Jump to content

Workshop En High-End Forum Dag 2014: De Draaitafel En Haar Aandrijving Door Sonore Ac

Arden
 Share

Recommended Posts

• Members

[...]

Zo'n wervelstroom demper op je FB hoeft niet zo duur en ingewikkeld te zijn als je zelf een beetje handig bent. Maar dat vertel ik je wel per PB :D

Heb je helemaal gelijk in, die magneten kosten niet zo veel. Dat je motor daarna in de soep draait omdat deze er niet op is berekend, dat vergeten we toch niet gemakshalve even? De standaard Pluto motor krijgt hem namelijk al niet meer op gang als die magneten zijn geïnstalleerd, de meesten van de op de markt zijnde draaitafelmotoren trouwens niet. Daar zit hen nou net de truuk...

Tja, met Pluto motoren heb geen ervaring. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet. Maar de motoren van TR zijn wel behoorlijk sterk en robuust en met mijn TD160 ging het destijds ook prima en zonder problemen om de overshoot bij een crescendo te dempen.

Tja, met Pluto motoren heb ik geen ervaring. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet. Maar de motoren van TR zijn wel behoorlijk sterk en robuust en met mijn TD160 ging het destijds ook prima en zonder problemen om de overshoot bij een crescendo te dempen.

• Members

[...]

Maar de motoren van TR zijn wel behoorlijk sterk en robuust

[...]

Nou, daar kan ik je nog wel een aardige over vertellen, ik heb ooit eens bij iemand  met een Fat Bob (1 van de 5 bezitters hier op het forum, als hij het wil bevestigen, meldt hij het zelf wel) de motor voor hem afgeregeld. Om te laten zien hoe je dat wel en niet nauwkeurig doet, deed ik het eerst zonder de naald in de groef. Tafel liep perfect op snelheid, totdat we een plaatje gingen draaien. Wat denk je? Liep te langzaam. De hele motorsturing kreeg hem gewoon niet meer op de juiste snelheid. Tot zo ver dus die robuuste motor. Daarna ingesteld met de naald in de groef, heb hem bijna perfect gekregen, maar toch net niet helemaal. Geeft te denken nietwaar?

Hier heb je ook gelijk de reden waarom C&A juist zo veel werk van die motor hebben gemaakt. Als die niet alle hindernissen kan nemen, ga je het nooit 100% krijgen.

Dat is ook logisch Marco, needle drag is geen constante factor dus een conventionele sturing kun je daar nooit op afregelen.

Waabij een Fat Bob ook nog eens last heeft van zijn plateau-massa, dat ijlt altijd na.

Allemaal perfect uitgelegd door Arnold zaterdag.

• Members

Dat is ook logisch Marco, needle drag is geen constante factor dus een conventionele sturing kun je daar nooit op afregelen.

Waabij een Fat Bob ook nog eens last heeft van zijn plateau-massa, dat ijlt altijd na.

Allemaal perfect uitgelegd door Arnold zaterdag.

Helemaal goed! Ik wilde het nog even aangehaald hebben, met daarbij de opmerking dat een paar magneten (welke ook nog eens van een speciaal soort moeten zijn) onder je plateau kwakken niet echt de manier is als je motor het niet aankan. Ik zie het namelijk al gebeuren dat er weer de nodige huisvlijt gaat ontstaan met uitgebrande motoren als resultaat, dat wil ik niet op mijn of C&A's geweten hebben, dus men is hiervoor nu gewaarschuwd!

Ehm die FB motoren die ik ken zijn 2-fase synchrone motoren. Die lopen of op de juiste snelheid, of ze staan stil. Daartussenin is niks. Die snelheidsvariatie bij een FB is de slip van de snaar en de snaarspanning komt i.d.d. vrij kritisch. En een oude uitgerekte "gladde" snaar of een nieuwe "stroeve" snaar maakt ook nogal wat uit! Bij de meeste Thorens, Aristons en Philipsen net zo.

B.t.w. Marco, net zo goed als men zelf verantwoordelijk is voor hoeveel geld men aan zijn spulletjes uitgeeft is de avonturier ook zelf verantwoordelijk voor wat hij zelf modificeert, Niet jij en C&A net zo min! Vanwaar die heftigheid? Ik zie je niet zo te keer gaan tegen allerlei versterker mods die voorbij komen.

Grappig, ik had bijna mijn plateau van mijn FB laten verbouwen door Pluto Audio, zodat de eigen koperen en eigen carbon mat van Pluto (dus niet die universele die ik nu heb) erop zouden passen. Het opstaande randje zou dan weg gefreesd worden en er zou een demping of zoiets aan de onderzijde plateau komen . Ik heb het op advies van een bekend forumlid en zelf ook FB bezitter uiteindelijk niet laten doen. De reden die doorslagevend was dat de FB niet meer origineel zou zijn daarna. En ik vond het na lang nadenken ook wel wat riskant. Bovendien toen ik eenmaal de Universele koperen en carbonmat had van Pluto Audio en dat eenmaal ook had gehoord vond ik het prima zo. Natuurlijk kan het nog beter. Een volgende wens bij mij is een betere motorsturing.

• Members

[...]

B.t.w. Marco, net zo goed als men zelf verantwoordelijk is voor hoeveel geld men aan zijn spulletjes uitgeeft is de avonturier ook zelf verantwoordelijk voor wat hij zelf modificeert, Niet jij en C&A net zo min! Vanwaar die heftigheid? Ik zie je niet zo te keer gaan tegen allerlei versterker mods die voorbij komen.

Heftigheid valt wel mee hoor, dat heb je mij nog nooit zien zijn... Maar ik wilde dit wel even heel duidelijk hebben, het is niet geheel risicoloos.

Bij versterkers hoor je me nooit over die mods, dat klopt, maar dat zijn dan ook geen uitwendige mods zoals dit er wel 1 is die niet geheel zonder risico is als je gaat experimenteren. Uitwendige mods bij versterkers zie ik als ander voetjes of iets dergelijks, daar kan, buiten dat hij op je vingers valt, niet zo veel fout gaan....

Vorig jaar rond deze tijd zat ik naast je op de AAA naar het verschil tussen een Fat Bob, een LP 12 en nog een andere topdraaitafel te luisteren Onno. De Fat Bob is gewoon een fantastische draaitafel en ook een klassieker die je moet respecteren. Om die reden blijf ik ook van mijn Oracle Delphi mark V en Thorens 160.1 af. Als ik modificeer moet dat terug te draaien zijn maar als Hans me een beetje geluk leent koop ik voor zolder een heerlijke massa draaitafel liefst de Pluto met arm. Ik realiseer me daar wel bij dat er zoiets is als de wet van afnemende meeropbrengsten. Voor minder als 30.000 euro krijg je ook wel iets wat aardig klinkt. Wel minder exclusief denk ik want zoveel Pluto's zullen er niet gemaakt zijn.

Vorig jaar rond deze tijd zat ik naast je op de AAA naar het verschil tussen een Fat Bob, een LP 12 en nog een andere topdraaitafel te luisteren Onno. De Fat Bob is gewoon een fantastische draaitafel en ook een klassieker die je moet respecteren. Om die reden blijf ik ook van mijn Oracle Delphi mark v en Thorens 160.1 af. Als ik modificeer moet dat terug te draaien zijn maar als Hans me een beetje geluk leent koop ik voor zolder een heerlijke massa draaitafel liefst de Pluto met arm. Ik realiseer me daar wel bij dat er zoiets is als de wet van afnemende meeropbrengsten. Voor minder als 30.000 euro krijg je ook wel iets aardigs.

Als je de gemodificeerde Oracle van Cock hebt gehoord hoef je geen Pluto meer.

Toch ben ik ervan overtuigd Ruud dat als je een topdraaitafel met dito arm hebt (en ik schaar daar een Fat Bob onder ) je het beter kan zoeken in een top phono pre of element. Voordeel van een Fat Bob is daarbij dat je er twee armen op kan zetten als je wat audioagressie kwijt moet.

• Members

[...]

Voor minder als 30.000 euro krijg je ook wel iets wat aardig klinkt. Wel minder exclusief denk ik want zoveel Pluto's zullen er niet gemaakt zijn.

Nou niet overdrijven he! De tafel is standaard 11.975 euro, met de Sonore motor 15.000. De arm was 2500, het element 2299, de phonotrap 5850.

Nog steeds veul geld, maar absoluut nog geen 30.000. Ik denk ook dat je als je een dergelijke tafel aanschaft (en daar zijn er echt meer van dan je denkt), je dit niet out of the blue doet, en er toch wel iets behoorlijks wordt ingeruild of verkocht. Je kan het dus ook positief laten klinken...

Oh sorry Marco, ik dacht dat die arm veel en veel duurder was. Was dat dan geen Pluto arm want die zijn boven de 10.000 euro? Dan vind ik het inderdaad veel waar voor je geld.

Voor jouw geld wel, voor mijn geld niet.

Mijn oude moeder zou zeggen, in nog geen 25000 jaar! En groot gelijk heeft ze.

Wellicht kun je je nog herinneren wat Wol gezegd heeft over mijn draaitafel?

Dat ben ik helaas vergeten Marc. Met waar voor zijn geld bedoel ik te zeggen dat ik me kan voorstellen dat een apparaat wat in zo'n kleine serie gemaakt wordt met veel handwerk dik veel geld kost. Ook de verkoop- en afleveringsuren zullen niet mis zijn. In die zin niet te vergelijken met een VW Golf waar er heel veel van de lopende band komen.

• Members

Oh sorry Marco, ik dacht dat die arm veel en veel duurder was. Was dat dan geen Pluto arm want die zijn boven de 10.000 euro? Dan vind ik het inderdaad veel waar voor je geld.

Dat was nou een Reed, Carl, de goedkoopste. En een Zyx element. Ook niet de duurste.

En Marc, je oude moeder heeft gelijk hoor, absoluut. Maar ieder heeft zo zijn eigen waarden en zinnen. Als iets kostbaars als dit onverkoopbaar zou zijn, zou ik er ook niet aan beginnen. Helaas heb jij zaterdag echter ook de woorden van Wol niet gehoord, die was in een soort van extase... Als je dat kunt bereiken worden begrippen als kostbaar toch van minder doorslaggevende aard. Ik handel in dit soort producten, en dat met heel veel plezier. Daar schaam ik me dan ook niet voor, op deze manier kan ik liefhebbers via dit soort dagen daar ook kennis mee laten maken, dat moet je ook niet vergeten!

Nou niet overdrijven he! De tafel is standaard 11.975 euro, met de Sonore motor 15.000. De arm was 2500, het element 2299, de phonotrap 5850.

Nog steeds veul geld, maar absoluut nog geen 30.000. Ik denk ook dat je als je een dergelijke tafel aanschaft (en daar zijn er echt meer van dan je denkt), je dit niet out of the blue doet, en er toch wel iets behoorlijks wordt ingeruild of verkocht. Je kan het dus ook positief laten klinken...

Een positief geluid: ik heb een Thorens TD165 in te ruilen.

Als ik rijk was, liet ik hier een paar winkeliers voor een paar ton binnen zetten.

Voor de "gewone arbeider" zijn deze producten niet haalbaar. Die rijden ook niet in een Ferrari.

toch is dat niet helemaal waar.

Het heeft alles met prioriteiten stellen te maken. Er zijn voldoende gewone arbeiders die een Ferrari rijden en daar heel lang voor gespaard hebben, dat zelfde komt ook bij audio apparatuur voor.

Het is maar wat je belangrijk vind. Jou reactie geeft echter wel aan waar jou prioriteiten liggen.