thingman Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Ik geloof gelijk dat die tegels of dat Trollensnot wat doen op basis van ervaringen van mensen die ik serieus neem. Jouw verklaring heb ik wat meer moeite mee. Als de ziel van de muziek niet in de technische registratie zit dan breng je hem daarin ook niet terug. Onbekend natuurkundig fenomeen?Dat is niet wat ik schreef. Ik schreef dat de ene set van zichzelf al beter in staat tot doorgifte van si dan de andere, op grond van veel factoren waaronder materiaalkeuzes. Natuurlijk hoor je bezieling als je erbij bent, maar bezieling in je kamer geprojecteerd door een electrisch apparaat is iets anders. Mooie, dure, dikke sets kunnen er soms heel weinig van laten horen en bescheiden spul kan die bezieling net zo makkelijk veel beter laten horen. Het gaat er niet om iets terug te brengen wat er niet was - dat zou een effect zijn. De werking uit zich in grotere overtuigingskracht van de weergave, niet persė in een beter geluid... Als je alleen let op geluid hoor je het niet, want het zit 'm niet primair in dat domein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Het verschil tussen een goede en een matige/zielloze uitvoering van muziek snap ik, en dat verschil hoor je op elke set of goedkoop radiootje. De rest is inderdaad heel vaag, "wetenschap" uit de duistere middeleeuwen.... Je hoort het inderdaad overal, maar de mate waarin verschilt en dat is de crux van dit alles: dat je blijkbaar invloed kunt uitoefenen op de mate waarin die onderliggende info -- die bedoeling en betekenis geeft -- mee doorkomt in de weergave. Duistere middeleeuwen of niet, jij gelooft dan waarschijnlijk dat materie / spullen levenloos zijn? En dus ongevoelig voor wat de eigenaar ermee doet? Dat mag natuurlijk, maar met die insteek ga je niet dichter bij 'het geheim' komen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Ik wil iets vragen, als iemand het (of een) antwoord weet, graag. Ik kende (want hij is inmiddels overleden) een man die magnetiseur, paranormaal genezer, handoplegger, strijker of hoe je het ook noemt was. Hij had o.a. de gave om op afstand, met gebruik van een foto van de patiënt, het verloop van een operatie en herstel periode te beïnvloeden. Ik heb brieven van chirurgen, aan hem gericht hierover gelezen. Minder bloedverlies, minder bij- en nawerkingen van de narcose en een sneller herstel werden veel genoemd. Daarnaast heb ik wel eens een vriend van de familie met een bedrijfje in homeopathie en fytotherapie geholpen met het maken en inpakken van kruidenmengsels die als thee gebruikt worden. Hij is ervan overtuigd dat je houding/instelling tijdens het werk van invloed is op de werking van de thee. Tot zover de inleiding. Nu de vraag. Als je gelooft in (of overtuigd bent van) het feit dat dit mogelijk is, is het dan niet ook mogelijk dat deze vormen van "bio-energie" ook invloed kunnen hebben op apparatuur. En stel nou dat je in staat bent om deze energie op te slaan in bv een tegel...... Niet zozeer 'opslaan', maar richten en kanaliseren wat er ongericht altijd al is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Niet zozeer 'opslaan', maar richten en kanaliseren wat er ongericht altijd al is. Inderdaad, je zou dus eigenlijk van een soort lens kunnen spreken, een energetische lens. Net als een optische of akoestische lens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Inderdaad, je zou dus eigenlijk van een soort lens kunnen spreken, een energetische lens. Net als een optische of akoestische lens.Met dat beeld raak je iets belangrijks, voor zover ik het kan inschatten Maar omdat die energie in principe 'blind' is (ongericht), is een andere opgaaf voor de tegel om eerst een deel daarvan te 'ordenen'. Structuurinfo heet dan ook weleens ordeningsinfo - dat is de term die meneer van der Heide zelf gebruikte. Orde is dan eigenlijk niks anders dan chaos met een bedoeling. Hoe meer bedoeling de set uitdrukt, hoe