gruiter Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Mooie foto's! Ik heb een ontzettend leuke en leerzame dag gehad. Dat begon al in de auto met Onno en Sander. Fijn om Sander na al die jaren weer te zien. De dag was tot in de puntjes goed georganiseerd waarbij ook de innerlijke mens goed aan zijn trekken kwam. Het effect van de Sonore motor was echt overtuigend. Veel meer dynamiek en meer gemak waarmee de muziek wordt weergegeven. Ook zonder deze upgrade zou ik al de koning te rijk zijn met de opgestelde set. Wat een genot om naar te luisteren. Ook erg leuk om de forumgenoten uit mijn begintijd (2002/2003?) weer terug te zien zoals ReneN en Jerry. En met StefK heb ik het vooral over koffie (mijn andere hobby) gehad. Zo'n dag is voor mij aanleiding om hier weer eens wat vaker op dit forum rond te hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Zo'n dag is voor mij aanleiding om hier weer eens wat vaker op dit forum rond te hangen. Ben je voldoende stress-bestendig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Stress laat ik mezelf niet toe :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Stress laat ik mezelf niet toe :-) Nou als je setbeschrijving nog actueel is dan mag je je daar ook de koning te rijk mee voelen vind ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Ik kan mijn setbeschrijving nu niet zien (type dit op de iPhone), maar mijn set op dit moment bestaat uit de Goldenote Bellavista Signature draaitafel (met koperen Pluto mat en Callas audio puck) en voorzien van Lyra Delos element, Blue Amp Surzur phonotrap met Blacknote DSA100 versterker en de Bluenote/Goldenote Ducale speakers. Ben er erg blij mee, hoewel ik wel heb te kampen heb met een suboptimale akoestiek. Heerlijk ontstressen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 september 2014 Author Members Report Share Posted 21 september 2014 Aan allen die NIET zijn geweest, jullie hebben wat gemist! Voor de gisteren aanwezigen, dank voor jullie opkomst! Zeer glad verlopen dag, met uitleg en demo's die niet mis te verstaan waren. Het verschil tussen de 2 aandrijvingen was dermate groot, dat na slechts 1 nummer te hebben gedraaid iedereen, geen enkele uitzondering, het verschil duidelijk had gehoord. Of je nu een voorkeur voor de een, of voor de ander hebt, daar gaat het niet om, het verschil was overduidelijk daar. Aangaande de rest van de set en de luisterruimte, eerlijkheidshalve moet ik jullie mededelen dat ik zeer verrast was over hoe deze set zich hield in een ruimte van 20 bij 10 bij 5 meter, een tweeweg systeem met een 30 cm woofer en een 2 x 250 watt versterker welke ruim 1000 kuub moet vullen met ook nog eens ruim 30 man aanwezig, ik geef het je maar te doen! O, en Carl, het was dus de Genuin FS2 luidspreker he, niet de BF 17! Dat laagste laag (zoals je dat aanhaalt) geeft deze weergever wel, maar gezien de ruimte en al de aanwezigen werd dat laatste stukje gewoon opgeslokt. Is ook niet erg, ik denk niet dat er veel waren die dit hebben gemist. We hebben totaal niets aan akoestische materialen hoeven te gebruiken, we hebben het gedaan met slechts het aangebodene, (een bijzonder grote, kale ruimte) met een naar mijn mening zeer goed resultaat... Een groot deel van de dag heb ik mijn handen vol gehad met buiten praten, praten en nog eens praten, veel aanwezigen had ik toch te lang weer niet gezien, ook dat is voor mij een reden om dit soort dagen te blijven organiseren. Het lijkt misschien op werken, maar voor mij toch altijd net even een beetje anders. Dan wil ik buiten Cock & Arnold (geen Arno Carl...) van Sonore AC voor hun heldere uitleg en medewerking toch ook Roger nog een keer bedanken voor het logistieke verloop aangaande broodjes en vlaai, ook dat liep weer als een zonnetje! Tevens een hele dikke duim richting AUDIO21, Mark heeft zijn winkel hiervoor op zaterdag gesloten moeten houden, en is (net zo als wij) op vrijdag al naar Roermond vertrokken. Ook heeft hij, buiten zijn tijd, uit zijn winkel de Pluto 12A Black draaitafel, Blumenhofer FS2 luidsprekers en Sonore AC voorversterker beschikbaar gesteld. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om! Dus ook vanuit deze plek nog een keer: Chapeau AUDIO 21!! Kers op de taart was voor ons na afloop het diner, dit gaf bij vlagen het oude ''Sneek gevoel'', met een zeer grote groep dineren in het (overigens voortreffelijke) restaurant. Op naar de volgende High-End Forum meeting/Workshop... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Arden, on 21 Sept 2014 - 11:08 AM, said: ........het was dus de Genuin FS2 luidspreker he, niet de BF 17! ................Cock & Arnold (geen Arno Carl...) Ja.......voor een jurist maakt hij wel veel foutjes Als ik nog eens iemand vermoord, vraag ik iemand anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Tevens een hele dikke duim richting AUDIO21, Mark heeft zijn winkel hiervoor op zaterdag gesloten moeten houden, en is (net zo als wij) op vrijdag al naar Roermond vertrokken. Ook heeft hij, buiten zijn tijd, uit zijn winkel de Pluto 12A Black draaitafel, Blumenhofer FS2 luidsprekers en Sonore AC voorversterker beschikbaar gesteld. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om! Dus ook vanuit deze plek nog een keer: Chapeau AUDIO 21!! Mark van Audio 21 in Wapenveld steekt ver boven de gemiddelde winkelier uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Ik kan mijn setbeschrijving nu niet zien (type dit op de iPhone), maar mijn set op dit moment bestaat uit de Goldenote Bellavista Signature draaitafel (met koperen Pluto mat en Callas audio puck) en voorzien van Lyra Delos element, Blue Amp Surzur phonotrap met Blacknote DSA100 versterker en de Bluenote/Goldenote Ducale speakers. Ben er erg blij mee, hoewel ik wel heb te kampen heb met een suboptimale akoestiek. Heerlijk ontstressen ... Lijkt mij een prachtige set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Ja.......voor en jurist maakt hij wel veel foutjes Als ik nog eens iemand vermoord, vraag ik iemand anders.Ik heb als beleidsmedewerker gewerkt Wil. Dan moet je het hebben van creativiteit. En namen heb ik nog nooit kunnen onthouden. Wat me van de dag nog het meest intrigeert is het gewicht van plateaus. Als ik dat lijstje boven bekijk wordt er bij massa draaitafels meestal gekozen voor zwaardere plateaus en hoe duurder de draaitafel hoe zwaarder het plateau. Bij subchasis wordt dan meestal (noodgedwongen?) gekozen voor lichtere plateaus. Het nadeel van zware plateaus is dat het lager meer op zijn donder krijgt. Op de Duitse Micro Seiki site wordt altijd bij tweede hands koop gewaarschuwd om goed naar het lager te kijken. Als dat niet goed onderhouden is heb je wel een probleem. Nottingham Annaloque heeft dat kennelijk al lang onder de knie want de draaitafel heeft nooit problemen. Bij Transrotor is dat volgens mij niet anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Ook ik heb een geweldige dag gehad! Veel oude bekenden gezien, StefK eigenlijk gemist (= niet bewust kennisgemaakt).... , een paar LP's verkocht (geweldig dat Onno Saga eindelijk gevonden heeft) en verder heerlijk geluisterd. Een prachtige set, die het bij mij thuis, ondanks de grootte, volgens mij ook goed kan doen . Heel leerzaam was de heldere uitleg van de heren van Sonore, je ziet ook hoe goed ze elkaar aanvullen, leuk om te zien. Dan het luisteren: ik was wat in verwarring door de eerste plaat. Ik weet niet meer wat er gedraaid was, maar met de eerste motor klonk het alsof alles aan de linker speaker zat vastgeplakt. Ik zat iets uit het midden aan de linker kant. Toen daarna de 2e motor aangesloten werd, "brak" het geluidsbeeld helemaal open en leek het geheel wat "lichter" te klinken, ook alsof het laag beter onder controle was. Dus was de verwarring daar toen bleek dat de 1e motor de Sonore versie was....... Maar.... dat heb ik later niet meer gehad, volgens mij kwam het door de opname, bij de andere platen was het voor mij beter met de Sonore motor. De éne keer véél beter, de andere keer wát beter. Dus voor mij ook afhankelijk van de plaat zelf. Maar toch: duidelijk genoeg. Of ik er de meerprijs voor over zou hebben? Als ik keuzes heb, ga ik dan toch voor de betere, in dit geval de Sonore motor. Als je eenmaal zo'n bedrag voor een draaitafel neerlegt, kan dat stukje er ook nog wel bij. Voor mij is het verschil over all groot genoeg om deze keuze te maken. Ik moet er ook bij zeggen, toen ik op de plek can Carl ging zitten, precies in het midden, viel alles veel meer op zijn plek. Ik vind, dat dat ook altijd de plek zou moeten zijn voor een écht vergelijk. Want ook in deze opstelling klonk het daar ook weer het beste. Dank aan allen die deze dag mogelijk gemaakt hebben! Leuk om mensen weer terug te zien, Gerald, ik vind het leuk als je je hier weer wat meer laat zien, en met George ga ik een afspraak maken om eens wat spullen bij mij te wisselen. Ik kijk uit naar een volgende meeting! Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 ReneN, Je vest heeft Mark van Audio21. En ik kom ook weer eens langs en zal dan Gruiter ook meenemen. En Saga is echt te gek. Het ging mij om dit nummer: https://www.youtube.com/watch?v=tYt7dWb2knc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Ik was gisteren op de familiedag van de Marechaussee (in Walibi...) ter ere van hun 200 jarig bestaan. En ook ben ik niet zó'n draatafelman (hoewel ik sommige er wel erg mooi vind uitzien). Maar deze luister (en praat) dag lijkt me top georganiseerd en uitgevoerd. Echt klasse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Aan allen die NIET zijn geweest, jullie hebben wat gemist! [...] Dan wil ik buiten Cock & Arnold (geen Arno Carl...) van Sonore AC voor hun heldere uitleg en medewerking toch ook Roger nog een keer bedanken voor het logistieke verloop aangaande broodjes en vlaai, ook dat liep weer als een zonnetje! Tevens een hele dikke duim richting AUDIO21, Mark heeft zijn winkel hiervoor op zaterdag gesloten moeten houden, en is (net zo als wij) op vrijdag al naar Roermond vertrokken. Ook heeft hij, buiten zijn tijd, uit zijn winkel de Pluto 12A Black draaitafel, Blumenhofer FS2 luidsprekers en Sonore AC voorversterker beschikbaar gesteld. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om! Dus ook vanuit deze plek nog een keer: Chapeau AUDIO 21!! Ja, smeer het nog maar eens extra in :-) Ben toch blij dat ik niet geweest ben, want deze hoest wens ik niemand toe. Hulde aan Mark! En ook aan alle forumposters voor de foto's en de verslagen voor de thuisblijvers! ;-) Op de Duitse Micro Seiki site wordt altijd bij tweede hands koop gewaarschuwd om goed naar het lager te kijken. Heeft Micro Seiki geen porseleinen lager, die extra kwetsbaar zou zijn tijdens vervoer? Ik kan me Micro Seiki niet echt herinneren als een zwaar massaloopwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 En verhelderend ook om meer inzicht te krijgen in het hoe en waarom, ook waarom de traditionele systemen inclusief direct drive allemaal mank gaan aan hetzelfde probleem. Zou je kunnen zeggen - ik probeer eens wat - dat dit de jitter van de platenspeler is? Voor zover ik Cock op de kabelmeeting heb begrepen, gaat het om de onnauwkeurigheid van de aandrijving, de aard van de motor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Even de loftuitingen van mijn kant Eigenlijk heeft Marco al min of min verwoord zoals ik de dag ervaren heb en daar ga ik dan geen lang verhaal van maken. Chapeau voor de welhaast perfecte organisatie, alles klopte, de set, de organisatie, de gezellige contacten met oude bekenden en nieuwe oude bekenden, de verzorging van de inwendige mens enz. Leuk om gedemonstreerd te zien door Cock en Arnold, dat én luisteren én puur techniek één geheel vormt, niet zonder elkaar kunnen en goed moeten samenwerken om tot optimale resultaten te komen. Wat betreft de resultaten van al die technische inspanningen m.b.t. de DT motorperikelen, sluit ik mij bij Carl aan. Ik kon wel enig verschil waarnemen maar deze set staat al op een dermate hoog niveau dat er niet echt veel aan te verbeteren valt m.i. Zowel met de standaard Pluto motor als met de Sonore motor bezorgde b.v. de demo met Vivaldi mij eigenlijk evenveel kippenvel: Een zeer fraaie opname en dito uitvoering op een set die dat alles volledig naar voren bracht. En dat in een toch vrij forse ruimte zonder speciale akoestisch aanpassingen. De Blumenhofers zetten een beeld neer met een ontspannenheid die ik vaak ervaar bij goede breedband systemen maar dan wel zonder de kleuring ervan en met de precisie, power en detaillering die breedbanders zo vaak missen. Op naar een vervolg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Zou je kunnen zeggen - ik probeer eens wat - dat dit de jitter van de platenspeler is? Ehh nee, jitter is voor de digitalerikken. Waar het hier om gaat is wat al sinds heugenis "wow & flutter" wordt genoemd. Het is puur frequentie modulatie vergelijkbaar met vibrato. Daardoor ontstaan er nevenfrequenties die niet in de opname zitten. Jitter kàn dat ook veroorzaken maar produceert ook veel amplitudemodulatie rommel Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 ReneN, Je vest heeft Mark van Audio21. En ik kom ook weer eens langs en zal dan Gruiter ook meenemen. En Saga is echt te gek. Het ging mij om dit nummer: https://www.youtube.com/watch?v=tYt7dWb2knc Heb ik déze plaat weggedaan? . Nee hoor, Ik heb wel wat symphonisch, maar dit laat ik aan mij voorbij gaan. Goed dat je hem nu hebt! Het zij je vergeven, dat je me niet herkende, ik ben ook wel wat veranderd qua uiterlijk..... Het vest had ik al van Roger gehoord, ben vanaf een parkeerplaats wat nummers gaan bellen toen ik erachter kwam dat ik hem vergeten was, diverse mensen hebben inmiddels andere mobiele nummers , maar Roger is wel een stabiele factor . Dank je, ik ga hem bij Mark halen. En jullie zijn welkom!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Hoi iedereen, Sluit mij aan bij alle fraaie bewoordingen die ik voorgaande op mn post heb mogen lezen. Vond het meer dan de moeite waard Genoten van het weerzien van vele mensen en in het bijzonder Sander. Onze passie voor muziek en bands krijgt al snel de bovenhand als we aan het praten slaan. En Sander, geen ratje te bespeuren Organisatie top! Graag wil ik volgende zin van Arnold nog eens naar boven halen Hij begon zijn uitleg met : "Het beste dit het beste dat bestaat niet" Tot de volgende ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 En Sander, geen ratje te bespeuren Tot de volgende ... Dat is Vlaams Stef, ik betwijfel of iemand in Nl die uitdrukking kent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Ehh nee, jitter is voor de digitalerikken. Waar het hier om gaat is wat al sinds heugenis "wow & flutter" wordt genoemd. Het is puur frequentie modulatie vergelijkbaar met vibrato. Daardoor ontstaan er nevenfrequenties die niet in de opname zitten. Jitter kàn dat ook veroorzaken maar produceert ook veel amplitudemodulatie rommel Helemaal eens. Probleem is dat veel mensen dingen uit het analoge domein 1:1 willen overzetten naar digitaal, en andersom. Zo werkt het niet. Zoals Arnold al uitlegde, en ik naderhand met Cock nog even verder heb doorgesproken: naast FM ontstaat er ook een tijdsversmering die je stereobeeld, je diepte en je timbre om zeep kan helpen. @ Charles: Stef en ik hadden het even over de hoezen van The Stranglers en wanneer het ratje er nou wel of niet opstond. Nu is dus gebleken dat het pas bij Rattus Norvegicus op de hoes is gekomen, daarvoor was het er niet. Onno: buitengewoon fijn nummer en al jaren 1 van mijn favoriete LPs van Saga. Staat hier ook in een doos (en gaat niet weg) Opvallend blijf ik de gelijkenis met Camel vinden. Vandaar misschien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 september 2014 Author Members Report Share Posted 22 september 2014 [...] Zoals Arnold al uitlegde, en ik naderhand met Cock nog even verder heb doorgesproken: naast FM ontstaat er ook een tijdsversmering die je stereobeeld, je diepte en je timbre om zeep kan helpen. [...] Idd. Door samenwerking met juist fabrikanten als Sonore AC, Pluto, Blumenhofer, Octave etc. kom