Jump to content

Gevlochten koperen platenmat

carl
 Share

Recommended Posts

• Members

De koperen mat is geweven, dus de naald blijft er aanhangen, als de LP speelt, dag naald!

Een gewone mat van rubber zal het beroemde kgggrrrrrrrrrr-geluid geven, maar je naald leeft dan nog wel. ;-)

Dat moet je eens met een vilten mat (nog steeds de meest gebruikte) doen... Blijft er ook niet veel van over. 

Maar ik mag aannemen dat we niet uit een ei komen, vroeger draaiden we massaal singeltjes, dat ging toch ook gewoon goed. Ik zou niet weten waarom we dat nu ineens niet meer kunnen?

O, en Marc, nee dus, geen papieren randje, versiering of wat dan ook. Ik ben met preeg zegeltjes bezig geweest, zelfs dat verminderd het effect. Nu dus een preegtang compleet aan het verbouwen om het logo precies rond het spindelgat te drukken. Wat een werk zeg, ik verzin weer eens een keer wat...

Edited by Arden

En laat dat nou net een keer tot de mogelijkheden behoren... Zaterdag a.s. heb ik een afspraak in Leiden, daar zal ik rond 12.30 schat ik klaar zijn.

Stuur mij ff je adres en eventueel telefoonnummer door, dan schiet ik even snel langs (hoop niet dat het weer in de binnenstad is met dat Leidsche autootjepestbelachelijkeparkeerbeleid). Kan er geen urenwerk van maken, om 16.00 hebben we een tig jarige bruiloft te bezoeken, maar een snelle test onder het genot van een bak koffie of zo, dat moet nu wel een keer lukken...

Kijk eens aan, helemaal top. U wacht een pm.

Dat moet je eens met een vilten mat (nog steeds de meest gebruikte) doen... Blijft er ook niet veel van over. 

Maar ik mag aannemen dat we niet uit een ei komen, vroeger draaiden we massaal singeltjes, dat ging toch ook gewoon goed. Ik zou niet weten waarom we dat nu ineens niet meer kunnen?

O, en Marc, nee dus, geen papieren randje, versiering of wat dan ook. Ik ben met preeg zegeltjes bezig geweest, zelfs dat verminderd het effect. Nu dus een preegtang compleet aan het verbouwen om het logo precies rond het spindelgat te drukken. Wat een werk zeg, ik verzin weer eens een keer wat...

Misschien vermindert het effect dan ook als je er een LP op legt :P

Mag ik verder al die bezitters van moderne draaitafels plagen met het feit dat mijn Dual op single- en LP-afstand een ril heeft waarin de arm blijft hangen? Kun je nooit het randje missen. :P

Misschien vermindert het effect dan ook als je er een LP op legt :P

Mag ik verder al die bezitters van moderne draaitafels plagen met het feit dat mijn Dual op single- en LP-afstand een ril heeft waarin de arm blijft hangen?

Kun je nooit het randje missen. :P

Zo zie je maar weer : elk nadeel heeft ook hier weer een voordeel! :)

Brrrr.......matten moeten vlak zijn of een beetje concaaf.

Niet met rillen. Of randjes. Of versierseltjes. Of dingetjes erop.

Vlak. VLAK. Nog geen AA-cupje.

Uhh wat bedoel je? Zodat alleen het midden van de LP contact maakt, dat is meestal dikker dan waar de muziek staat...

Concaaf. De bovenste in het plaatje. Maar dan niet zo overdreven en alleen in het midden, de rest moet vlak zijn.

concave-1.jpg

En dan een clamp erop met een ring om de spidle, zodat de plaat erop ligt als in het derde plaatje, maar dan dus met een vlak middenstuk en uiteinden.

Het vierde plaatje mag ook.

Overigens heb ik me vanmiddag suf gezocht naar mijn Millennium mat.

De nog af te bouwen Thorens stond keurig in de opslag met alles erbij, alleen die mat niet.

Als die maar niet bij de grote opruimactie naar het grofvuil is verdwenen...... :(

Diogenes had toch gelijk. Hoe meer bezit, hoe meer zorgen.

Voor de singles zou er een kleinere mat gemaakt kunnen worden. Het is niet zo veel moeite om de mat even te wisselen. Maar singeltjes draaien is op een high end draaitafel toch niks. Mijn arm haalt nauwelijks de benodigde slag (etiket single is iets kleiner) en de puck nu je ook niet gebruiken. Laat die kopermat dan ook maar weg.

Een zachte mat doet heel wat anders dan een harde mat. Mijn Fat Bob heeft een vinylplaat in het aluminium liggen. Dat is dus vrij hard en denk ik ook het grootste verschil in klank met mijn vorige draaitafel (Linn LP12) met een dikke viltmat.

Vilt en schuim dempen de trillingen van de plaat, maar is ook veerkrachtig. Door die veereigenschappen komen er weer bewegingen in de plaat die je niet wilt.

Hard gekoppeld aan een materiaal wat qua veereigenschappen in de buurt van vinyl ligt lijkt mij het best. En zo'n tussenlaagje van vezels zorgt dat de plaat overal contact maakt. Zowel mechanisch als elektrisch.

Waarom worden er geen enkelzijdige platen op de markt gebracht. Dan een vacuummat er onder en beter gaat niet. Je kunt natuurlijk van al je platen er gelijk maar twee kopen. Een voor de A kant en één voor de B kant.

Als de vacuümmat zo goed is, dan gewoon alle platen dubbel kopen. Even merken welke voor de A-kant en welke voor de B-kant bedoeld is, en klaar ben je.

Platen die maar aan een kant muziek bevatten zijn er trouwens al lang. Vacuümmatjes voor cd-spelers, gat in de markt?!

Vanmiddag was Arden een seconde hier, en nadat de wervelwind was gaan liggen lag er een Pluto gevlochten koperen platenmat op mijn draaitafel. Die mag ik een weekje beproeven, en ik hoop nu maar dat het geen beproeving wordt!

Ik ben niet zo'n analytisch luisteraar, dat soort luisteren vind ik juist een beproeving, dus ik heb gewoon één track van een orgelplaat beluisterd met en zonder mat, en het lijkt mij dat het met de mat nog aantrekkelijker is om te luisteren. Er is wat meer zuigwerking lijkt het. Maar het verschil is zeker subtiel.

Voorlopig houd ik mijn kruit verder droog.

Marc kun je niet iemand laten luisteren die eigenlijk niet zo met hifi bezig is?

Voor en na, geen gedoe van ist beter of slechter maar gewoon vragen of er verschil wordt waargenomen en dat te duiden.

ik vraag het tegenwoordig aan de oudste dochter met jonge oortjes

Zonder dat ik dat woord had uitgesproken zei ze spontaan : "meer ruimtelijkheid"

• Members

Vanmiddag was Arden een seconde hier, en nadat de wervelwind was gaan liggen lag er een Pluto gevlochten koperen platenmat op mijn draaitafel. Die mag ik een weekje beproeven, en ik hoop nu maar dat het geen beproeving wordt!

[...]

Zo stormachtig was het toch niet? Ik heb er zelfs een vol uur voor uit kunnen trekken!

• Members

Pensionado's en andere niet-werkenden houden er een iets ander levenstempo op na Marco. ;)

Ah zou dat het zijn? Heb me trouwens prima vermaakt. Er hangt in huize Marc en Alex een vorm van onthaasten in de lucht. Wat ik trouwens wel weer eens zeer prettig vond, Marc en partner krijgen het voor elkaar dat eigenlijk het hele gesprek zo goed als niet over audio ging, maar over wat ik o.a in het verleden heb ''gedaan''. Normaliter gaat bijna ieder gesprek al snel weer over audio, soms is het wel fijn het gewoon weer eens over wat anders te hebben, er is nog zo veel meer in het leven!

Ain't that the truth, bro!

Maar al te vaak wordt vergeten dat apparaatjes en dozen alleen maar het middel zijn tot genieten van muziek en dat er ook een connectie bestaat met gezondheid en helende kracht. En meer dan dat.

Zelfs met het hele leven ........... maar dan komen we op een terrein waar ik weliswaar uren over zou kunnen lullen maar dan op een andere plek en een ander tijfstip. ;)

PS Cock weet daar ook alles van heb ik ontdekt..........

@Stefk: goed idee. Als dat hier binnen een week lukt heb ik geluk, de jongste in huis ben ik zelf, en Alex heeft dankzij een vroege hersenvliesontsteking maar één bruikbaar oor. Maar gek is dat, overal in huis van die stereo-opstellingen. :blink:

Zal in ieder geval morgen eens zelf een ernstige poging doen. Puntje bij plaatje moet ik het horen, niet iemand anders.

@Arden: het was een hartstikke fijn bezoekje hoor. Ben alleen wat langer gewend, dat is alles. En voortbordurend op die seconde kom je al snel op een wervelwind. :)

Posted · Hidden 30 september 2014 - off off off...topic
Hidden 30 september 2014 - off off off...topic

Kan Spido's laatste post ook wel weg. Verplaats het dan i.g.g. naar de juiste plek i.p.v impulsief te gaan gummen: http://www.high-endforum.nl/topic/14525-draaitafelmatten-welke-en-waarom/page-4#entry436165

Beste Moderator,

Deze opmerking van Pjotr is m.i. geheel OFF TOPIC! Wilt u hem a.u.b. weghalen?

Bovendien het volgende:

Het horen van structuurinformatie tijdens het beluisteren van muziek is tegennatuurlijk.

Bij het beluisteren van muziek hoort men muziek, en niets anders.

Misschien kan de gevlochten koperen mat wel het werkelijk beleven van muziek wel bevorderen: zonder analytische rationalisatie.

Allereerst: op de kabeldag jongstleden liet Arden de mat horen, en was het vrijwel iedereen meteen duidelijk dat het wel leek of de muziek zachter speelde. Mij ook. Arden legde uit dat het waarschijnlijk kwam door de relatief rustiger weergave, muzikaler denk ik dan.

Al eerder in dit topic heb ik vraagtekens gezet bij de werking ervan, eh, ik bedoel bij de uitleg over de werking. Gaat de mat de opbouw van statische elektriciteit tegen, en zo ja, wat maakt dat dan uit voor de weergave? Of, of?, nee, én gaat het ook om de werking van het materiaal (koper en nog wat) op de LP? In dat geval kom je op invloed van de structuurinformatie, plaatsing, ruimtelijkheid, zuiverheid ook.

Ongetwijfeld zijn er meer aspecten, de dikte (verwaarloosbaar dunkt me), de 'grip' die wellicht ook invloed heeft op het geluidsbeeld. Ik kom hierop, omdat bij een van mijn experimenten de plaat doodgewoon slipte bij het stof afnemen met de platenborstel, en zonder de Pluto-mat (zoals ik hem maar even zal noemen), niet. Ik kan hier verder geen oordeel aan hechten, maar het zou wel zuiverder zijn geweest voor mijn bevindingen als ik bv al de beschikking had over een mooie clamp, bv die van Michell. Het zij zo.

Welnu, zonder de Pluto-mat ligt de plaat op de 'kale' zelfvervaardigde kurken mat, die vrijwel net zo dik is als de oorspronkelijke rubberen mat, zodat het voor de VTA allemaal niet uitmaakt. Noch de rubberen mat, noch de kurken mat hebben elektrisch contact met de draaiplaat of de spindel, dus afvoeren van statische elektriciteit is er niet zo bij. De Pluto-mat had inderdaad af en toe de neiging aan de onderkant van de LP vast te plakken.

Stef meldde in zo'n setup toch meer ruimtelijkheid dan zonder de mat. M.i. dus een verbetering van structuurinformatie.

Ik heb maandag, woensdag en vrijdag de tijd genomen om verschillen te ontdekken. Ik heb intensief geluisterd maar ook vrijwel inspanningsloos. Ik maakte gebruik van 10CC - Une nuit à Paris, The The - I've been waiting for tomorrow (all of my live), Bach op het Silbermann orgel, Symfonie nr 5 van Shostakovitsj o.l.v Kyrill Kondrashin en Anthony newman - Lutheran Organ Mass (met koor).

De muziek werd niet luider en niet zachter, niet ruimtelijker en niet ingeperkter, niet scherper en niet minder scherp, niet dynamischer en niet minder dynamisch.

Kortom, ik hoorde géén verschil. Misschien wás er wel verschil, maar merkte ik het niet op.

Mijn eigen conclusie is, dat de Pluto-mat niet bóven de kurken mat uitkomt, qua verschil maken.

Arden, bedankt voor dit inkijkje en het ter beschikking stellen van de mat. Ik zal die eerdaags eens terugbezorgen bij Sense of Music.

Ik had vrijdagavond een vriend op bezoek die me wel vaker helpt bij het evalueren van apparatuur. Het ging eigenlijk over een phonotrap die ik een week op bezoek heb. Toen ik de mat demonstreerde geloofde hij het in eerste instantie niet, subjectief exact dezelfde ervaring als ik: niet specifiek een verbetering op een bepaald punt, maar in de breedte.

Hai Marc, ik bedoel alle aspecten van de weergave dus zonder nadruk op iets bijzonders. Voor mij is dat echte kwaliteitsverbetering.

Ik zag op Thialf dat er inmiddels imitaties op de markt zijn. Mijn maat kocht er een voor 30 euro.