goodtube Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 http://www.audiofreaks.nl/index.php?page=articledetail&articleid=207 Hier wordt ook wel het een en ander genoemd, oa kurk Interessant verhaal ook voor Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 Zo deze "loopgraven oorlog" hier hebben we weer gehad En dan heb ik het nog maar niet over "mannen" die verbannen zijn naar zolder of een andere ruimte omdat vrouwlief niet wil dat die troep in de woonkamer komt. Dan denk ik wel eens: "waar zijn de échte mannen gebleven" ? Deze man is niet verbannen. Vrouwlief wou de "troep" eigenlijk niet uit de kamer weg hebben. Pas nadat er iets anders fatsoenlijks was, mocht dat. Vrouwlief kijkt graag TV en deze man helemaal niet. Bovendien heb ik op m'n zolder geen last van WAF, kan ik experimenteren wat ik wil en hoef niks op te ruimen, en klinkt de muziek door de betere akoestiek en luidsprekopstelling gewoon beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 Hans, ik heb en luisterruimte van 40 vierkante meter gebouwd, mijn vrouw wilde geen Maggie in de huiskamer, nou dan heb gewon een luisterrijke ruimte bijgebouwd zo simpel is dat, gewoon respect hebben voor elke mening, gewoon aanpassen. Mvg wol Mvg wol Precies. Ieder z'n hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kernspinresonantie Ff nadenken dan : Organische stof: bijv. koolstof Oplosmiddel: bijv. terpentijnolie Tegel = vloeistof-en dampdichte behuizing De tegel vreet de straling (elektromagnetische energie) op. Zoiets. Ik zie het verband tussen "kernspinresonantie" en jouw opmerkingen niet. Kun je dat uitleggen? Hoezo: tegel= vloeistof Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 Ik zie het verband tussen "kernspinresonantie" en jouw opmerkingen niet. Kun je dat uitleggen? Hoezo: tegel= vloeistof Groet, Leobus Ik zie het verband ook niet volledig. Zijn wat steekwoorden. Omdat men het vreemd vind dat een zgn tegel iets kan doen zonder dat er een sterker of accu in zit. Maar het is niet passief. Net als een chip in een huisdier, de chip op je bankpas, zijn er in de praktijk genoeg schakelingen die functioneren als energie op afstand wordt toegediend (wisselend magnetisch veld) Die tegel doet dus iets met de straling uit de omgeving, straling die een negatief effect heeft op electronica. Lijkt het te absorberen. Je zou denken dat de tegel lichtelijk warm zou worden. Misschien is het daarom juist een tegel. Groot koeloppervlakte voor die enkele mini Watts Steekwoorden kurk, koolstof, bijenwas, terpentijn, leisteen. Ik weet niet of het zo is maar zocht een verband dat een tegel ook dient om vloeistof niet te laten verdampen, maar bedenk me nu dat het trollensnot mengsel opdroogt als een hars? Ik ga weer verder lezen in de materie HvdH. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 Dit topic wordt vanaf nu geschoond van ongefundeerde uitlatingen. Wie dus geen ervaring heeft met de tegel(s) en toch meent er een stellige uitlating over te moeten doen zal zijn bijdrage al snel niet meer terugzien. Moderator2 Fijn zo'n moderator, die zich onpartijdig opstelt. Vrijheid van meningsuiting, maar alleen als je meedoet met de hype... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 Gewoon een vraag, was het eerst een keramische tegel en nu een spekstenen tegel. Mvg wol Leisteen dacht ik. Ps ik kom op een hoop Einstein uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 Dit topic wordt vanaf nu geschoond van ongefundeerde uitlatingen. Wie dus geen ervaring heeft met de tegel(s) en toch meent er een stellige uitlating over te moeten doen zal zijn bijdrage al snel niet meer terugzien. Moderator2 goede actie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 (edited) Gewoon een vraag, was het eerst een keramische tegel en nu een spekstenen tegel. Mvg wol De starre tegel is enkel een vorm om een werkzame laag te behoeden voor beschadiging. Buiging is genoeg om de werkzame laag te beschadigen. De eerste versie was echter kwetsbaar omdat de bovenzijde onbeschermd was en de werkzame laag geen druk bleek te kunnen hebben, zonder de werking te verliezen, of zelfs averechts te gaan uitwerken. Dat laatste heb ik zelf meegemaakt, en heeft aanvankelijk een hoop raadsels opgeleverd. Ook bij anderen, tot de oorzaak bleek en een betere bescherming in versie 2 is doorgevoerd. Voor zover ik het kan beoordelen is de werking nu stabiel, maar "klank- en ruimteverdieping" neemt toe tot wel een maand na plaatsing. Of het ligt aan de volle maan, dat kan ook, maar ik heb hier nu heel wat meer muziek als destijds op zolder met heel wat minder... Edited 4 april 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 (edited) Fijn zo'n moderator, die zich onpartijdig opstelt. Vrijheid van meningsuiting, maar alleen als je meedoet met de hype...Nee, het komt natuurlijk omdat de anti-meningen altijd ongenuanceerd hetzelfde zijn (groefdenken in optima forma), terwijl gebruikers steeds authentieke ervaringen delen, al of niet als gevolg van collectieve autosuggestie. De anti-meningen zijn in hun fundamentele armoede al enkele jaren hetzelfde en zeer genoegzaam bekend, maar gebruikerservaringen vernieuwen zich steeds weer, omdat er altijd nieuwe mensen blijken te zijn die het een kans geven. Onder de vriendelijke condities waarbij dit kan plaatsvinden loopt niemand enig risico, dat weet je ook heel goed. Edited 4 april 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 (edited) Gewoon een vraag, was het eerst een keramische tegel en nu een spekstenen tegel. Mvg wol Inderdaad was het kleine prototype voorzien van een keramiek tegeltjeDe grotere Suzy Wong en H tegel hebben een leisteen tegel. Die tegels zijn er overigens alleen om het (werkzame) binnenwerk niet te laten buigen en om beschadiging van dat binnenwerk te voorkomen. Dat binnenwerk bestaat uit koolstof en kurk en misschien nog wel wat. En als je mocht denken dat je nu een tegel na kan maken heb je het mis. Er wordt ook nog iets mee gedaan, maar wat dat is weten alleen de makers. Zonder "dat" heb je wel een tegel, maar die werkt niet. (Kom er maar in Henrie; ......"Hij werkt sowieso niet"). :) Groet, Leobus Edit: ik zie dat Toine mij voor was. Edited 4 april 2015 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 De anti-meningen zijn in hun fundamentele armoede al enkele jaren hetzelfde en zeer genoegzaam bekend, maar gebruikerservaringen vernieuwen zich steeds weer, omdat er altijd nieuwe mensen blijken te zijn die het een kans geven. Nee, vooral omdat er steeds weer een nieuwe hype is. Het is nu die tegel, maar er zijn er al heel veel geweest in het verleden. Hans heeft er recent een hele hoop opgesomd. Van al die hypes hoor je tegenwoordig niks meer. Werken ze ineens niet meer of zo? Ik doe niet mee aan die hypes. Of ze nou goud geld kosten of gratis zijn, interesseert me geen ruk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 april 2015 Share Posted 4 april 2015 (edited) · Hidden 4 april 2015 - ongefundeerd Hidden 4 april 2015 - ongefundeerd (Kom er maar in Henrie; ......"Hij werkt sowieso niet"). :) Hij werkt sowieso niet... Ik wil natuurlijk met alle liefde aan jullie verwachting voldoen, ik ben de beroerdste niet. Hebben jullie in ieder geval nog één zekerheidje in het leven. Is ook wel eens prettig... toch? Edited 4 april 2015 by Henrie Link to comment
thingman Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 (edited) Nee, vooral omdat er steeds weer een nieuwe hype is. Het is nu die tegel, maar er zijn er al heel veel geweest in het verleden. Hans heeft er recent een hele hoop opgesomd. Van al die hypes hoor je tegenwoordig niks meer. Werken ze ineens niet meer of zo? Ik doe niet mee aan die hypes. Of ze nou goud geld kosten of gratis zijn, interesseert me geen ruk...Ik zou het ook niet weten, Henrie, want ik ben evenmin geïnteresseerd in hypes.Maar net als jij weet ik ook wat ik hoor. En in mijn geval is er ook geen geld aan te pas gekomen; er gingen een jaar of 6 van verschillende experimenten aan vooraf in de hoedanigheid van 'proefkonijn'. Gewoon, heel interessant binnen de hele context van de gemeenschappelijke hobby. En nuttig, omdat het hele zoden aan de dijk zet en niet het gerommel-in-de-marge gehalte heeft van secundaire tweaks. Nu iets analoogs: ik heb niks met DT's, maar loop de hype niet de hele tijd af te branden, als iemand iets erover schrijft. Dan is het zo afgelopen met de bijdrages, niet? Idem dito met ouwe buizen: tzal best, maar ik hoor oud spul met beperkingen, maar je HOEFT zoiets niet steeds te herhalen met elke posting over vintagespul. Capice? Edited 4 april 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 Nee, vooral omdat er steeds weer een nieuwe hype is. Het is nu die tegel, maar er zijn er al heel veel geweest in het verleden. Hans heeft er recent een hele hoop opgesomd. Van al die hypes hoor je tegenwoordig niks meer. Werken ze ineens niet meer of zo? Ik doe niet mee aan die hypes. Of ze nou goud geld kosten of gratis zijn, interesseert me geen ruk... Wat doe je dan in dit topic? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 (edited) Nu iets analoogs: ik heb niks met DT's, maar loop de hype niet de hele tijd af te branden, als iemand iets erover schrijft. Dan is het zo afgelopen met de bijdrages, niet? Idem dito met ouwe buizen: tzal best, maar ik hoor oud spul met beperkingen, maar je HOEFT zoiets niet steeds te herhalen met elke posting over vintagespul. Capice? Ik draai al jaren met buizen en het laatste half jaar 100 procent analoog. Of het er in al die jaren beter op is geworden met transistors en CD? Zitten er in buizen koolstof? Misschien is dat een verklaring waarom buizen zo fantastisch klinken. Edited 4 april 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 Voor het doorgeven van structuurinformatie moet het apparaat in de basis van huis uit geschikt zijn. Dat hoeft niet perse een vacuümbuis te zijn, maar een vacuüm is niet zo vervuilt als een PN overgang in een halfgeleider. Trouwens mooi verhaal op die AF url, over dat tafelblad van formica. Dan zoek je op wat formica is en dan blijkt dat een kunstof te zijn als vervanger voor mica. Mica houdt elektrische geleiding tegen, oftewel een isolator. En dan lees je Maxwell... Die naam kwam ik ook tegen bij Einstein, Newton, Ampère etc. Over de Theorie van alles. En quantummechanica. En Veldentheorie. Affijn. Misschien iets te veel wiki Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 (edited) Voor het doorgeven van structuurinformatie moet het apparaat in de basis van huis uit geschikt zijn. Dat is waar en het helpt een beetje, maar "transparanter maken voor ordeningsinfo" is precies wat een tegel poogt te doen met een set, binnen een variabel (door de set en niet door de tegel bepaald) tijdvenster. Niet alle sets zijn even snel geordend, maar uiteindelijk geeft bijna elke set zich wel gewonnen. Tenzij de eigenaar dat niet wil natuurlijk... Edited 4 april 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 april 2015 Report Share Posted 5 april 2015 Ik draai al jaren met buizen en het laatste half jaar 100 procent analoog. Of het er in al die jaren beter op is geworden met transistors en CD? Zitten er in buizen koolstof? Misschien is dat een verklaring waarom buizen zo fantastisch klinken. Ik ken vele transistor versterkers die als buizen klinken en enkele buizen versterkers die als een transistor versterker klinkt. Componenten maken niet zoveel uit. Het is de schakeling die het doet. Hetzelfde geldt voor CD. Van koolstof in een buis heb ik nog nooit gehoord. Wordt het daar niet een beetje te warm voor in een buis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 5 april 2015 Report Share Posted 5 april 2015 Ik ken vele transistor versterkers die als buizen klinken en enkele buizen versterkers die als een transistor versterker klinkt. Componenten maken niet zoveel uit. Het is de schakeling die het doet. Hetzelfde geldt voor CD. Van koolstof in een buis heb ik nog nooit gehoord. Wordt het daar niet een beetje te warm voor in een buis? Koolstof vezels worden gemaakt bij temperaturen tot 3000 (type afhankelijk) graden Celcius. Wel onder uitsluiting van zuurstof, want anders verbrandt de koolstof. In een vacuumbuis is ook geen zuurstof aanwezig, dus het zou wel kunnen. Of ze bestaan, weet ik niet. Wel bestaan er kooldraad gloeilampen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 april 2015 Report Share Posted 5 april 2015 Leuk filmpje https://www.youtube.com/watch?v=amZbwlglbto Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 april 2015 Report Share Posted 5 april 2015 In de Black Treasures buizen zit een laagje carbon. Koolstof dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 april 2015 Report Share Posted 5 april 2015 http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm#KT88 Er zijn er wel meer, maar of dat goed voor de levensduur is? [...] KT88 fullmusic with carbon plates. Definitely the use of carbon is not recommended. This will lead to low lifetimes Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 april 2015 Report Share Posted 5 april 2015 (edited) Carbon is gebruikt om secondary emissie te reduceren. Niks op tegen. Edited 5 april 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 april 2015 Report Share Posted 5 april 2015 Er zijn blijkbaar ook KT88 waar "the plates" van carbon zijn gemaakt. Volgens Jacmusic niet bevorderlijk voor de levensduur... Wat de zwarte coating is bij andere KT88 weet ik en hij ook niet. Zelf zou ik de goedkoopste kopen van Sovtek als ik met KT88 zou willen spelen. Maar dat ga ik niet doen. De volgende buizen worden Mullard reissue EL34B die klinken heel mooi in Super Triode en dan vooral in het midden. Net waar onze spekstenen luidsprekers even wat terughoudend zijn. Voor-en-nadelen.... kun je zo compenseren. Sorry voor het of-topic gehalte. On-topic de hele middag Radio10 aan via DAB+ klinkt prima . De tuner staat als 2e apparaat dicht boven de tegel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts