Jump to content

De Suzy Wong en H-Tegel

Recommended Posts

Ik heb me wel verdiept in de materie en kom altijd uit bij vage nikszeggende verhalen en hoofdprijzen. Echte bedrijven zijn er trouwens ook niet te vinden.

Als voorbeeld:

Een kennis van m'n zoon is standwerker. Hij had in China een paar honderd armbandjes gekocht. Die dingen met die twee kogels. Hij had er een verhaal van heilzaam tegen allerlei kwalen bij verzonnen en verkocht die dingen op braderieën en markten met een stevige winst. 

Zo verkocht hij er 6 aan een man. Voor hemzelf, z'n vrouw en vier kinderen. Ze mankeerden kennelijk van alles. Na 4 weken kwam de man met z'n armbandjes op een andere markt bij hem terug. Ze waren gebroken, de kogels waren er af of ze waren krom . Hij kwam zich dus beklagen. Die kennis vroeg... Maar hebben ze gewerkt? Ik bedoel ben je er beter van geworden... Tja... de man vond eigenlijk van wel. Zie je wel zei de verkoper... "ze zijn gewoon versleten..." En hij verkocht er weer 6... :D

Vul voor die armbandjes om het even welk "vaag audiofiel werkzaam ding" in, En voor de lichamelijke kwalen, vermeende slechte klank en het verhaal klopt weer.

In beide gevallen zijn het natuurlijk gewoon oplichters.

Ik vind t een boeiend fenomeen, waar het m ook in zit. Ik geloof niet dat het bewuste kwakzalverij ofzo is, volgens mij is men er wel heel serieus mee bezig (op een niet gangbare wijze, wetenschappelijk gezien dan wel denk ik).

Soms is het bewuste kwakzalverij soms ook onbewuste. Wetenschap heeft er weinig mee te maken.

Heb jij dan ervaring met vrouwen onder je set Jack? Tja, dat zal wel even moeten wennen :D

:D Hij is leuk  :)  Onder niet Pjort.  "Over" wel.   Het commentaar was en is soms niet mals  :wacko:

Maar een feit is, dat toch heel intelligente, kundige, technische mensen waar ik veel respect voor heb iets met zo' n tegel hebben.

Dat zomaar afserveren als kwakzalverij  :blink: Verder, mag en kan iedereen er natuurlijk van alles van vinden.

Zo vond ik transistor versterker niets  :o  Nou:   een EL34 is denk ik een van de meest bekende buizen.  Zijn evenknie in de "silicium wereld"  is m.i. de 2N3055. 

Beide zijn goedkoop maar je kunt er de meest fantastische versterkers mee maken.  (weg 3 van mijn vooroordelen)

Verder is er in het audiowereldje maar ook alle andere werelden, logischerwijs veel hocus-pocus.   Zal er een noemen: "memory distortion" 

Mensen die daar aan lijden hebben m.i. een niet zo goed geheugen.  ;)

Nou, gisteren is Audiovorden hier geweest en heeft zo'n ding bij me achtergelaten om te proberen.... 

Allereerst: ik ben van de auto-suggestie. Dan hebben we dat maar vast gehad  :P .

De tegel had Audiovorden in het rek gelegd, onder de voorversterker en de CD-speler. De laatste staat te verstoffen dus die doet effe niet mee. Gisterenavond hoorde ik al wel enige verbetering in de natuurlijkheid en gemak waarmee het geluid tot mij kwam. Vanavond ben ik er eens even goed voor gaan zitten en heb diverse LP's gedraaid.

Dingen gaan opvallen als ze geïsoleerd raken. Meer "lucht" en "zwart" heet dat geloof ik, héél duidelijk waarneembaar. De natuurlijkheid van het geluid wordt beter, het hout houteriger, het koper koperiger. Lekker Nederlands hè?  :huh:  :) . Noten zijn niet maarzo achter elkaar te horen, nee, je ziet een muzikant de noten achter elkaar spelen..... Prachtig.

Ook klonk het dynamischer, maar dat kan ook komen omdat ik wellicht harder kon gaan draaien. Ik heb een volumeknop waar ik niet aan kan zien hoe hard hij staat, als vergelijk dus. Daar komt bij dat ik ook nog niet zo lang met een andere voorversterker speel, dus 2 variabelen. Echter, ik heb tegenwoordig wel een mooie referentie-LP (My Brighterst Diamond met "All things will unwind" met veel koper en hout. Die heb ik al wel weer veel met deze voorversterker gedraaid. Bij een andere plaat kon ik goed het verschil horen tussen 2 bekkens die (blijkbaar....) naast elkaar hingen. Er ontstaan meer lagen.....

Aan het eind van de avond heb ik de tegel onder de eindversterker gelegd, en de finesse was vrij snel verdwenen. Wel kwam na een half uurtje wat dynamiek terug, morgen maar verder luisteren, kijken wat hij dan doet.....

Wel interessant, deze zoektocht. Kijken waar ik het meeste effect te horen krijg, en of ik er dan meerdere zou "moeten" hebben. Als de apparatuur boven elkaar in een rek staat zou je er aan één genoeg hebben, maar helaas heb ik de apparaten waar het echt om gaat naast elkaar of op andere plekken staan.... Na ja, we gaan het zien :) .

Vandaag de tegel onder de eindversterker gehad. Ik moet zeggen, dat dit mij wat tegenviel. Daar waar ik bij de SW onder de VV erg enthousiast was, wilde dat hier niet lukken. Wél was het laag erg strak, maar dat was met de VV ook al. Dus nee, hier was geen/minimale winst te behalen. Ik weet dus niet hoe hij het zal doen met óók een tegel onder de VV erbij, maar dat is misschien iets voor later.

Nu ligt hij onder de phono pre (ik heb al die apparaten náást elkaar staan....  :( ) en dat ga ik morgenavond beluisteren. Wordt alweer vervolgd.....

Ik weet er natuurlijk niks van, maar lees steeds dat het enkele dagen kan duren (een week ofzo). Een groter en zwaarder apparaat heeft wellicht meer tijd nodig (vraag me alleen niet waarvoor)

Ik heb me wel verdiept in de materie en kom altijd uit bij vage nikszeggende verhalen en hoofdprijzen. Echte bedrijven zijn er trouwens ook niet te vinden.

Als voorbeeld:

Een kennis van m'n zoon is standwerker. Hij had in China een paar honderd armbandjes gekocht. Die dingen met die twee kogels. Hij had er een verhaal van heilzaam tegen allerlei kwalen bij verzonnen en verkocht die dingen op braderieën en markten met een stevige winst. 

Zo verkocht hij er 6 aan een man. Voor hemzelf, z'n vrouw en vier kinderen. Ze mankeerden kennelijk van alles. Na 4 weken kwam de man met z'n armbandjes op een andere markt bij hem terug. Ze waren gebroken, de kogels waren er af of ze waren krom . Hij kwam zich dus beklagen. Die kennis vroeg... Maar hebben ze gewerkt? Ik bedoel ben je er beter van geworden... Tja... de man vond eigenlijk van wel. Zie je wel zei de verkoper... "ze zijn gewoon versleten..." En hij verkocht er weer 6... :D

Vul voor die armbandjes om het even welk "vaag audiofiel werkzaam ding" in, En voor de lichamelijke kwalen, vermeende slechte klank en het verhaal klopt weer.

Hear, hear!!!

Als voorbeeld:

Ik vind je vergelijking iets te makkelijk. Er zijn inmiddels 10 tallen mensen die er wel bij zweren en dat (met alle voor geschiedenis) gaat nu al een paar jaar zo. In kan me niet voorstellen dat ze allen dom en/of goedgelovig zijn. Ik ken ze natuurlijk niet allemaal (slechts enkelen en dat nog voornamelijk van hun forumleven), maar sommige zijn best serieus aan het zoeken geweest om hun "geluid" te verbeteren.

Dat de draadjes op het audiofreaks forum weinig inhoudelijks te vinden is, komt natuurlijk om dat zij het zelf ook niet echt weten. Dus kom je niet verder dan wat gebuikers ervaringen.

Dat er geen berdijf achter zit (voorzover ik weet) is natuurlijk geen argument dat het allemaal nep is. Juist (sommige) bedrijven op het audiotweak terrein zijn goed in het te rooskeluig voorstellen van de effecten van hun producten, dat hoor ik hier eigenlijk niet.Voor de mensen die dit product leveren, zie ik het verdien model niet zo. Ik kan me niet voorstellen dat je er rijk van wordt zelfs niet met 600 euro/tegel (weet niet of dat nog steeds de gangbare prijs is, er is inmddiels wel weer wat gebeurd de laatste maanden).

Edit, er stond een woordte "niet" te veel, waardoor de betekenis geheel omdraaide :)

Edit 2, overigens zullen we hier ook weinig wijzer worden, tenzij de heer Berret een lezing komt geven... Maar ik denk niet dat, dat er in zit.

Edit 3, opmerking over bedrijven was toch wat te algemeen

Edited by Duck-Twacy

Misschien is het al een keer gebeurd Hans, maar ik zou het wel interessant vnden als jij eens zo'n tegel een weekje onder je set legde en je ervaringen post. Je bent best intensief met geluid bezigm met een mooie set, een redelijk geoptimaliseerde ruimte en bent redelijk kritisch..Ik denk dat je jhet geuid van je set goed kent. Zou je verschil horen?

Edited by Duck-Twacy

Duckie, Hansie, Henrie,

Niet gepatenteerd (?) bedrog, ;)  een klein beetje rijk worden is toch ook nog steeds rijker worden en een klein beetje nep is toch ook bedrog.

Dit soort bedrog hoort toch niet op een High End Forum, dus Suzie & the Wongs afvoeren die hap. ( terug naar waar het vandaan komt )

"Comcommertijd" of niet dit soort sluikreclame is dit Forum onwaardig.

Het word nu tijd voor een meedogenloos ingrijpen van de directie. ( zachte heelmeesters stinkende wonden ) :)

Nu de directie niet meedogenloos heeft ingegrepen is het topic weer opengesteld.

Voor de goede sfeer, waarin verdachtmakingen en ongefundeerde beschuldigingen niet thuishoren, is het van belang dat mensen zonder ervaring terughoudend zijn in hun reacties.

Moderator2

Ben blij dat het weer open "mocht". Snap ook wel dat dit soort topics diverse reacties oplevert. Heb in het verleden dat ook wel eens gedaan. Verdachtmakingen zijn niet op zijn plaats, maar verwonderlijk blijft het natuurlijk wel.

Ik denk dat gewoon proberen en je ervaringen opschrijven momenteel het enige is wat iets toe kan voegen. Ik zelf heb momenteel niet de tijd daarvoor, izit 5 dagen per week in het buitenland en de set staat nog maar weinig aan. Ook ben ik niet zo goed in technisch luisteren (maar mischien moet dat hier juist niet).

zit je thuis blij te zijn met je tegels, speelt zich dit af op het forum. niemand hoeft te geloven, niemand hoeft te proberen. ben blij dat het delen van ervaringen kan (nee ik heb geen aandelen in 'tegel producent'). de rest is aanstaande geschiedenis.

groet

Ik vind je vergelijking iets te makkelijk. Er zijn inmiddels 10 tallen mensen die er wel bij zweren en dat (met alle voor geschiedenis) gaat nu al een paar jaar zo. In kan me niet voorstellen dat ze allen dom en/of goedgelovig zijn.

Er gaan honderden, duizenden, zo niet tienduizenden mensen naar types als Jomanda, Derek Ogilvie, en weet ik hoe ik die figuren allemaal heten, en die geloven ze ook. Dus ik verbaas me nergens meer over hoor...

Henrie, ik ben blij dat je op dit forum het volledige recht hebt sceptisch te zijn. Zo hoort het.

groet

ps ... ik heb geen stom idee hoe die - mijn - tegels werken. maar dat geldt ook voor eindversterker of mijn auto waar ik ook very happy mee ben.

Edited by robx

zit je thuis blij te zijn met je tegels, speelt zich dit af op het forum. niemand hoeft te geloven, niemand hoeft te proberen. ben blij dat het delen van ervaringen kan (nee ik heb geen aandelen in 'tegel producent'). de rest is aanstaande geschiedenis.

groet

De tegels heb ik niet kunnen beluisteren, maar miracle wraps, kistjes om kabels, gehakt, cd magnetiseurs, harmonica tuning knopen, klank schaaltjes en nog het e.e.a., wel. Ik heb er nooit uit kunnen opmaken dat zo'n set beter klonk dan zonder. Vooral met het verhaal, dat het moet inwerken, heb ik grote problemen. Iets werkt of werkt niet volgens mij. 

Laten we ook eens stellen dat het voor een overigens behoorlijk normaal mens, na een jaar of 35 naar artificieel geluid te hebben geluisterd, best mogelijk is om vast te stellen of de zoveelste nieuwe tweak echt een verademing is, of weer gerommel in de marge (op z'n best dan).

Het blijft, ook met tegel, in principe artificieel geluid (dwz je hoort dat het electronica is) maar het podium komt door de tegel wel een heel stuk dichterbij. Met afstand de grootste impact van alle "tweaks" rondom de muziekweergave thuis die in die 35 jaar voorbijkwam, akoestiek daarbij inbegrepen.

Vergeet ook niet dat aan de tegel een decennium van "proefjes" voorafging, waar mensen van heel verschillend pluimage bij betrokken waren. Kunnen die het dan echt geen van allen horen, wanneer electronische weergave een stuk dichterbij komt in overtuigingskracht? En zouden ze er echt allemaal op uit zijn om te zweven, of huist er misschien een onvervalste onderzoeksgeest in ze, die niet afwijst op grond van louter rationele argumenten die onwetendheid moeten camoufleren?

Edited by thingman

Voorop gesteld: ook de sceptische houding van Hans v L is terecht. Het is nogal een claim. Ik ben niet goedgelovig. Integendeel. Niet voor niks noemde een klant me recent me een 'recalcitrante eikel' (eens hoor). En vervolgens onderschrijf ik wat Thingman zegt.

Probeer. Volgende flop? Zeg het maar. Of ... wel iets? Zover ik beleefd heb: je kan kostenloos proberen, wat let je. Ik ben best benieuwd naar ieders reactie bij uitproberen.

groet

Die onderzoeksgeest heb ik ook. Maar er moet wel een aanleiding zijn waarom ik het ga onderzoeken. M.a.w. de verklaring van de fabrikant of de persoon met het idee, moet wel ergens op slaan.

Ik heb ook verschillende tweaks "meegemaakt". Allemaal dingetjes die nog enigszins verklaarbaar zijn, bijvoorbeeld omdat het iets met de stroomvoorziening doet of in serie of parallel in een signaalweg geplaatst wordt. Ook een zandzakje op een trillende groepenkast kan ik me nog iets bij voor stellen. Houten suikerklontjes op een trillend raam kan ook best wel iets doen net als een resonerend schaaltje in de kamer.

De verkopers en fans van al die dingen kunnen het allemaal redelijk plausibel uitleggen. En toch heb ik niks van al die dingen en er ook geen behoefte aan omdat het effect bij mijn set of de moeite niet waard is of geen verbetering is. 

Alleen zo'n tegel heeft me letterlijk de bek doen openvallen, heeft me van de werking overtuigd zonder dat er uitleg of technische gegevens voorhanden waren.

Mijn scepsis was in één keer weg.

Gewoon proberen Hans, kan jou het schelen. Ben je in ieder geval een ervaring rijker. :)

(en ik ga sparen voor een exemplaar) ;)

Er gaan honderden, duizenden, zo niet tienduizenden mensen naar types als Jomanda, Derek Ogilvie, en weet ik hoe ik die figuren allemaal heten, en die geloven ze ook. Dus ik verbaas me nergens meer over hoor...

@Henrie. Er gaan ook miljoenen, nee miljarden, mensen naar een kerk en geloven in god, allah, mohammed, jehova (. . . vul maar in); prima toch. Ik vind het niet vreemd dat sommigen die tegel wel eens willen proberen. Heb ik zelf overigens vorig jaar ook gedaan uit pure nieuwsgierigheid en met als resultaat: ik hoorde geen enkel verschil.

Edited by Ove Rickland