Jump to content

Gevlochten koperen platenmat

carl
 Share

Recommended Posts

Hai Marc,

Ik zou ook geen platenmatten met elkaar willen vergelijke: allemaal verschillende dikten en dan kom je wel in de de problemen met de VTA/SRA en houdt je jezelf al vlug voor de gek Maar zo'n mat van 0.2 mm moet wel te doen zijn. Zeker in mijn situatie waar het draaitafelplateau en de mat van de Oracle als het ware geintegreerd zijn. Dus niets weghalen van de mat en een ander erop, maar alleen dat laatste. Het is trouwens toch wel vaak "trial and error". En dan moet je dat ook aangeven.

Waar heb je die kurken mat van gemaakt.Van kurk natuurlijk, maar waar heb je die dunne laag kurk gekocht? Leuk om een keer te proberen.

Ik had behoefte aan wat dun kurk, en kocht een plaat van 2 mm dikte. Drie platen om precies te zijn, dat was de minimale afname. Twee daarvan raakte ik bij de buurman kwijt, en van die derde had ik ook maar een fractie nodig. Omdat ik hiervan veel overhield heb ik er een draaitafelmat van gemaakt, twee delen op elkaar gelijmd, anders werd het te dun. De oorspronkelijke rubberen mat is ongeveer 4 mm dik.

De kurk kocht ik bij stickerboertje

Maar zo onbewerkt haalt het niet veel uit. Ik heb ze eerst gewassen met wat afwasmiddel, en de bovenkant licht met TS ingesmeerd.

Ik heb precies één plaat die ook op cd staat, en daarmee vergeleken komt de platenspeler er beter uit.

Hallo Carl,

Een poosje terug heb ik dat matje bij Audio21 gezien en de werking ervan gehoord.

Mooi materiaal.

Het is echter geen gevlochten mat maar een vlies. De draadjes liggen in alle richtingen.

In het engels heet zoiets een "non woven". Een "niet geweven" dus. Vaktermen; maar toch handig als je (als recensist) straks de juiste termen kent. Vandaar dit commentaar.

Groet,

Leobus

Hoe worden de vezels van dit matje bij elkaar gehouden Leo? Om even bij een vorige werkgever te blijven; welke binder wordt gebruikt bij dit koperen coltronmatje? ;)

Of worden ze aan elkaar gesmolten?

Als ik het bekijk dan zie ook wel kleine stukjes waar zeer weinig koper zit.

Naar mijn idee is de mat niet geweven.

Ik denk dat het koper op de rol in een bad met zeer dunne lijm en onder een bepaalde temperatuur versmolten word.

Met spreekt ook van koperenviltenmat.

Vilt word onder hoge temperaturen samen geperst.

Dat is wat ik erover vind op het net.

Hoe worden de vezels van dit matje bij elkaar gehouden Leo? Om even bij een vorige werkgever te blijven; welke binder wordt gebruikt bij dit koperen coltronmatje? ;)

Of worden ze aan elkaar gesmolten?

Ik heb geen flauw idee.

Het lijkt me dat er geen (isolerende) binder tussen mag zitten, want ik denk dat het ding statische lading moet afvoeren cq verdelen.

Misschien onder zeer hoge druk en wat hogere temperatuur aan elkaar gelast. Meer het Colback principe van onze oude werkgever dus. Qua dikte is het ook meer een Colback achtig vliesje.

Groet,

Leobus

Hallo Carl,

Een poosje terug heb ik dat matje bij Audio21 gezien en de werking ervan gehoord.

Mooi materiaal.

Het is echter geen gevlochten mat maar een vlies. De draadjes liggen in alle richtingen.

In het engels heet zoiets een "non woven". Een "niet geweven" dus. Vaktermen; maar toch handig als je (als recensist) straks de juiste termen kent. Vandaar dit commentaar.

