Jongensdroom Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Uiteindelijk is het er van gekomen, om eens langs te gaan bij Toine. Toine was zo vriendelijk om zijn 2 tegeltjes uit te lenen. Maar eerst was daar vers gemalen koffie, een uitleg over accordeons en natuurlijk de set beluisterd. De set klinkt beter dan je op basis van de aanwezige apparatuur zou vermoeden. Het geluid is vooral groot en breed. Details zijn goed waarneembaar en alles klinkt "echt". Voor mij allemaal natuurlijke klanken. In een van de eerste fragmenten was een drumstel uitgebreid te horen. Van hangend bekken tot aan de tom toms, het klonk zeer realistisch. In de stemmen later was veel dynamiek te horen en de saxofoon liet goed horen, dat het eigenlijk een vreemde eend in de bijt is. Je moet er ook maar opkomen: een metalen instrument met kleppen en een wat groter klarinet-mondstuk. Slechts bij een paar fragmenten kwamen de beperkingen van de kleine Transmission Audio's in beeld. Het laag wel te verstaan. Verbazingwekkend dat het met een contrabas toch helemaal goed gaat. Op het laag na zou ik zo gauw niet weten wat er te verbeteren is. Waarom klinkt het zo goed? Volgens Toine komt dat niet in de laatste plaats door de tegeltjes, maar hij denkt wel dat het een combinatie van verschillende factoren is. Dan halen we die tegels er toch even onderuit! Zo gezegd zo gedaan en het laatste fragment nog eens opnieuw opgezet. Een wat vroege opname van Diana Krall met hoofdzakelijk een mooie contrabas naast zich. Voor mijn gevoel had Toine de versterker harder gezet, maar dat was niet zo. Verder leek het geluid wat ruwer te zijn geworden. Volgens de gastheer kan het effect van de tegels nog enige tijd doorwerken, als ze weg zijn. Het was inmiddels tijd geworden om afscheid te nemen. Vandaag ga ik de tegels bij mij proberen. Ook komen er een paar andere forumleden luisteren de komende week. Het wordt spannend allemaal . Toine bedankt voor je gastvrijheid en je vertrouwen. Wil p.s. misschien wil Toine aanvullen, waar ik nog wat vergeten ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Leest goed weg...lijkt erop dat je "het" hebt gehoord. Ik ben benieuwd naar je ervaringen in je eigen set. Gr Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 juni 2014 Author Report Share Posted 26 juni 2014 Leest goed weg...lijkt erop dat je "het" hebt gehoord. Ik ben benieuwd naar je ervaringen in je eigen set. Gr Hans Leuke reactie Hans, waarvoor dank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Luisteren bij een ander altijd leuk. Wat staat er tegenwoordig aan apparatuur in huize Toine. Een tijd geleden heeft hij zijn toemalige set verkocht als ik het goed heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 This topic is useless with pics. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de tegels in je eigen set Jongensdroom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 This topic is useless with pics. :-) Leuk leesvoer, JD. Ben benieuwd wat je ervan vindt strak bij jou thuis. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 p.s. misschien wil Toine aanvullen, waar ik nog wat vergeten ben. Zeker. Hieronder eerst maar eens wat foto's van de huidige luistersituatie. De flutstands uit de laatste foto zijn gelukkig al snel vervangen door Partington stands (dit is de Super Dreadnought). Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Ik vind met name deze zinsnede veelzeggend interessant, Wil: "De set klinkt beter dan je op basis van de aanwezige apparatuur zou vermoeden" De verwachtingen worden dus visueel gestimuleerd of ontmoedigd! Voor wat betreft de laagweergave... De kracht in het onderste octaaf is wat ingetogen, vergeleken bij een groot systeem, dat is een feit. Meestal ervaar ik het niet als een gemis. Wat er is beschouw ik als van goede kwaliteit. En de kamer moet een meer uitbundig laag ook kunnen verwerken en ondersteunen. Soms kan het een voordeel zijn om een systeem te hebben met een meer bescheiden laagweergave, alhoewel voor mij persoonlijk de laagweergave best nog wat terughoudender zou mogen. Daar is akoestisch ingrijpen voor nodig en dat boeit me allemaal niet zo op dit moment... Dat komt vooral omdat dankzij de implementatie van structuurmodificaties (gehakt) en audiotegels andere kwaliteiten manifest worden, die maken dat techneutenluisteren niet meer speelt en alles wat er wel is goed op zijn plek valt. JD omschrijft het wel kernachtig: "alles klinkt "echt". Voor mij allemaal natuurlijke klanken." Dat herken ik ook, en eerlijk gezegd zou ik niet weten wat er nog meer te wensen is dan dat in de weergave die ik zoek... Ik ben daar een half leven naar op zoek geweest, en overtuigingskracht en "natuurlijke klanken" komen simpelweg niet uit de portemonnee voort, en dus ook niet uit de gekozen hardware. Inmiddels besef ik op een onschuldige manier wat eigenlijk de impact van de tegels is. Ze hebben hier immers 2,5 jaar lang een vast onderdeel uitgemaakt van de keten, en sinds gistermiddag zijn ze ineens weg... Wat sinds gistermiddag ook weg is, zijn kwaliteiten als "overtuigingskracht", "realisme" en "gemak".Gisteravond luisterde ik zodoende naar een leuke hifiset. Klinkt allemaal prima, maar het heeft dat sausje waardoor je meteen hoort dat er electronica speelt. Wil, ik wil mijn tegels terug !!! Breek ze alsjeblieft niet! Uiteindelijk is het er van gekomen, om eens langs te gaan bij Toine. Toine was zo vriendelijk om zijn 2 tegeltjes uit te lenen. Maar eerst was daar vers gemalen koffie, een uitleg over accordeons en natuurlijk de set beluisterd. De set klinkt beter dan je op basis van de aanwezige apparatuur zou vermoeden. Het geluid is vooral groot en breed. Details zijn goed waarneembaar en alles klinkt "echt". Voor mij allemaal natuurlijke klanken. In een van de eerste fragmenten was een drumstel uitgebreid te horen. Van hangend bekken tot aan de tom toms, het klonk zeer realistisch. In de stemmen later was veel dynamiek te horen en de saxofoon liet goed horen, dat het eigenlijk een vreemde eend in de bijt is. Je moet er ook maar opkomen: een metalen instrument met kleppen en een wat groter klarinet-mondstuk. Slechts bij een paar fragmenten kwamen de beperkingen van de kleine Transmission Audio's in beeld. Het laag wel te verstaan. Verbazingwekkend dat het met een contrabas toch helemaal goed gaat. Op het laag na zou ik zo gauw niet weten wat er te verbeteren is. Waarom klinkt het zo goed? Volgens Toine komt dat niet in de laatste plaats door de tegeltjes, maar hij denkt wel dat het een combinatie van verschillende factoren is. Dan halen we die tegels er toch even onderuit! Zo gezegd zo gedaan en het laatste fragment nog eens opnieuw opgezet. Een wat vroege opname van Diana Krall met hoofdzakelijk een mooie contrabas naast zich. Voor mijn gevoel had Toine de versterker harder gezet, maar dat was niet zo. Verder leek het geluid wat ruwer te zijn geworden. Volgens de gastheer kan het effect van de tegels nog enige tijd doorwerken, als ze weg zijn. Het was inmiddels tijd geworden om afscheid te nemen. Vandaag ga ik de tegels bij mij proberen. Ook komen er een paar andere forumleden luisteren de komende week. Het wordt spannend allemaal . Toine bedankt voor je gastvrijheid en je vertrouwen. Wil p.s. misschien wil Toine aanvullen, waar ik nog wat vergeten ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Leest goed weg...lijkt erop dat je "het" hebt gehoord. Inderdaad! Zoals ik gisteravond hoorde dat "het" grotendeels ontbrak... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Luisteren bij een ander altijd leuk. Wat staat er tegenwoordig aan apparatuur in huize Toine. Een tijd geleden heeft hij zijn toemalige set verkocht als ik het goed heb. Alleen de speakers zijn anders, Peter. Eerder al was de boel 180 graden gedraaid tov van toen jij en Jerry er waren. De hardware is hetzelfde gebleven, al draai ik tegenwoordig geen cd's meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 This topic is useless with pics. :-) Voilà... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Mooie foto's Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Fotograaf stond ongetwijfeld op zo'n tegeltje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Leuke bespreking! Naast het luisteren bij iemand (ik moet nog eens met Frank K afspreken bedenk ik me....) zijn dit soort recensies leuk om te lezen. Wat mij eigenlijk verbaasd, is dat er behoorlijk wat muziekliefhebbers zijn die met monitoren spelen in plaats van grote vloerstaanders. Sodejuu, Audiofreak en Hansko, om er maar een paar te noemen. Ikzelf trouwens ook, en ben er helemaal blij mee. Wat zo goed als niet aan de orde is gekomen in het verslag, is de akoestiek. En dat bij iemand van wie het zijn