minder van de chaos er in doorklinkt. Wat dat betreft is het net nagalmtijd: goed getemd brengt ie orde; onbeheerst is er meer onrust en rommeligheid, ondanks dat je heus nog wel kunt horen wie er speelt en met welke bedoeling. Maar minder goed en... Minder overtuigend. Jouw eerste indruk, zoals beschreven, komt overeen met die van de meeste, die zonder vooroordeel kunnen worden gedaan. Als je met ballast tussen de oren luistert hoor je altijd minder, ook als je gewoon naar een ander z'n verhaal luistert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Met dat beeld raak je iets belangrijks, voor zover ik het kan inschatten. Maar omdat die energie in principe 'blind' is (ongericht), is een andere opgaaf voor de tegel om eerst een deel daarvan te 'ordenen'. Structuurinfo heet dan ook weleens ordeningsinfo - dat is de term die meneer van der Heide zelf gebruikte. Orde is dan eigenlijk niks anders dan chaos met een bedoeling. Is er na ordening nog wel sprake van chaos? (behalve in de kamers van mijn dochters, die vinden dat het wel op orde is, ik vind het een chaos). Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Is er na ordening nog wel sprake van chaos? (behalve in de kamers van mijn dochters, die vinden dat het wel op orde is, ik vind het een chaos). Dat laatste is inderdaad een stuk beleving en precies de reden dat sommigen meer en anderen er ook minder gevoelig voor zijn als het zich voordoet bij muziekweergave. Ik ben ietwat autistisch aangelegd en functioneer alleen goed als de materie om me heen op zekere orde is. Dat is persoonlijk.Er is voor mij ook meer dan alleen de indruk van hoe iets klinkt, en niet iedereen waardeert dat aspect hetzelfde. De neiging om de eigen beleving als absolute waarheid te hanteren is wel begrijpelijk, maar heel onverstandig bij ervaringsleren... Er is natuurlijk ook een grens aan de actieradius van de tegel, alhoewel die deels ook aan de eigenaar is gerelateerd. Sommige gebruikers hebben het over een algehele positieve uitwerking op de ambiance, maar een fijne beleving wordt natuurlijk gevoed door meer dan alleen orde in de set of ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 5 juni 2014 Author Report Share Posted 5 juni 2014 Duistere middeleeuwen of niet, jij gelooft dan waarschijnlijk dat materie / spullen levenloos zijn? En dus ongevoelig voor wat de eigenaar ermee doet? Dat mag natuurlijk, maar met die insteek ga je niet dichter bij 'het geheim' komen... Ehm, dus volgens jou is een dode vogel niet levenloos? Wat is dan jouw definitie van 'leven'?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 De cellen van de dode vogel zijn in laatste instantie opgebouwd uit atomen. Een atoom is de kleinste autonome bewustzijnseenheid, want het wordt gekenmerkt door doel/bedoeling en daarmee wil. Dat een atoom niet veel verder komt dan aantrekking of afstoting in relatie tot de atomen om hem heen mag zo zijn, maar de essentie van doel en wil is aanwezig, alsmede een autonoom en omgevingsgerelateerd gebruik van dat basale vermogen. Dat is leven. Mensen, een verzameling atomen, hebben ook doel en wil en een beetje macht en relatieve vrijheid. De gezamenlijke levenskracht van alle atomen samen heet 'instinct'. In essentie zijn we als individu identiek aan een atoom, dat alleen aantrekking of afstoting kent. Wij zijn iets verfijnder in uitdrukking, alhoewel aantrekking en afstoting nog steeds heel fundamentele beginselen zijn... Juist in dit soort gesprekken. Autonoom doel en wil, traceerbaar tot op het kleinste thans bekende nivo van autonoom leven. Die essentie is voor mij leven - een schenker van autonomie, doel en wil. Verder laat dat zich wat mij betreft niet verwoorden. De levenskracht IS simpelweg in alles, aangezien het de essentie van het atoom is: eenvoudig leven, maar wel leven! Dus dat lijf van die vogel leeft niet meer als autonome vogel, maar de (levende) atomen maken wel deel uit van de grote en eeuwige kringloop van zich vernieuwende en voor hergebruik geschikte materie om nieuw leven in te huisvesten. En dat is op zichzelf dan weer een groot en beslist levend ecosysteem dat 'planeet' heet, ook een autonome eenheid met doel en wil en macht, zoals af en toe blijkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Een apparaat is ook niet meer dan een verzameling atomen. Dat betekent niet dat het een 'bezielde' levensvorm is, maar het kan wel betekenen dat het gevoelig is voor invloeden uit de omgeving. 'Gevoeligheid' of het vermogen om te reageren op omgevingsstimuli is immers ook deel van die essentie die 'leven' heet en die dus ook de kern van elk van de atomen is. Zie de vorige post... De wijze waarop atomen zich ordenen is direct afhankelijk van hun individuele aantrekkings- en afstotingsgedrag. Het patroon van samenhang dat dan ontstaat is volkomen bepalend voor welke scheikundige substantie er dan ontstaat - zie het periodiek systeem en basale scheikunde. Dus de onderliggende ordening -- een uitvloeisel van de levenskracht zelf -- bepaalt de hoedanigheid van de stof die ontstaat uit de chaos van losse, ogenschijnlijk doelloos opererende atomen. De tegel ordent opdat het apparaat beter zijn doel kan vervullen, en kan dit mede omdat ik dat zelf ook wil. Aldus kun je het ordeningsproces dus ook stagneren met je wil, en meer dan je misschien denkt of bewust bent doe of laat je dat al met van alles in het dagelijks leven. Zo zie ik het in elk geval op dit moment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 . Nou, ga dat maar eens aan Aristoteles vertellen....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 . Nou, ga dat maar eens aan Aristoteles vertellen....... Die is toch al dood? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Die is toch al dood? Dat maakt toch niet uit? Henri van der Heide is ook dood. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 5 juni 2014 Author Report Share Posted 5 juni 2014 Het atoom heeft geen wil of doel, het atoom is, en meer niet. Eeuwige kringloop: prima, we are all made of stardust. Maar in mijn wereld is leven voorbehouden aan organismen, hoe eenvoudig ook. Af en toe lijkt het er op of mijn auto een eigen wil heeft, maar ik weet natuurlijk dat dat onzin is. Jij ziet dat kennelijk anders. Maar wat heeft dit met de tegel te maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Het atoom heeft geen wil of doel, het atoom is, en meer niet. Klopt en bovendien een menselijk bedenksel, als onderdeel van een model van de materie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 5 juni 2014 Author Report Share Posted 5 juni 2014 Klopt en bovendien een menselijk bedenksel, als onderdeel van een model van de materie. Inmiddels wel meer dan een bedenksel of model: het bestaan van atomen is allang aangetoond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Inmiddels wel meer dan een bedenksel of model: het bestaan van atomen is allang aangetoond. Jawel maar het blijft mensenwerk. We kunnen atomen niet zien, wel detecteren op een manier dat ze in het model passen. Het blijft een bedachte constructie, die tot op de dag van vandaag wel prima eenduidig werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Ik wil iets vragen, als iemand het (of een) antwoord weet, graag. Ik kende (want hij is inmiddels overleden) een man die magnetiseur, paranormaal genezer, handoplegger, strijker of hoe je het ook noemt was. Hij had o.a. de gave om op afstand, met gebruik van een foto van de patiënt, het verloop van een operatie en herstel periode te beïnvloeden. Ik heb brieven van chirurgen, aan hem gericht hierover gelezen. Minder bloedverlies, minder bij- en nawerkingen van de narcose en een sneller herstel werden veel genoemd. Daarnaast heb ik wel eens een vriend van de familie met een bedrijfje in homeopathie en fytotherapie geholpen met het maken en inpakken van kruidenmengsels die als thee gebruikt worden. Hij is ervan overtuigd dat je houding/instelling tijdens het werk van invloed is op de werking van de thee. Tot zover de inleiding. Nu de vraag. Als je gelooft in (of overtuigd bent van) het feit dat dit mogelijk is, is het dan niet ook mogelijk dat deze vormen van "bio-energie" ook invloed kunnen hebben op apparatuur. En stel nou dat je in staat bent om deze energie op te slaan in bv een tegel...... Volgens mij impliceert de tegelmaker dit principe. Maar ik zie persoonlijk weinig relatie tussen geluidskwaliteit en magnetiseren. Overigens is magnetiseren of hoe je het dan ook noemt geen kwestie van geloven. Het is echt heel duidelijk voelbaar als dit bij je gedaan wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Terug naar de tegels dan maar? Die doen m.i. niets buitennissigs, niks wat de gemiddelde audiofiel niet ook graag wil, en wat de hele audioindustrie probeert te bereiken. Ik ben al bij zoveel setjes geweest dai allemaal wel íets lieten zien van ordening, bijv een net stereobeeld, plaatsing, herkenbare instrumenten, goed doortekend laag, en noem maar op. Maar de tegels richten zich op alles in een set wat hier niet aan meewerkt, ofwel tegenwerkt, en na korte of lange tijd zal dat ook lukken, en gaat een set, welke dan ook, er beter van spelen. Echter. Hoé dat gebeurt? Weiss nicht. Don't ask me. Je ne sais pas. Mijn naam is haas. Mijn eigen set, die toch als aardig doordesemd was van structurerende maatregelen, kon met de tegels nog wel een zetje gebruiken. Het beeld is nu nog completer, bevredigender en aantrekkelijker geworden dan het al was. Maar het leidt geen twijfel dat een onbehandelde set er nog het meest baat bij gaat hebben. Dat geeft mij ook weer rust, want eigenlijk was ik als de dood dat er iets zou gebeuren met mijn versterker of streamer. Of het, bij vervanging ooit zo goed wordt betwijfel ik wel, maar een tegel levert toch in wezen een mobiele structurering, en kan denk ik wel veel langer meegaan dan een apparaat of speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Verbetering zal altijd mogelijk blijven. De tegel is zonder twijfel zelf ook geen eindpunt! Ben zelf wel benieuwd, Marc, hoe de nieuwe SW is tov de twee kleine proto's waar ik tevreden mee ben. Als je met het reizend circus in de buurt neerstrijkt, kom je dan ook even hier de koffie testen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Reizend circus... Lijkt me beste leuk overigens, al zal ik er zelf dan weer op uit moeten, en het is op zich geen feest om met die tegel op de fiets te zitten, dat structureert niet zo lekker. Verder maar via de mail. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Jawel maar het blijft mensenwerk. We kunnen atomen niet zien, wel detecteren op een manier dat ze in het model passen. Het blijft een bedachte constructie, die tot op de dag van vandaag wel prima eenduidig werkt. Niet helemaal waar Pjotr, Met een sterke electronenmicroscoop kunnen we atomen tegenwoordig al zien. Voorbeeldje: http://www.grafeen.be/2013/09/12/guinness-world-record-dunste-glas-ter-wereld-is-slechts-twee-atomen-dik/ Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Misschien presteren sommige sets zó beroerd dat het niet uitmaakt wàt je verandert; àlles wat je doet veroorzaakt een verbetering! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 juni 2014 Report Share Posted 5 juni 2014 Tip: uitzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 juni 2014 Members Report Share Posted 5 juni 2014 Als het dus te maken zou hebben met de positieve energie die er door de maker ingestopt wordt, ben ik heel benieuwd hoe deze draaitafel straks gaat klinken die ik voor Chris Feickert laat beschilderen als kado, veel meer positieve energie kan er niet in lijkt me... NB, dit is de achterkant van de plint, de voorkant wordt helemaal spectaculair Ik hoef denk niet te vragen naar de grote liefde van Chris? Maar we wijken weer af, sorry voor dit intermezzo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts