Jump to content

De Suzy Wong en H-Tegel

Recommended Posts

Als je dat zo leest, klinken al jullie audiosets opeens goed... hoeveel er ook aan mankeerde.

En elke akoestiek waar de tegel ligt is opeens óók in orde.

Klinkt het nu ook bij jullie allemaal precies gelijk?

Of klinkt het bij ieder van jullie zoals je het zelf, individueel, het liefst zou horen?

Beste Spido,

Mijn moeder had slechts:  "huishoudschool" toch was het een heel wijze vrouw, met een bijzondere heldere kijk op de dingen.

Dat "inzicht"  mis ik wel eens op dit forum.  Juist van wat oudere mensen, waar je dat wél van verwacht. :(

Een paar van haar gevleugelde uitspraken:

"Vraag niet naar de bekende weg"  en deze:  "Éen gek kan meer vragen stellen dat tien wijzen kunnen beantwoorden" 

En zo had ze een heel arsenaal van spreuken en gezegden.  Kennelijk vroeg ik nogal veel  :D

Tegenwoordig zoek ik het zelf uit  ;)

In plaats van te vluchten in clichés, zou je de vragen van spido eens op een intelligente manier kunnen beantwoorden? Hij heeft wel een punt, namelijk de klank die tegel-adepten beschrijven is in alle gevallen gelijk, alsof al jullie sets nu hetzelfde klinken. 

Vluchten? Laat me niet lachen.  <_< Het zijn altijd de "believers" die dingen moeten "bewijzen" Het gaat jullie non-believers maar om één ding: belachelijk maken omdat zoiets niet in jullie denkraam past.

Maar je hebt een punt ik had moeten zeggen:  "Stap eens uit je "comfort zone"  kerel,  in plaats dat geouwehoer."  Zo duidelijk genoeg? :wacko:  

Edited by Tubejack

Vluchten? Laat me niet lachen.  <_< Het zijn altijd de "believers" die dingen moeten "bewijzen" Het gaat jullie non-believers maar om één ding: belachelijk maken omdat zoiets niet in jullie denkraam past.

Maar je hebt een punt ik had moeten zeggen:  "Stap eens uit je "comfort zone"  kerel,  in plaats dat geouwehoer."  Zo duidelijk genoeg? :wacko:  

Je werd niet gevraagd om iets te bewijzen en er is geen reden om je aangevallen te voelen en zo agressief te reageren. Ik heb dit topic destijds gestart om een fatsoenlijke inhoudelijke discussie te kunnen voeren, zonder persoonlijk te worden dus.

Graag terug on topic.

Natuurlijk klinken sets niet hetzelfde! Het karakter van de set komt juist meer tot uiting, hoe dat verder ook is...

Uit mijn speakers kan nooit afgronddiep laag komen, ook niet met tegel. Natuurkunde kan niet omzeild worden, maar wel voor de wind gaan liggen.

De overtuigingskracht van ELKE set neemt zeer sterk toe. Opstelling en akoestiek spelen evenwel nog steeds dezelfde rol als altijd bij de verdere klankmatige verfijning.

Er verandert niets wezenlijks aan het karakter, maar je hebt doorgaans nooit eerder dat karakter in z'n volheid ervaren, behalve bij sets die van zichzelf al veel structuurinfo kunnen doorgeven. Die zijn dermate zeldzaam, dat je hun bestaan gerust kunt negeren. Ik kwam er ooit twee tegen en die van Hans van L hoorde daar niet bij, hoewel die bij gelegenheid wel goed kon KLINKEN daar. Het gaat ver voorbij aan louter klankkwaliteiten.

De toegenomen echtheid van de weergave is iets dat een muziekliefhebber onmogelijk kan negeren. De deelgebiedfetisjist zal het fenomeen echter niet registreren. Vandaar (o.a.) de tegenstrijdige ervaringen.

Edited by thingman

Je werd niet gevraagd om iets te bewijzen en er is geen reden om je aangevallen te voelen en zo agressief te reageren. Ik heb dit topic destijds gestart om een fatsoenlijke inhoudelijke discussie te kunnen voeren, zonder persoonlijk te worden dus.

Graag terug on topic.

Heb je dan al "iets inhoudelijk toegevoegd" ? Dat lijkt me lastig zonder tegel.  Je wilt het niet eens proberen.  Voor mij ben je dan niet geloofwaardig . Idem Spido en Hans van L !

Edited by Tubejack

Je vergeet nog iemand!

Daar weet je tenminste wat je daar aan hebt. :)

Nee, ik meen het serieus.  Ik heb al zoveel dingen geprobeerd waar b.v. Spido mee kwam.  Of Hans van L met zijn enthousiaste verhalen.  En ook al kreeg ik het niet direct goed werkend of paste het niet in eigen denken.

Als het op mijn pad kwam pakte ik het me 2 handen aan en ging het proberen.  Met vaak verbluffende resultaten.  Ik heb nu zoiets, nu zijn jullie aan de beurt. Wil je het niet ok. Ik zal het niet opdringen.  Maar gun dan ons ook ons dat plezier.

Beste Plaatjesdraaier.

Ik denk niet dat wij ons aangevallen voelen. Op 6 fora heb ik topics van voor tot achter uitgelezen over geluid dat niet mag danwel de tegels. Dat begint ergens in 2012. Overal zie je hetzelfde en dat is volkomen logisch: namelijk dat mensen, juist degene met behoorlijk verstand en een technisch geschoolde achtergrond van mening zijn dat het niet kan en simpelweg onmogelijk is. Dit omdat er geen wetenschappelijke danwel natuurkundige verklaring voor is, dus zijn ze klaar.

Dus de rest is gek en laat zich bij de neus nemen.

Ik denk dan vd Heide zat middenin de muziek, aan de kant van de registratie, en van de volgelingen waaronder Berret, kan je hetzelfde zeggen. Die moeten wel goede oren hebben. Bovendien is me opgevallen dat ook zij veel kennis hebben.

Ik was sceptisch maar ben daar gelukkig overheen gestapt. Dat maakt dat ik nu uiterst tevreden ben met mijn versterker (waar ik veel te vaak in zat te modificeren) en ook de luidsprekers van Spido zijn geweldig. Ook daar heb ik geen twijfels meer over. Ja natuurlijk een slagje groter zou de weergave nog realistischer kunnen maken, maar nu -met H-tegel in de set- is de weergave een flinke stap vooruit en genietbaar.

Ik ben ervan overtuigd dat dat geen autosuggestie is.

Ooit zal een en ander wetenschappelijk uitgelegd en onderbouwd kunnen worden. Dat is iets wat ik geloof.

De werking van de tegel is niet iets waarin ik geloof, die is voor mij simpelweg aangetoond.

Groet GT

Ik vind het frappant dat mijn zelfbouw Open Baffles met de tegels nu naar een meer dan aanvaardbaar nivo gebracht zijn. Dat klinkt weliswaar wat gek, maar het was wel degelijk zo dat ze gewoon niet klonken zoals ik verwacht had. En met de tegels komt het meer in de richting. Nu is het niet zo dat de tegels een slechte set goed maken, maar de OB's sluiten nu veel beter op de "voorkant" aan dan voorheen. Ik ga volgend weekend de Zingali's er weer eens aanhangen, en dan kan ik veel beter beoordelen wat die tegels zelf doen. Want, zoals eerder gezegd, ik heb de laatste tijd teveel veranderd en daarmee teveel variabelen ingebracht.

Maar dat de tegels blijven, is zeker. Ik zou er nog wel wat willen aanschaffen, voor onder de speakers en de platenspeler, maar dáár heb ik nu effe het budget niet voor....  :(

Dat die tegel wat doet begin ik nu wel van overtuigd te raken. Wat me meer intrigeert is dat dat altijd positief uitpakt kennelijk. Meestal is het effect van tweaks wel wisselend.

Edited by carl

Rene bij mij is er ook wat gewonnen aan kracht in de diepste regionen. (efficiënter sub-laag, ik denk dat het te maken heeft met trafoverliezen)

Dat zal bij jou een verklaring kunnen zijn dat ze wat voller zijn gaan klinken waarmee sonisch gezien de OB's gegroeid zijn.

Wat ook goed mogelijk is is dat de grote units wat losser komen. Dat verklaart ook veel!

Edited by goodtube

Dat die tegel wat doet begin ik nu wel van overtuigd te raken. Wat me meer intrigeert is dat dat altijd positief uitpakt kennelijk. Meestal is het effect van tweaks wel wisselend.

Zo zit ik er ook in. Een verandering is lang niet altijd een verbetering.

Ja zou kunnen Goodtube. En ja Carl, ik heb óók nog wel vraagtekens hoor. Ik draai vrij hard, ik wil het ondergaan zeg maar, en daarbij is de dynamiek toegenomen. Alleen klinkt het in de hogere regionen soms wel wat fel. En daar zit de twijfel: moet ik nu wat aan de "keiharde" achtergrond doen, daar hangen radiatoren, of is dat juist het extra wat de tegels geven: uithalen zijn fel, trompetten idem, en ook gitaren klinken écht scheurend.... Bij een concert accepteer je dat, hoewel ik wel eens tegen het podium aan heb gestaan bij bijvoorbeeld Jan Akkerman, dat ik mijn oordoppen miste. Die ik tegenwoordig standaard bij me heb/in doe.

Maar goed, dat kan ook met wat aanpassingen in de akoestiek opgelost worden. Als ik dat zou willen dan.....

Wat ook goed mogelijk is is dat de grote units wat losser komen. Dat verklaart ook veel!

Ik denk dat ze nu zo'n 150-200 uur gedraaid hebben, zou voldoende ingespeeld moeten zijn, maar wellicht dat er ook daar nog steeds wat gebeurd.....  :)

O oooo, de Moderator kijkt mee en dit is een beetje off topic....  :huh:  :D

Edited by Ren

Dat die tegel wat doet begin ik nu wel van overtuigd te raken.

Oeps, dat is niet de bedoeling. Zelf proberen. Kwestie van bestellen. Je MAG niet betalen binnen 30 dagen. Sterker nog, er is geen factuur bij. Dus elke bestelling is een proefzending.

Ik vind het frappant dat mijn zelfbouw Open Baffles met de tegels nu naar een meer dan aanvaardbaar nivo gebracht zijn. Dat klinkt weliswaar wat gek, maar het was wel degelijk zo dat ze gewoon niet klonken zoals ik verwacht had. En met de tegels komt het meer in de richting. Nu is het niet zo dat de tegels een slechte set goed maken, maar de OB's sluiten nu veel beter op de "voorkant" aan dan voorheen. Ik ga volgend weekend de Zingali's er weer eens aanhangen, en dan kan ik veel beter beoordelen wat die tegels zelf doen. Want, zoals eerder gezegd, ik heb de laatste tijd teveel veranderd en daarmee teveel variabelen ingebracht.

Maar dat de tegels blijven, is zeker. Ik zou er nog wel wat willen aanschaffen, voor onder de speakers en de platenspeler, maar dáár heb ik nu effe het budget niet voor....  :(

Ben wel benieuwd naar hoe je 'oude liefde' klinkt, als je ze nu aansluit. Het kan niet anders, of die hoor je ook met andere oren!

Er verandert niets wezenlijks aan het karakter, maar je hebt doorgaans nooit eerder dat karakter in z'n volheid ervaren, behalve bij sets die van zichzelf al veel structuurinfo kunnen doorgeven. Die zijn dermate zeldzaam, dat je hun bestaan gerust kunt negeren. Ik kwam er ooit twee tegen en die van Hans van L hoorde daar niet bij, hoewel die bij gelegenheid wel goed kon KLINKEN daar. Het gaat ver voorbij aan louter klankkwaliteiten.

Jouw set op de zolder in Waalwijk klonk waarschijnlijk ook anders dan je huidige set.