Jump to content

Is neutraal het ideaal? Waar is het streven naar?

spido
 Share

Recommended Posts

Uiteraard hangt het van veel factoren af, maar om bewust voor b.v., een vetter, met meer hoog, of juist meer middengebied dan het origineel te kiezen is m.i. echt MyFi. Andere beinvoeldbare onnatuurlijke aanpassingen horen daar ook bij.

Ik probeer dus met de set, akoestiek en speakeropstelling het origineel zo nauwkeurig mogelijk te benaderen. Al blijf ik toch afhankelijk van een gemiddelde, omdat er grote klankverschillen in opnamen voorkomen.

Dat het laag (weer als voorbeeld) bij een moderne opname wat te vet overkomt, vind ik minder een probleem dan dat dit bij oude jazzplaten achterblijft.

Maar het blijft behelpen.

Hans van Liempd, on 27 Jun 2014 - 10:04 AM, said:

Uiteraard hangt het van veel factoren af, maar om bewust voor b.v., een vetter, met meer hoog, of juist meer middengebied dan het origineel te kiezen is m.i. echt MyFi. Andere beinvoeldbare onnatuurlijke aanpassingen horen daar ook bij.

Ik probeer dus met de set, akoestiek en speakeropstelling het origineel zo nauwkeurig mogelijk te benaderen. Al blijf ik toch afhankelijk van een gemiddelde, omdat er grote klankverschillen in opnamen voorkomen.

Dat het laag (weer als voorbeeld) bij een moderne opname wat te vet overkomt, vind ik minder een probleem dan dat dit bij oude jazzplaten achterblijft.

Maar het blijft behelpen.

Het is en zal altijd een ellendige rot hobby blijven  :D. Waar zijn we ooit aan begonnen?

Hans bij ons in België lopen die discussies ook, het origineel benaderen :)

Maar wat bedoelt men dan? De CD zonder sausje reproduceren, zoals de opnametechnicus het heeft opgenomen?

Je kan er niet onderuit dat een opname prima kan zijn maar de mix achteraf veel om zeep helpt...

Of bedoelt men met origineel zoals een instrument live klinkt, het schelle van een trompet, een grommende cello ... in de realiteit kan dat bijna niet omdat er een studio en mensen aan te pas komen.

De lijn tussen neutraal en natuurgetrouw wordt heel dun.

Neutrale weergave = WTRIWYH = What They Recorded Is What You Hear en al wat er onderweg bijkomt is smaak, en soms is dat too much bass of te weinig midlaag of irritant hoog of zijdezacht hoog enz ... dat is volgens de luisteraar zijn wensen. De ene vindt het niet pikant genoeg en een ander overdreven pikant, same dish :)

Stap  een winkel binnen en kies 1 paar luidsprekers en hang er 5 verschillende versterkers aan en je hebt 5 keer een andere klank, de ene zal al meer WTRIWYH zijn als de andere

idd Peter it's a never ending story en dat wou ik met mijn post nog eens zeggen

Hoeveel vragen staan er in, die tussen de lijnen meegeteld? :)

En hebben we er ooit al een eenduidend antwoord op gekregen?

Mss moet ik wat genuanceerder schrijven, nu lijkt het wederom alsof ik dat dode paard toch wil laten lopen ...

Om een zeer lang verhaal kort te maken: het is buitengewoon gecompliceerd allemaal.

Mijn set heb ik samengesteld, door van een aantal uiteenlopende fragmenten gebruik te maken. Zeg maar, een gemiddelde van wat ik in huis heb.

Vervolgens heb ik geluisterd welke apparatuur dit gemiddelde, het best bij echte instrumenten liet komen. Dat laatste is ook weer een gemiddelde, want twee dezelfde instrumenten kunnen nog anders klinken en iedere muzikant heeft zijn eigen klank.

Zie verder de eerste zin.

Dan komt nu de belangrijkst zin: HET GAAT ER OM DAT JE TEVREDEN BENT. 

idd Peter it's a never ending story en dat wou ik met mijn post nog eens zeggen

Hoeveel vragen staan er in, die tussen de lijnen meegeteld? :)

En hebben we er ooit al een eenduidend antwoord op gekregen?

Mss moet ik wat genuanceerder schrijven, nu lijkt het wederom alsof ik dat dode paard toch wil laten lopen ...

Nee hoor, het begon er mee dat Carl had gelezen dat de Brinkmann Edison wat dik in zijn bassen zat. Dan moet je kijken waar dat door komt en de oorzaak niet direct bij de Edison zelf leggen zonder nader te bekijken hoe en wat. Het dode paard is dan meer dat iedereen daar gelijk een algemene mening over ventileert.en de duvel en zijn ouwe moer er bij haalt. Zo kom je er nooit achter of die Edison nou wel of niet goed is.

Enige inhoudelijke discussie over concrete zaken is misschien i.d.d. uitgestorven in high-end audioland. En misschien is die er ook wel nooit geweest.

Bestáát HiFi dan? :huh:

Zeker weten! Het is uit en te na beschreven op papier, in theoretische verhandelingen door instanties die (tijdelijk) met autoriteit worden bekleed.

In de fysieke werkelijkheid van het ondergaan van muziek kunnen kreten als 'hifi' en 'neutraal' uiteraard geen rol van betekenis spelen.

Overigens kunnen ze dan als mentale poppetjes nog wel een beperkende rol spelen, door de argeloze luisteraar op het verkeerde been te zetten.

(...) In de fysieke werkelijkheid van het ondergaan van muziek kunnen kreten als 'hifi' en 'neutraal' uiteraard geen rol van betekenis spelen.

Overigens kunnen ze dan als mentale poppetjes nog wel een beperkende rol spelen, door de argeloze luisteraar op het verkeerde been te zetten.

In de meest recente bijdragen van Pjotr en KT88 in dit topic worden spijkers met koppen geslagen.

Je moet bij de beoordeling van alle apparatuur - en dus ook bij zo'n phono-trap - het Umfeld betrekken.

Ik kan mij heel goed voorstellen, dat zo'n phono-trap het bij bepaalde elementen en bepaalde versterkers veel beter doet dan bij andere elementen en andere versterkers.

En het soort muziek speelt ook een rol, dunkt me. 

"Neutraal" blijft voor mij het streven, dat ik vrijwel gelijk stel aan HiFi.

"Neutraal" niet met de betekenis van "flauw", "slap", "niet betrokken" of zo, maar met de betekenis van "standvastig", "rotsvast" en "onvoorwaardelijk onpartijdig".

Alleen bij de betere apparatuur vind ik die onvoorwaardelijke standvastigheid, zowel bij Norah Jones en Eva Cassidy (makkelijk zat!) als bij Verdi en Wagner (heel wat lastiger!), bijvoorbeeld.

Betere apparatuur als in betere cd speler, versterker etc ?

Ik ben helemaal verknocht aan de Synergy Acoustics...apparaat wat nog uit moet komen. Maar met een DSP aan boord die alles kan instellen. Zelfs of je set nummertje 39 moet bestellen en afleveren.

Maar dat apparaat (mits goed gebruikt) kan er dus voor zorgen dat je een redelijk neutrale weergave kan krijgen. Martijn en Martin hebben er 4 per sets ingezet zodat ik wat kon luisteren. Blijkt toch dat ik een net iets aangezet laag wat lekkerder vindt. Gelijk niet meer neutraal.

De standvastigheid meen ik wel te herkennen in mijn set...het onvoorwaardelijk onpartijdig ook wel wel weer. Dus ik ben wel blij.

Gr Hans

In de meest recente bijdragen van Pjotr en KT88 in dit topic worden spijkers met koppen geslagen.

Je moet bij de beoordeling van alle apparatuur - en dus ook bij zo'n phono-trap - het Umfeld betrekken.

Ik kan mij heel goed voorstellen, dat zo'n phono-trap het bij bepaalde elementen en bepaalde versterkers veel beter doet dan bij andere elementen en andere versterkers.

En het soort muziek speelt ook een rol, dunkt me. 

"Neutraal" blijft voor mij het streven, dat ik vrijwel gelijk stel aan HiFi.

"Neutraal" niet met de betekenis van "flauw", "slap", "niet betrokken" of zo, maar met de betekenis van "standvastig", "rotsvast" en "onvoorwaardelijk onpartijdig".

Alleen bij de betere apparatuur vind ik die onvoorwaardelijke standvastigheid, zowel bij Norah Jones en Eva Cassidy (makkelijk zat!) als bij Verdi en Wagner (heel wat lastiger!), bijvoorbeeld.

En ik vergeet dat u de  ...... uh ....... kwaliteit van de opname (technicus) ....  vergeet. 

Vintage, on 28 Jun 2014 - 11:04 AM, said:

De Onkyo die nu staat te spelen is volgens mij vrij neutraal.   Plenty details, ruimte, diepte en een strak laag.

Klinkt  meer dan prima samen met een Lyra Delos. Toch mis ik iets in het geluid.

Daar een versterker samenspeelt met een bron en een luidspreker, kun je onmogelijk vaststellen dat deze neutraal klinkt. Je kunt niet alleen maar naar een versterker luisteren. 

p.s. moet ik nog steeds oprotten?

Daar een versterker samenspeelt met een bron en een luidspreker, kun je onmogelijk vaststellen dat deze neutraal klinkt. Je kunt niet alleen maar naar een versterker luisteren. 

p.s. moet ik nog steeds oprotten?

Maar wat nou, als je zo andere versterkers kunt neerzetten en de rest hetzelfde houd.  :rolleyes:

Daar zit verschil in, zelfs al meten ze nagenoeg hetzelfde b.v. 0,1% THD.

Ik kan het e.e.a. ook laten zien.  Vooral met buizenversterkers is dat makkelijk.

Maar ook allerlei vintage spul,  versterkers, receivers, tuners etc. :)