siem Posted 27 juni 2014 Author Report Share Posted 27 juni 2014 Bedankt voor alle info. Waarschijnlijk wordt het een energie zuinige mini pc die gevoed wordt door een betere voeding. Bediening via een android app. Naar de dac via een hiface 2 en een 15db verzwakker(ivm een te hoog signaal wat reflecties schijnt te veroorzaken). En dan zou het toch goed moeten zijn....anders toch maar een olive. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 juni 2014 Report Share Posted 27 juni 2014 Je kunt Daphile eerst eens proberen op een oude PC zonder dat je het meteen moet installeren. Direct opstarten van cd en je kunt het eerst eens testen of het wat is. Een zware PC heb je niet nodig. Kipta de ontwikkelaar van Daphile gebruikt een Atom 2500 bord met passieve koeling en is. Meer dan snel genoeg om te draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 juni 2014 Report Share Posted 27 juni 2014 Storen jullie je niet aan het gezoem van de ventilator bij een laptop ... ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 juni 2014 Report Share Posted 27 juni 2014 Waar heb je die voor nodig dan? Tijdens het luisteren naar muziek staat dat niet aan. De telefoon of tablet is voldoende om de Daphile PC te bedienen. Daar zit bij mij geen fan in. De Daphile PC (een Pentium 4) staat in een aangrenzende ruimte en gaat met een spdif kabel naar de Dac toe. Van die fan die daar in zit hoor ik dus niets. Maar een mini itx bord met passieve koeling werkt mooi en kan geluidsloos naast de set staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 juni 2014 Report Share Posted 27 juni 2014 Olright George sounds very groovy to me - enjoy !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 juni 2014 Report Share Posted 27 juni 2014 Of een klein netboekje Ik heb zelf nog een ASUS EePC'tje met een klein SSD schijfje er in. Zit wel een fannetje in maar dat draait vrijwel nooit en als het al draait hoor je dat niet meer op een meter afstand. Zal als ik eens tijd heb Daphine proberen. Zijn er drivers voor mijn Musiland USB.==> S/PDIF interface? Weet jij dat George? Maar vooralsnog ben ik best tevreden met de SB Touch. Echt snelheidsproblemen zoals Siem heb ik er niet mee. De muziek op de NAS is zo toch voor het hele huis op de diverse players en in de tuin op de iPod beschikbaar. Vind ik wel zo prettig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 juni 2014 Report Share Posted 27 juni 2014 Zou moeten werken, Ik heb deze zelf niet maat ik weet dat Kipta wel heel veel drivers standaard heeft toegevoegd. Als er een linux driver voor is dan zal zeker in het standaard pakket zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 juni 2014 Report Share Posted 27 juni 2014 Nee, er is voor zover ik weet alleen een win driver voor (ASIO). Maar die is dan ook erg goed en rock solid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 juni 2014 Report Share Posted 27 juni 2014 Ik kan geen hw support lijst vinden maar zie wel dat op dit moment gebruik wordt gemaakt van kernel 3.14.4 Dar zit al een behoorlijke database in aan opensource drivers. Het zal me verbazen als het niet gaat werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 juni 2014 Report Share Posted 28 juni 2014 Vooral bij hirez bestanden wanneer je tijdens het afspelen een nieuw nummer selecteert. Moet je ff wachten. Ook de inhoud van de mappen weergeven duurt lang. De server draait vanaf de laptop en daar wil ik ook vanaf. Een een nas als swrver gebruiken is me ook tegengevallen. Liever èèn apparaat waar ook de bestanden op staan. Tegengevallen? Had je soms wifi ipv bedraad. Dan kan ik me het voorstellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zerrax Posted 19 augustus 2017 Report Share Posted 19 augustus 2017 Ik heb ervaring met beide, ik heb JRiver op mijn Mac Book Pro geinstaleerd staan, en de laatste tijd heb ik ook veel ge-experimenteerd met de headless oplossing van Daphile, JRiver klinkt erg goed, het afspelen van SACD.ISO's is een groot plus, maar Daphile wint het kwa gebruikers gemak, en klinkt zeker zo goed als JRiver mits je hem goed configureerd, zie voor meer info mijn review op mijn website: http://www.modelpromo.nl/Audio-Dandy_streamer_Daphile.htm De volgende verbeter stappen om het geluid van deze streamer nog beter te krijgen zijn een lineaire voeding en een double-dutch usb kabel waar data en stroom gescheiden zijn, let wel deze Audio Dandy streamer kun je zelf maken voor 250 euro! vergelijk dit maar eens met de andere verkrijgbare oplossingen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 augustus 2017 Report Share Posted 19 augustus 2017 Interessante bijdrage Zerrax/Maarten! Kappa heeft het ook als eens over Daphile gehad, als ik me niet vergis, en toen leek het me te lastig om te proberen. Maar idd. met zo'n Intel NUC lijkt het me een prima oplossing. Nu heb ik al tijden een Olive (zo'n duur streaming-ding, maar na een jaar of 8 jeukt die prijs natuurlijk niet meer). De belangrijkste reden was indertijd, dat de software van de Olive behoorlijk geschikt is voor klassieke muziek, met dirigenten, componisten, orkesten, kwartetten en wat heb je. En altijd als ik denk, stel dat-ie stuk gaat, wat dan?, krijg ik het bijkans te kwaad als ik denk aan de toekomstige conversies. De vraag die dus op mijn lippen brandt, bij het opduiken van weer een new kid on the block, is toch altijd: hoe zou die het doen met klassieke muziek? En dan bedoel ik niet hoe het klinkt. Heb jij daar wat ervaring mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 augustus 2017 Report Share Posted 19 augustus 2017 Leuke website. Speel zelf al een jaar of wat met Daphile en zal eens wat gaan testen met het uitschakelen van de interne audio kaart. Moet dan nog wel even mijn dac afmaken, de amanero heb ik al liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zerrax Posted 19 augustus 2017 Report Share Posted 19 augustus 2017 (edited) 10 hours ago, mumsoft said: Interessante bijdrage Zerrax/Maarten! Kappa heeft het ook als eens over Daphile gehad, als ik me niet vergis, en toen leek het me te lastig om te proberen. Maar idd. met zo'n Intel NUC lijkt het me een prima oplossing. Nu heb ik al tijden een Olive (zo'n duur streaming-ding, maar na een jaar of 8 jeukt die prijs natuurlijk niet meer). De belangrijkste reden was indertijd, dat de software van de Olive behoorlijk geschikt is voor klassieke muziek, met dirigenten, componisten, orkesten, kwartetten en wat heb je. En altijd als ik denk, stel dat-ie stuk gaat, wat dan?, krijg ik het bijkans te kwaad als ik denk aan de toekomstige conversies. De vraag die dus op mijn lippen brandt, bij het opduiken van weer een new kid on the block, is toch altijd: hoe zou die het doen met klassieke muziek? En dan bedoel ik niet hoe het klinkt. Heb jij daar wat ervaring mee? Beste Mumsoft, Ik weet niet of je vraag goed begrijp, bedoel je of Daphile automatisch de muziek collectie goed categoriseerd? Daphile is gewoon een audio streamer, geen betaalde streaming dienst, die ook muziek aanbied je moet dus zelf een lokale muziek collectie hebben, je kunt wel div andere betaalde diensten koppelen aan Daphile, zoals Tidal, en je kunt deze vervolgens meer koppelen binnen je remote control app (Ipeng 9) mogelijkheden genoeg dus, wil je dat je lokale muziek collectie heel mooi gecatoriseerd word dan moet je eens kijken naar ROON maar deze oplossing is erg duur, en er zitten nogal wat kinder ziektes in, of de kwaliteit ook goed durf ik niet te zeggen, ik vind Daphile een goede oplossing omdat je controle hebt, gemakkelijk werkt, het gratis is, en ook goed klinkt, probeer het maar eens Of bedoelde je iets anders? Edited 20 augustus 2017 by Zerrax Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 augustus 2017 Report Share Posted 20 augustus 2017 (edited) Hallo Marc, Daphile is gebaseerd op LMS (Logitech Media Server) Het installeren op een PC is eenvoudig. Die PC wordt dan je dedicated muziekserver. Via een andere PC / tabled kun je hem dan bedienen. Je moet dus een klein netwerkje maken. De kwaliteit is voornamelijk afhankelijk van je DAC. De bediening werkt prima. Streaming diensten zoals Qobuz, Spotify en Tidal kun je ook koppelen. Er is heel veel mogelijk. LMS is nu opensource en flexibel draait hier b.v. op mijn Synology NAS. Of het wat voor je is, zul je moeten proberen. Ik wil je wel helpen bij het opzetten van een server. P.s. als je zoekt op dit forum op Daphile kom je heel wat content tegen. Edited 20 augustus 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zerrax Posted 20 augustus 2017 Report Share Posted 20 augustus 2017 28 minutes ago, kappa7 said: Leuke website. Speel zelf al een jaar of wat met Daphile en zal eens wat gaan testen met het uitschakelen van de interne audio kaart. Moet dan nog wel even mijn dac afmaken, de amanero heb ik al liggen. Interessant! ik ben erg benieuwd naar je bevindingen, ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet goed begrijp waarom het operatingsysteem (Linux) op een of andere manier nog steeds gebruik wil/moet maken van de ALSA, etc wat in de kernel zit....het operating systeem moet (vind ik) zich hiermee helemaal niet bezig houden, het omzetten van digitale (muziek)signalen naar analoog is het domein van de externe (USB) DAC. Ik hoor graag van je wat jouw ervaringen zijn! Succes, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zerrax Posted 20 augustus 2017 Report Share Posted 20 augustus 2017 (edited) Nog twee belangrijke tips voor een betere geluids kwaliteit: - Update de bios van je NUC naar de laatste versie, mijn bios kwam uit 2015, en na de update werkte de USB veel beter - De bijgeleverde voedings adapter van de NUC is voor audio streaming niet goed genoeg, toen ik de voedingsadapter in een aparte stroom aansluiting in de muur plaatste (en dus niet meer in de stroomverdeel stekker) werd het geluid veel opener! meer details, en geluid had ook meer hoog. (een lineaire voeding ipv de meegeleverde adapter is natuurlijk veel beter) Edited 20 augustus 2017 by Zerrax Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 augustus 2017 Report Share Posted 20 augustus 2017 Ik ga Daphile eerst proberen op een afgedankte pc. Wat klassiek betreft ben ik denk ik een beetje verwend. Stel, je hebt 2 cd's met 3 symphonieën, en een daarvan is verdeeld over de 2 cd's. In de Olive worden dat 3 afzonderlijke werken, losgezongen van hun oorsprong. Te vinden bij de componist in een bepaald genre. Wat er verder over te weten valt vind je daar ook: uitvoerenden, plaats, datum van opname, instrumenten, noem maar op. Dat kost inspanning van mijn kant, want freedb is maar een beperkt hulpmiddel. En inmiddels is dat veel, héél veel. En dat wil ik behouden. Ik ga niet opnieuw beginnen. Al die gegevens zitten in een SQLite database, niet in de trackinformatie. Roon ken ik ook niet, wel al veel goeds over gelezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zerrax Posted 21 augustus 2017 Report Share Posted 21 augustus 2017 (edited) Nou snap ik het, ik weet niet of Daphile dit ook kan, dit zouden we moeten testen Daphile speerpunten zijn voornamelijk dat het gebruikers vriendelijk werkt in combinatie met een goede kwaliteit, en het is ook nog eens gratis. De user interface (ik gebruik de betaalde IPeng 9 app, kost ongeveer 10 euro) ziet er mooi uit, misschien niet zo gelikt als ROON maar ik vind het goed genoeg. Voor mij is de uiteindelijke kwaliteit het aller belangrijkste, ik lever daar