ik er langzaamaan achter dat een werkelijke 1 op 1 weergave nooit mogelijk zal worden. We komen wel steeds dichter in de buurt. Al die kleine dingetjes bij elkaar opgeteld, de al eerder genoemde som der delen, we komen zelfs griezelig ver. Daar schuilt echter 1 gevaar in, velen willen die bijna realistische weergave helemaal niet horen, dat blijken ze helemaal niet mooi te vinden. Dat zet wel de term Audiofiel op losse schroeven. Sander heeft het er al jaren over, beter noemen we een groot deel van de Audiofielen MyFi-isten. Als we het negatieve wat deze benaming uitstraalt nu eens konden vergeten en men met deze term zou kunnen leven zou er waarschijnlijk direct al weer een veel groter plezier aan de hobby kunnen worden beleefd zonder dat men elkaar de tent uitvecht op de diverse fora. De demo's en uitleg op de afgelopen HE Forum dag hebben dit denk ik wel wat duidelijker gemaakt, om maar met Arnold te spreken, het beste, dat bestaat niet. Realistischer, dat wel, maar nu komt het, dat realistische, is dat niet in the eye (ear?) of the beholder? Misschien dat we idd nog eens een dag moeten organiseren waarbij life een instrument wordt bespeeld (of instrumenten) en opgenomen (daar por ik FdW dan wel voor), dit draaien we daarna af op een luidsprekersysteem naar mijn keuze en 1 naar jullie keuze. Wat realistischer is, dat weet ik nu al, maar wat het merendeel het mooiste/beste zal vinden, dat weet ik nog niet! Niet uit enige vorm van bewijsdrift of wat dan ook, maar ik ben echt gewoon heel benieuwd naar wat mensen nu echt mooi vinden. Noem het maar gewoon marktonderzoek... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Ben blij dat ook jij terugkomt op de zin van Arnold ... het beste bestaat niet ! Een realistisch schetterende trompet --> kies ik MyFi Lots of feedback genre Jesus and the MaryChain --> kies ik realistisch, live Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Een realistisch schetterende trompet --> kies ik MyFi Lots of feedback genre Jesus and the MaryChain --> kies ik realistisch, live Je zit daar ook met het gegeven dat het weergegevene ook "in je kamer moet passen". Met klein ensemble en rustige muziek gaat dat een stuk beter dan met een groot symfonie orkest of flinke brass band. Ik heb die 1:1 vergelijken wel meegemaakt in de jaren '80 in het kader van een toenmalig onderzoek naar stereo imaging. Heel leerzaam! Er is ook een beperking aan een 1:1 vergelijk met werkelijk gespeeld en een opname daarvan. In een grote zaal gaat dat nog wel, maar bij je thuis is het weer anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Hoewel het meer een demo/lezing dan een workshop was, vond ik de dag zeer geslaagd. Ik vond het wel jammer dat de ACL leden het liten afweten en maar een klein deel van deze club aanwezig was. Van zij die er wel waren, heb ik echter alleen maar lovende woorden ontvangen. Ze hadden dit niet willen missen, ook al hadden een enkele aanwezige niets met platenspelers.Ik denk dat het verhaaltje van Arnold voor een aantal lieden toch wel iets te technisch was. Het is ook niet makkelijk iets technisch uitleggen op een manier dat een absolute leek het ook begrijpt. Aangezien het theoretisch verhaaltje in ruime mate duidelijk werd tijdens de muzikale voorbeelden, was het voor iedereen duidelijk dat de aandrijving weldegelijk iets doet. Of je het dat nu mooier vindt of niet, doet niet ter zake. Feit was dat iedereen verschil hoorde, ook al zat men niet op de ideale luisterplek.Ik heb het iig erg leuk gehad en vond het super om de oude bekenden weer eens te zien en spreken. De catering heb ik dan ook met veel plezier geregeld en we mogen Mariet (uitbater) dankbaar zijn dat zij het zo netjes uitgevoerd had.Ik weet zekker dat niemand iets te kort is gekomen.'s Avonds zijn we nog met 16 personen gaan eten (alsof we nog niet genoeg hadden gehad) en ook dat was een groot succes.Zo'n meeting is dus zeker voor herhaling vatbaar.@ Kappa,Had ik teveel beloofd over die hamburgers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts