Jump to content

Workshop En High-End Forum Dag 2014: De Draaitafel En Haar Aandrijving Door Sonore Ac


Arden
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat het verhaaltje van Arnold voor een aantal lieden toch wel iets te technisch was.

 

 

Welnee, het ging mij lang niet ver/diep genoeg! :D

Maar voor de goed verstaander werd er eigenlijk alweer teveel gezegd .....

 

 

 

@ Kappa,Had ik teveel beloofd over die hamburgers?

 

Absoluut niet! Hij was meesterlijk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nou heb ik ook zin in zo'n hamburger! Al was 't eten bij de Boei ook kwalitatief zeer hoogwaardig.

Overigens was het verhaaltje van Arnold zelfs voor mij goed te volgen. Ik moest soms even recapituleren en, vooral, samenvatten, maar de essentie was me meer dan duidelijk.

Zonde dat die Eddy Current rem er niet op zat, was daar wel erg benieuwd naar, vond het een aardig geniaal idee.

Link to comment
Share on other sites

In goed Nederlands heet dat een wervelstroomrem.

Eddy Current, Foucault stromen, klinkt allemaal aardig maar verwarrend.

 

Nou kende ik de term Eddy Current wel en wervelstroomrem niet. Handig :D

 

 

 

Heb ik nu iets gewonnen?

Ik had op mijn oude forum na een kleine 6 jaar 100.000 berichten. De forumsoftware maakte daar (zonder gekkigheid) "heel veel" van.

Link to comment
Share on other sites

Nou kende ik de term Eddy Current wel en wervelstroomrem niet. Handig :D

 

 

En "rem" is hier eigenlijk ook niet juist. Hoewel het ding statisch afremt is het dynamisch effect op de snelheid dat van een demper, vergelijkbaar met een schokbreker. En dat effect kon wel eens veel groter zijn dan van een nog betere motor.

Link to comment
Share on other sites

En "rem" is hier eigenlijk ook niet juist. Hoewel het ding statisch afremt is het dynamisch effect op de snelheid dat van een demper, vergelijkbaar met een schokbreker. En dat effect kon wel eens veel groter zijn dan van een nog betere motor.

Dat was ook wat Cock me in München vertelde. Als ik het op de Fatbob wil laten bouwen, moet ik een nieuw, afgedraaid (lichter en dunner, maar met dezelfde hoogte)  plateau bestellen. Inclusief de motor en de "rem" wordt het wel een heel kostbaar grapje.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Roger,

 

Kun je de metingen aan de Fat Bob van Eric Witteveen (Kraus v. B. hier op het forum) jaren terug nog herinneren? Het ging toen om het verschil tussen 1 motor en 3 motoren. Het was toen zeer lastig om de 50 Hz torq rimpel van de motor zichtbaar boven de ruis uit te krijgen. Die lag bij 1 motor al bijzonder laag. De rumble en andere ongerechtigheden, zoals de onrondheid van de plaat zelf, lagen vele ordes hoger.

 

Die demping zal het meeste effect hebben op de variërende groef modulatie. Maar ook alleen dan als de interne demping van de snaar onvoldoende is. Zo'n wervelstroom demper op je FB hoeft niet zo duur en ingewikkeld te zijn als je zelf een beetje handig bent. Maar dat vertel ik je wel per PB :D

Link to comment
Share on other sites

Dat was ook wat Cock me in München vertelde. Als ik het op de Fatbob wil laten bouwen, moet ik een nieuw, afgedraaid (lichter en dunner, maar met dezelfde hoogte) plateau bestellen. Inclusief de motor en de "rem" wordt het wel een heel kostbaar grapje.

Dan kan je maar beter gelijk een Pluto kopen (haha). En op de dag dat die via verloting te winnen is wint Hans hem. Dat die de toto nog niet binnen heeft.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, alleen staat er een ernstige fout in waaruit blijkt dat Brinkman het ook niet helemaal goed begrijpt.  Er staat een plaatje wat het verschil aangeeft tussen een zwaar plateau en een licht plateau. Bij een zwaar plateau zou de snelheidsvermindering veel minder zijn bij een crescendo. Dat is niet juist. Die is snelheidsvermindering is bij beide evenveel! (als de aandrijving even sterk is). Alleen duurt het het bij een zwaarder plateau langer voordat de snelheid gaat zakkeen en ook langer om daarna de snelheid weer juist te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...