Count Posted 7 oktober 2002 Report Share Posted 7 oktober 2002 ik ben op zoek naar het technisch manual van de Jamo SW 60 aktieve subwoofer. dit is een "doorlus woofer" maar ik moet de versterker te veel opendraaien om de woofer wakker te maken (niet leuk voor de buren) nu wil ik hem op de subwoofer van mijn Philips FR 752 versterker aansluiten, heb ik al geprobeerd maar de woofer reageert niet. Ik heb nog geen dramatische handelingen verricht (woofer slopen o.i.d.) en zoek wat support, manual of technische uitleg. Wie weet er wat van.............?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 8 oktober 2002 Report Share Posted 8 oktober 2002 Als ik het goed begrijp gaat het om een "passieve" subwoofer, dus een zonder ingebouwde versterker. Deze sub dient tussen een speaker en een luidspreker te worden aangesloten of zelfs tussen twee speakers. De sub filtert dan de lage tonen uit het aangeboden signaal en stuurd de rest door naar de speakers. Het gefilterde signaal gaat naar de woofer in de subwoofer, maar deze reageerd niet genoeg naar jouw idee. De reden daarvoor meerdere redenen hebben. De eerste is dat er te weinig "laag" signaal wordt aangeboden. Dit is te verhelpen door een dikkere luidspreker kabel te gebruiken tussen de sub en de versterker en door goede interlinks (verbindingskabel) tussen de bron (cd/DVD/md speler) en de versterker te plaatsen. De tweede reden kan zijn dat het rendement van de frontspeakers aanzienlijk hoger is dan het rendement van de subwoofer. Het rendement wordt weergegeven in dB/w. Oftewel het aantal decibell op 1 meter afstand bij een aangeboden vermogen van 1 watt. Bij de meeste speakers hangt dit rond de 85 en 90dB. Het je echter luidsprekers met een rendement van 92dB en de subwoofer heeft een redenment van 84dB dan spelen de speakers veel luider dan de subwoofer. Je zou dit kunnen opvangen door een grote vermogens weerstand van 1 of 2Ohm in serie met de speakers op te nemen. Hierdoor wordt een gedeelte van het aan de speaker aangeboden vermogen omgezet in warmte en niet in geluid. Zo kan dus het volume van speaker en sub beter worden afgestemt. Ik lees dat je een Philips FR 752 hebt. Dat is een surround receiver. Deze heeft een LFE uitgang voor de subwoofer. Nu kan het zijn dat ik je niet goed heb begrepen en heb je een "aktieve" sub, dus een sub met ingebouwde versterker. Deze is op de LFE uitgang aangesloten en klinkt te zacht. Dan kan de oorzaak liggen in een slechte interlink tussen de versterker en de sub. Deze kabel geeft maar een heel klein deel van het frequentie gebied door en moet dus wel aangepast zijn op dit gebiedje. Een standaard dropveter interlink is het minst geschikt voor deze verbinding. Een Van den Hul bay C5 of Monster MB 100SW moet al verschil kunnen maken. Ook de interlinks tussen de bron en versterker moeten van goede kwaliteit zijn. Hier komt bijv. de Van den Hul The Source Hybrid of D102mkIII of een Monster I300mkII voor in aanmerking. Deze kabels zijn redelijk betaalbaar en zorgen ervoor dat het aan de versterker aangeboden signaal van betere kwaliteit is dan bij gebruik van de meegeleverde dropveter kabels. Een versterker hoe goed deze ook is, kan iets wat niet aangeboden wordt ook niet versterken en dus zijn betere kabels van groot belang. Denk nou niet. Ik heb een budget versterker dus ik hoor dat toch niet. Dat ik serieus met audio begon kocht ik een Philips FR980 met een Philips DVD930. Enkele weken later kocht ik een REL Strata III sub. 100Watt en tot 18Hz. Ik sloot de sub aan via een budget zelfbouw touwtje en ik moest mijn oor er naast houden om maar iets te horen, terwijl de versterker goed stond ingesteld en het volume van de sub vol open stond. Ik snapte er niets van en ging eens nadenken. Ik haalde mijn speakers los en begon te experimenteren. Ik had bij de versterker en dvd speler meteen een setje goede kabels gekocht. Een Van den Hul The First voor de digitale coax verbinding en een set Van den Hul D102mkIII voor de analoge verbinding. Ik haalde een van de D102mkIII's los en plaatste deze tussen de versterker