Jump to content

Gevlochten koperen platenmat

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb sinds gisteren een gevlochten koperen platenmat in huis. Het ding is twee millimeter dik en buiten de interessante esthetiek ( doet het goed op de Oracle ) lijkt het in de breedte toch te leiden tot een subtiele verbetering. Wie kent de mat en heeft hem al geprobeerd.

• Members

Ik heb sinds gisteren een gevlochten koperen platenmat in huis. Het ding is nul komma twee millimeter dik en buiten de interessante esthetiek ( doet het goed op de Oracle ) lijkt het in de breedte toch te leiden tot een subtiele verbetering. Wie kent de mat en heeft hem al geprobeerd.

Kleine aanpassing gedaan in jouw post, hij is nogal wat dunner als dat je neerschreef!

Dat ik hem al ken en had geprobeerd moge duidelijk zijn? De vooralsnog enige tafel waar het eigenlijk geen verbetering op gaf was een Linn LP-12, maar die persoon weigerde zijn arm te laten zakken om te vergelijken (de Linn mat is een stuk dikker)...

Ik heb sinds gisteren een gevlochten koperen platenmat in huis. Het ding is twee millimeter dik en buiten de interessante esthetiek ( doet het goed op de Oracle ) lijkt het in de breedte toch te leiden tot een subtiele verbetering. Wie kent de mat en heeft hem al geprobeerd.

Heb je de VTA ook aangepast aan de nieuwe mat? Anders luister je mogelijk naar het subtiele verschil van de iets kleinere VTA....

VTA.png

Dat is 'm.

Ik heb de mat ook maar dan zonder de carbonmat.

Met de carbonmat erbij zou het verschil groter zijn dan alleen met de koperenmat.

Maar ja dat heb ik weer,ik hoor geen verschil wat niet wil zeggen dat er dat niet is maar een kennis van mij die mijn mat een week geleend heeft hoorde wel verschil.

Hij vond het wat transparanter klinken en het laag leek wat vaster.

Ik heb het op alle dt's geprobeerd maar zoals gezegd met of zonder klinkt het voor mij niet beter of slechter.

De mat ligd nu op de Garrard 301.

• Members

Dat is hem idd. Doet hij ook weer lekker, hij heeft de introductieprijs er nog steeds op staan, zie hier de introductie: http://www.music2.nl/plutocoppermat.html

@Groovy, heb je je oude mat er onder vandaan gehaald? Dat is namelijk wel de bedoeling. En dan je arm weer even op de juiste hoogte instellen. Al is dat niet enorm kritisch, voor 1 graad verschil moet je arm 4 mm omhoog of omlaag. Hangt dus van de dikte van je oude mat af. Mocht je toch je oude mat willen blijven gebruiken, de hele opzet is van de harde materialen onder naar steeds zachtere materialen boven. Heb je dus een vilten- rubberen- of kurken mat, moet de koperen er weer onder. Maar liever weg met die handel en alleen de koperen direct op je plateau. In combinatie met de Carbon mat moet die dus ook bovenop het koper. Om die reden geeft deze mat met een metalen plateau dan ook altijd meer resultaat als met een plateau van Delrin, dan is het verschil erg klein (bijna zelfde materiaal als je vinyl)...

Ik heb de mat rechtsstreek op het metalen plateau gelegd daar bovenop de orginele mat van rubber.

Ik heb de toonarm niet in hoogte aangepast.

Een carbonmat heb ik niet.

Dus als ik het goed begrijp dan alleen de koperenmat gebruiken.

• Members

Ik heb de mat rechtsstreek op het metalen plateau gelegd daar bovenop de orginele mat van rubber.

Ik heb de toonarm niet in hoogte aangepast.

Een carbonmat heb ik niet.

Dus als ik het goed begrijp dan alleen de koperenmat gebruiken.

Met 0,2 mm hoogteverschil valt er ook niets aan te passen. Pas als de originele mat wordt verwijderd hebben we het over een mm of 2 denk? Dat zou je weer wat moeten aanpassen. Alleen deze mat erbij dat valt in hoogte niet eens te meten, laat staan aan te passen.

Oh, en ja, als antwoord op je vraag, het liefst alleen de koperen mat. En de tafel altijd stop zetten als je een plaat wisselt. Die mat weegt ongeveer niets, dus puur alleen al door de wrijving als je het plateau laat draaien wordt hij statisch en blijft aan je vinyl kleven. Vraag maar eens aan Audiofreak wat er dan allemaal kan gebeuren...

Die mat weegt ongeveer niets, dus puur alleen al door de wrijving als je het plateau laat draaien wordt hij statisch en blijft aan je vinyl kleven. Vraag maar eens aan Audiofreak wat er dan allemaal kan gebeuren...

En Audiofreak wat gebeurd er dan? :D

Zwaan kleef aan. Heb ik hier met mijn zelfgefabriceerde kurken mat (ik had toch nog een zooi kurk over, en wat doe je dan?), die nog niet is vastgelijmd. Bij sommige platen komt die wel eens mee.

Is wél effectiever dan die commerciële mat, maar dat spreekt.  ^_^

Ik heb ze beiden. Ik vind het echt een aanwinst, ik heb hem op de Garrard 301, rechtstreeks op het metalen plateau. Meer dynamiek, detail, pin pointing, ik ben er erg blij mee. 

Hier een carbon-composiet/viltmat op den Thorens, icm. een Michell-clamp.

Plateau wel gedempt aan onderzijde.

Bas is droger, puntiger waardoor het midden ook beter tot zijn recht komt (minder "galm" zeg maar).

Goed vergelijkbaar met een acrylmat (ook gehad) en geen risico op het in het vinyl persen van evt. stofdeeltjes en zandkorrels (kat in huis),

Bevalt beter dan kurk of rubber. Een kopermat heb ik daarop niet geprobeerd.

Sorry voor de verschrijvingen en de automatische correctie van mijn i pad. Dat van die 0,2 mm wist ik natuurlijk wel. Hoewel ik de mat bij een definitief oordeel nog eens goed ga beluisteren en dan de VTA een fractie ga veranderen hecht ik niet aan zo'n klein verschil. Een 120 grams plaat is 1,6 mm dik, een 180 grams 2, 0 en een 200 grams 2,2 mm.

En Audiofreak wat gebeurd er dan? :D

De koperen mat kan onder je element schieten en dat kan je je element/naald kosten.

In het begin is dat een paar keer gebeurd.. Gelukkig ging het elke keer goed. Nu zet ik het plateau stil voordat ik de lp eraf haal.

Ik heb nu ook kleine stukjes 2-zijdig tapijttape ertussen, zodat de mat vast zit op het originele plateaumat.

Overigens de koperen mat is ook hier verkrijgbaar:

http://www.puresoundshop.nl/webshop/accessoires/detail/140/pluto-audio--the-universal-copper-matt.html

en ook hier:

http://www.audio21.eu/draaitafels/draaitafel-tweaks

Bij mijn Oracle moet ik ivm vastschroeven van de plaat altijd bij het verwisselen van de plaat de draaitafel stilzetten. Dat "plakken" had ik in het begin ook bij sommige platen. Weer even een ritueeltje erbij dus. Alle redakteuren van puresound hebben inmiddels zo'n mat. De idee is een artikel waar we de (verschillende?) ervaringen in beschrijven. Dat zal toch nog wel even duren want we willen dat zoals altijd goed doen. Daarbij is het natuurlijk wel leuk om daarbij andere ervaringen mee te nemen vandaar mijn vraag.

Dacht het wel. Heb je natuurlijk niks aan mijn ervaring, die bovendien gestoeld is op een heel kort vergelijk. En ik kon daarbij geen verschil ontdekken.

Om het goed te doen, voor een artikel notabene, is veel geduld en discipline nodig. Respect!

Hai Marc,

Ik zou ook geen platenmatten met elkaar willen vergelijke: allemaal verschillende dikten en dan kom je wel in de de problemen met de VTA/SRA en houdt je jezelf al vlug voor de gek Maar zo'n mat van 0.2 mm moet wel te doen zijn. Zeker in mijn situatie waar het draaitafelplateau en de mat van de Oracle als het ware geintegreerd zijn. Dus niets weghalen van de mat en een ander erop, maar alleen dat laatste. Het is trouwens toch wel vaak "trial and error". En dan moet je dat ook aangeven.

Waar heb je die kurken mat van gemaakt.Van kurk natuurlijk, maar waar heb je die dunne laag kurk gekocht? Leuk om een keer te proberen.

Dat is hem idd. Doet hij ook weer lekker, hij heeft de introductieprijs er nog steeds op staan, zie hier de introductie: http://www.music2.nl/plutocoppermat.html

@Groovy, heb je je oude mat er onder vandaan gehaald? Dat is namelijk wel de bedoeling. En dan je arm weer even op de juiste hoogte instellen. Al is dat niet enorm kritisch, voor 1 graad verschil moet je arm 4 mm omhoog of omlaag. Hangt dus van de dikte van je oude mat af. Mocht je toch je oude mat willen blijven gebruiken, de hele opzet is van de harde materialen onder naar steeds zachtere materialen boven. Heb je dus een vilten- rubberen- of kurken mat, moet de koperen er weer onder. Maar liever weg met die handel en alleen de koperen direct op je plateau. In combinatie met de Carbon mat moet die dus ook bovenop het koper. Om die reden geeft deze mat met een metalen plateau dan ook altijd meer resultaat als met een plateau van Delrin, dan is het verschil erg klein (bijna zelfde materiaal als je vinyl)...

Marco,

Als ik dit zo lees, zou de carbon mat op de koperen moeten. Carbon is harder dan koper. Als het zachtere materiaal onder moet liggen, hoort de koperen dus onder de carbon mat te liggen.

BTW, 1º verschil is niet altijd 4mm armhoogte. E.e.a. hangt ook af van de effectieve lengte van de arm. Ik neem aan dat jij voor het gemak van een 12" arm bent uitgegaan. Bij een 9" is dat zeker minder en bij een 5" tangentiaal al helemaal. Mocht je toch een 9" arm aangehouden hebben, dan is het bij een 12" aanzienlijk meer dan 4mm.

Het is wel een zeer dun en luchtig (gevlochten) matariaal Roger, kan je dat dan hard noemen?

Hallo Carl,

Een poosje terug heb ik dat matje bij Audio21 gezien en de werking ervan gehoord.

Mooi materiaal.

Het is echter geen gevlochten mat maar een vlies. De draadjes liggen in alle richtingen.

In het engels heet zoiets een "non woven". Een "niet geweven" dus. Vaktermen; maar toch handig als je (als recensist) straks de juiste termen kent. Vandaar dit commentaar.

Groet,

Leobus