Groet,

Leobus

Prima Leo, ik had me nog niet zo met het productieproces beziggehouden. Het woord geweven had tussen de aanhalingstekens moeten staan. Het is kennelijk een ontwikkeling van Eddie Driessen van Pluto. Die zal het in een vroegere functie wel ergens hebben gezien en er mee zijn gaan experimenteren

Marco,

Als ik dit zo lees, zou de carbon mat op de koperen moeten. Carbon is harder dan koper. Als het zachtere materiaal onder moet liggen, hoort de koperen dus onder de carbon mat te liggen.

Hoi Roger,

Zo had ik het ook geprobeerd. Het klonk nergens naar. Nou ja, dat is overdreven ;) , maar ik stond al weer met de matten bij Audio21. Ik had écht van alles geprobeerd, maar niet de koperen mat bovenop.... En juist dát maakte echt het verschil :wub:

Hai Spido,

Ik heb momenteel twee sets in huis en besteed de tijd even aan de zolderkamerset en dus zonder mat. Het is wel een speciaal geval. Het lijkt op heel dun en doorzichtig vilt , maar dan van koper. Aan de ene kant zacht, maar aan de andere kant is het toch stevig materiaal. Wat precies de werking is,is me nog niet duidelijk.

Gaat het bij die roodkoperen om het afvoeren van statische elektriciteit van de plaat?

Indien niet... waarom dan wèl?  :blink:

Ik denk ook dat het zo werkt Spido. de koperen mat werkt als een soort shield, of voert de statische electriciteit van de plaat af. Wat opvalt is dat juist met die mat de ruisvloer danig zakt en de dynamiek toeneemt. Precies wat je kunt verwachten als je de plaat aardt.

Dan zou je verwachten dat er nooit sprake is van enige statische lading. Echter, bij veel platen is dat inderdaad het geval, maar bij een aantal blijft zelfs de koperen mat aan de plaat hangen als ik deze van de speler afhaal. Voor de goede orde: ik zet het plateau van de Garrard 301 altijd stil bij het wisselen van platen, wat juist ook bij deze speler voor de hand ligt. Er zit een mooie "rem" op en staat heel snel stil.

Gaat het bij die roodkoperen om het afvoeren van statische elektriciteit van de plaat?

Indien niet... waarom dan wèl?  :blink:

Het is een beetje ra.... ra... raden maar. Raar maar waar.

Dan zou je verwachten dat de LP contact moet maken met de koperen mat en de ijzeren draaitafel. Tenzij deze niet geleid anders heeft het geen zin. Er van uitgaande dat de statische lading dan wordt afgevoerd of is daar nog iets extra's voor nodig?

Dan zou je verwachten dat de LP contact moet maken met de koperen mat en de ijzeren draaitafel. Tenzij deze niet geleid anders heeft het geen zin. Er van uitgaande dat de statische lading dan wordt afgevoerd of is daar nog iets extra's voor nodig?

Precies Ivan, ik begrijp niet helemaal hoe die mat werkt. Wat daarbij komt iedereen heeft positieve ervaringen met de mat en ze hebben allemaal platenspelers met een andere plateauopbouw. Bij een Garrard zal de mat op een metalen plateau liggen, maar op een Fat Bob op een plateau met een kunststof bedekking vergelijkbaar met mijn Oracle.

Precies Ivan, ik begrijp niet helemaal hoe die mat werkt. Wat daarbij komt iedereen heeft positieve ervaringen met de mat en ze hebben allemaal platenspelers met een andere plateauopbouw. Bij een Garrard zal de mat op een metalen plateau liggen, maar op een Fat Bob op een plateau met een kunststof bedekking vergelijkbaar met mijn Oracle.

Nee, ik heb eerst de carbonmat op het plateau liggen en dan de koperen mat er bovenop. Ik vond het dus eerst logischer om ze omgekeerd te gebruiken, maar blijkbaar is het zo bedacht. En bij mij bleek dat ook dé manier. Als ik het wel heb geleidt carbon, dus zou er inderdaad sprake zijn van afvoer van (statische) spanningen.... Dáár merk ik dus niet altijd wat van. Ik zal er eens op letten wanneer dat wél voor komt. Ik ben nu bijvoorbeeld aan m'n 4e plaat bezig en nog geen enkele last van welke statische lading dan ook....

Misschien is het toch de dempende werking van het koperen 'vilt'. Ook al ben ik erg blij met mijn kurken mat, dit zou ik ook wel willen proberen. Maar alleen als ik het kan terugbrengen, als het niet bevalt. Een mix van kurk/rubber qua mat was bijvoorbeeld geen succes. Maar dan ben je maar 20 euro kwijt.

Ik draai alleen vaak 45 toeren singles, dan wil een naald nog wel eens van de plaat raken. Blijft de naald dan niet haken?

• Members

Nou Ivan, die naald kun je dan gelijk weggooien...

Nog even aangaande dat Carbon, persoonlijk adviseer ik iedereen alleen de koperen te gebruiken, maar ja, wie ben ik.

Pluto adviseert toch echt de Carbon boven op de koperen, maar daar hoef je het niet mee eens te zijn (zie Rene N). Voor wat alleen die koperen doet, en gezien wat hij kost vind ik het nog steeds een koopje.

O, misschien wat oneerbiedig, maar die Carbon mat gebruik ik wel hoor..., als stofkap!

Sterker nog Ivan, ik denk dat je je naald kwijt bent. Ik neig ook de verklaring te leggen bij het dempend karakter van een materiaal wat eigenlijk erg hard is. Eigenlijk een soort contradictio in terminis.

Ik heb de koperen ook alleen gebruikt, op het metalen plateau van de Garrard, maar dat was geen succes. Veel te "hard". Ook met diverse andere ondergronden gebruikt zoals rubber matten, andere carbonmat, maar dé oplossing was bij mij met de carbon mat van Pluto eronder. Maar...., ik denk wel dat het inderdaad sterk afhankelijk is van het plateau. Met een acryl plateau kan het bijvoorbeeld heel goed zijn dat alleen de koperen versie genoeg is.....

En als stofkap gebruik ik de "Deltamat" uit de jaren 70  :D .

Nou Ivan, die naald kun je dan gelijk weggooien...

Nog even aangaande dat Carbon, persoonlijk adviseer ik iedereen alleen de koperen te gebruiken, maar ja, wie ben ik.

Pluto adviseert toch echt de Carbon boven op de koperen, maar daar hoef je het niet mee eens te zijn (zie Rene N). Voor wat alleen die koperen doet, en gezien wat hij kost vind ik het nog steeds een koopje.

O, misschien wat oneerbiedig, maar die Carbon mat gebruik ik wel hoor..., als stofkap!

Ah, dus toch eigenlijk de carbon mat boven (als zijnde hardste materiaal boven). Ik sta praktisch op de pakketdienst te wachten tot de carbonmat er is.

Maakt die koperen mat geen contact met de spindel?

• Members

Maakt die koperen mat geen contact met de spindel?

Normaliter wel, die van Onno niet meer... :unsure:

Ah, dus toch eigenlijk de carbon mat boven (als zijnde hardste materiaal boven). Ik sta praktisch op de pakketdienst te wachten tot de carbonmat er is.

Dan zou ik maar een paar lunchpaketten voorbereiden, ik kom net thuis en struikel hier in de gang over 18 pakketten die weer eens niet zijn opgehaald door meneer TNT. Voor het postkantoor is het te laat, dus kan ik ze morgenochtend pas weer aanbieden. Transporterend Nederland..., pfffff!

Carbon is dan wel hard, Met de epoxy er omheen is dat toch anders. Het carbon wordt als wapening in het composiet gebruikt. De hardheid van het geheel hangt sterk af van het gebruikte vulmateriaal.

De koperen vliesmat is ontzettend dun. Dus ook al gauw erg hard.