Jump to content

ideale lengte netsnoer en interlink

Recommended Posts

Bestaat er een ideale lengte voor netsnoer en interlink? Met 'ideaal' bedoel ik: maakt het gehoormatig wat uit of de lengte kort is (0,7 m) of juist lang (2 m of meer). Nordost geeft bijvoorbeeld de volgende aanbevelingen voor de minimale lengte: netsnoer: 2 m • interlink analoog: 1 m • interlink digitaal: 1,5 m • luidsprekerkabel: 2 m, maar de meeste kabelmerken vermelden niets. Vaak hoor je: netsnoeren niet te kort en interlinks niet te lang.

Kort (niet langer dan nodig) is in elk geval goedkoper dan lang, maar is dat altijd verstandig?

Het lijkt mij sterk dat, wanneer je binnen gebruikelijk lengtes blijft, er ook maar enig verschil te horen zal zijn.

Maak ons nou niet gekker dan we al zijn  :D. Vannacht kan ik weer niet slapen,

Interlink zo kort mogelijk in mij opstelling is dat 80cm.

Analoog zijn 100 cm lang.

Luidsprekerkabels zijn verschillend van lengte 3 cq 5 meter aangezien de versterker niet in het midden staat t.o.p van de luidsprekers.

Geen idee wat ideaal is.

Ik heb van de week een set gehoord met interlinks tot aan 10 m toe.

Die set klonk formidabel goed. Beter dan ik ooit gehoord heb.

Alles andere dan de interlinks was natuurlijk ook van goede kwaliteit.

Maar die 10m interlinks deden kennelijk weinig verkeerds in die set.

Groet,

Leobus

Ik heb van de week een set gehoord met interlinks tot aan 10 m toe.

Die set klonk formidabel goed. Beter dan ik ooit gehoord heb.

Alles andere dan de interlinks was natuurlijk ook van goede kwaliteit.

Maar die 10m interlinks deden kennelijk weinig verkeerds in die set.

Groet,

Leobus

Dat kan prima.  in de Wisseloord studio 's liggen vele meters kabels naar de mengtafels toe.

Je moet alleen zorgen voor een bron met lage impedanties.  Daarmee kun je kabel invloeden zoveel mogelijk uitsluiten.

Maar niet zo'n belangrijke. Alleen i.v.m. digitale kabels heb ik begrepen dat je die niet te kort mag maken. Dat vanwege spiegeling oid van het signaal.

Van meer belang acht ik het materiaal, ook van de afscherming. Als dat in orde is, maakt een metertje meer of minder niet uit, behalve voor de portmonnee.

Sommige merken bieden zowel een afgeschermde als niet afgeschermde versie aan.

Iemand de proef op se som gedaan en geluisterd naar beiden?

Als je geen invloeden waarneemt waarom dan de afgeschermde nemen en betalen?

Dat kan prima.  in de Wisseloord studio 's liggen vele meters kabels naar de mengtafels toe.

Je moet alleen zorgen voor een bron met lage impedanties.  Daarmee kun je kabel invloeden zoveel mogelijk uitsluiten.

Ik vermoed dat daar gebalanceerde kabels liggen. Dat was bij mijn luisterervaring ook het geval.

Groet,

Leobus

Volgens mij is het simpel.

Als er al wat ik kabels blijft hangen, blijft er meer in lange kabels hangen.

Dus zo kort mogelijk.

Dat denk ik ook Hans, als een set lange kabels nodig heeft om goed te klinken klopt er volgens mij iets niet.

Het is maar hoe je het allemaal bekijkt en gaat indelen (in je hoofd)

Mss heeft de set op zich geen lange kabel nodig maar een bepaald apparaat wel bvb

De ene kabel heeft een veel hogere capaciteit dan de andere en MISSCHIEN want ik weet het technisch ook niet, heeft het ene apparaat met zijn bepaalde specificaties dan een langere lengte nodig van die bewuste kabel dan een ander apparaat

Is dit plausibel?

Er zijn maar twee dingen waarvan je hoort dat een langere lengte "beter" zou zijn: digitale interlinks en netkabels. Voor netkabels geldt dan overigens wel weer dat gezegd wordt dat je deze zo kort mogelijk moet houden nadat je netfiltering of stroomregeneratie hebt toegepast. Ik zou me niet te druk maken. Volgens het principe "simple is better" zou gelden dat de beste kabel, geen kabel is. Een goed principe lijkt me.

Een minimale lengte netsnoer kan ik me niets bij voorstellen, ik zou zeggen hoe korter hoe beter.

Wat eigenlijk voor alle kabels geldt, maar als je de keuze hebt tussen lange interlinks en korte speakerkabels of andersom dan kies ik voor het eerste.

In speakerkabels heb je vaak meer verlies dan in interlinks (waar de impedanties weinig reden geven tot verliezen mits alles goed is gedaan).

Een minimale lengte netsnoer kan ik me niets bij voorstellen, ik zou zeggen hoe korter hoe beter.

Wat eigenlijk voor alle kabels geldt, maar als je de keuze hebt tussen lange interlinks en korte speakerkabels of andersom dan kies ik voor het eerste.

In speakerkabels heb je vaak meer verlies dan in interlinks (waar de impedanties weinig reden geven tot verliezen mits alles goed is gedaan).

Helemaal mee eens. Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd. Nu heb ik interlinks van 110 cm en speakerkabels van 80 cm. Helaas staat het altaar dan "op de plaats van de muzikanten". Maar dat klinkt m.i. beter dan speakerkabels van 80 cm en interlinks van 6 m (mét ruimte voor de muzikanten) :D .

Kortom actieve speakers zijn dus eigenlijk het beste (wat betreft deze kabellengte vraag)

Voor iets meer dan 3500 euro koop je zoiets en hoef je geen eindversterker(s) te kopen, zelfs geen dac, hoewel ze analoog aangestuurd beter schijnen te kunnen klinken.

http://www.soundonsound.com/sos/oct13/articles/neuman-kh310a.htm