Jump to content

Gevlochten koperen platenmat

carl
 Share

Recommended Posts

Eenmaal nat afspelen is voortaan altijd nat afspelen heb ik wel eens gelezen.

Ik heb in het verleden ook altijd nat afgespeeld. Maar wél met gedestilleerd water met alcohol. De platen kraken inderdaad als een gek wanneer je ze droog afspeelt, maar een keer goed wassen doet wonderen. Al m'n oude platen speel ik nu droog en zonder gekraak af.  

Na veel experimenteren met verschillende matten dik  dun en vilt en de orginele Garrard mat kom ik tot de conclusie dat de koperen mat het best tot zijn recht komt rechtreeks op het plateau en draaien met de koperenmat alleen.

Het verschil zit hem oa in de kleine geluidjes die wat sterker hoorbaar zijn en de stem van bv Janis Ian op het album Between the Lines klinkt wat frisser.

Qwa stemmen hoor ik het kleine verschil beter bij een Singer Songwriter dan bij nummers met meerdere stemmen.

Ik kan mij voorstellen dat het element ook een rol speelt in het waarnemen van verschillen.

Beste Groovy,

Vermoedelijk zou jij je rot schrikken, wanneer je ooit een spectrum-analyse zou zien van jouw Garrard met koperen mat bij het "afspelen" van een glad stukje van een meetplaat. (Zo'n stukje dat wel wordt gebruikt voor het afstellen van anti-skating.)

Zoals Pjotr zegt: die dikke rubber mat is er niet voor niets!

Weet je zeker dat je inmiddels niet verslaafd bent geraakt aan rumble?

Als rumble beter klinkt dan is dat toch niet erg :D

Maar als ik nu zoals ik nu draai verschil hoor en met de rubberenmat op de koperen niet?

Beste Groovy,

Soms komt een voordeel samen met een nadeel...

Volgens Rudolf Bruil ligt het optimum bij een "betrekkelijk / tamelijk harde mat" en spelen de draaitafel, de arm en het element een belangrijke rol bij de keuze.

Volgens Spido leveren goede draaitafelfabrikanten ook goede matten bij hun draaitafels.

(...) At first hearing a rubber mat will allow more detail, but you may discover after a while that these are make believe refinements. Peaks in the frequency curve should be avoided at all times. A relatively hard mat is the best option: acrylic (Goldmund type), hard rubber (the Technics SP-10mk2 type). The choice of mat should always be made in relation to the turntable itself and the arm and cartridge combination. Soft rubber, fluffy felt and very soft sorbothane are providing just fantasy. It is like eating cake with too much cream. After a while you get sick of it.

If the sound is not detailed enough you should check if there is a mis match of cartridge, arm, capacitance of the phono cable, and pre-amplifier. In that case check this page first: 
knlinkamb_3br.jpg

Not long ago I bought a mat which was relatively thin (only 3 mm) and made of a rather brittle material. Though it looked somewhat like acrylic on first inspection, it emphasized the mid-high frequency band and did not provide a good mid band. The difference between this quasi audiophile mat (it was advertized as being audiophile) and the mat of the Technics SP-10 Mk2 for example, could be heard when there were a few ticks. These lacked the mid frequencies when the brittle mat covered the platter. The audiophile mat weighed only 242 gr. while the Technics mat was 4 mm thick, weighed 414 gr. The acrylic mat I currently use is machined out of a 5 mm thick sheet. That mat weighs 402 gr. The 4 mm corian mat was 426 gr. There is abviously a relation of weight, thicknes, and good sound. (...)

http://www.soundfountain.com/amb/ttmat.html

Hij heeft het over een harde mat.

De lp ligt maar 2mm boven het garrard plateau,vrij hard lijkt mij.

De Ortofon spu klinkt er goed op.

Het kan zijn dat het zo niet moet maar het werkt wel.

Ik heb er een geribbelde en vlakke mat op gehad ook van verschillende dikte.

Misschien werkt het zo op de Garrard 301 en op een td 124 weer niet dat is ander materiaal.

Maar dat ga ik niet allemaal uitzoeken.

De tip om de dt stil te zetten bij het verwisselen van een lp is een goede.

De koperen hong al aan de Ortofon.

Gelukkig geen schade. :)

• Members

Dikke kans dat hij het niet weet.

Toch maar weer een klein tipje van de sluier?

Spido zat al aardig in de buurt! Van dit materiaal wordt ook brandstoffilters gemaakt voor bepaalde doeleinden. Voor wie weet waar Eddy Driessen in het verleden werkte, die gaat het denk ik al een beetje doorkrijgen. Het heeft idd te maken met statische electriciteit. Alleen dan niet om het af te voeren, maar om het opbouwen van te verminderen. Dan valt de ervaring met rubber er onder ook wel te verklaren?

Het levensverhaal vam mr. Pluto gelezen hebbende had ik al zo'n vermoeden. Net een nieuwe pilaar van Eric Bibb erop en hij blijft stevig plakken. Na het wassen zal het wel minder zijn. En wie weet pakt de mat de eigenresonanties ook wel mee.

Toch maar weer een klein tipje van de sluier?

Spido zat al aardig in de buurt! Van dit materiaal wordt ook brandstoffilters gemaakt voor bepaalde doeleinden. Voor wie weet waar Eddy Driessen in het verleden werkte, die gaat het denk ik al een beetje doorkrijgen. Het heeft idd te maken met statische electriciteit. Alleen dan niet om het af te voeren, maar om het opbouwen van te verminderen. Dan valt de ervaring met rubber er onder ook wel te verklaren?

Als dat de bedoeling is moet de mat OP de plaat liggen  :unsure:  Anders doet ie wat betreft opbouw van statische elektriciteit (door de naaldwrijving) niets! Het vinyl waarvan een plaat gemaakt is is een erg goede isolator, daar gaat geen statische lading dwars doorheen of langsheen!

Tegen statische elektriciteit helpt alleen een geleidend en geaard meeloopborsteltje, geen al te lage luchtvochtigheid of nat afspelen zoals Spido doet.

Dan moeten de mensen met zo'n ding hem maar eens testen óp de plaat ;-)

Eindelijk een duidelijk verschil!

Alle gekheid op een naaldborstel, Carl meldde in het begin een breder stereobeeld. Doet statische electriciteit daar wat mee?

Na veel experimenteren met verschillende matten dik  dun en vilt en de orginele Garrard mat kom ik tot de conclusie dat de koperen mat het best tot zijn recht komt rechtreeks op het plateau en draaien met de koperenmat alleen.

Het verschil zit hem oa in de kleine geluidjes die wat sterker hoorbaar zijn en de stem van bv Janis Ian op het album Between the Lines klinkt wat frisser.

Qwa stemmen hoor ik het kleine verschil beter bij een Singer Songwriter dan bij nummers met meerdere stemmen.

Ik kan mij voorstellen dat het element ook een rol speelt in het waarnemen van verschillen.

Kan je zien hoe ook de setup van belang is..... Ik kan mij voorstellen, dat bij een set die wat rustig klinkt, de mat net niet over de grens gaat. Bij mij was dat dus wel het geval.....

Weinig dt's met eenzelfde setup.

De verschillen kunnen per dt anders zijn.

Daarom hoor je geen eenduidig antwoord.

Ik denk dat ook moeilijk te geven is daar ieder op zijn eigen oren moet afgaan.

Exact de reden (die Spido ook al noemde) dat de Millennium Mat (carbonvezel-vilt of fluweelachtig iets) op mijn Thorens wel werkt: binnendemping van beide plateaus.

Matje is extreem dun dus ook een goeie energie-overdracht.

Overigens wel in combinatie met de Michell clamp, waarbij er om de spindle onder de plaat een dikke viltring ligt zodat de plaat vanaf de rand van die clamp dicht tegen de mat wordt gedrukt om resonanties af te voeren (a la VPI dus eigenlijk).

Doet 't beter dan een kurk- of rubbermat. Attacks zijn feller, laag is slanker/gedefinieerder waardoor ook het midden opknapt (geen maskeringseffect of na-ijlen).

Bij het verhaal van het afvoeren van statische lading via de onderzijde plaats ik met Pjotr mijn vraagtekens maar ik ben dan ook geen mechanisch ingenieur dus kan ik daar verder weinig over zeggen.

Overigens doet die Millennium Mat dat ook niet maar dat wordt dan ook nergens geclaimd.

- edit - TNT heeft 'm hier getest op een Garrard 401: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/garrard_mats_e.html

Overigens claimt Millennium zelf wel dat deze mat wat doet tegen statische lading, ik heb daar helaas niets van gemerkt. Dust galore .......

Alle gekheid op een naaldborstel, Carl meldde in het begin een breder stereobeeld. Doet statische electriciteit daar wat mee?

Nu Marc, wel goed citeren hoor. Mijn eerste indruk was, dat de mat in de breedte beter klonk en dat is iets anders dan dat die breder klonk. Vanavond kwam Ellie hondsmoe thuis en is onmiddellijk nar bed gegaan. Dus ik had weer even tijd. Gewoon een halve kant met en zonder mat gedraaid een aantal malen. Het is allemaal subtiel hoor, maar weer net iets strakker. Als het effect niet subtiel was, was het ook niet goed denk ik.

Dat het bij Peter wat frisser klinkt kan ik me iets bij voorstellen als je de mat rechtstreeks op metaal legt. Ik denk dat dan de klank van het metalen plateau overheerst. Ik heb zelf een plateau van metaal met een soort acryl erop. Hetzelfde als bijvoorbeeld de Fat Bob van Onno en Roger. Daar doet hij het goed bij: maar wat zit het dichtste bij neutraal?

• Members

[...]

Daar doet hij het goed bij: maar wat zit het dichtste bij neutraal?

Heb ik een vraag, wat nu als wij allemaal zeggen zonder is neutraal, met is gekleurd... En jij vindt met mooier. Ga je hem dan niet gebruiken omdat de goegemeente zegt dat dat beter is?

Doe gewoon lekker wat je het mooiste vind. Net als met je luidsprekers, tafel, arm, element versterker en buizen. Wat JIJ het mooiste vindt, dat geldt. Niet wat volgens anderen of de regelen der kunst beter zou zijn.

Doe gewoon lekker wat je het mooiste vind. Net als met je luidsprekers, tafel, arm, element versterker en buizen. Wat JIJ het mooiste vindt, dat geldt. Niet wat volgens anderen of de regelen der kunst beter zou zijn.

Helemaal mee eens :)

Heb ik een vraag, wat nu als wij allemaal zeggen zonder is neutraal, met is gekleurd... En jij vindt met mooier. Ga je hem dan niet gebruiken omdat de goegemeente zegt dat dat beter is?Doe gewoon lekker wat je het mooiste vind. Net als met je luidsprekers, tafel, arm, element versterker en buizen. Wat JIJ het mooiste vindt, dat geldt. Niet wat volgens anderen of de regelen der kunst beter zou zijn.

Het was meer een vraag aan mezelf Marco. Voor de rest ben ik behoorlijk eigenzinnig en maak je geen zorgen ik doe altijd wat ik zelf wil. Dat is ook mijn kracht en mijn zwakte op mijn werk.

Ja hoor eens, is nu die mat leidend voorwerp of de gebruiker? :lol:

De mat is het leidend voorwerp. De gebruiker is het lijdend voorwerp.

Kan ook andersom zijn.

(Deze moest ik ff inkoppen)

Groet,

Leobus

• Members

Ik las net dat hifipuntennel (de enige ECHT onafhankelijke, schei toch uit) nu ook een webshop heeft waar zij de'' Mat der Matten'' blijken te verkopen, en voor wisselgeld natuurlijk:

http://www.hifidelity.nl/tw-acustic-platen-mat.html?utm_source=hifinl&utm_medium=top5-home&utm_campaign=tw-acustic-platenmat

Ik zie wel een uitdaging in die demo van 1 minuut met als vervolg de Koperen er achteraan voor minder dan een tiende van de prijs!

Zelfs op 1 van de tafels die ze daar verkopen waar deze mat blijkbaar mee moet worden gecombineerd? Waar verkopen ze ze anders voor...