graag luxe en gebruikers gemak voor in, wellicht dat ROON als toekomstige stream oplossing meer in jouw straatje ligt. maar je kunt Daphile natuurlijk altijd proberen Ik kwam er wel achter dat Daphile NUC oplossing (op basis van de Celeron CPU) uitstekend werkt met PCM Flac, WAV van 24/32bit tot 192 kHz, als je DSD 64,128 of hoger wilt streamen is denk ik een i5 of i7 NUC een betere keuze, ik zal hier later in een tweede deel van mijn review op terug komen Edited 21 augustus 2017 by Zerrax Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 augustus 2017 Report Share Posted 21 augustus 2017 Ik wil het ook wel testen op die afgedankte pc. Er zijn hier zo weinig mensen bezig met geripte klassieke muziek dat er ook niet veel anders opzit. Qua hardware-eisen zit ik op een laag pitje, mijn oorspronkelijke doel was toch, om mijn cd's optimaal te laten klinken. Ik heb dus heel weinig hr-bestanden, en een paar MQA-albums. Mijn dac kan alles wel aan, dat is de bottleneck niet. Ben benieuwd of Kappa verschillen gaat horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 augustus 2017 Report Share Posted 21 augustus 2017 Moet ik eerst even mijn dac afbouwen. Mijn huidige dac heeft nog de S/Pdif nodig uit de onboard geluidskaart. Klassiek wat ik hier heb gaat goed. Dat zijn douwnloads van het Linn label die de muziek van de juiste info hebben voorzien. Dat is ingebakken in de track . Geen idee of Daphile ook met jou SQL database overweg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 augustus 2017 Report Share Posted 21 augustus 2017 Het probleem zijn niet de tags, de indeling of de mogelijkheden van databases. Onze Mum' is een beetje "bibliothecair obsessief" in het taggen Maar serieus, ik vraag me werkelijk af wat de 'return of investment' is van het aanleggen dergelijk diepgaande structuren, hoeveel uur besteed je er aan en hoe vaan zoek je op combinaties van meer dan drie 'keywords': Callas, Berstein, Mozart, KCO? 45 minutes ago, kappa7 said: Dat is ingebakken in de track . Dat heb ik onze vrind al meermaals voorgesteld, schrijf de metadata uit je database naar de FLACjes. WAV's lukt niet maar die kun je samen met de metadata in een container stoppen. Gebruik de metadata om een structuur van 'symbolic links' in je bestandssysteem te maken en je hebt alles direct toegankelijk zonder dat er een extra DB laag nodig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johankraus Posted 21 augustus 2017 Report Share Posted 21 augustus 2017 Wat late reactie Ik ken Daphile niet, LMS ca 12 jaar en JRiver een jaartje. Onderschat de functionaliteit van LMS niet, bv random spelen op basis van het genre, middelen van afspeelniveau etc zijn nog niet geëvenaard door nieuwere systemen. Goede freeware voor spelen vanaf de pc is ook foobar, alleen op gebied van SACD is JRiver wat beter. Onderstaand uit ervaring wat redenen waarom LMS traag wordt: - de bestanden worden te groot, oplossing meerderen mappen maken. het ophalen van bibliotheken kost de meeste tijd - je overschrijdt de max capaciteit , die is ca 20000 nummers. (is overigens bij minimserver ook zo) - je NAS schijven raken te vol, en je muziek raakt teveel verdeeld opgeslagen, zorg dat je onder de 85% blijft - je moet mogelijk vaker je muziekbibliotheek scannen. - de afbeedlingen in de folder zijn te groot, vaak hebben commerciële downloads een folder file van 1 Mb of meer, daar heeft de processing LMS moeite mee, omdat het werkgeheugen verstopt.en de afbeeldingen apart worden opgehaald. (met bliss kun je de hele bibliotheek verkleinden kost een paar tientjes en je kunt er gratis een paar honderd testen) - green energy schakeling, waardoor de schijven eerst moeten opstarten - oude harde schijven, die traag op toeren komen oppassen dus oppassen voor verlies van de muziek. - instellingen voor rescan, mogelijk