en de sub. En werd getrakteerd op een aanzienlijk duidelijker aanwezig laag. Zoveel dat het volume omlaag kon en de instelling voor het sub kanaal op de versterker naar 0dB. De volgende dag naar de winkel en een goede subwoofer kabel besteld. Tannoy verkoopt bij de REL subs de Bay C5 van Van den Hul en deze heb ik toen dus gekocht. Later nog een voor in mijn auto. Naarmate de sub meer werd gebruikt moest het volume nog meer terug. Later heb ik nog andere speakers gekocht en omdat het gebruik van goede kabels zich reeds had bewezen heb ik daar meteen goede speaker kabel bij gekocht, de Van den Hul Royal Jade Hybrid. Inmiddels heb ik de oude luidsprekerkabels vervangen door een betere Van den Hul kabel en ik ben zeer tevreden over het resultaat. Ook heb ik een nieuwe DVD speler en versterker. De DVD speler, omdat de oude stuk was. Deze is nooit goed geweest en ik kon met bijbetaling een Philips DVD960 aanschaffen. De versterker is vervangen omdat de FR970 geen DTS ondersteuning had. Ik heb daar een Denon AVC-A1SE voor in de plaats gekocht. Het resultaat van deze upgrade was enorm. Het geluid was veel beter onder controle en de sub moest nog veel zachter. Ook gebruik ik daar nu een andere kabel voor. Een WBT signal cable met WBT connectoren. Een vergelijkbare kabel als de Van den Hul Bay C5 maar toch iets strakker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted 8 oktober 2002 Author Report Share Posted 8 oktober 2002 Hoi Jeroen, Het is inderdaad een AKTIEVE subwoofer en het probleem is dat als ik de frontspeakers doorlus opde woofer, het geluidsvolume teveel opgedraaid moet worden om de woofer wakker te maken (inschakelen dus) mijn frontspeakers zijn dan (jou idee) te goed Boose 912 speakers, dat idee van de weerstanden had ik al reeds, maar ik wil liever de subwooferuitgang op de reciever gebruiken. Dit geprobeerd met afgeschermde snoeren maakte de subwoofer niet wakker, hij schakelde dus niet in. Ofwel er komt geen signaal uit deze uitgang, ofwel de ingangsgevoeligheid van de subwoofer is te hoog. Ik heb geen technische documentatie van de woofer om dat na te kunnen kijken, evenzo kan ik in de gebruiksaanwijzing van de reciever niets vinden over de subwooferuitgang, er staat doodleuk in de gebruiksaanwijzing "zie het manual van de fabrikant van de subwoofer" dat is erg leuk maar geeft geen antwoord op de vraag hoe de subwooferuitgang wordt aangestuurd en wat er uit moet komen. Op de sites van Jamo en Philips is er GEEN info over de apparaten. Ik zit dus op een dood spoor, gemaild naar Jamo leverd tot op heden geen antwoord op en Philips stuurde mij het manual wat ik al reeds heb!! Ik hoop dat je mijn dillemma begrijpt? Jou verhaal van jou installatie vond ik verhelderend in die zin dat er best wat aan die van mij verbeterd kan woorden! Echter als er al geen sturing uit de subwooferuitgang komt, wat dan?? m.vr.gr. Joop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 9 oktober 2002 Report Share Posted 9 oktober 2002 Even een korte samenvatting. Je hebt een aktieve sub, welke in een soort stand-by stand gaat als er geen signaal wordt aangeboden. Aansturing via de luidspreker ingangen zorgt ervoor dat de sub WEL wordt geaktiveerd, maar pas bij hoge volumes. Aansturing via de lijn niveau ingang zorgt ervoor dat de sub niet of bij zeer hoog volume wordt ingeschakeld. Het lijkt dus of de ingangsgevoeligheid van de sub veel te hoog staat afgesteld. Ik weet niet of de sub nieuw is of tweede hands, maar ik vermoed dat er in de schakeling welke de stand-by functie regeld iets defect is. Je zou erover kunnen denken om de sub bij een reparatie bedrijf te laten repareren of de stand-by functie eruit te laten slopen. Ik vermoed dat er een transistor defect is of de instelling van een transistor door een losse weerstand oid niet naar behoren werkt. Een reparatie bedrijf kan de technische gegevens vaak opvragen. De stand-by functie overbruggen lijkt mij de beste en goedkoopste methode. Een beetje handige electronica man moet je hier mee kunnen helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts