Jump to content

Gevlochten koperen platenmat

carl
 Share

Recommended Posts

Laat dat nou toch echt net 1 van de belangrijkste eigenschappen zijn Marc!

Het materiaal waar de mat van wordt gemaakt (of beter, de stof), wordt gebruikt als filter in brandstofcellen. Puur om statische ontladingen en alle daarmee gepaard gaande ongewenste reacties voor te zijn die je in en brandstofcel nou net niet wil hebben! Dat Eddy er nog iets mee doet is ook geen geheim, wat, dat weet ik echter niet (of wel...  ;) ), het zou jou in ieder geval wel aan moeten staan schat ik zo.

Het is vast een van de belangrijkste eigenschappen, maar ik vraag me af of dat voldoende kan verklaren wat het doet. Soit.

Overigens is het altijd aardig als je zo'n bekende eigenschap op het etiketje kunt zetten, dat geeft rust.

Ik heb zelf al in een pril stadium mijn eigen matje gemaakt (Mum doet er ook nog iets mee), eentje die je i.i.g. niet kunt verdenken van het afvoeren van statische electriciteit.

Ik had in eerste instantie mijn draaitafel ook niet geaard en ondervond toen het "probleem" dat de koperen mat steeds aan de LP bleef plakken en ik soms ook een vervelend schokje kreeg wanneer ik de mat van de plaat probeerde af te halen. Nu ik de draaitafel (of eigenlijk de basis van de arm) heb geaard heb ik er nagenoeg geen last van.

Het effect van de mat is in elk geval ook duidelijk hoorbaar bij niet-geaard spelen.

Je hebt aarde en aarde.

Het "aarden" van een draaitafel is niets anders dan het opheffen van eventuele potentiaalverschillen tussen draaitafel-chassis en versterkerground.

Dat op zich werkt al prima.

Daarnaast heb je dan nog de veiligheidaarde of randaarde, wat hier in principe los van staat.

Ik had in eerste instantie mijn draaitafel ook niet geaard en ondervond toen het "probleem" dat de koperen mat steeds aan de LP bleef plakken en ik soms ook een vervelend schokje kreeg wanneer ik de mat van de plaat probeerde af te halen. Nu ik de draaitafel (of eigenlijk de basis van de arm) heb geaard heb ik er nagenoeg geen last van.

Als dat het geval is heb je een ernstig probleem met statische elektriciteit! Sowieso je DT aarden dan, heb je een ss phono pre dan kan dat een keertje je pp kosten. Een dergelijke tik op de ingang van de pp door aanraken van de aansluitingen van het element kan dodelijk daarvoor zijn.

Een dergelijk probleem is meestal niet de DT zelf maar synthetische vloerbedekking en/of synthetische kleding. Heb je daar al eens opgelet? Ook kunststof hoezen die niet antistatisch geprepareerd zijn, zijn notoire veroorzakers van het statisch opladen van je platen.

Ik heb het wel eens eerder gezegd, maar op de Oracle zit een schroefje om het chassis te aarden. Daarnaast is het element geaard. Oude truc die prima werkt.

Wat betreft de koperen mat ben ik er niet van overtuigd dat de gehoormatige verbetering (alleen) zijn oorzaak vindt in het afvoeren van energie. Dat is natuurlijke altijd het probleem met veranderingen vast te stellen: wat is de oorzaak van het gevolg.

Spido is blij.

Spido speelt altijd nat af. 

Met een LencoCleanL gevuld met gedestilleerd water en alcohol.

Geen knisperen, geen knetteren, geen statische elektriciteit.

En ook geen "Oberwellenverzerrungen"!

(Ja, doch, allerdings: daß hört man davon ab...)

ec2aea0e5e.jpg

http://www.hifimuseum.de/lenco-clean.html

Ook geen ophoping van vochtigheid vóór de naald, of dat er een laagje vloeistof tussen naald en plaat komt?

Ja, als je "Oberwellenverzerrungen", knisperen, knetteren, ruisen en tikken als een hoop detail beschouwt...

Zeker doe ik dat. maar wel als ongewenst detail :D De makke van dat spul is dat het ook het gewenste detail van wat in de muziek zit, weg filtert.

Zeker doe ik dat. maar wel als ongewenst detail :D De makke van dat spul is dat het ook het gewenste detail van wat in de muziek zit, weg filtert.

Nou, dàt heeft Spido nog nóóit gehoord!  :P

Overigens: weet jij wel hoeveel detail jouw droge, ongekoelde, dus gloeiend hete diamantje bij elke speelbeurt wegdeformeert uit je groeven?

Maar goed dat jij dat niet kunt horen...

Spido's altijd nat afgespeelde LP's uit de jaren 50 & 60 klinken nog als nieuw!

Lit. o.m.: Barlow et al., “Groove deformation and distortion in records”, JAES 1978, p.498

Walton, “Gramophone record deformation””, Wireless World, July 1961, p.353

Walton, “Versatile stereophonic pickup”, Wireless World, August 1961, p.407

Problematisch blijf het wel met nat afspelen, Lencoclean of niet:

Eens nat, altijd nat.

Armand van Ommeren beschreef eens hoe hij meemaakte dat een naaldtip was losgeraakt door het voortdurende badje dat tip en cantilever te verduren hadden. Waarbij de (holle) cantilever ook nog eens een capillaire werking vertoonde........

Chinese water torture maar dan anders.

En oh wee als je een nog niet goed droge plaat in de hoes terugschuift......

Een platenwasser is dan echt een veel betere oplossing; zeker als je veel (onvervangbare) platen hebt.

Niet alleen schoonmaken maar ook antistatisch. Natuurlijk wel het juiste middel erbij gebruiken.

Armand is (of was) er eentje van de oude garde, uit de school van Jan Kool.

Als iets slecht was dan zei hij dat ook gewoon zonder omwegen.

Kom daar nu eens om ...... alles is fantastisch, beter en nog beter dan best en hoe duurder hoe mooier.

Nu moet ik wel toegeven de schrijfsels van AvO de laatste pakweg 15 jaar niet te hebben gevolgd dus of ook hij is ingepakt door de commerciele belangen is me niet bekend.

Beste KT88,

Ach, als Quad of KEF iets nieuws hadden, dan was dat altijd prima!

En als B&W of Luxman met een nieuw model kwamen, was succes ook altijd gegarandeerd!

Dat was wel eens moeilijk, voor Kool en Van Ommeren: om beide reuze-adverteerders - Van Hessen (TransTec) en Cluysenaer (Audioscript) - voortdurend te vriend te houden.

Vooral wanneer er bijvoorbeeld twee luidsprekers moesten worden bejubeld die héél verschillend klonken. Zoals de B&W 801 en de Quad ESL63...

Hah ja, dat is ook wel weer zo ......

Toen Kool en later AvO nog schreven voor Radio Bulletin werden er wel degelijk harde noten gekraakt hoor, en dan met name bij cassette- en tapedecks.

Hij was toen zelf nog werkzaam als opnametechnicus bij de NOS/NOB of hoe heette dat toen, en wist verduiveld goed wat er van een professionele machine als de M10 of M24 werd verwacht.

Consumentenmachines van Akai, Tandberg en ook Telefunken werden zonder pardon de grond in geschreven.

Om over cassette-apparaten maar helemaal niet te beginnen; De Philips 2510 kreeg een vernietigend oordeel mee, alleen de DNL kon in zijn ogen nog enige genade vinden.

De hilarische en ook wat pathetische reactie van Philips hierop was dermate zwak dat er niet eens meer op werd gereageerd.

Exit N2510, er zullen er maar weinig hebben gestaan bij de RB-abonnees.

Maar ook Tandberg (TCD300) en Nakamichi (TT700) kwamen er verhoudingsgewijs niet zo best af, en dat waren toen toch wel de topdecks.

"Maar met de M10 in stelling" bleef er weinig over van die dingen en eigenlijk het hele medium "cassette".

Altijd weer leuk om na te lezen.

Maar inderdaad: B&W, KEF, Quad maar ook de fazereine B&O kregen altijd het predicaat zeer goed mee en dat leverde wel eens een geestelijke spagaat op.

De Philips MFB kon dan weer niets goed doen (wat geen verrassing was).

Maar het was ook een ander publiek dan dat van Luister en zelfs Disk. Veel meer technisch georienteerd.

Toen Wim Jak het stokje overnam werd alles ineens veel positiever en "liever".

Ook de Muiderkring zal wel gevoelig zijn geweest voor de advertentie-inkomsten, echt kritische recensies kwamen er niet meer.

Maar we dwalen af ...... memory lane is leuk totdat de moderator ineens opduikt en de droom vervliegt. ;)

Mijn eerste bevindingen

Platenspeler

Rega P25

Plateau wit kunststof van Funk Firm - Achroplatter

Spindle is kunststof

Clamp Kuzma

Lp's gaan naakt op de achroplatter

De koperen mat gaat nooit meer weg

De ruimtelijkheid is behoorlijk groter, detail rijker, alles is minder vlak ... meer dynamiek ook

Je wordt er ingezogen

Lana vond dat de stemmen meer naar voor stonden tov de instrumenten, het leek voor haar ook luider

• Members

[...]

Toen Wim Jak het stokje overnam werd alles ineens veel positiever en "liever".

Ook de Muiderkring zal wel gevoelig zijn geweest voor de advertentie-inkomsten, echt kritische recensies kwamen er niet meer.

[...]

Daarom leek het me nu wel eens leuk om de rollen om te draaien... Eerst de reacties van het publiek, daarna de recensie. Wat blijkt? Nu komen er ineens 3 tegelijk (Audio Creative, Puresound en Hifi Platform) terwijl ik er maar 1 aangevraagd had. Zelfs die zogenaamde grootste onafhankelijke durft hem aan te vragen (wat niet gaat gebeuren). Andere wegen blijken toch steeds weer beter te werken...

Ideaal voor droogspelers èn natspelers: papieren binnenhoezen!

Niet statisch, plakken niet vast.

c45736f395eba40ee764a70cb1b3830b.jpg   

Papieren binnenhoes voor LP's/12-inch platen, afmetingen: 309 x 306 mm.
Gemaakt van 70 grs. wit papier, zonder voering
Met 2-zijdig venster, diameter 100mm.
Verpakking: 1000 stuks in doos
Minimum bestelaantal: n.v.t. (u kunt ieder gewenst aantal bestellen)

http://www.walvisproducts.nl/producten.php?view=productPage&product=346&category=11#