Jump to content

De Suzy Wong en H-Tegel

Recommended Posts

Kabels snap je wel?

Dit soort mumbo-jumbo heeft geen geheimen voor jou, is geen bullshit en slik je zonder problemen?

Of deze?

Natuurlijk is dat bullshit, hoe kom je erbij dat ik dat wel slik?

Ik ben meer van deze school:

https://passlabs.com/articles/speaker-cables-science-or-snake-oil

Ik probeer er achter te komen of de tegels ook bullshit zijn, snap je?

Twee dingen:

- Objectief, hoorbaar of niet

- Subjectief , interpreteren als verbetering of verslechtering

Voor de rest zit ik niet op AF en eerlijk gezegd wat daar allemaal plaatsvind vind ik net zo interessant als wat in bed van Maxima gebeurt. Dat gaat buiten mij om en interesseert me niet.

Hoeveel bullshit kun je aan, wat als het voor jouw gehoormatig een positief effect heeft op het geluid, breek je dan nog je hoofd over de vage techniek er achter of de "mumbo jumbo talk" of ben je bang om voor gek te staan omdat anderen er negatief over denken?

Zoiets als, je bent gek met je Lada of Fiat Panda, maar je hebt alleen maar Mercedes mensen in je vriendekring.

Of zijn we bang voor het hifispook, betaal ik niet te veel, voor een kast met misschien wel meer lucht, dan onderdelen?

Ik probeer er achter te komen of de tegels ook bullshit zijn, snap je?

Mijn beste, daar probeer je helemaal niet achter te komen want je hebt je mening allang gevormd.

Dat had je al gedaan ten tijde van de discussies op Audofreaks toen je nog onder de naam "Analogman" postte (en nog steeds trouwens) en wellicht nog veel eerder op Hififorum waar ik je naam niet ken maar wel kan vermoeden.

Geeft allemaal niks en ik wil nog best een bakkie en een babbeltje met jou (en JD) doen tijdens een meeting want zoals altijd het geval is zijn jullie in het echt gewoon fijne gasten met dezelfde hobby als wij allemaal, maar ga mij en de andere forumleden hier nou alsjeblieft niet voor de gek houden voor wat betreft je intenties en mening hieromtrent.

Dat heb je zelf al heel treffend laten zien met het plaatsen van dat UFO-plaatje hierboven.

Ik heb mijn mening voor mij gehouden en ben altijd bereid mijn mening bij te stellen op basis van nieuwe informatie. 

Dat is mooi en de kans daarop is stukken groter als we elkaar eens bij een meeting ofzo treffen dan via een topic op dit forum.

@KT88: ben jij één van de drijvende krachten achter de Suzy Wong tegel?

Nee.

Ik ben in een vroeg stadium wel betrokken geweest bij de allereerste "gehakt" modificaties (niet diegene waarvan foto's staan op hififorum, godzijdank) maar al geruime tijd niet meer daarbij betrokken.

Ik ben wel bevriend met de makers van de tegel, maar dat staat buiten de activiteiten van deze mensen.

Ik heb wel grote sympathie voor deze mensen, hun streven en hun product, evenals voor de grondlegger van dit fenomeen, de heer van der Heide die helaas niet meer onder ons is.

JD en Plaatjesdraaier zijn toffe gasten die ik allebei ontmoet heb. De laatste is ook hier langsgekomen en heeft naar mijn set geluisterd. Met twee kleine tegeltjes erin.

• Members

Ach Hans, dat is met zo veel dingen. Tubejack heeft hier zijn naam na jaren veranderd in Vintage, puur omdat dat beter past bij zijn huidige omstandigheden. Niks mis mee, hij heeft hier zelfs om gevraagd.

Aangaande nu dit topic en wat gedragsregels (die voor ieder topic gelden), ik heb er idd op aangestuurd om het fenomeen Suzy Wong (en dus geen gehakt, dat was als ik het goed begrijp de pre-fase) nu het commercieel is gegaan en een echte naam heeft, een kans te geven. Dat er meer is tussen hemel en aarde dan wij kunnen begrijpen/bevatten, dat weten we toch allemaal al lang? Gaarne dus geen inquisitie, geen bangmakerij of een afbrandhoekje, maar het delen van de ervaringen bij deze producten. Positief of negatief.

Of er direct een uitleg gaat volgen van het hoe of wat, dat betwijfel ik, maar dat hoeft ook niet. Ik wil ook niet weten warom enen en nullen iets worden wat men muziek noemt, dat fenomeen werd jarengeleden ook verketterd. Dat is nu ook gemeengoed zonder dat het gros weet wat het nu eigenlijk is. Hetzelfde voor die electrosmog halve knikkers, ze doen iets, maar hoe of wat, Joost mag het weten. Voor de 1 werkt het wel, voor de ander niet.

Ik hoop dus alleen maar dat er hier nu eens een keer wel op een normale manier over deze materie gediscusseerd kan worden, of je het nu wel of niet met de werking eens kan zijn.

Autoritair gedrag uit welke hoek dan ook, daar zal streng tegen opgetreden gaan worden, ik heb zelf om extra moderatie in dit topic gevraagd zodat er niemand als oplichter, zweefteef, gelovige of dwaas zal worden uitgemaakt. Zet een lekker stukkie muziek op als je in dit draadje spit, misschien kan het dan nog wel eens in een leuk en prettig leesbaar topic ontaarden...

Was ook geen verwijt...ik vind het alleen lastig..maar dan moet ik ook niet op alle fora gaan rondhangen en gewoon een leven gaan krijgen. :D

Gr Hans

Ach Hans, dat is met zo veel dingen. Tubejack heeft hier zijn naam na jaren veranderd in Vintage, puur omdat dat beter past bij zijn huidige omstandigheden. Niks mis mee, hij heeft hier zelfs om gevraagd.

Ok. Aan eerdere posts heb ik al gezien dat je over erg veel technische kennis beschikt waar ik veel respect voor heb, maar van de tegel ben ik nog niet overtuigd. 

Dat is zo'n beetje ook wel mijn mening. Hoewel ik wel geloof dat er verschil in zowel geluid als kwaliteit is tussen gebruikte onderdelen, of dat nu koolstof is of at anders. Maar ik zie weinig relatie tussen magnetiseren of hoe je het ook wilt noemen (of wat er ook met zo'n tegel wordt gedaan) en het verbeteren van geluidskwaliteit. Ik ben zeker wel bereid om zo'n tegel te proberen en vast te stellen of het een intrinsieke verbetering oplevert. Zoiets doe je meestal niet in een dag want dan loop een kans om alleen aan oppervlakkige beoordelingen te doen, zowel positief als negatief. Verder ben ik van mening dat iedere ondergrond invloed heeft op het geluid. Dit geldt wat mij betreft dus ook voor een tegel, ook al is die werking kennelijk niet bedoeld door de maker.

• Members

Hieronder even een quote zoals geplaatst op het Audiofreaks forum, dit is met toestemming van de schrijver van onderstaande.

Een en ander komt aardig overeen met ervaringen die ik hier en daar lees, uit de eerste hand heb ik ze niet maar dit is naar mijn idee een waardige aanvulling op rondhangende vragen.

Of je er wel of niet iets mee kunt, dat is niet aan mij.

1

De vraag of de tegels gevaarlijk zouden zijn in verband met een mogelijke terugwerking op de gebruiker.

Dit is een zeer groot misverstand. Die terugwerking kan alleen plaatsvinden naar de maker, niet naar de gebruiker.

Dit is inherent aan het proces, geen ontkomen aan

De maker loopt dus alle risico"s.

Je kunt je voorstellen dat die daar helemaal niet op te wachten zit.

Het heeft een hoop tijd, experimenten en wachten op inspiratie gekost om er achter te komen hoe dit op te lossen.

2

Er zijn mensen die aan de integriteit van de makers twijfelen.

Dat mag.

Of ze gelijk hebben is een ander verhaal.

3

Het gebruik van de tegel.

Er is , voor zover ik nu kan beoordelen, geen zinnig woord te zeggen over de "inspeeltijd"van die tegels.

Soms is het een paar minuten, soms duurt het 4 dagen, maar tot nu toe is gebleken dat, soms na een duidelijke aanvangsverslechtering, het resultaat steeds positief is geweest.

Ik ben zo vrij een recent voorbeeld aan te halen:

Er is een tegel gegaan naar een toeleverancier van de materialen waar die tegel uit gemaakt is.

Die man stond zeer kritisch tegenover dit hele tegelverhaal, maar wilde best eens een tegel proberen.

Afijn, na 2 dagen telefoon, het geluid was schril, kaal en onaangenaam geworden en hij had de tegel verwijderd.

Ik heb hem gevraagd de tegel nog twee dagen te proberen. De volgende ochtend een zeer opgetogen telefoontje: "ik zit de hele morgen met kippenvel te luisteren, ik kom niet meer aan werken toe".

Hier uit is al duidelijk dat je niet te snel conclusies moet trekken, al helemaal niet als het geluid in eerste instantie verslechterd. Dat is zelfs een gunstig teken en het duidt er op dat er een proces aan de gang is dat tot een mooi resultaat zal leiden.

Daarom, demonstraties die gedaan worden met een tegel die even heen en weer gesleept wordt, zullen in de meeste gevallen teleurstellend verlopen. Dus , alstublieft, geef de tegel de tijd om zijn werk te doen!!

Nog even terugkomend op de inspeeltijd. De tegel heeft op zich geen inspeeltijd. Het is de er boven geplaatste apparatuur die zich moet conformeren aan de gewijzigde omstandigheden. Apparatuur met bijvoorbeeld veel zilver of teflon heeft een wezenlijk langere tijd nodig, waarbij met name apparatuur met zilver echt twee of drie dagen beroerd kan gaan klinken.

En als je de tegel weghaalt is alles weer als vanouds.

Wat wil je nog meer...

@TL200 (Bert)

Tegel werd onder de  set geschoven

Hoe gebeurde dit praktisch? versterker op de tegel? tegel gewoon onder het rack? Onder een luidspreker? ... gewoon uit gezonde interesse hoor mijn vraag :)

Gewoon op de vloer Stef, onder het rek midden onder de set.

Vergeten de melden dat het ook invloed had op de dvd- weergave, o.a. helderder, dieper zwart, kleurrijker en een betere sound.

Stel je voor dat-ie er nu nog lag... whooah. Of... burb.

Ik begrijp dat je ze de tijd moet geven, en het hangt ook nog af van waar je het meest op let. JD vond ze direct ook werken, maar dan minder goed, terwijl Leobus daar juist anders over dacht.

Grappig. Boeiend.

Ik wil iets vragen, als iemand het (of een) antwoord weet, graag.

Ik kende (want hij is inmiddels overleden) een man die magnetiseur, paranormaal genezer, handoplegger, strijker of hoe je het ook noemt was.

Hij had o.a. de gave om op afstand, met gebruik van een foto van de patiënt, het verloop van een operatie en herstel periode te beïnvloeden. Ik heb brieven van chirurgen, aan hem gericht hierover gelezen. Minder bloedverlies, minder bij- en nawerkingen van de narcose en een sneller herstel werden veel genoemd.

Daarnaast heb ik wel eens een vriend van de familie met een bedrijfje in homeopathie en fytotherapie geholpen met het maken en inpakken van kruidenmengsels die als thee gebruikt worden. Hij is ervan overtuigd dat je houding/instelling tijdens het werk van invloed is op de werking van de thee.

Tot zover de inleiding. Nu de vraag.

Als je gelooft in (of overtuigd bent van) het feit dat dit mogelijk is, is het dan niet ook mogelijk dat deze vormen van "bio-energie" ook invloed kunnen hebben op 

apparatuur. 

En stel nou dat je in staat bent om deze energie op te slaan in bv een tegel......

Stel je voor dat-ie er nu nog lag... whooah. Of... burb.

Ik begrijp dat je ze de tijd moet geven, en het hangt ook nog af van waar je het meest op let. JD vond ze direct ook werken, maar dan minder goed, terwijl Leobus daar juist anders over dacht.

Grappig. Boeiend.

Ja heel grappig en boeiend, jij hebt toch ook gemerkt wat er bij mij gebeurde? Blijkbaar heb ik zoals KT al opmerkte een erg ontvankelijke set.