Jump to content

De Suzy Wong en H-Tegel

Recommended Posts

Wat gebeurt als je zo'n tegel op zijn kant zet naast een horizontaal opgestelde set? Of werkt het alleen loodrecht op het aardvlak?

1. Dat weet ik niet; nooit geprobeerd... Zoiets kun je beter aan Bert zelf vragen, of de vraag op het groene forum stellen. Ik heb me nooit beziggehouden met die kant van de zaak.

2. Dat zou zomaar kunnen. In dat geval krijg je een heel smal bundeltje, nog steeds recht omhoog :)

Voor zover ik weet en ook zelf kan beoordelen, geeft de tegel ZELF geen energie af; daar zit beslist het geheim niet.

Edited by thingman

Zet je de apparatuur letterlijk op de tegel of de tegel onder de apparatuur, zonder fysiek contact?

Bij mij ligt ie op de vloer, onder de onderste plank van het rack. Fysiek contact is niet nodig.

De tegel zelf kan tot 15 kilo belast worden - de rand tot 75 kilo, zo is me verteld.

Ik geloof dat het beter is dat niet te doen en 'm gewoon op de grond te leggen. De afstand / hoogte speelt verder toch geen rol.

intussen al enige tijd van 2 tegels voorzien. vanmiddag uren muziek aan gehad. steeds weer en naar mijn gevoel steeds meer valt op wat ze doen. passages die 'vroeger' dichtgelopen lawaai waren (bijv. Sinead O'Connor 'I am stretched on your grave'), zijn nu hele complexe belevenissen. ontrafeld naar separate dingen, met ieder hun plek in alle 4 dimensies.

Tegels zijn althans in mijn set en mijn huis en mijn oren onmisbaar.

groet

Das wel een voordeel, heb een hekel aan dichtlopende muziek (als het een brij van lawaai wordt). Denk overigens wel dat vaak de akoestiek daar ook debet aan is (te veel reflecties, vooral als je wat luider speelt)

ja ... dat dichtlopen door akoestiek blijkt dus wel behoorlijk anders te liggen ... het kan nauwelijks te luid.

ik ben er nu aan toe de enorm teruggeregelde versterkingsfactor van de voorversterker wat te laten aanpassen. het kan niet meer hard genoeg haha.

afijn mijn 5 cent.

groet

Das wel een voordeel, heb een hekel aan dichtlopende muziek (als het een brij van lawaai wordt). Denk overigens wel dat vaak de akoestiek daar ook debet aan is (te veel reflecties, vooral als je wat luider speelt)

Het is hiermee inderdaad en/en, niet of/of.

Akoestiek kan de boel nog steeds verstieren, ook als er een tegel is.

Zo'n SW tegel ontslaat je van geen van de essentiële verantwoordelijkheden van de muziekliefhebbende eindgebruiker!

Alles wat ertoe deed, doet er nog steeds toe met een tegel eronder (er zijn er altijd die menen dat een tegel genoeg is, maar die zijn gewoon sneller tevreden dan mijzelf). De beloning van dat alles goed te hebben aangepakt is sinds de tegel kwam ineens wel een stuk groter. Er valt meer op zijn plaats op al die aandachtsgebieden, en daarmee natuurlijk ook in het totaal.

Rob's omschrijving is treffend. :)

Edited by thingman

ja eens. alle tweaks (inclusief enkele simpele ingrepen in de akoestiek) zijn nog steeds relevant. allemaal geprobeerd (weghalen). net gisteren nog volkomen overtuigend gedemonstreerd aan een tegel-liefhebber, die het met me eens was. 

maar alles zonder audiotegels is .... ook een koude boel.

groet

Mijn tegel is net binnen. Mooi gemaakt zeg. :wub: Past perfect op de onderste plank van ons audiorek.

Ik heb er niets direct bovenop staan, alle audio apparatuur staat daar recht boven gestapeld op een eigen plank.

Laat me raden : je hoort verschil

Ja, we moeten geduld hebben.

De opties, na een week of wat:

• Er gebeurd niets met het geluid.
  • Er gebeurd wel wat, maar Jack hoort het niet.
  • Er gebeurd wel wat, maar het is geen positieve verbetering volgens Jack.
  • Er gebeurd wel wat, en het is een positieve verbetering.

Nu is de set van Jack al doorwrocht aangepast via de techniek om een optimum te behalen, dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

Kan wel een tipje van de sluier oplichten.

Er staat nog steeds een Leak Stereo 70 versterkertje  (alleen qua formaat maar  :rolleyes: )  te spelen.

Die heb ik met de fijnste en meest mogelijke muzikale onderdelen verwend.

Wat opvalt:

Dat ik heel rustig wordt van het geluid 

Dat  wat harder kan spelen, zonder dat het vervelend of opdringerig wordt.

Dat ik het idee heb dat het geluid nóg meer omhuld.

Dat ik het idee heb dat ik wat minder last heb van storingen met WiFi.

"high-end", dat komt nog.  

De tegel blijft  :)

Kan wel een tipje van de sluier oplichten.

Er staat nog steeds een Leak Stereo 70 versterkertje  (alleen qua formaat maar  :rolleyes: )  te spelen.

Die heb ik met de fijnste en meest mogelijke muzikale onderdelen verwend.

Wat opvalt:

Dat ik heel rustig wordt van het geluid 

Dat  wat harder kan spelen, zonder dat het vervelend of opdringerig wordt.

Dat ik het idee heb dat het geluid nóg meer omhuld.

Dat ik het idee heb dat ik wat minder last heb van storingen met WiFi.

"high-end", dat komt nog.  

De tegel blijft  :)

Goed bezig Jack,

Leuk dat je de stap hebt durven zetten om het zelf eens te proberen.

Nou word ik uiteraard nog nieuwsgieriger... Wat ik me al een tijd afvraag... Heeft de tegel vooral een positieve uitwerking bij sets die uit vele componenten bestaan?

Zou het bij een minimalistische set, digitale bron - optisch aangesloten op een DAC- en slechts voorzien van een versterker ook een merkbaar effect hebben?

Volgens mij zijn de tegelaars vooral via analoge bron aan het afspelen. En hebben ze veel componenten op de set aangesloten.