Jump to content

Is neutraal het ideaal? Waar is het streven naar?

spido
 Share

Recommended Posts

Array of niet.

Zoals plaatjesdraaier ook aangeeft, is er wel degelijk verschil tussen versterkers en zeker in het geval van moeilijk aanstuurbare luidsprekers. De Audiostatics van Paul Demo waren overigens met de Array's ook niet tot leven te krijgen. Een grens is er dus altijd.

Als die versterker de luidspreker goed kan aansturen is er geen moeizame relatie. Wel een voorbeeld van een goede match. Bij mij hetzelfde trouwens: mijn luidsprekers hebben een dip van 1Ohm, maar mijn Pass Labs geven geen krimp. (Mijn oude Quad ging trouwens wel door zn hoeven, dus dat was idd een moeizame relatie en dat klonk bepaald niet neutraal, haha)

Dat je een versterker met zulke speakers niet over zijn nek jaagt wil nog niet zeggen dat je de versterker daarmee niet onnodig verder de vervorming in jaagt. En dat maakt wis en waarachtig wel uit voor het totaal plaatje.

Er is een oud gezegde: "Voltages are cheaper than amps (ampères)", oftewel makkelijker hanteerbaar. Veel ampères zijn gewoon niet wenselijk voor een lage vervorming.

Dat je een versterker met zulke speakers niet over zijn nek jaagt wil nog niet zeggen dat je de versterker daarmee niet onnodig verder de vervorming in jaagt. En dat maakt wis en waarachtig wel uit voor het totaal plaatje.

Er is een oud gezegde: "Voltages are cheaper than amps (ampères)", oftewel makkelijker hanteerbaar. Veel ampères zijn gewoon niet wenselijk voor een lage vervorming.

Wat een narigheid allemaal zeg! :D  

Zulke lage impedanties vormen kennelijk een probleem voor veel versterkers. En opvallend veel van die versterkers staan juist bekend om hun "muzikale" karakter ("losheid", "frisheid", "openheid") in combinatie met goede luidsprekers van eenvoudiger aard.

Daar tegenover staat dat sommige van de versterkers die géén probleem hebben met zulke "geforceerde" gesloten systemen, bij muzikale mensen bekend staan om hun "kille", "ijzige", "laboratorium-achtige" karakter.

Maar ik wilde er vooral op wijzen dat zulke luidsprekers zèlf - ongeacht de versterkers die er aan zijn gekoppeld - problematisch zijn.

De booster-schakeling veroorzaakt immers grotere akoestische output van het lage toongebied ònder de resonantiefrequentie, en levert dus in dat gebied meer hoorbare/meetbare vervorming (m.n. frequentieverdubbeling).

Bovendien tast hij de demping (controle) van de versterker (èlke versterker!) aan en veroorzaakt hij fasevervorming (frequentie-afhankelijke vertragingen en dus fasefouten tussen grondtonen en harmonische boventonen in het basbereik).

"...versterkers die geen lage impedanties kunnen aansturen staan bekend om hun muzikale karakter..." en

"...versterkers die geen probleem hebben...bekend staan om hun kille karakter...", huh, waar haal je dat nou allemaal vandaan??

Ik zou toch wel erg oppassen met dit soort suggestieve statements en algemeenheden. Goede en slechte versterkers heb je in soorten en maten, daar kunnen we het over eens zijn. 

Sommige luidsprekers stellen inderdaad zwaardere eisen aan versterkers dan andere (en die van Spido zijn vast een genot voor elke versterker  :D  ), maar het gaat om de juiste match en een goede match is altijd wel te vinden. 

Overigens staat Pass Labs juist bekend om zn neutrale, vloeiende, volgens sommigen zelfs "tube-like" karakter (zeg ik zonder enig commercieel belang ;) ).

Jammer dat je nu Spido's commentaar uit zijn verband rukt. Is ie is een keertje genuanceerd :D In zijn algemeenheid gaat dat wel op is ook mijn ervaring. Zitten we weer met een welles-nietes discussie...

Zo'n boost circuit trekt gewoon extra veel vermogen uit een versterker in een heel beperkt frequentiegebied: Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. En dat gaat ten koste van de kwaliteit van de rest van het frequentiegebied. Dat jij het allemaal niet hoort staat daar los van.

"...versterkers die geen lage impedanties kunnen aansturen staan bekend om hun muzikale karakter..." en

"...versterkers die geen probleem hebben...bekend staan om hun kille karakter...", huh, waar haal je dat nou allemaal vandaan??