vak is. Op de foto zie ik alleen maar plafond delen, of zijn de wanden met een akoestisch materiaal behandeld? En dan die glazen pui erachter, gaat dat wel goed komen ? Of zitten die gordijnen op het 1e reflectiepunt? Blijkbaar klopt het allemaal wel . ook ik ben benieuwd naar wat de de tegels JD gaan brengen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Wat zo goed als niet aan de orde is gekomen in het verslag, is de akoestiek. En dat bij iemand van wie het zijn vak is. Op de foto zie ik alleen maar plafond delen, of zijn de wanden met een akoestisch materiaal behandeld? En dan die glazen pui erachter, gaat dat wel goed komen ? Of zitten die gordijnen op het 1e reflectiepunt? Blijkbaar klopt het allemaal wel . ook ik ben benieuwd naar wat de de tegels JD gaan brengen! Allereerst is dit niet mijn topic, René. In de tweede plaats is er op AF een topic over mijn akoestiek. Ik heb lang ondergedoken gezeten, o.m. omdat 'schrijven over akoestiek in de hoedanigheid van thingman' volgens sommigen steeds weer synoniem was aan 'reclame maken voor SoundScapeS'. Op AF is dat nooit aan de orde geweest, dus daar kon ik die persoonlijke geschiedenis van de laatste 7 jaar veilig kwijt... Verder loont het alleen om iets aan akoestiek te doen als er ook een probleem mee is. Zoals je ziet hangen er 12 melamineschuim panelen en die temmen de nagalm in het middengebied redelijk. Ook zijn er twee kleden, waarvan één weelderig is. Voor de rest is het blijkbaar zo dat de structuurmodificaties en tegels samen de rol van akoestiek ondergeschikter maken -- ik weet dat ook pas sinds gistermiddag... En dan is er nog "de onzichtbare akoestiek": één zijwand en het plafond zit vol met holle ruimtes die voor de benodigde laagabsorptie zorgen. De T60 is net geen 0,5s. Veel korter is gewoon niet nodig voor het laag in deze setting. En de gordijnen moeten beslist open hier! Dat ik dan 's avonds in een etalage zit neem ik voor lief... Diffusie achter de speakers helpt beslist, maar is woontechnisch geen optie. Bovendien is het goed zo! Ik hoef er niets meer bij, maar ik wil straks wel mijn tegels terug anders is er niet veel meer aan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Fotograaf stond ongetwijfeld op zo'n tegeltje... Zoiets. Het origineel was nietszeggend in kleur. Maar in zw met wat glow-in-the-dark erbij van ps werd het ineens anders... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 This topic is useless with pics. :-) Voilà... Ja ja. Maar; heule mooie foto's heur. En daar zit je dan, zonder tegels. Toch nog wel wat structuurmodificaties (pff... gehakt bedoel ik) in je set? Die grote tegels kun je met minder zorg uitlenen, die kunnen niet zo snel stuk. Alleen... het gemis is daarvan navenant groter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 En daar zit je dan, zonder tegels. Toch nog wel wat structuurmodificaties (pff... gehakt bedoel ik) in je set?Tuurlijk! De Olive, de Usher, de Placette en de bekabeling hebben 'het' ook qua modificaties. Maar dat heeft hier altijd wat minder gepakt dan bij de meeste anderen die het ook probeerden.De tegels horen er echt bij, dat merk ik nu wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Het ziet er nog steeds goed uit Toine. Die Parlington stands spreken ook een woordje mee in de weergave,althans bij een kennis van mij die ze ook heeft aangeschaft wel. Hij had zijn speakers(merk is mij even ontschoten)op zware stands staan hij verwisselde ze voor lichte Parlington stands en het klonk een stuk transparanter en gedefineerder. Blijkbaar zijn zijn speakers daar gevoelig voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Dapper dat je je tegels afstaat aan JD. Toen ik een avondje met mijn tegels bij hem was, vond hij het resultaat slecht. De natuurlijkheid verdween toen volgens hem. De tegels lagen toen wel op een ongelukkige plek; bovenop zijn eindversterkers. Hopelijk kan JD nu wat meer experimenteren met de plaats van de betegeling. Ik ben benieuwd! Stel je voor dat zo'n super scepticus (want zo zie ik hem nog steeds:-) ) ineens "om" gaat. :-) Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Het ziet er nog steeds goed uit Toine. Die Parlington stands spreken ook een woordje mee in de weergave,althans bij een kennis van mij die ze ook heeft aangeschaft wel. Hij had zijn speakers(merk is mij even ontschoten)op zware stands staan hij verwisselde ze voor lichte Parlington stands en het klonk een stuk transparanter en gedefineerder. Blijkbaar zijn zijn speakers daar gevoelig voor. Nou en of dat zo is, Peter. Maar ik wist dat nog uit de tijd dat ik zelf AE-1 monitors had, tussen 1989 en 2000. De stands daarvoor kostten bijna evenveel als de speakers. Deze waren ook aan de prijs, maar 325 euro vond ik nog wel in verhouding -- da's ongeveer 10% van de speakerprijs... Ik had ze eerst helemaal afgevuld met vogelzand. Daar deugde weinig van: de boel sloeg er helemaal van dood. Toen had ik ze helemaal leeg gelaten. Dat gaat goed, op wat lokale kleuring na die het gevolg moet zijn van de kast/stand combinatie. Vervolgens voor 55% gevuld (het zijn 4 afzonderlijke dunne en één dikke buis) en de kleuring was weg. Maar op wat er gebeurde toen ik tussen speaker en stand drie dotjes blue-tack deed was ik niet voorbereid... Daardoor verdween ook de lokaliseerbaarheid van de twee bronnen. Het geluid komt daar in deze setting helemaal door los te staan en dat heb ik voor mijzelf maar uitgelegd als een grote vooruitgang. Drie dotjes blue-tack... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Dapper dat je je tegels afstaat aan JD. Toen ik een avondje met mijn tegels bij hem was, vond hij het resultaat slecht. De natuurlijkheid verdween toen volgens hem. De tegels lagen toen wel op een ongelukkige plek; bovenop zijn eindversterkers. Hopelijk kan JD nu wat meer experimenteren met de plaats van de betegeling. Ik ben benieuwd! Stel je voor dat zo'n super scepticus (want zo zie ik hem nog steeds:-) ) ineens "om" gaat. :-) Groet, Leobus Dat was precies ook mijn overweging om het aanbod te doen, Leobus. En ook om een gelegenheid te hebben om de lucht wat te klaren tussen hem en mij. En wat blijkt: we kennen elkaar eigenlijk nog uit de tijd dat ik bij Hobo in Den Bosch werkte -- tussen 1988 en 1992... It's a small world after all! Ik vroeg hem gisteren of hij het geluid van zijn eigen set goed kent. Als je net opnieuw hebt ingericht kan ik me voorstellen dat dit nog niet helemaal het geval is, om een voorbeeld te noemen. Als je echter, zoals bij hem het geval is, het geluid van je set door en door kent, dan hoor je het zonder meer als er iets verandert. Ik twijfel er eigenlijk niet aan of hij gaat een verandering horen. Hoe die verandering vervolgens moet worden geduid kan voor een notoire scepticus weleens een heuse gewetenskwestie worden ! Overigens ga ik de tegels over een tijdje zelf weer ophalen. Ben op mijn beurt ook erg benieuwd hoe het daar uitpakt. Je merkt het namelijk meteen als ze weggenomen worden. JD vond het toen wat rauwer klinken. Maar de volle omvang van de ramp werd mij pas in de loop van gisteravond duidelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 juni 2014 Report Share Posted 26 juni 2014 Leuke recensie. Beetje kort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 juni 2014 Author Report Share Posted 26 juni 2014 Dat was precies ook mijn overweging om het aanbod te doen, Leobus. En ook om een gelegenheid te hebben om de lucht wat te klaren tussen hem en mij. En wat blijkt: we kennen elkaar eigenlijk nog uit de tijd dat ik bij Hobo in Den Bosch werkte -- tussen 1988 en 1992... It's a small world after all! Ik vroeg hem gisteren of hij het geluid van zijn eigen set goed kent. Als je net opnieuw hebt ingericht kan ik me voorstellen dat dit nog niet helemaal het geval is, om een voorbeeld te noemen. Als je echter, zoals bij hem het geval is, het geluid van je set door en door kent, dan hoor je het zonder meer als er iets verandert. Ik twijfel er eigenlijk niet aan of hij gaat een verandering horen. Hoe die verandering vervolgens moet worden geduid kan voor een notoire scepticus weleens een heuse gewetenskwestie worden ! Overigens ga ik de tegels over een tijdje zelf weer ophalen. Ben op mijn beurt ook erg benieuwd hoe het daar uitpakt. Je merkt het namelijk meteen als ze weggenomen worden. JD vond het toen wat rauwer klinken. Maar de volle omvang van de ramp werd mij pas in de loop van gisteravond duidelijk... Ik vind het buitengewoon knap dat Toine mij uitgenodigd heeft. Het moest verboden worden iemand iets te schrijven, die je nog nooit ontmoet hebt. Verder heb ik geen last van een "gewetenskwestie", ik zal gewoon aangeven wat ik hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts