Jump to content

De Suzy Wong en H-Tegel

Recommended Posts

Komt er één of ander gas uit die tegels?  :unsure:

Dat zal zeker geen blijvend effect zijn. Marc had me bijna overtuigd, maar ik moet het toch weer eens oppakken. Waar kon je ze nu weer krijgen?

Dat zal zeker geen blijvend effect zijn. Marc had me bijna overtuigd, maar ik moet het toch weer eens oppakken. Waar kon je ze nu weer krijgen?

Kon bij B gehakt. Kan nu nergens meer. Je moet ze nu kopen. Kan waarschijnlijk binnenkort weer bij Berret.

Groet,

Leobus

Werkt niet zo.

Als je ze weghaalt is het effect niet gelijk weg.

Als je ze plaatst is de werking er ook niet meteen.

AB-vergelijkingen zijn hiet tamelijk zinloos. Objectieve belevingsvergelijkingen kunnen wel, maar daar zit tijd bij. :)

Edited by thingman

Als je werkelijk objectief de werking zou willen vergelijken, dan moet je dat in elk geval in fysiek en electronisch gescheiden ruimtes doen, die verder identiek zijn qua afmeting, aankleding, inrichting en opstelling. En met volkomen identieke sets, inderdaad.

Vandaar dat zo'n vergelijk nooit is uitgevoerd...

Het zou dienen om anderen ergens van te overtuigen en dat werkt nooit.

Het zou ook dienen om iets "aan te tonen" voor sceptici - iets wat je desgewenst ook met minder krampachtigheid op eigen kracht (al of niet) zou kunnen horen.

Edited by thingman

Je, wij of men hoeft/hoeven niet te overtuigen. Dat doet de tegel zelf wel, ik was binnen pakweg 20 minuten al overtuigd van de werking.

Mumsoft had een exemplaar bij zich tijdens een luisterbezoek samen met Robx. Ik weet niet precies hoe lang de tegel onder mijn set gelegen heeft, maar hooguit 3 uur.

De volgende avond was het nog steeds merkbaar.

Edited by TL 200

het effect bij TL200 verraste mij ook. was niet subtiel. van het ene op het andere moment werden om te beginnen transmissielijn en akoestiek getemd.

groet

Het was een heel bijzondere middag Rob, niet alleen wat de tegel betreft. Ook de door jou meegebrachte tweaks waren vrijwel direkt hoorbaar. De tijd was alleen te kort om over alles goed te kunnen oordelen. Net als met de door Marc meegebrachte cd's* waar we wel een verschil hoorden maar niet echt konden zeggen welke van twee nu het beste/mooiste was.  * (twee dezelfde cd's, één behandeld en één niet )

Heb pas nog met Marc hierover gemaild.

Nu mijn Cyrus gereviseerd is heb ik, naast het temmen van de pijp en akoestiek, ook sterk de indruk dat de tegel mijn vermoeide condensatoren ook een boost gaf destijds.

Sander (onze KT88 voor de nieuwe leden) vatte het ooit als volgt samen: een gevoelige set. En dat kan ik alleen maar beamen. 

Edited by TL 200

hm ja ... de condensatoren in mijn AW250 zitten op 27 jaar. moet goed spul geweest zijn. dure grap. 120k uF en een hoge spanning. en ik hoor er niks aan, maar dat kan gewenning zijn.

ik geloof in alle dingen tegelijk toepassen. het ene vervangt het andere niet. alle beetjes helpen. blabla

alleen ben ik voor nu iedere motivatie kwijt dingetjes te kopen of te knutselen (voor 2015 heb ik er al weer zat geld aan uitgegeven) . en dat zakt niet weg, zoals aan het begin van de zoektocht (10 jaar terug toen ik de ongemod vreselijke Marantz SA11 kocht) effecten soms snel aan tevredenheid verloren.

groet

Da's inderdaad gewenning Rob. De mijne waren 24 jaar en ik hoor nu dat ze echt niet meer zo geweldig waren. De beste exemplaren waren nog +/- 60%.

Het was de investering dubbel en dwars waard hoor.  

ok idee voor in 2016 ))))

Ja ik denk dat jouw versterker wat duurder is dan de mijne qua onderdelen. ;)

Ik heb voor de hele klus, incl. schoonmaak van selectoren / potmeters en controle/reparatie van de soldeerpunten 225 euro betaald bij Musifoon in Emmen, mijn dealer al sinds begin jaren tachtig. Part of the deal is wel dat ik geen eisen stel v.w.b. duur van de reparatie, verkoop en levering van verkochte spullen gaan natuurlijk voor. Het is een kleine maar fijne zaak, ze flikkeren de spullen niet bij je op stoep, service kost tijd nietwaar.

Weet je nog dat ik dit een hele tijd geleden al eens tegen je heb gezegd? ;)

(sorry voor het top-posten, dat schijn nu ineens niet anders te kunnen?)

edit - quoten blijkbaar ook niet.

alleen ben ik voor nu iedere motivatie kwijt dingetjes te kopen of te knutselen (voor 2015 heb ik er al weer zat geld aan uitgegeven) . en dat zakt niet weg, zoals aan het begin van de zoektocht (10 jaar terug toen ik de ongemod vreselijke Marantz SA11 kocht) effecten soms snel aan tevredenheid verloren.
Edited by Guest

Zoals jullie weten heb ik grote problemen met dergelijke "tweaks".

