Jump to content

vergelijk van Daphile en Jriver

siem
 Share

Recommended Posts

Hij draaid! nu nog alleen mijn credit card gegevens invullen.....voor de 14 dagen gratis trial
Het installeren van de NUC viel zwaar tegen, maar hij werkt nu, morgen ga ik verder met testen
en dan laat ik weten hoe hij klinkt, vanavond moet de locale muziek database door ROON ingelezen worden
dit zal wel even duren verwacht ik...

ROON01.jpg

ROON02.jpg

ROON03.jpg

Het feest kan beginnen :-)

Ik heb het doorgelezen en kom tot de conclusie dat mijn keuze om een simpe stil pctje met w10 en jriver nog niet zo'n verkeerde was. Dit werkt altijd en heeft totaal geen problemen met 60.000 titels. Bovendien kun je de tags helemaal naar je hand zetten. 

Het "klinken" van muziekspeelsoftware hangt mi sterk af van drivers en hardware.

2 hours ago, mumsoft said:

Hoeft niet altijd, hè, Jack. Je hebt die S.Booster ongebruikt op mijn kamer gezien.

Hoeft inderdaad niet altijd.  Zat even te denken aan jouw Olive kun je die niet klonen? Het is toch Linux?. Kun je niet met dd niet een 1:1 disk dump maken van de schijf. In een pc stoppen en kijken wat er gebeurt. :)

@Hans Windows 10 kan ook prima, Linux en Mac ook JRiver draait op alledrie.  Maar of het nu het beste is? 

Edited by Tubejack

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik heb het doorgelezen en kom tot de conclusie dat mijn keuze om een simpe stil pctje met w10 en jriver nog niet zo'n verkeerde was. Dit werkt altijd en heeft totaal geen problemen met 60.000 titels. Bovendien kun je de tags helemaal naar je hand zetten. 

Het "klinken" van muziekspeelsoftware hangt mi sterk af van drivers en hardware.

Let wel op met "tags helemaal naar je hand zetten". Niet standaard tags die je zelf maakt met JRiver staan alleen in (een van) de library files van JRiver en komen niet in je muziekfiles te staan. Zolang je met JRiver werkt is dat geen probleem. Maar een ander programma of dlna/unpn server ziet die extra tags dan verder niet. Zelf hou ik het liefst mijn muziekdatabase geheel software-onafhankelijk en zo is hij ook zo veel mogelijk ingedeeld. De mijne staat wel op een NAS servertje en hele huishouden kan er zo dan vanaf overal bij.

Edited by Pjotr

13 minutes ago, Tubejack said:

Hoeft inderdaad niet altijd.  Zat even te denken aan jouw Olive kun je die niet klonen? Het is toch Linux?. Kun je niet met dd niet een 1:1 disk dump maken van de schijf. In een pc stoppen en kijken wat er gebeurt. :)

Die klonen heb ik al lang. Mocht een schijf in een Olive stuk gaan, dan gaat die kloon erin, en draait het weer. Maar mijn pc start er heus niet mee op, is ook niet te verwachten met zulke andere hardware. Ik weet ook welke bestandjes zorgen voor de uniciteit, want eeneiïge tweelingen zien mekaar niet. En die klonen zijn tevens backup-schijven, die ik zeer regelmatig bijhoudt.
O ja, de eerste partitie van een Olive-schijf heeft een ongeldige inhoud, en valt dus niet op file-basis te kopiëren. Met dd zou het moeten lukken, zij het dat Linux toch graag eerst een file-check doet, en dan die partitie om zeep helpt. Ik blijf er liever vanaf.

Wat 'standaard' tags betreft, die bestaan helemaal niet, vrees ik. Er is nergens een instantie in de wereld die heeft bepaald welke standaard tags er aan muziek moeten kunnen worden gegeven. Dus elke 'dienst' geeft daar zijn eigen invulling aan. JRiver net als Olive. Bij Olive hebben ze gewoon rigoreus de tracks gescheiden gehouden van de metadata, die alleen te vinden is in de SQLite database. De tracks blijven ongemoeid, maagdelijk vanaf het rippen.

17 minutes ago, mumsoft said:

Wat 'standaard' tags betreft, die bestaan helemaal niet, vrees ik.

Nou, vrezen is ook wat overdreven. Er is i.d.d. geen ministerie voor tags wat je komt halen als je ze niet uit je hoofd kent :D Neemt niet weg dat voor Flac, MP3, Itunes (appel soorten), etc er wel een set standaard tags gedefinieerd is.

9 hours ago, mumsoft said:

Die klonen heb ik al lang. Mocht een schijf in een Olive stuk gaan, dan gaat die kloon erin, en draait het weer. Maar mijn pc start er heus niet mee op, is ook niet te verwachten met zulke andere hardware. Ik weet ook welke bestandjes zorgen voor de uniciteit, want eeneiïge tweelingen zien mekaar niet. En die klonen zijn tevens backup-schijven, die ik zeer regelmatig bijhoudt.
O ja, de eerste partitie van een Olive-schijf heeft een ongeldige inhoud, en valt dus niet op file-basis te kopiëren. Met dd zou het moeten lukken, zij het dat Linux toch graag eerst een file-check doet, en dan die partitie om zeep helpt. Ik blijf er liever vanaf.

Kun je  geen reverse engineering doen? :huh: m.a.w. een standaard Linux omgeving met daarin die SQL omgeving voor je tags? Er zal toch op zijn minst iets van een syslog moeten zijn?  Je kunt het e.e.a. onderzoeken door een kloon van je Olive als 2e schijf aan een Linux pc aan te sluiten.  Als je het safe wilt doen koop je daarvoor een extra harddisk.  

Ik zag op het AVS forum dat je er al jaren mee bezig bent. 

Edited by Tubejack

1 hour ago, Tubejack said:

Kun je  geen reverse engineering doen?

Zo ingewikkeld hoeft ook niet. Alles staat in SQLite, de tags en de locatie van het muziekbestand. Als je het geheel naar een andere box overzet hoef je in principe in de SQLite database alleen maar de lokaties van de bestanden te wijzigen. Maar goed ook dat is en blijft een halfslachtige oplossing, gewoon al die tags uit de db naar de FLAC's schrijven en dan het geheel door een geheel andere softwareplayermanager opnieuw laten lezen/indexeren.

Edited by Seed7

4 hours ago, Tubejack said:

Kun je  geen reverse engineering doen? :huh: m.a.w. een standaard Linux omgeving met daarin die SQL omgeving voor je tags? Er zal toch op zijn minst iets van een syslog moeten zijn?  Je kunt het e.e.a. onderzoeken door een kloon van je Olive als 2e schijf aan een Linux pc aan te sluiten.  Als je het safe wilt doen koop je daarvoor een extra harddisk.  

Ik zag op het AVS forum dat je er al jaren mee bezig bent. 

Het AVS-forum heeft me enorm geholpen, vooral toen er een techneut kwam opdagen met een boel kennis van embedded Linux-oplossingen. Die peuterde een paar passwords uit die schijf, waarmee je via ssh toegang had, en dus ook met sshfs, waarmee je de hele schijf in een map op je eigen pc tevoorschijn tovert. Wonderlijk! Dat gebruik ik af en toe om wat tabellen aan te passen, maar je kunt zo ook bij de systeem-partitie.
Voorheen zat er niet veel anders op dan de Olive open te maken, de harde schijf eruit te halen, en die met een tussenstuk aan een USB-connector te koppelen. Dat heb ik zo vaak moeten doen dat uiteindelijk de kabel naar het display in de deksel beschadigd raakte. Die is dus vervangen.
Dat uithalen deed ik om de backup te kunnen maken. Olive zelf kent alleen maar een full backup en restore, dat is leuk om mee te beginnen, maar op den duur is dat uiterst frustrerend en tijdrovend. Sander (KT88) had gelukkig al meteen na de modificatie de schroeven vervangen, zodat ik gemakkelijk bij het binnenwerk kon. Met Rsync kun je vrij eenvoudig en snel twee partities gelijktrekken, en dat heb ik zo jaren gebruikt. Olive beloofde bij een komende update ook te komen met een differential backup, maar voor de Olive 4 kwam die niet meer (de smiechten). Enfin, ik had mijn eigen backup-restore-procedure, dus zo erg was dat niet.

En nu heb ik alles in een script zitten op de systeempartities ergens. Ik koppel een backup-schijf eraan, ga erin met ssh, en start de backup. Dat gaat zo op de werk-olive, op de O-Live gebeurt hetzelfde met een restore-schriptje. In de kast staat een reserve-Olive voor het geval er nog eens iets stuk gaat. En dan heb ik jou nog, en Cock, mocht de nood aan de man komen. En als niks meer gaat, dan, ja dan...

Misschien wordt het dan tijd voor het rusthuis.

15 hours ago, Pjotr said:

Let wel op met "tags helemaal naar je hand zetten". Niet standaard tags die je zelf maakt met JRiver staan alleen in (een van) de library files van JRiver en komen niet in je muziekfiles te staan. Zolang je met JRiver werkt is dat geen probleem. Maar een ander programma of dlna/unpn server ziet die extra tags dan verder niet. Zelf hou ik het liefst mijn muziekdatabase geheel software-onafhankelijk en zo is hij ook zo veel mogelijk ingedeeld. De mijne staat wel op een NAS servertje en hele huishouden kan er zo dan vanaf overal bij.

Ik weet dat extra tags alleen in de database van jriver komen. Maar er zijn ook veel tags die door geen enkele file gebruikt worden. Ook niet met 60000 files. Die gebruik ik om wat extra informatie toe te voegen. Oneigenlijk, maar wel handig. Je hoeft jriver overigens niet te upgraden. Versie 18 werkt ook nog steeds prima. Daar komt bij dat je elke versie 10 keer kunt installeren. Ik sla telkens een  versie over en gebruik dan de aanbieding. Voor $18, kunnen we er dan weer twee jaar tegen. Hier draait het op 4 pc's. Rippen hoeft dus niet op een afspeel pc. Het is inderdaad geen eenvoudig programma, maar al die opties hoef je niet te gebruiken. Ik heb me verdiept in dit programma en kan er prima mee overweg. Met de hulp van het jriverforum en wiki ben ik er altijd nog uitgekomen.

De Windows, Apple en Linux versies wijken overigens wel van elkaar af.

Daphile en Linux zal prima werken, maar ik vind het een hoog Commodore 64 gehalte hebben.

Edited by Hans van Liempd

Mumsoft, heb je al eens met bv MP3tag (freeware) gekeken wat er voor taginformatie in de flac files staat.(bv op de backupschijf) ? Zou zomaar kunnen dat dat identiek is aan wat in de db van de Olive staat.  Je zou dan helemaal geen probleem hebben en met elk merk streamer waar je een usb op kunt aansluiten, afspelen

Ja hoor, wat er aan tags inzit is precies zoals het uit freedb is gekomen. Niks meer en niks minder. Zou ik wat in de database zit wegschrijven naar die tracks, loop ik gerede kans de flac-header te corrumperen.

Daarbij zal een andere streamer ook die tags niet allemaal herkennen. Waarschijnlijk wordt het een chaos.

Daarom liever wat aandacht besteed aan onderhoud. Pappen en nathouden. Tot nu toe lukt het me aardig.

3 hours ago, mumsoft said:

Ja hoor, wat er aan tags inzit is precies zoals het uit freedb is gekomen. Niks meer en niks minder. Zou ik wat in de database zit wegschrijven naar die tracks, loop ik gerede kans de flac-header te corrumperen.

Waarom?

" FLAC defines several types of metadata blocks (see the format page for the complete list). Metadata blocks can be any length and new ones can be defined. A decoder is allowed to skip any metadata types it does not understand. Only one is mandatory: the STREAMINFO block. This block has information like the sample rate, number of channels, etc., and data that can help the decoder manage its buffers, like the minimum and maximum data rate and minimum and maximum block size. Also included in the STREAMINFO block is the MD5 signature of the unencoded audio data. This is useful for checking an entire stream for transmission errors."

b.v Mutagen heb ik niet op schrijffouten kunnen betrappen en er zijn voldoende mogelijkheden om te controleren of een bestand aangetast is. Als dat gebeurt heb je met een slecht geschreven programma te maken.

Zomaar uit de spec. Ja je streamer kan data negeren, maar je wilt toch niet de voltallige bezetting van het KCO door je beeld laten scrollen?

Hi Seed, bedankt voor die links. Komt de nood aan de man, dan zal ik er gebruik van kunnen maken. Vooralsnog gok ik erop dat het niet hoeft, dat 3 Olive's 4 hier in huis wel voldoende zullen zijn voor de rest van mijn leven.

Wat je laatste vraag betreft, de meeste informatie zit bij mij in de Opera's, waarin ik zoveel mogelijk alle rollen of stemmen en bijbehorende zangers heb opgenomen.

Johan Kraus heeft met dat wegschrijven kennelijk wel problemen ondervonden, vandaar mijn opmerking. Als dat gevaar er niet is, zit ik nog met de vraag hoe dan.
Maar maak je niet druk, ik ga het niet doen.

On 8/24/2017 at 1:49 PM, Tubejack said:

Hoeft niet hoor, ik ben een jaartje bezig geweest met allerlei zelfgebouwde Linux muziekdozen om uiteindelijk een Mac mini te open.

Een muziekserver met een mini maken is simpel. Met moderne dac's nagenoeg plug and play.  Diverse software pakketten geprobeerd  en uiteindelijk voor Audrivana gekozen.  Dat is ook niet zo duur. Inmiddels zijn we bij versie 3 die kan ook MQA  Tidal masters.  Zelf stream momenteel ik momenteel via  Qobuz+ daarmee kun je ook Hi-Res streamen tot 24/192.  Bediening via een iPad. 

Hoi TubeJack,

Ik ben erg onder de indruk geraakt van ROON, de manier of moet ik zeggen het gemak waarop je je muziek terug kunt vinden in je muziek collectie is geweldig
ook dat je kunt zien wat het audio signal path is spreekt mij persoonlijk erg aan.

Ik ben nu bezig met fase 2, het testen van ROON op mijn MacBook Pro rechtstreeks verbonden met mijn DAC (via USB) en de muziek collectie (op externe 6 TB harddisk)
is ook verbonden via USB met de laptop.
Nu krijg ik de optie "integer mode" en "audio direct", ik moet zeggen het klinkt erg goed, op het eerste oor het zelfde of zelfs beter als Daphile

Nu lees ik dat ik ROON BRIDGE ook op een kleine embeded ARM computer kan istalleren, hierdoor ontstaat er een kleine energie zuinige "mini streamer" (endpoint) die 24/7 aan kan laten staan en die verbonden is met mijn DAC (ROON SERVER kan als een server op een andere Linux computer installeren die via het netwerk verbinding heeft met mijn NAS)

Mijn vraag aan jou is weet jij hoe ik ROON BRIDGE dmv van dit script op mijn Open Hardware Olimex A20 Lime2 kan installeren?

De automatische installatie scripts staan hier, maar ik ben niet zo bedreven met scripts :-) kun jij mij misschien verder helpen?
https://kb.roonlabs.com/LinuxInstall

https://www.olimex.com/Products/OLinuXino/A20/A20-OLinuXIno-LIME2/open-source-hardware

Configuratie Tips:
https://community.roonlabs.com/t/roonbridge-on-olimex-a20-change-settings-in-roon-requires-reboot-solved/9469

Edited by Zerrax

Zijn het niet os en software in een voor een bepaald platform zo als een raspberry pi?

Dan is het een kwestie van image op een SD kaart zetten en opstarten.

Zie hier hoe dat werkt.

https://community.roonlabs.com/t/roon-bridge-for-arm-a-beginner-s-guide-to-raspberry-pi-and-cubox-i/10138

Edited by kappa7