doet LMS dat tijdens de tijdstippen dat je muziek draait. kan ook voor ander NAS werkzaamheden gelden. - meerder sessies die open blijven staan en dus capaciteit blijven gebruiken als je bv radio speelt of random. Mogelijk heb je er wat aan. Je kunt overigens LMS ook vanaf je PC draaien, en de muziekbestanden van zowel de harde schijf als de NAS benaderen (en zo je bibliotheek opdelen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zerrax Posted 21 augustus 2017 Report Share Posted 21 augustus 2017 (edited) mijn oorspronkelijke doel was toch, om mijn cd's optimaal te laten klinken. Ik heb dus heel weinig hr-bestanden, en een paar MQA-albums. Ik heb twee collecties, een map met alleen PCM muziek (16bit 44.1 kHz t/m 32 bit 192kHz) en een map met DSD encoded muziek bestanden (SACD.ISO's, DSF, DFF files. Mijn PCM map bevat nog steeds de meeste muziek, maar de DSD map is langzaam groeiend. Als transport gebruik ik een bijna 30 jaar oude Sony 557ESD cd speler via de coaxiale digitale outgang verbonden is met mijn Master 7 DAC. Laatst heb ik een CD geript met Asunder naar WAV, ik hoorde absoluut geen verschil tussen het afspelen van de orginele CD via de CD speler/transport. en tussen het afspelen van de WAV files via de Celeron Intel NUC met Daphile. Voor alles tot 32bit 192 kHz PCM WAV, flac, ape, etc zit je met een Celeron NUC+ Daphile zeker goed, heb je ook DSD materiaal dan is een i5 NUC een must, een i7 is weer niet nodig, deze maakt meer lawaai en het verschil in processor kracht tussen een i5 en i7 is niet zo groot. Een i5 is krachtig genoeg voor DSD 128, 256 Edited 21 augustus 2017 by Zerrax Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 augustus 2017 Report Share Posted 21 augustus 2017 (edited) 43 minutes ago, Seed7 said: Het probleem zijn niet de tags, de indeling of de mogelijkheden van databases. Onze Mum' is een beetje "bibliothecair obsessief" in het taggen Maar serieus, ik vraag me werkelijk af wat de 'return of investment' is van het aanleggen dergelijk diepgaande structuren, hoeveel uur besteed je er aan en hoe vaan zoek je op combinaties van meer dan drie 'keywords': Callas, Berstein, Mozart, KCO? Dat heb ik onze vrind al meermaals voorgesteld, schrijf de metadata uit je database naar de FLACjes. WAV's lukt niet maar die kun je samen met de metadata in een container stoppen. Gebruik de metadata om een structuur van 'symbolic links' in je bestandssysteem te maken en je hebt alles direct toegankelijk zonder dat er een extra DB laag nodig is. Als je mij bedoelt met onze vrind, nogmaals dank voor de suggestie. Ik snap dat die mogelijkheid bestaat, maar vooralsnog heb ik er geen tijd aan besteed. Misschien ben ik obsessief bezig, ik kan dat niet goed beoordelen. Mijn geschiedenis overziend, was ik al aan het indelen toen er alleen kaartenbakken bestonden, omdat na de aanschaf van de zoveelste LP met diverse componisten het overzicht op de verzameling begon te vervagen. De eerste database heb ik aangelegd op mijn eerste microcomputer, de Osborne 1, met Datastar, in 1983. Toen de cd's kwamen verloor ik de strijd, want het kostte me teveel tijd om die ook nog eens in te voeren. Mijn LP's had ik toen al aardig op de kaartenbak gezet. En Datastar bleek geen geweldige hulp. Die situatie duurde voort tot ik de Olive 4 kocht, in 2008. Eindelijk een machine die gericht was op het structureren van je muziekverzameling, én geschikt voor klassieke muziek. Daarvoor had ik nog een mislukte poging gedaan met een NAS trouwens. Ik ben daarna wel zo gek geweest om de verzameling cd's viervoudig te vergroten, zodat ik nog steeds achterloop bij het rubriceren ervan. Maar dat maakt mij niks uit, dwz het mag een keer ophouden, maar ik heb er nog steeds lol in. Edited 21 augustus 2017 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts