Jump to content

Gevlochten koperen platenmat

carl
 Share

Recommended Posts

• Members

Heb ik iets gemist? De koperen mat ligt gewoon op de originele mat van de Fat Bob.

Jahaaah, maar na jouw snoekduik met plaat, mat en elementen reddingsactie was het spindelgat zo groot geworden dan hij die spindel niet meer raakt. Dat was op de vraag van Spido!

Heb je de you-tube video's van Cream nu al bekeken in het welke muziek staat er nu op draadje?

Ik heb de koperen ook alleen gebruikt, op het metalen plateau van de Garrard, maar dat was geen succes. Veel te "hard". Ook met diverse andere ondergronden gebruikt zoals rubber matten, andere carbonmat, maar dé oplossing was bij mij met de carbon mat van Pluto eronder. Maar...., ik denk wel dat het inderdaad sterk afhankelijk is van het plateau. Met een acryl plateau kan het bijvoorbeeld heel goed zijn dat alleen de koperen versie genoeg : .

Ik heb een Linn gehad, onder de vilten mat lag er een van krantenpapier. Ik dacht dat het wat deed.

Jahaaah, maar na jouw snoekduik met plaat, mat en elementen reddingsactie was het spindelgat zo groot geworden dan hij die spindel niet meer raakt. Dat was op de vraag van Spido!

Heb je de you-tube video's van Cream nu al bekeken in het welke muziek staat er nu op draadje?

Oh, die snoekduik van toen. Die koperen mat is hersteld (heel voorzichtig terug buigen en wat wrijven/duwen en veel geduld hebben) en het gat is hersteld en werkt gewoon weer goed. Ik zet nu wel tegenwoordig het plateau stil voordat ik een lp wissel.

Het mooist is als de mat bij het middengat een hele dunne koperen ring krijgt, zodat het middengat niet meer kan uitlubberen. Dat zou toch te verwezelijken moeten zijn op de een of andere manier.

Die Cream filmpjes bekeken en wat gaaf. Ik wist het echt niet van die bijzondere lpuitgave en concert. COOL!!!

Het mooist is als de mat bij het middengat een hele dunne koperen ring krijgt, zodat het middengat niet meer kan uitlubberen. Dat zou toch te verwezelijken moeten zijn ... COOL!!!

Nu al aan het modificeren Onno? Welke Cream LP bedoel je.

Het mooist is als de mat bij het middengat een hele dunne koperen ring krijgt, zodat het middengat niet meer kan uitlubberen. Dat zou toch te verwezelijken moeten zijn op de een of andere manier.

Misschien kun je er van die papierverstevigingsringetjes op plakken. Die je gebruikt om papier te verstevigen bij perforatiegaten. Die zijn erg dun en plakken goed.

Deze dus:

KOKZ7572.jpg

Ik zit wat lastig in de tijd, maar ga hem volgende week uitvoerig uitproberen. Daarvoor moet ik de rust hebben om de VTA miniem aan te passen e.d.

Wat ik wel mis is een soort van verklaring van de werking van de mat. De maker moet daar toch ook over hebben gedacht. Het liefs testte ik hem met en zonder ontkoppeling van de spindel. Doet dat niets dan moet een geluidsverbetering/verandering aan de hardheid/dichtheid van het materiaal liggen. Graag commentaar van de maker.

• Members

Kun je gerust vergeten, dat heeft hij nog nooit gedaan! Gaat hij nu dus ook niet doen. Maar ik weet nu wel waar het materiaal van oorsprong voor wordt gebruikt...

Ik kan me best voorstellen dat een freak alles wat hij in zijn handen krijgt als mat gebruikt om dan uiteindelijk voor een van koper te kiezen. Aan de andere kant is het ook niet verboden om dan te willen weten waar het aan ligt. Eigenlijk kan ik me daar weer niets bij voorstellen.

Nog afgezien of het wel werkt. Kijk je b.v. naar een Thorens plateau, dan ligt daar een relatief zware rubber mat op. Dat is niet voor niets, die mat dempt de sterke eigen resonanties van het zinken plateau volledig. Daar is door de ontwerper goed over nagedacht. En zo zit dat met de meeste DT.

Mijn ervaring met mijn TD160 is b.v. dat het vervangen van die mat door een lichte kurk mat het geluid veel levendiger maakt. Maar wel veel tè levendig, en op een tamelijk onnatuurlijke manier. Was geen succes. De zware rubber mat hoort er gewoon op. Zelfde met b.v. een Lenco L75 en varianten.

Ik heb zelf ook een Thorens 160 Peter en inderdaad ook de mat van mijn toenmalige Linn erop uitgeprobeerd met de door jou beschreven effecten. Maar waarom niet een rubberen of carbon mat op de de Thorens en daarboven de koperen mat. De mat doet duidelijk iets anders dan alleen het zamac plateau te dempen.

De onderzijden èn bovenzijden van alle buitenringen van al mijn draaitafels zijn bestreken met koude bitumineuze kleefstof voor dakleer.

Dat spul dempt op zichzelf al heel aardig, wat door aantikken van de afgenomen buitenring met een zilveren hamertje kan worden aangetoond.

De dikke rubber matten van al mijn draaitafels kleven daardoor aan de plateaus, voor optimale demping. 

(Je kunt de rubbermatten wel lostrekken, maar ze liggen dus niet los.)

Ik ben zeer tevreden over de resultaten: met name bij wat lawaaiierige draaitafels met idler-wheel aandrijving.

Ik heb zelf ook een Thorens 160 Peter en inderdaad ook de mat van mijn toenmalige Linn erop uitgeprobeerd met de door jou beschreven effecten. Maar waarom niet een rubberen of carbon mat op de de Thorens en daarboven de koperen mat. De mat doet duidelijk iets anders dan alleen het zamac plateau te dempen.

Ja, het zal de bedoeling zijn om trillingen in de plaat zelf beter te dempen. Maar daarvoor moet de plaat wel in zijn geheel vlak aanliggen op de kopermat. Dus een combinatie met een clamp lijkt mij dan wel wenselijk. De Sorbothane mat destijds had dezelfde bedoeling. Hoor je trouwens niets meer over.

Als ik het juist heb gelezen, dient de mat vooral voor geveerde draaitafels, Linn, Thorens, enz ...

Ik heb hier veel massaloopwerken zijn voorbij komen waarop de mat wordt getest ... sorry maar ik vind dit funny ;)

Als ik kijk op de site van Sense of Music (en ook elders) dan worden er nogal wat verschillende matten aangeboden. Opmerkelijk is dat de beoogde heilzame werking van de verschillende matten nogal uiteen loopt en zelfs tegenstrijdig is. De ene mat beoogt een strikte koppeling van de plaat met het plateau, de ander juist een ontkoppeling :unsure:

Vanzelfsprekend is het ook zinvol om eigenresonantie van de grammofoonplaat zelf te dempen.

Dat doet men niet met een platenklem (op het etiket), omdat de rest van het plaatoppervlak dan alsnog vrij ligt.

Men doet dat ook niet met een klemring (aan de rand van de plaat), omdat dan het centrale deel van de plaat nog vrij ligt.

Men kan een combinatie van platenklem en klemring kiezen, maar de plaat werkt dan als een aan beide zijden ingeklemde snaar in radiale richting en als een losse snaar in concentrische richting.

Bovendien wordt het opzetten van een plaat dan zo tijdrovend en arbeidsintensief, dat men tenminste twee draaitafels nodig heeft: terwijl op de ene draaitafel een plaat wordt afgespeeld, is men doende op de tweede draaitafel een plaat voor afspelen gereed te maken.

De meest effectieve demping bereikt men met vacuüm zuigen (sommige modellen van Micro Seiki, Luxman, Audio Technica, SOTA): de plaat wordt dan over zijn hele oppervlak vastgezogen aan de mat.

Maar een nat Lencoclean armpje dempt platenresonanties ook prima. En doet nog veel méér heilzaams.  :)

Maar een nat Lencoclean armpje dempt platenresonanties ook prima. En doet nog veel méér heilzaams.  :)

Ik zag in Munchen dat die weer nieuw geleverd worden. Maar volgens mij niet door Lenco.