Ook hier blijkt weer, dat er uiteindelijk weer de hoofdprijs voor wat geknutsel betaald moet worden.

Kennelijk is dit soort "wonderdokters/zakkenvullers" moeilijk te bestrijden.  

Als je werkelijk objectief de werking zou willen vergelijken, dan moet je dat in elk geval in fysiek en electronisch gescheiden ruimtes doen, die verder identiek zijn qua afmeting, aankleding, inrichting en opstelling. En met volkomen identieke sets, inderdaad.

Vandaar dat zo'n vergelijk nooit is uitgevoerd...

Het zou dienen om anderen ergens van te overtuigen en dat werkt nooit.

Het zou ook dienen om iets "aan te tonen" voor sceptici - iets wat je desgewenst ook met minder krampachtigheid op eigen kracht (al of niet) zou kunnen horen.

Stiekem zo nu en dan weghalen en later weer terugplaatsen - en dan nagaan of men de verandering heeft opgemerkt - lijkt me veel eenvoudiger.

Niet als er een na-ijl effect is dat enkele dagen kan duren en wellicht de verandering geleidelijk laat verlopen.

Een geleidelijk verandering is veel moeilijker waarneembaar

Hoe houd je in hemelsnaam iets "geheim" gedurende enkele dagen (wellicht zelfs een week)

ik kreeg een hele tijd terug 1 tegel te leen. nou dat hoor je dan meteen, en het effect neemt nog wat toe in de tijd. en wat je te leen krijgt moet je teruggeven, dus na enige tijd weer weg. bij vertrek bleek het placebo-effect zo sterk te zijn geweest dat ik er op heb zitten wachten dat ze weer beschikbaar kwamen. opgehaald en zodra mijn ogen weer een tegel onder de set zagen, was het placebo-effect weer helemaal terug. helemaal blij weer dat ik dat niveau van weergave terug had. moraal van het verhaal: als ik me dit effect aanpraat alleen omdat het ding er ligt, dan is het een nog groter wonder :)

nummer 2 maakte me nog meer happy. en nu hoef ik niks meer. tis goed (en dat uit de mond van een eindeloze knutselaar).

groet

Nou, gisteren is Audiovorden hier geweest en heeft zo'n ding bij me achtergelaten om te proberen.... 

Allereerst: ik ben van de auto-suggestie. Dan hebben we dat maar vast gehad  :P .

De tegel had Audiovorden in het rek gelegd, onder de voorversterker en de CD-speler. De laatste staat te verstoffen dus die doet effe niet mee. Gisterenavond hoorde ik al wel enige verbetering in de natuurlijkheid en gemak waarmee het geluid tot mij kwam. Vanavond ben ik er eens even goed voor gaan zitten en heb diverse LP's gedraaid.

Dingen gaan opvallen als ze geïsoleerd raken. Meer "lucht" en "zwart" heet dat geloof ik, héél duidelijk waarneembaar. De natuurlijkheid van het geluid wordt beter, het hout houteriger, het koper koperiger. Lekker Nederlands hè?  :huh:  :) . Noten zijn niet maarzo achter elkaar te horen, nee, je ziet een muzikant de noten achter elkaar spelen..... Prachtig.

Ook klonk het dynamischer, maar dat kan ook komen omdat ik wellicht harder kon gaan draaien. Ik heb een volumeknop waar ik niet aan kan zien hoe hard hij staat, als vergelijk dus. Daar komt bij dat ik ook nog niet zo lang met een andere voorversterker speel, dus 2 variabelen. Echter, ik heb tegenwoordig wel een mooie referentie-LP (My Brighterst Diamond met "All things will unwind" met veel koper en hout. Die heb ik al wel weer veel met deze voorversterker gedraaid. Bij een andere plaat kon ik goed het verschil horen tussen 2 bekkens die (blijkbaar....) naast elkaar hingen. Er ontstaan meer lagen.....

Aan het eind van de avond heb ik de tegel onder de eindversterker gelegd, en de finesse was vrij snel verdwenen. Wel kwam na een half uurtje wat dynamiek terug, morgen maar verder luisteren, kijken wat hij dan doet.....

Wel interessant, deze zoektocht. Kijken waar ik het meeste effect te horen krijg, en of ik er dan meerdere zou "moeten" hebben. Als de apparatuur boven elkaar in een rek staat zou je er aan één genoeg hebben, maar helaas heb ik de apparaten waar het echt om gaat naast elkaar of op andere plekken staan.... Na ja, we gaan het zien :) .

Zeker interessant. Ik vraag me alleen af;.kriebelt het niet om meer te begrijpen waarom?? Wat gebeurt er nu?

Ik ben niet van autosuggestie, hoewel ik weet wel weet dat de omstandigheden veel uitmaken (op allerlei vlakken).

Bedankt iig voor je ervaring

Ik ben niet van autosuggestie, hoewel ik weet wel weet dat de omstandigheden veel uitmaken (op allerlei vlakken).

Dat bedoel ik. Als je weet/ziet dat er ergens iets bij komt of afgehaald wordt, tja, dan "moet" er wel wat gebeuren toch? Maar mijn opmerking was meer bedoeld als grapje  :).

En ik hoef dingen niet zo nodig te begrijpen (soms is het inderdaad wel makkelijk, maar toch), als ik het kan horen vind ik het goed.