Jump to content

Gevlochten koperen platenmat

carl
 Share

Recommended Posts

De koperen mat gaat nooit meer weg

De ruimtelijkheid is behoorlijk groter, detail rijker, alles is minder vlak ... meer dynamiek ook

Je wordt er ingezogen

Lana vond dat de stemmen meer naar voor stonden tov de instrumenten, het leek voor haar ook luider

Kijk, dat lijkt nou sterk op wat ik ervaar met gehakt. En dat is precies waar ik de werking van de mat van verdenk.

Wellicht is statische electriciteit nog een factor, maar niet op een Rega dus.

Ideaal voor droogspelers èn natspelers: papieren binnenhoezen!

Niet statisch, plakken niet vast.

c45736f395eba40ee764a70cb1b3830b.jpg   

Papieren binnenhoes voor LP's/12-inch platen, afmetingen: 309 x 306 mm.

Gemaakt van 70 grs. wit papier, zonder voering

Met 2-zijdig venster, diameter 100mm.

Verpakking: 1000 stuks in doos

Minimum bestelaantal: n.v.t. (u kunt ieder gewenst aantal bestellen)

http://www.walvisproducts.nl/producten.php?view=productPage&product=346&category=11#

Ik zoek ze van rijstpapier Spido (net als van die sjag)

Om op de koperen mat terug te komen... 

Vanavond heb ik de moeite genomen om het verschil tussen de kale Fat Bob en met de koperen mat te beluisteren.

Ik heb daar vier fragmenten voor gebruikt. fragmenten die ik erg goed ken en daarmee weet wat er in de muziek gebeurt. Je ontkomt er dan niet aan om technisch naar details in de muziek te luisteren.

1. Van de LP Skol met Oscar Peterson, met Stefane Grappelli  Joe Pass en nog wat van die oude Jazz coryfeeën, het nummer Nuages. Dit begint met een elektrische gitaar solo, daarna begint de viool en nog weer later de piano. Ondertussen wordt er gedrumd en is er ook een contrabas bespeeld.

Met de koperen mat hoor ik meer felheid in de viool, meer klankkleur in de gitaar en de piano klinkt dynamischer. je hoort ook beter dat de piano niet helemaal goed is gestemd. Meer realisme dus.

2. Count Basie met "Chairman of the board. Het nummer is Blues in hoss' flat. Dit is een ouderwetse bigband opname op het label Emus.

Mét de koperen mat klinken de trombones doortekender, het laag vaster en het hout duidelijker. het lijkt alsof de verschillende instrumenten net zich nét iets meer onderscheiden t.o.v. elkaar.

3. Ry Cooder met "Jazz". het nummer is Big Bad Bill is sweet William now. Muziek die ooit eind 19e eeuw is geschreven en door Ry Cooder op de oude manier met zo veel mogelijk akoestische instrumenten is gespeeld.

Ook hier met de mat een betere definiëring en een meer dynamische klank. Alles wordt iets meer uit elkaar geplukt.

4. Paul Simon met de LP "One trick Pony" en natuurlijk het nummer "late in the evening". Dit nummer heeft ontzettend veel detail in de muziek.

De stem van Paul klinkt natuurlijker en beter gearticuleerd. De koebellen klinken bij de laatste slagen nét wat metaliger. Het tikken met de houten stokjes wat dynamischer en het geheel opener.

Eigenlijk voor alle muziek hetzelfde.

Meer transparantie, meer dynamiek en betere klankkleuren. Maar in het geheel klinkt het ook sprekender. Minder om een boek bij te lezen, meer om in de muziek op te gaan.

Overigens heb ik de LP van Paul Simon in 1980 nieuw gekocht, jarenlang nat afgespeeld en speelt nu (droog na een kloeke wasbeurt) nog steeds als nieuw.

Ik had hetzelfde, verwoorde het "iets" korter in post 16  ;) . Maar mooi verslag van de test zo. Op mijn plateau heb ik ook de carbon mat er nog onder, met het metalen plateau werd het anders veel te hard....

• Members

De eerste review is ook verschenen, voor wie niet een hele review over een concept wil gaan zitten lezen:

[...]

Om te onderzoeken, wat de bijdrage van de flinterdunne The Universal Copper Mat mkII van Pluto Audio is, verwijder ik die mat van het plateau en draai ik Clapton nogmaals. Dat is geen aanrader, want de weergave wordt scherper, de s-klanken worden af en toe zelfs onaangenaam en er is meer groeven-ruis te horen. Dus leg ik die mat snel terug en besluit ik te vermelden dat deze mat weliswaar niet goedkoop is (€ 75,--), maar dat-ie z'n geld méér dan waard is.

Ook bij Take Five van Dave Brubeck's Greatest Hits valt direct op, dat de saxofoon mèt de Pluto-mat natuurlijker klinkt en aangenamer in het gehoor ligt. De close-miked opgenomen saxofonist klinkt alsof hij in de woonkamer staat te spelen. De luchtstroom van zijn adem door de saxofoon is tot in het kleinste detail te horen. Ook de vleugel klinkt niet als elektronisch piano-surrogaat (keyboard), maar vol en rijk als een echte vleugel met snaren, een mechaniek en een houten klankkast. De drums hebben precies de juiste impact en klinken zeer natuurlijk, diep en krachtig. Tikken op de bekkens zijn houten drumsticks die op metalen bekkens slaan en geen slissend gesis. Ik word echt vrolijk van de muzikale weergave van deze combinatie. Ik begin de samenstelling van deze set te begrijpen

[...]

Voor wie daar wel de behoefte aan heeft: KLIKKERDEKLIK

De reviews komen vooralsnog aardig overeen met de gebruikerservaringen...

• Members

Dat mag Stef, dat mag. Alleen...

Ik weet dat dat dingetje verdomde goed is, ik ben er dan ook vanaf dag 1 bij betrokken geweest, dus ik weet wat het kan. Maar nu lijkt het net of we allemaal eerst een prul hadden staan, en dat het nu met deze mat pas op niveau is. Ik ben echt blij met het uiteindelijke resultaat, zelfs reuzeblij, maar laten we er nou niet het 8e wereldwonder van maken (daar zijn we namelijk nog mee bezig)...   :D

BTW, en dat meldt ik hier niet om er nog snel ff een zooitje te verkopen, per 15 oktober moeten we ze in prijs gaan verhogen. Niet omdat we dat nu graag willen, maar het is helaas niet anders, de koperstof is gewoon te duur gebleken. Andere, goedkopere stoffen werken niet zo goed als deze, dus moeten we wel. Ze zullen dan van 75 euro naar 95 euro stijgen. Nog steeds geen onoverkomelijk bedrag, maar toch, duurder. We hebben het zo betaalbaar mogelijk gehouden, ik denk, dat we daar gezien de ''concurrentie'' nog aardig in zijn geslaagd?

Marco je hebt een punt door te stellen dat de meesten hun platenspeler reeds op hoog niveau speelt en niet moet afgedaan worden als een niemandalletje.

Waar ik eens nieuwsgierig naar ben bvb, is het vergelijk tussen mijn P25 met heed voeding benz ace en koperen mat versus een beter loopwerk, ook een rega arm en benz ace zonder de mat

Hoeveel dichter kruip ik?

Mooie recencie over de koperenmat.

Is het niet zo dat alleen een goede en goed afgestelde dt met dito element alles uit de mat haalt wat erin zit.

Nergens op gebaseerd maar dat denk ik.

:)

• Members

Marco je hebt een punt door te stellen dat de meesten hun platenspeler reeds op hoog niveau speelt en niet moet afgedaan worden als een niemandalletje.

Waar ik eens nieuwsgierig naar ben bvb, is het vergelijk tussen mijn P25 met heed voeding benz ace en koperen mat versus een beter loopwerk, ook een rega arm en benz ace zonder de mat

Hoeveel dichter kruip ik?

Moeilijk te zeggen Stef. Ik neem aan dat met een beter loopwerk en de rest hetzelfde de stap nog steeds groot kan zijn, maar dat men wel aan mag nemen dat hoe beter de tafel is, hoe kleiner het effect zal worden. Bij de ultieme tafel (als die al bestaat), zou het effect in theorie dus onhoorbaar moeten zijn, of zelfs een vermindering. Maar dat is theorie he... Daarbij blijft, het kan nog steeds je smaak niet zijn (zie de reactie van S-K, eigenlijk vooralsnog de enige die de veranderingen duidelijk ervoer, maar het uiteindelijk niet mooier vond. Ieders goed recht!)

@Groovy, me dunkt! Is dat niet met alles zo? Een rampzalige instelling of combinatie kan onmogelijk worden goed gemaakt door het matje te plaatsen. Zou wat zijn, dan was iedereen in ene keer klaar!

Ik denk dat deze vraag net zoiets is als de vraag wat er nu beter zou zijn/meer effect zou sorteren: de motor + sturing van Sonore AC of een goed element + arm.

Dat zijn gewoon 2 heel verschillende dingen, onvergelijkbare grootheden die elkaar niet compenseren ofzo.

Zelfs niet aanvullen ....... en ik denk dat het met die mat net zo is.

Ik heb zelf ook veel matten geprobeerd en ze klinken allemaal anders, hangt ook van de tafel af maar zelfs op een erg dure en goede Acoustic Signature was er verschil merkbaar.

En op de simpele Thorens ook.

Uiteindelijk heb ik voor de Millennium mat gekozen boven kurk, flanel, vilt en rubber in diverse soorten.

Een massieve kopermat zoals bv Micro Seiki die wel had, beviel me niet goed.

Een acryl mat weer wel, alleen koppelde die niet goed aan mijn (Thorens) plateau.

Dus mijn idee is dat zelfs op de allerbeste tafel (welke is dat eigenlijk) zo'n mat wel een verschil kan maken.

Net als die motorsturing, want in zekere zin lijden ALLE soorten drives aan hetzelfde euvel dat Sonore AC nu heeft aangepakt.

Direct drive, idler, rimdrive of snaar, welk plateaugewicht dan ook.

Vermoedelijk doet de mat bij élke draaitafel zijn ding.

Als ik gelijk heb met de oorzaak van de werking. Die wordt overigens bevestigd door Ardens opmerking dat ander materiaal minder goed werkt.

En als dat zo is werkt de mat op mijn draaitafel niet of nauwelijks.

Dat valt weer gemakkelijk na te gaan als Arden een seconde heeft om hier met een matje (en ik bedoel dus niet op zijn hoofd :-) ) langs te komen.

Beste KT88,

"Millennium mat"?

Wie maakt die?

Wie levert die?

Ben benieuwd!

Vond DIT:

garrardmat_mill_carb.jpg

(...) When I tried the Millennium M-LP mat, it was really a shock hearing how much detail is being resolved from the records. This mat is very thin and consists of two different sides: one side shows its carbon structure, the other side is made of felt. With the carbon side up, details seemed to be exaggerated and sometimes unpleasing. The felt side up was very balanced, but showed the best resolution and detail of all single mats (as opposed to layering them - see below). Unfortunately, I have only one of these, so I have to move the Millennium from one turntable to the other, when I change from my fat Micro Seiki to the Garrard and vice versa.

(...)

Dat is deze:

http://www.soundstage.com/vinyl/vinyl200803.htm

Alleen heb ik het gewicht er niet bij, ik gebruik voor de lichte Thorens een clamp met viltring.

Heb hem destijds overgenomen van Paul Demo voor een heel erg vriendelijke prijs.

Recensie op TNT (vergelijk verschillende matten, hij staat er ergens tussen):

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/garrard_mats_e.html

- edit - ah, je had die TNT review ook al gevonden.

Ik gebruik hem inderdaad met de softe kant naar boven. Maar je moet er wel een clamp bij gebruiken anders koppelt de plaat + mat niet goed aan het plateau.

Ik heb 'm hier ook getest en het verschil was gigantisch. Alleen was het niet mijn smaak.

Het voegde ongetwijfeld toe aan dynamiek en daarbij behorende levendigheid, maar maakte het geluid van m'n speler ook agressiever.

En dat mot ik niet. Interessant om te horen wat het doet en een andere luisteraar bij dezelfde sessie wilde 'm direct hebben, die vond het fantastisch, maar mijn tweak is het niet.

Wellicht proberen mét de carbon mat onder de koperen. Gaf bij mijn Ariston ook een beter totaalbeeld....

Beste KT88,

Al jaren ligt op mijn meest gebruikte draaitafel (TD126 MkIII) een mat die het meest lijkt op een grammofoonplaat, met een "speeloppervlak" van kurk en een "etiket" van wat lijkt op zacht neopreen.

Datzelfde zachte materiaal zit ook aan de onderkant, wat een goede koppeling aan het plateau geeft.

De mat heb ik al sinds het begin van de jaren '80.

Het merk van deze mat weet ik niet meer.

De mat vormt een geheel verlijmd geheel: anders, dus, dan de tweedelige mat van OscarsAudio.

Komt hij jou bekend voor?

Als je hem mocht kennen: wat is je oordeel?

Beste KT88,

Al jaren ligt op mijn meest gebruikte draaitafel (TD126 MkIII) een mat die het meest lijkt op een grammofoonplaat, met een "speeloppervlak" van kurk en een "etiket" van wat lijkt op zacht neopreen.

Datzelfde zachte materiaal zit ook aan de onderkant, wat een goede koppeling aan het plateau geeft.

De mat heb ik al sinds het begin van de jaren '80.

Het merk van deze mat weet ik niet meer.

De mat vormt een geheel verlijmd geheel: anders, dus, dan de tweedelige mat van OscarsAudio.

Komt hij jou bekend voor?

Als je hem mocht kennen: wat is je oordeel?

Ik zie hem in gedachten zo voor me, heb hem ook wel eens ergens gezien maar zelf geen ervaring mee.

Kan het een Nagaoka zijn?

In ieder geval klinkt de beschrijving niet slecht, elke mat die de plaat goed aan het plateau koppelt volvoert in ieder geval de meest belangrijke functie.

Al de rest zijn nuanceverschillen naar mijn mening.

• Members

[...]

Dat valt weer gemakkelijk na te gaan als Arden een seconde heeft om hier met een matje (en ik bedoel dus niet op zijn hoofd :-) ) langs te komen.

En laat dat nou net een keer tot de mogelijkheden behoren... Zaterdag a.s. heb ik een afspraak in Leiden, daar zal ik rond 12.30 schat ik klaar zijn.

Stuur mij ff je adres en eventueel telefoonnummer door, dan schiet ik even snel langs (hoop niet dat het weer in de binnenstad is met dat Leidsche autootjepestbelachelijkeparkeerbeleid). Kan er geen urenwerk van maken, om 16.00 hebben we een tig jarige bruiloft te bezoeken, maar een snelle test onder het genot van een bak koffie of zo, dat moet nu wel een keer lukken...

De koperen mat is geweven, dus de naald blijft er aanhangen, als de LP speelt, dag naald!

Een gewone mat van rubber zal het beroemde kgggrrrrrrrrrr-geluid geven, maar je naald leeft dan nog wel. ;-)

Misschien een idee om ter hoogte van de single-rand een ringetje van papier op de mat te plakken? Dat hoeft niet al te breed te zijn, en doet (hopelijk) geen afbreuk aan de werking. Zou eigenlijk standaard op het ding moeten zitten, toch, Arden? Kan het meteen zo gemaakt worden dat het echt geen invloed heeft op de werking. Kun je mooi met mat MKII verder gaan en is die prijsverhoging ook weer beter te verkopen.