Mijn ervaring is ook, dat dit klopt  :)   Net als FET' s die Nelson maar ook andere ontwerpers gebruiken voor een buisachtig geluid zorgen.  Logisch toch ^_^  Ik ga het niet meer uitleggen ;)  Zoek maar eens op dit forum. :)

Mijn speakers hebben vlgs. van den Hul  (uit nr.15 van Stereo-hifi-Test 1974), een zeer vlakke impedantiekarakteristiek; alleen bij 43 hz wordt 19 ohm bereikt, verder gaat het nooit lager dan 4,5 ohm.

Het zouden dus hele versterkervriendelijke speakers moeten zijn, als ik bovenstaande goed heb begrepen. :)

Oh, best aardig, iets meer bas dan ik prettig, eh, neutraal vind.

Ik denk dat elke set neutraal klinkt, tot je ontdekt dat het neutraler kan. :wacko:^_^;):D

Het klopt dat er iets teveel laag is, dat komt vnl. door de opstelling. Er speelt soms een staande golf mee.

Daarnaast geven ze lager weer dan de gemiddelde speaker: 36Hz bij 0dB en 20 Hz bij -8dB.

Ik vind ze in zoverre neutraal dat ze niet kieskeurig zijn wat betreft het aanbod van muziek.

....

Maar ik wilde er vooral op wijzen dat zulke luidsprekers zèlf - ongeacht de versterkers die er aan zijn gekoppeld - problematisch zijn.

De booster-schakeling veroorzaakt immers grotere akoestische output van het lage toongebied ònder de resonantiefrequentie, en levert dus in dat gebied meer hoorbare/meetbare vervorming (m.n. frequentieverdubbeling).

....

Wat bedoel je precies met de booster-schakeling?

Wat bedoel je precies met de booster-schakeling?

C-19 en L12 op het schema wat je hier kunt vinden  http://www.infinity-classics.de/technik/manuals/Kappa_9_technical_sheet.pdf

C19 and L12 are what make this an unusual design that is hard to drive. They form a peaked high-pass filter that effectively lowers the input impedance in order to boost the very low bass. Dit komt uit post #96 van Spido op de vorige pagina.

Zulke lage impedanties vormen kennelijk een probleem voor veel versterkers. En opvallend veel van die versterkers staan juist bekend om hun "muzikale" karakter ("losheid", "frisheid", "openheid") in combinatie met goede luidsprekers van eenvoudiger aard.

Daar tegenover staat dat sommige van de versterkers die géén probleem hebben met zulke "geforceerde" gesloten systemen, bij muzikale mensen bekend staan om hun "kille", "ijzige", "laboratorium-achtige" karakter.

Gelukkig... niet veel van de... Er is nog hoop.

Hier klinkt het nu of Paul Geremia in eigen persoon voor me staat te zingen. Maar dat kan ik natuurlijk niet weten, ik heb hem nog nooit live gehoord. Maar Hans Theesink wél... en die staat hier ook regelmatig in eigen persoon (lijkt het).

Heb jij die dus onversterkt gehoord dan, Hans?

Ik reageer even: ik heb geen enkele zanger(es) waar ik een opname van heb ooit live (en zonder zanginstallatie) horen zingen. 

Volgende week ga ik naar Tania Maria, mijn grote favoriet, die in het Bimhuis optreedt. Zij zal vast een microfoon gebruiken anders horen de mensen achterin niks. Misschien wil ze in de kleedkamer wel een stukje voor mij zingen. Als ik nou eens zeg dat ik van HighEnd Forum ben?

Bij klassiek zou dat eerder mogelijk zijn, omdat deze zangers doorgaans geen microfoon nodig hebben.

Op dit forum zitten veel technici en ervaren luisteraars. Bij hen kom je met bovenstaand verhaal niet weg.

Niet iedereen is dommer dan Spido. Het laatste is zo'n beetje de ondertoon in veel van je posts.

Ik reageer even: ik heb geen enkele zanger(es) waar ik een opname van heb ooit live (en zonder zanginstallatie) horen zingen. 

Volgende week ga ik naar Tania Maria, mijn grote favoriet, die in het Bimhuis optreedt. Zij zal vast een microfoon gebruiken anders horen de mensen achterin niks. Misschien wil ze in de kleedkamer wel een stukje voor mij zingen. Als ik nou eens zeg dat ik van HighEnd Forum ben?

Bij klassiek zou dat eerder mogelijk zijn, omdat deze zangers doorgaans geen microfoon nodig hebben.

Klopt. Zonder klassieke referentie gaat je opvatting van neutraal alle kanten op. Zelden de goede.