Jump to content

Is neutraal het ideaal? Waar is het streven naar?

spido
 Share

Recommended Posts

Dit topic is een afsplitsing van twee andere topics die danig vervuild raakten.

Hier dus gaarne uw visie over al dan niet neutrale weergave, en waar een mens (eh... audiofiel) naar zou moeten streven in zijn set. Wat is jouw ideale set?

Moderator2

Op zich hoort een phono pre qua klankbalans (frequentiecurve) volkomen neutraal te klinken,(...)

Volkomen juist. En dit geldt voor àlle audio-apparatuur: inclusief de luidsprekers.

Neutrale weergave wordt door audiofielen echter niet gewaardeerd.

Edited by Moderator2
Topicsplitsing

Spido meent te weten wat we mooi vinden.

Beste TL200,

Je antwoord zegt het al: "(...) móói vinden".

Je hebt het niet over "ècht" (waar het bij high fidelity eigenlijk om gaat), maar over "mooi".

En wat we mooi vinden, is een kwestie van "smaak". 

Beste Spido, is wat we écht vinden, niet net zo goed een kwestie van... smaak... herinnering... voorstellingsvermogen?

Ik was laatst bij een audiovriend die me het waterballet van de Baka people liet horen, overgenomen van mij bij een eerder bezoek. Hij vond het echt klinken, en ik vond het een beetje te fel, en dacht, water klinkt niet zó. Maar ik zei niets natuurlijk. Iedereen zijn eigen echtheid hoor.

Zo klinken goede buizenversterkers, zoals die Leak van jou, ongetwijfeld échter dan de transistorvoorganger van jou. Maar of die neutraler zijn, qua vervorming?

Mijn eigen set klinkt uiteraard het échtst. ^_^

Beste Mumsoft,

"Wat wij écht vinden?"??

Wat wij echt vinden, is een zaak van persoonlijke appreciatie.

Wat echt is, behoort tot de aantoonbare, bewijsbare werkelijkheid.

Onze samenleving - en bij uitstek de wereld der audiofielen - wordt in hoge mate gekenmerkt door een verstoord realiteitsbesef.

Dat vind ik echt.

Mits we een akoestisch concert bijwonen, luisteren we allemaal naar een versterking/interpretatie van echt geluid, instrumenten en stemmen. Als we naar een opname luisteren, kan een neutrale set maximaal de interpretatie van de opname technicus en beperkingen van zijn opnameapparatuur exact weergeven.

Instrumenten klinken verschillend in verschillende ruimten toch? Zelfs met een totaal neutrale opname en weergave keten, als zoiets al bestaat, speelt de akoestiek van de ruimte waar de opname in weergegeven wordt, een rol.

Wmb zijn er dus verschillende werkelijkheden en mag een set gerust een interpretatie hiervan maken. Dat is immers ook echt.

Welke interpretatie je mooi vindt, of het dichtst bij de wekelijkheid ligt is persoonlijk. Neutraliteit bestaat volgens mij niet.

Ik ben het wel met je eens spido dat ik liever een interpretatie in mijn huiskamer heb dan een live band.... Maar dat heeft niets met neutraliteit te maken.

Toch?

Een reproductie is nooit echt.

Dat is natuurlijk alleen het origineel dat live te gehore is geweest.

We kunnen natuurlijk wel bij de reproductie zo dicht mogelijk in de buurt proberen te komen maar dan zouden alle opnames in onze later ruimt opgenomen moeten zijn.

In elke ruimte klinkt het toch weer anders en is het echte er wel af.

Het beste alternatief is dan mooi.

En ja dan gaat smaak mee spelen.

Lijkt me niets mis mee.

Zoals de akoestiek in je luisterruimte belangrijk is, geldt dat ook voor de akoestiek van de ruimte waarin instrumenten spelen.

Ik zit elke week in 8 verschillende ruimtes les te geven en er zijn er geen twee dezelfde.

Een droge ruimte speelt het moeilijkst want die verbloemt geen enkele foutje.

Les geven heb ik nooit gedaan, wel veel gespeeld. Sax spelen in een droge ruimte kost veel meer energie. Je hebt het gevoel al leeg te zijn voor dat je aangezet hebt.

Wat die fouten betreft... Die zijn van mij in elke ruimte te horen:)

hhmmmm Marc, ik heb niets met het woord neutraal. Het zit niet in mijn audiofiele vocabulaire. Daarentegen vind ik fullrange, dynamiek, diepte, details en nuancering wel erg mooi in dit stuk. Of dat neutraal is weten maar weinig mensen. Wat bijzonder is aan dit stuk is dat het geweld afwisselt met een ingetogen en mooi einde.

Volkomen juist. En dit geldt voor àlle audio-apparatuur: inclusief de luidsprekers.

Neutrale weergave wordt door audiofielen echter niet gewaardeerd.

Wat bedoel je hiermee?

Spido, jij suggereert dat audiofielen niet van neutrale weergave houden.

Vandaar dat ik opmerkte dat jij meent te weten we vinden, want ik ben het niet me je eens.

hhmmmm Marc, ik heb niets met het woord neutraal. Het zit niet in mijn audiofiele vocabulaire. Daarentegen vind ik fullrange, dynamiek, diepte, details en nuancering wel erg mooi in dit stuk. Of dat neutraal is weten maar weinig mensen. Wat bijzonder is aan dit stuk is dat het geweld afwisselt met een ingetogen en mooi einde.

Het was ook maar een grapje. Mocht je ooit deze kant uitkomen, neem dan maar mee. Ik houd wel van een beetje vuurwerk. Of wacht.. ik zie dat ik deze heb onder Antal Dorati op MLP (Mercury Living Presence), en een zekere Arthur Fiedler.

Er zijn genoeg mensen die wel wat met neutraal hebben, is een goed recht, het is maar net wat je mooi vindt. Het zou me wel verbazen als jij er wat mee hebt.

Ik heb Mussorgski op een uitgave van reference recordings dus die is ook wel prima. Ik hoop ooit nog eens een bezoek te kunnen brengen.

Ik ben een stuk verder met mijn set en binnenkort nog wat kleine wijzigingen: een granieten plaat onder de speakers (wel belangrijk bij het soort fullrange modellen die ik heb) en andere voedingselco's en andere emitterweerstanden in mijn versterker.

Spido, jij suggereert dat audiofielen niet van neutrale weergave houden.

Vandaar dat ik opmerkte dat jij meent te weten we vinden, want ik ben het niet me je eens.

Beste TL200,

Het is mijn overtuiging dat de (zeer diverse, en vaak extreme!) voorkeuren van audiofielen, in belangrijke mate zijn terug te voeren tot overdrijvingen van aspecten in de muziekopname en -weergave die door de betreffende audiofiel(en) als kenmerkend en dus ook bevestigend worden ervaren van zijn interpretatie van de werkelijkheid.

Anders gezegd: de éne audiofiel houdt van schitterende muziekweergave. De ander weer van schetterende.

En wie van geen enkele soort overdrijving houdt, is geen audiofiel.

Een audiofiel houdt van audio.

En audio moet niet worden verward met muziek.

Ik ben er haast van overtuigd dat de meeste audiofielen van muziek houden en dat het hen iets meer doet als muziek op een hoger niveau wordt weergegeven. En natuurlijk zul je altijd audiofielen vinden die andere intenties hebben. Ik vind een audiofiel een ieder die zich verheft boven het witgoed spul en die een betere muziekweergave van belang vindt voor de beleving. En wellicht hebben Spido en ik dezelfde weergave voor ogen, maar ik voel me niet aangetrokken tot een neutrale weergave. De meeste mensen hebben een eigen voorkeur en niet iedereen hoeft hetzelfde mooi te vinden en niet iedereen vindt hetzelfde mooi. Ik zoek vooral datgeen in een weergave dat mij aanspreekt. Wat heb ik er aan als ik ergens naar zit te luisteren wat een ander mooi vindt, al is het neutraal of schetterend of schitterend zoals Spido aangeeft? Laat mensen houden van wat ze mooi vinden! Ofwel wees een vader voor de kinderen en niet voor ons.

Vroegâh zat er standaard op een vv en integrated een klankregeling voor het laag en het hoog (en soms ook voor het middengebied) om e.e.a. naar eigen smaak aan te kunnen passen. Tegenwoordig zie je dat niet meer. Tegenwoordig is het mode om dat niet audiofiel te vinden en kun je als high-end fabrikant daar niet meer mee voor de dag komen: Verkoopt niet...

[...]

En wie van geen enkele soort overdrijving houdt, is geen audiofiel.

Nu is het mij helemaal duidelijk. Ik ben audiofiel àf.

Vandaag een paar muziekliefhebbers op bezoek gehad, en dit schreef er een over:

Deze set doet voor mij alles goed, en blinkt uit in ..niet uitblinken (en dat is dan als compliment bedoeld !)

Ik werd er rustig en ontspannen van, het bleef boeien en nooit irriteren.

:P

Ooit schreef de door mij zeer bewonderde Hok Lioe Han eens: "er is spectaculaire weergave en er is realistische weergave. Daarin moet je een keuze maken."

Deze man was acousticus (oa. onder prof. Bilsen in Delft toen dat nog iets voorstelde) en schreef een schitterende artikelenreeks in de oudere jaargangen van A&T.

Voor mij is realistische weergave wel gelijk te stellen aan werkelijkheidsweergave (en dus NIET aan Hi-Fi) dus het pogen een geluidsfront te cre-eren wat zoveel mogelijk overeen komt met wat je in een concertzaal zopu horen.

Spectaculaire weergave is dan wat ik altijd maar "My Fi" noem. En dat heeft met smaak te maken. Beetje meer of minder laag, beetje hoog erbij, breder en dieper dan in het echt, dat soort dingen.

In de loop der jaren is het begrip Hi Fi sleets geworden, een holle frase die vanalles kan betekenen (zelfs de grondige Duitsers met hun DIN45500 norm hebben dit niet kunnen veranderen) en kwam High End in zwang.

Wat op zijn beurt m.i. weer tamelijk inhoudsloos is geworden, op de inhoud van de benodigde portemonnee na dan.

My Fi is altijd gebleven en dat is waar we alweer m.i. allemaal aan doen.

Dus sorry Han (en Spido), we zijn allemaal afgedwaald van het rechte pad en beleven spectaculaire weergave.

Einde van deze les, terug naar het onderwerp. ;)