaloezie is iets ik altijd jammer vindt als dat aan de orde is. Het is iet wat (volgens mij dan) ver van mij af staat. Ik gun een ieder een heerlijk muzikaal geluid thuis dat plezier en ontspanning brengt en zo ook extra levensvreugde. Dit laatste is wat we toch graag willen met onze prachtige hobby! Indien daar op ingestoken wordt vanuit een negatieve invalshoek kan ik nooit begrijpen en wil ik ook niet begrijpen. M.i. moeten we ons met zijn allen juist inzetten om dat niet te laten gebeuren! Het elkaar helpen en ondersteunen om elkaars audiosets naar een nog muzikaler niveau te brengen is iets waar we altijd naar moeten streven. En dat we met zijn allen niet kiezen voor dezelfde routing en middelen is helemaal niet erg. Zelfs het werken vanuit een zeer afwijkend inzicht mag niet ter discussie staan. We kunnen hier alleen maar van leren!" Waarbij ik me gaarne aansluit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 juni 2014 Author Report Share Posted 4 juni 2014 Ik heb niets gelezen wat op afgunst duidt en van degenen die de tegel hebben uitgeprobeerd hoor ik alleen maar positieve geluiden. Alleen als er om een toelichting of uitleg wordt gevraagd, komen er op zn best pseudo-wetenschappelijke antwoorden en wordt kritiek daarop weggezet als kinnesinne of bekrompenheid. Ik gun ook iedereen zn hobby, maar over afwijkende inzichten mag uitgebreid gediscussieerd worden. Is dat niet het doel van het forum? Niet om iets af te breken, maar juist om te begrijpen en van elkaar te leren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Klopt maar er zijn onderwerpen waarover dat niet zo heel veel zin heeft...kabels bv...en dus ook Suzy Wong. Maar je kan het proberen. De verklaring ga je niet krijgen...en voor de rest is volgens mij alles al wel een keer gezegd...zelfs op dit forum. Gr Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Och, wie de schoen past trekke hem aan zal ik maar zeggen Analogman Plaatjesdraaier. Misschien wil je nog eens teruglezen hoe en wat je alter-ego op audiofreaks erover te zeggen had. Wat ik maar wil zeggen is dat eenieder eens bij zichzelf te rade moet gaan met welke intenties hij hier post en of hij opbouwend of afbrekend wil bijdragen. En laat ik nou net erg gevoelig zijn voor intenties, zelfs door een beeldscherm heen. Maar ik wil je ook best eens in het echt recht in de ogen kijken en dezelfde vraag stellen hoor. Verder even goede vrienden hoor, en uiteraard heeft ook eenieder recht op zijn eigen mening. Wanneer wordt er trouwens een topic gestart over de "roemruchte" getwiste kabeltjes van Van Liempd/Array of een andere kabelmaker die met de wildste "wetenschappelijke" claims komt die niet te verifieren zijn? Het is natuurlijk ondenkbaar dat iemand met iets komt en daarvan zegt "het werkt maar ik weet niet waarom", daarom ook al die bogusverhalen over quantum-mechanica enzo die moeten verhullen dat de fabrikant ook geen flauw idee heeft waar hij mee bezig is. Overigens: waarom trekken topics als deze zoveel bekijks en reacties terwijl ik al die muziekliefhebbers nooit zie posten in een muziektopic of 1 van de aardige topics die Ivan recentelijk opende? Audiofiel ramptoerisme, senatiezoekerij, of toch oprechte belangstelling? Zeg het maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 @TL200 (Bert) Tegel werd onder de set geschoven Hoe gebeurde dit praktisch? versterker op de tegel? tegel gewoon onder het rack? Onder een luidspreker? ... gewoon uit gezonde interesse hoor mijn vraag Ooit was Roger bij mij met de befaamde houten kistjes met steentjes in, moest je rond de luidsprekerkabel klikken Met mijn kabel niet echt een vermeldenswaardig verschil, met Roger zijn kabel duidelijk wel. Denk je dat we gediscussieerd hebben hoe dit nu kwam, hoe we dit moesten verklaren? helemaal niet, we hebben een volgende plaat opgezet en genoten, bakje koffie gedronken, terug een lp enz ... wel onthouden dat het een positief effect had Ooit had ik iemand over de vloer die mij haarfijn kon uitleggen, wegens zijn studie en job en dus veel ervaring, dat de wimpers van de kameel op de foto grafisch bewerkt waren. De wimpers hé, kmoest goed zien waar die dingen stonden , met de beste wil van de wereld kon ik het onderscheid zelf niet maken tussen bewerkt en niet ook al werd ik letterlijk met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik miste ervaring en de wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Weet je ik hoef het helemaal niet te begrijpen als ik het maar hoor. Die Susie Wong LS vond ik tijdens de beurs trouwens wel erg goed. Leuk je weer hier te zien Stef! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 juni 2014 Author Report Share Posted 4 juni 2014 De intentie van Analogman was precies dezelfde als die van mij: opheldering. Teruglezen is al heel lang niet meer mogelijk: het stellen van vragen om opheldering leverde zeer vijandige reacties en bedreigingen op en de forumbeheerder heeft de meeste bijdragen gewist. Mijn mening heb ik nog helemaal niet gegeven, en dat laat ik misschien ook maar het beste achterwege. Iedereen mag nu zijn eigen mening vormen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Dank je Carl ! By the way, ook al was ik hier een hele tijd niet, je recensies op puresound lees ik steeds hoor Ik hoef het ook allang allemaal niet meer te begrijpen een simpele uitleg zoals "de massa van de arm is veel te zwaar voor dit element" volstaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Dank je Carl ! By the way, ook al was ik hier een hele tijd niet, je recensies op puresound lees ik steeds hoor Ik hoef het ook allang allemaal niet meer te begrijpen een simpele uitleg zoals "de massa van de arm is veel te zwaar voor dit element" volstaan Heb jij verder nog contact met Roger of Onno? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 De intentie van Analogman was precies dezelfde als die van mij: opheldering. Teruglezen is al heel lang niet meer mogelijk: het stellen van vragen om opheldering leverde zeer vijandige reacties en bedreigingen op en de forumbeheerder heeft de meeste bijdragen gewist. Mijn mening heb ik nog helemaal niet gegeven, en dat laat ik misschien ook maar het beste achterwege. Iedereen mag nu zijn eigen mening vormen. Ja, dat de intenties van Analogman en jou volkomen overeenkomen is logisch he? Anders zou je aan MPS lijden en dat is geen pretje. Ik lees net in een ander topic: "Als ik kabels of apparatuur vergelijk, merk ik dat ik heel anders, heel analytisch ga luisteren: ik luister naar het stereobeeld (breedte, diepte), de kwaliteit van de weergave (klinken alle instrumenten realistisch, inclusief dat snerpende randje van een trompet, de warme tonen van de saxofoon, levensechte contrabas), de dynamiek, hoor ik alle details zonder dat het 'analytisch',kil wordt en wordt ik niet luistermoe. Ik heb een playlists van een aantal stukken muziek in heel verschillende stijlen die ik steeds weer gebruik om te vergelijken en maak gedetailleerde aantekeningen van wat ik hoor. Toen ik voor het eerst kabels ging vergelijken schrok ik ervan hoe groot de verschillen waren. Als je dan eenmaal de keus gemaakt hebt: knop weer omzetten en lekker van de muziek genieten anders verval je al heel snel in de beruchte audiofilia nervosa!" Iets waarmee ik het overigens hartgrondig eens ben. Maar waarom zou dat voor de tegel ineens anders moeten zijn? Waarom moet je daar nu wel een al dan niet wetenschappelijke onderbouwing*) voor hebben? Gewoon die knop omzetten en luisteren! Er zijn tenslotte ook kabels waarbij je geen verschil hoort en bij anderen wel. Overigens interessant dat je op mijn andere vragen niet ingaat. *) Indien gewenst zou ik wel een pseudo-wetenschappelijke verklaring kunnen verzinnen voor de werking van de tegels hoor, dat doen die kabelmannen tenslotte ook. Zou je dat graag willen? Zou je daar vrede mee kunnen hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Dat lijkt me voorlopig vaag genoeg... Ik geloof gelijk dat die tegels of dat Trollensnot wat doen op basis van ervaringen van mensen die ik serieus neem. Jouw verklaring heb ik wat meer moeite mee. Als de ziel van de muziek niet in de technische registratie zit dan breng je hem daarin ook niet terug. Onbekend natuurkundig fenomeen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 juni 2014 Author Report Share Posted 4 juni 2014 Tja, ik ben nu eenmaal een techneut die de wereld wil begrijpen. Met luidsprekers, akoestiek, versterkers, DACs, kabels enzovoort snap ik het tenminste nog en ik snap zelfs waarom dezelfde muzikanten de ene avond wel lekker spelen en de andere avond niet. De tegel snap ik niet en dat houdt me bezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Stef, Bert heeft een mooi audiorek met alle apparaten boven elkaar op de glazen planken. Daaronder is ruimte genoeg, en de tegel (ter grootte van een standaard apparaat) paste daar eenvoudig onder op de vloer. Om nog wat aan de pseudowetenschap toe te voegen: sommigen denken dat de tegel naar boven straalt, maar ik denk dat hij naar beneden trekt. Hij zuigt als het ware. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 juni 2014 Author Report Share Posted 4 juni 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Jij ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Tja, ik ben nu eenmaal een techneut die de wereld wil begrijpen. Met luidsprekers, akoestiek, versterkers, DACs, kabels enzovoort snap ik het tenminste nog en ik snap zelfs waarom dezelfde muzikanten de ene avond wel lekker spelen en de andere avond niet. De tegel snap ik niet en dat houdt me bezig. Kabels snap je wel? Dit soort mumbo-jumbo heeft geen geheimen voor jou, is geen bullshit en slik je zonder problemen? Of deze? En dat is bij lange na nog niet het gekste proza dat je tegen kunt komen als het om kabeltjes gaat. Maar goed, daar stel je dus geen vragen bij. Prima. Overigens ben ik ook technicus, muzikant en recording engineer met 30 jaar high-end en studioervaring en snap ik techniek en muziek ook redelijk goed. M.a.w. als iemand met een verklaring komt van hoe die tegels werken ben je om, geloof en hoor je het wel? Ik vraag het u af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Zoals ik al zei, intenties. Heel zuiver allemaal. Maar dat wist en voelde ik al, lang voordat je je hier aanmeldde onder deze naam. So long, you just blew the last chance to get some useful response. In fact, any response at all. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Misschien wil Plaatjesdraaier wel echt geloven? Maar ik denk eerst dat hij het moet horen ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Als de intenties de juiste waren geweest dan had dit topic niet bestaan... Gr Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Om nog wat aan de pseudowetenschap toe te voegen: sommigen denken dat de tegel naar boven straalt, maar ik denk dat hij naar beneden trekt. Hij zuigt als het ware. Maakt mij niet uit hoe of wat, bij mij gaan ze niet meer weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Wat ben jij egoïstisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 juni 2014 Report Share Posted 4 juni 2014 Misschien wil Plaatjesdraaier wel echt geloven? Maar ik denk eerst dat hij het moet horen ;-) Och Ivan, als je echt wilt kan ik wel een zoekactie starten op Audiofreaks naar postings van Analogman aka Plaatjesdraaier die de ware aard van de intenties en bedoelingen al snel blootleggen. Overigens veelal in tandem met Endhigh aka Jongensdroom. Maar omdat ik me had voorgenomen om geen negatieve energie meer te steken in dit soort zaken waar huichelarij en schijnheiligheid de drijfveren zijn, laat ik dat lekker aan de geinteresseerde lezer over. Ik ga me weer richten op de leuke zaken op dit forum en enkele andere, daar heb ik veel meer aan en jullie waarschijnlijk ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts