Jump to content

Gevlochten koperen platenmat

carl
 Share

Recommended Posts

Ik zou het niet op prijs stellen, als mijn draaitafel ineens heel anders ging klinken. Dan ben ik weer terug bij af.

Dat bedoel ik nu met een verbetering in de breedte, dat is niet "anders", maar op elk vlak subtiel iets beter.

Dat bedoel ik nu met een verbetering in de breedte, dat is niet "anders", maar op elk vlak subtiel iets beter.

Ik wil niet dat het anders gaat klinken. 

Bovendien heeft mijn Goeroe (Henk uit Sneek) geen enkele tweak  op dit gebied geadviseerd.

Ik heb nooit geweten, dat jij zo volgzaam bent...

Ik ben juist uiterst volgzaam, als iemand mij iets laat horen wat prima klinkt. Dankzij het vakmanschap van Henk, kan ik eindelijk weer eens naar platen luisteren. Voor mij is het zo: ere wie ere toekomt.

Hij zou ook niet meer posten... We hebben ook gezien wat dat inhield. 

Maar hij mag best nog een paar keer Sneek komen zeggen hoor, vind ik prima. 

Voor als ik "hij" ben;

Musici zijn emotionele mensen, die hun gevoel overbrengen op het publiek. Soms gaat de emotie er met hen vandoor, met alle gevolgen van dien.

Gevoelige jongens (en meisjes), dat zijn het.

Fijn dat ik de tevredenheid over de winkel in Sneek nog een paar keer mag zeggen.

Als je liever hebt dat ik niet meer post, dan hoor ik het graag.

Ik wil zo'n mat best wel eens proberen, voor een paar tientjes weet ik het.

• 4 weeks later...

Gisteravond bij en met Hansko de koperen mat vergeleken met de Fat Bob zonder deze mat, maar ook met als aanvulling de carbon mat.

Met alléén de koperen mat vond zowel Hansko als ik, dat de dynamiek en openheid toe nam.

Met de koperen mat en daarbovenop de Carbon mat werd het in onze oren positieve effect voor een groot deel teniet gedaan.

Onze voorkeur blijft dus... alléén de koperen mat !

Maar we kunnen ons heel goed voorstellen dat er mensen zijn die het anders ervaren, of dat de set al zo fel is, dat het met de koperen mat zelfs in onze oren te fel zou worden.

Gisteravond bij en met Hansko de koperen mat vergeleken met de Fat Bob zonder deze mat, maar ook met als aanvulling de carbon mat.

Met alléén de koperen mat vond zowel Hansko als ik, dat de dynamiek en openheid toe nam.

Met de koperen mat en daarbovenop de Carbon mat werd het in onze oren positieve effect voor een groot deel teniet gedaan.

Onze voorkeur blijft dus... alléén de koperen mat !

Maar we kunnen ons heel goed voorstellen dat er mensen zijn die het anders ervaren, of dat de set al zo fel is, dat het met de koperen mat zelfs in onze oren te fel zou worden.

Dat laatste is bij mij dus het geval. Zónder werd het veel te "hard", nu met beide matten mooi in balans.....

Hier nu ook de Pluto mat op de KThorens, samen met een verzwaard en gedempt plateau.

Ik ervaar hetzelfde als de meeste gebruikers: toename in dynamiek, tegelijkertijd meer "rust" en iets ruimtelijker.

Door het zwaardere plateau, de verstijvingen in het subchassis en de Linn-vering is het typische Thorens karakter een stuk minder, de tafel is strakker geworden.

Of het nu meer 'HiFi' is geworden weet ik niet en boeit me ook weinig, het klinkt gewoon fantastisch. :)

Bedoel je: de koperen mat bovenop de carbon mat?

Ja klopt. Ik had eerst de koperen onder, maar daar was ik niet tevreden over. ik wilde hem terugbrengen en hoorde, dat de koperen juist bovenop moet liggen. Ik had van alles geprobeerd, behalve dat....  :blink: . En juist dát werkte bij mij geweldig. (metalen "zingend" plateau, Garrard 301).

Ja klopt. Ik had eerst de koperen onder, maar daar was ik niet tevreden over. ik wilde hem terugbrengen en hoorde, dat de koperen juist bovenop moet liggen. Ik had van alles geprobeerd, behalve dat....  :blink: . En juist dát werkte bij mij geweldig. (metalen "zingend" plateau, Garrard 301).

Juist.

Daarom ook hier de verandering van het onbewerkte (galmende) plateau naar een intern gedempte en daarop direct de Pluto mat.

Het lichte plateau met de (vlakke) rubbermat en daarop de Pluto vond ik geen succes; kennelijk doet de mat meer dan alleen maar statische lading afvoeren.

• Members

Puur uit interesse zou ik wel eens willen weten hoeveel van die matten inmiddels al verkocht zijn en of er geëxporteerd gaat worden.

Ik kan wel een klein tipje van de sluier optillen, heel veel! En ja, ook in de States worden ze al verkocht, Polen heeft ze op proef, dus het heeft zich zeker al wel bewezen...

Als je trouwens perse de Carbon mat wil gebruiken (bij mij is het slechts een stofkap), onder de Koperen. Die ''moet'' boven. Tenminste... dat is eigenlijk de bedoeling. Als je vindt dat hij naar jouw oren beter klinkt als hij boven de koperen ligt, ook helemaal goed. Ik vind nog steeds alleen de koperen beter, maar daar gaan we weer, wie ben ik!  

Brussel gaat van het weekend ook kennis maken met het koperen matten gebeuren, daar is vrijdag bij New Music een analoogdag aan de gang, die krijgen ze ook ''om de oren''... K'heb daar ook een ''aardige'' tafel staan om het zo maar te zeggen: een Feickert Blackbird met de 12 inch Ikeda arm plus Ikeda 9TT element, en een Reed 2A 10.5 inch arm met een Koetsu Urushi Vermillion. De strijd der Titanen?

Ik kan wel een klein tipje van de sluier optillen, heel veel! En ja, ook in de States worden ze al verkocht, Polen heeft ze op proef, dus het heeft zich zeker al wel bewezen...

Het zei je van harte gegund Marco. Als je het weet te verkopen via bedrijven als Acoustic Sound en Direct Vinyl zal het echt een succes worden. Maar vergeet de Duitse markt niet! De markt staat open voor betaalbare tweaks die werken.

Om de verschillen te laten horen gebruik ik het nummer Easy Money van Rickie Lee Jones. De contrabas in het begin, de piano in het midden en de tingeltjes (vibrafoon?) op het eind laten duidelijk de verschillen horen. 

Ik draai gewoon lekker allerlei muziek, de platenschatkamer heeft zich weer geopend. :D

Na een paar dagen ermee spelen in de huidige opzet is de conclusie: kernachtiger strakker laag, duidelijker articulatie ook in het middengebied, iets meer diepte in het geluidsbeeld en meer "rust".

Kortom: ik ben tevreden zo. :)

:D

Helaas, mijn beste Spido, is de MM niet meer opgedoken ondanks verwoede pogingen daartoe.

Tenzij iemand (misschien ikzelf wel) hem schalks in 1 of andere platenhoes heeft gestoken, al dan niet bij een LP.

Dan kan het nog wel jaren duren voordat ik die tegenkom ...........

Maar mijn Malle Pietje setje is nu wel af en wat rest is genieten van mijn muziek, of die nu van de plaat komt, van de CD of van de harddisk.