mumsoft Posted 22 augustus 2014 Report Share Posted 22 augustus 2014 Als alles meetbaar en verklaarbaar zou zijn hadden we allemaal het summum waarschijnlijk al in huis gehad. Je vraagt je af, hoe sets over zeg een honderd jaar presteren. Als je dan nog sets hebt, natuurlijk. Maar muziekreproductie verdwijnt denk ik niet. Tenzij... we leven in barre tijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 augustus 2014 Report Share Posted 22 augustus 2014 Beste Spido, volgens mij heb jij Eddy's telefoonnummer nog wel ergens paraat, vraag het nog eens aan hem? Zelf heb ik werkelijk geen idee of zoiets wel of niet meetbaar is, maar er zijn wel meer hoorbare verschillen niet meetbaar. Als alles meetbaar en verklaarbaar zou zijn hadden we allemaal het summum waarschijnlijk al in huis gehad. Nog even een kleine toelichting op mijn ''absoluut hoorbaar'', de verschillen zijn dus niet heel groot, maar je hoeft niet op het puntje van je stoel te gaan zitten om het te horen. Ik heb minder grote verschillen gehoord bij mensen in set-ups die dit consequent bij iedere tweak als ''het verdwijnen van een gordijn'' omschreven, dit niet 1-maal, maar vele malen. Die set was van orgine dus blijkbaar volledig prut? Een beetje relativerend vermogen is dus in onze materie wel prettig. Deze mat blijft echter voor de minimale investering zoals ze het aan de andere kant van de grote plas ook wel eens willen omschrijven: Big Bang for the Buck! Beste Arden, Allereerst zou ik willen opmerken, dat ik Eddie Driessen zéér hoog acht om zijn handvaardigheid, zijn bekwaamheid als fijn-instrumentmaker, zijn empirische kennis van draaitafels en de daaruit voortgesproten technische intuïtie. Maar voor zover ik hem ken, verricht hij nóóit metingen. Dat laat hij aan anderen - bijvoorbeeld aan Aalt Jouk van den Hul - over. Maar de resultaten interesseren hem eigenlijk niet. Aalt Jouk past zijn element aan bij de eigenschappen van de Pluto arm, en dat is het enige wat voor Eddie van belang is. Eddie "weet" in het diepst van zijn ziel wanneer iets goed is. En probeer dan maar niet hem daar aan te laten twijfelen! Ten tweede wil ik opmerken dat een forsere basweergave en/of meer sprankeling bij hogere frequenties heel goed kan duiden op betere aftasting en demping, maar dat zulke effecten ook het gevolg kunnen zijn van meer resonantie en minder controle. Mensen beminnen hun apparatuur vaak om hun fouten. Dit verklaart meteen de misvatting in jouw zin: "Als alles meetbaar en verklaarbaar zou zijn hadden we allemaal het summum waarschijnlijk al in huis gehad." Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 24 augustus 2014 Report Share Posted 24 augustus 2014 Ik heb de koperen mat ook al een paar maanden in gebruik en er positieve ervaringen mee. Gewoon door te luisteren ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 24 augustus 2014 Report Share Posted 24 augustus 2014 Hee Gerald, alles goed? Lang niet gezien hier.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 4 september 2014 Report Share Posted 4 september 2014 Ik ga hem maar eens bestellen. Ben zaterdag toch jarig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 september 2014 Members Report Share Posted 7 september 2014 En? Jezelf nog blij kunnen maken? In het geval van nog niet: Eddy Driessen is weer volop aan het werk geweest, ik heb me hier een pak op voorraad liggen! Volgende week eerst de dealers maar weer eens ruim gaan voorzien! Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 7 september 2014 Report Share Posted 7 september 2014 In de webshop van puresound zijn ze op voorraad en gewoon te bestellen. Klikkerderklik Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Gisteren de Pluto koperen mat mkII gekocht bij A10 Audio. Om eerlijk te zijn durf ik nog niet te zeggen of het "iets doet". Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Ik heb 'm hier ook getest en het verschil was gigantisch. Alleen was het niet mijn smaak.Het voegde ongetwijfeld toe aan dynamiek en daarbij behorende levendigheid, maar maakte het geluid van m'n speler ook agressiever.En dat mot ik niet. Interessant om te horen wat het doet en een andere luisteraar bij dezelfde sessie wilde 'm direct hebben, die vond het fantastisch, maar mijn tweak is het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Ik heb gisteren tijdens de forumbijeenkomst zo'n Pluto koperen mat gewonnen, waarvoor ik de organisatie hartelijk bedank. Ik kom nog terug op m'n bevindingen (al kan dat nog wel een paar dagen duren). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 september 2014 Author Report Share Posted 21 september 2014 Op Puresound zijn we bezig met een artikel. De redacteuren komen daar allemaal aan de orde en ik heb de idee dat het effect platenspeler afhankelijk is. Marc van Audio21 vertelde me dat hij minder deed bij de Pluto omdat deze een (deels?) koperen plateau heeft? Op de Fat Bobs van de redacteuren deed hij meer dan op mijn Oracle. Ook daar gaat hij er niet meer af. Ben dus benieuwd naar de ervaringen van Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Ik heb gisteren tijdens de forumbijeenkomst zo'n Pluto koperen mat gewonnen, waarvoor ik de organisatie hartelijk bedank. Ik kom nog terug op m'n bevindingen (al kan dat nog wel een paar dagen duren). Gefeliciteerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Vanmorgen was Jongensdroom hier. We hebben samen even geluisterd naar het effect van de mat. We hebben daarbij de LP "Skol" van Oscar Peterson en nog wat bekende musici en de LA4 LP gebruikt. Wat het meest opvalt is, dat het met de mat, allemaal wat puntiger en dynamischer wordt weergegeven. Niet scherper of agressiever, maar juist schoner en realistischer. Ik ga nog verder luisteren en schrijf eerdaags nog wat luisterervaringen op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Marco vroeg mij op de meeting uit welk materiaal the spindle was wel bij een rega is dit volledig uit plastic. hoe zit dat dan met het opwekken en afvoeren van statische electriciteit ... ? heb nog geen tijd gehad om te luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 september 2014 Members Report Share Posted 22 september 2014 Marco vroeg mij op de meeting uit welk materiaal the spindle was wel bij een rega is dit volledig uit plastic. hoe zit dat dan met het opwekken en afvoeren van statische electriciteit ... ? heb nog geen tijd gehad om te luisteren Dat ga jij ons straks denk ik zelf vertellen...! Zoals al eerder gezegd, ik heb natuurlijk niet alle beschibare draaitafels kunnen proberen, 1 waarvan zelfs de spindel niet van metaal is, dat heb ik nog niet aan de orde gehad. In principe heeft (voor zijn belangrijkste werking) de mat wel ergens een contact met metaal nodig om de statische electriciteit van de plaat af te kunnen voeren. Voor het gemak meld ik er toch nog maar een keer bij dat ook de tafel dit nog kwijt moet kunnen, dus het aarden van het loopwerk is soms ook wel wenselijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Mijn draaitafel hangt in ieder geval wél aan aarde. Maar ik vraag me wél af hoe dat met de smering (oliefilm) en keramische axiaal lagering naar het plateau gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 september 2014 Members Report Share Posted 22 september 2014 Moet je niet aan mij vragen, maar het werkt wel. Waarom heb je hem überhaupt geaard dan, als ik (misschien een domme) vraag mag stellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Nou ehh.. de basis en de arm zijn hiermee wél geaard. Nou is zo'n oliefilm erg dun, het zou best kunnen dat statische ladingen hierdoor makkelijk afgevoerd kunnen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Beste Hans, Bij twijfel kun je natuurlijk altijd nog geleidende olie gebruiken. (Ferro fluid.) Of kwikbadjes, bijvoorbeeld. (Overigens was ik er onlangs getuige van dat De Grote Dure Draaitafelman van Nederland bij een demo op de Veluwe steeds even zèlf als biodynamische aardleiding moest fungeren, wanneer er zomaar opeens weer harde droge tikken hoorbaar werden...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Dat wordt een koperen borsteltje aan de buiten zijnde van het plateau laten lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Wat een problemen toch allemaal.... Voorlopig werkt het prima en blijft de koperen mat ook niet aan de plaat plakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Wat een problemen toch allemaal.... Voorlopig werkt het prima en blijft de koperen mat ook niet aan de plaat plakken. Dat plakken doettie bij mij soms wél, soms niet, op een en dezelfde avond. Dat vind ik dan wel vreemd. De speler is trouwens geaard. Ik heb een metalen plateau, waarop in beide matten heb liggen: eerst de carbon en daar bovenop de koperen. Ik kan ze niet meer missen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Wie weet is de werking van de koperen mat wel niet gebaseerd op het afvoeren van statische electriciteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 Wel niet,,, wat is het nou mum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 september 2014 Members Report Share Posted 22 september 2014 Wie weet is de werking van de koperen mat wel niet gebaseerd op het afvoeren van statische electriciteit. Laat dat nou toch echt net 1 van de belangrijkste eigenschappen zijn Marc! Het materiaal waar de mat van wordt gemaakt (of beter, de stof), wordt gebruikt als filter in brandstofcellen. Puur om statische ontladingen en alle daarmee gepaard gaande ongewenste reacties voor te zijn die je in en brandstofcel nou net niet wil hebben! Dat Eddy er nog iets mee doet is ook geen geheim, wat, dat weet ik echter niet (of wel... ), het zou jou in ieder geval wel aan moeten staan schat ik zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts